D, 1, 2 vai 3 kaupungissa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja K3ttu, 21.9.2015.

  1. K3ttu

    K3ttu 1st gear

    Mulla on vuoden -90 käkkylä käyttiksenä ja rupesin miettimään tuota vaihteistoa. Nuo 1, 2 ja 3 on käsittääkseni tarkoitettu esim. kuorman vetämiseen. Kun aiemmin ajelin 10 vuotta vanhemmalla jenkillä, joku neuvoi myös, että pienempiä välityksiä kannattaisi käyttää kaupungissa, ettei vaihteisto rasitu alituisesta isoimmalle ja pois vaihtamisesta. Mietin, että oisko esim. 2 hyvä kaupungissa ajellessa. Saisi moottorilla jarrutettua risteyksiin. Jollain Lontoon kielisellä foorumilla oltiin sitä mieltä, ettei lootat tykkää moottorilla jarrutelusta. Bonuksena tietysti myös vähän enempi murinaa moottorista :)
     
  2. kama85

    kama85 1st gear

    Höpö höpö...D päällä vaan ajelee mutkaista tietä näkymättömiin.
     
  3. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Itse ajelen Trans Amilla kaupungissa yleensä D:llä....Joskus sitten vaihtelun vuoksi käytän noita pakkovaihteita (1 Tai 2)...Tosin 2:sta kun käyttää,niin liikkeelle lähtö tapahtuu anyway 1:llä...ja auto vaihtaa sitten 2:lle,mutta ei siitä ylöspäin.
     
  4. maddis

    maddis Gearhead

    Onko joku oikeasti saanut vaihteiston rikki ajamalla D:llä? Enkä puhu nyt mistään kisatilanteesta tai siitä, että on rikottu voimalla se vaihteisto vaan normaalisti ajamalla?

    Itse olen ajanut D:llä joka autolla.

    Manuaalivaihteisissa (varsinkin vanhemmissa) on toki eri asia kun jurruutetaan viitosella ja laatikko ei itse vaihda pienemmälle tarvittaessa.

    Mutta jokainen toki ajaa autollaan miten haluaa.
     
  5. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mitä vittua sillä automaatilla tekee, jos sitäkin pitää hämmentää koko ajan? Ei muuta kuin D silmään ja kovaa ajoa!
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Näinpä.

    Jos laiskottaa niin sitten moottorijarrua mutta sekään ei kaasaripelillä juuri mitään hetkauta?
     
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Ihan sama millä ajat jos laatikko on kunnossa.
     
  8. onneton

    onneton Gearhead

    Ihmettelen tätä kysymystä,automaatti vaihteisto on AUTOMAATTI.Miksi pitäisi hämmentää vaihdekeppiä?
     
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kyllä noihin aikoihin GM- tehdas suositteli käyttämään d:tä vasta maantiellä, kaupungilla 3. Yleensä vaihdevalitsimesta puuttuu pykälä 3- 4 väliltä, jolloin kepakkoa on helppo liikutella tuota väliä. Uusista en osaa sanoa.

    Hantta
     
  10. maddis

    maddis Gearhead

    Kun tuli puheeksi niin minun 80-luvun Range Roverista uupuu kans pykälä D:n ja 3:n väliltä. Joskus sopivassa ylämäessä tulee vedettyä kolmoselle, kun laatikko arpoo vaihdetta. Muuten ajan kyllä D:llä.
     
  11. hantta

    hantta Double Gearhead

    Mulla on tämänvuotinen nelivaihteinen tomaatti- huihai, eikä siinäkään ole pykälää välillä 3-4.

    Hantta
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Onhan se tehdas kuitenkin jostain syystä tehny noi toosat silleen että voi valita jonkin muun kuin deen. Jostain syystä ne on tehny vielä niin että keppi ykkösellä kytkee enemmän levyjä kiinni ja öölinpainekin on suurempi.
    Loikkarilootissakin pikkudeellä on enemmän levyjä kytkettynä.
    Vakiovehjeksellä jos ei vedä mitään kärriä perseessä on kuitenkin ihan sama missä se keppi on.
     
  13. Juze86

    Juze86 2nd gear

    Onko näin myös TH350:ssä?
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  15. Juze86

    Juze86 2nd gear

    No nyt loppu deellä sudittelu.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Moopparin 727 on yks sellainen loota joka voi hajota korjauskelvottomaksi kun polttaa nakkia deellä ja tuleekin pitoa yhtäkkiä. Keppi ykkösellä sitä hajoamista ei tapahdu kun tulee panta vapaakytkimen avuksi.
    Muissakin toosissa liikkeelle lähtö deellä on vapaakytkimen varassa mutta niissä se ei ole samalla tavalla kuoressa kiinni kuin 727 toosassa.
     
  17. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Ei ainakaan minun Trans Amin th350 lootassa ole,muuta kuin 3 vaihdetta...eli siis pakkovaihteina on 1 ja 2...ja D-vaihde,jolloin menee ajossa 3:selle asti....Eli maantiajossakaan ei mennä 3:sta ylemmäs :wink:
     
  18. hantta

    hantta Double Gearhead

    Muistatko,- Mud racer, eräs Charger katkaisi pantansa huolimattomalla vaihdekepin käsittelyllä, vai onko legenda?

    Hantta
     
  19. hantta

    hantta Double Gearhead

    Keskustelu alkoi käsittääkseni vm. 90 autosta, johon viittasin. Onko, Reynolds,- autosi tuon ikäinen?

    Hantta
     
  20. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Ei onneksi ole tuon ikäinen :odroll: ....Mutta en myöskään pysty sanomaan,että minkä vuotinen tuo autossani kiinni oleva lootakaan on :lol:
     

Kerro tästä muillekin!