D asennosta Parkille vauhdissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja vahvis, 22.8.2016.

  1. vahvis

    vahvis 1st gear

    Auto oli pukeilla takarenkaat ja jarrurummut irti. Käytin autoa vaihdelaatikko D-asennossa tyhjäkäynnillä, kun epähuomiossa polkaisin jarrua vaikka ei ollut rummut kiinni ja laitoin suoraan parkille. Liikkeen pysähtyessä kuului sellainen "Trrrrrrt" ääni kun joku ratas löi tyhjää. Kyse on varmaan tuosta parkkiasennon lukkojutusta

    [​IMG]

    Sitä vaan, että onko tuolla hammaskehällä mitään muuta tarkoitusta kuin P asennon lukitus? Vahinkoa ei tapahtunut mutta jos kuitenkin, niin ei vaikuttane mihinkään muualle? On toki eri asia jos metallia irtoaa ja lähtee liikkeelle mutta tuskin näin tälläkertaa.
     
  2. pptalo

    pptalo Gearhead

    Ei hammaskehällä muuta käyttöä ole ja ole huoleti. On noita mennyt ihan ajossakin päälle eikä mitään ole hajonnut. Nytkän sulla ei ollut massaa takana juuri ollenkaan kun ei ollut pyöriä eikä mitään.
     
  3. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Ei se noin pienestä ota itseensä. Oon minäkin ainakin pari kertaa sählännyt kepin P:lle auton liikkuessa.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Itelläki joskus 4wd vehkeellä käyny silleen että jakis vapaalla ja vaihde päälle. Sitten kun ei liiku niin jarrua ja parkkilukko päälle rällätyksen kera.
    Joskus nähny kun hylsyyn tökätään vauhdissa parkkilukko päälle ja kuski hyppää pihalle. Hylsy menee muutaman metrin kunnes parkkilukon osat kohtaa ja hyksy nytkyy paikallaan hetken eestaas :eek:.
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tiedän hurjapäitä, jotka alinomaan pysäköivät autonsa laittamalla parkin päälle vauhdissa, ja kyllä se lopuksi pysähtyy töksähtäen :)
     
  6. vahvis

    vahvis 1st gear

    Hyvä juttu. Noin vähän ajattelinkin mutta hyvä saada muilta vahvistusta epäilylle
     
  7. KajS

    KajS Gearhead

    Ei noita rikki saa noin helposti. Vähän ootee, kun kyse on '16 fordfocuksesta 6-vaihteisella automaatilla. Tyrin siis ihan itse: Oltiin heinäkuussa Porvooseen menossa ja kehäkolmella olin leikkinyt vaihteiston D- ja S-asetuksilla. Moottoritielle päästyä päätin tökätä sitten S:ltä D:lle. Sillä seurauksella, että satasen vauhdissa keppi oli P:llä. Aivolaatikko sammutti moottorin ja auto sitten rullaten odotti, että se kuskin virkaa hoitanut merkonomi laittais taas jonkun ajovaihteen päälle. Veto D:lle ja matka jatkui. Se auto toimii vielkäkin.

    Torqueflitesta voi saada pakkipannan säädön pultin kiinnityksen (mikäseosanyton?) rikki, jos renkaista loppuu nurmikolla pito ja apinan raivolla renkutetaan kepistä R ja D-väliä. Mun dodgen mukana tuli kuitti vaihteiston korjauksesta. Korjattu hitsaamalla.
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Onko se muuten tehtaalta asti tehty sellaiseksi ettei hajoa vaikka vauhdissa kytkisikin?

    Vois olla melkonen korvausrumba ameriikan maassa jos auto lepikkoon kun pikku valtteri vahingossa pukkasi äiteen desotosta parkin päälle highwayllä
     
    nipa tykkää tästä.
  9. KajS

    KajS Gearhead

    Pikku-ooteena kerron vielä, että TH-180-automaattiakaan ei saa rikki vaihtamalla vauhdissa. 1970-luvun alussa isäni oli vienyt minut kouluun (Raisio, Kerttulan ala-asteen kokeiluperuskoulu). Kotiin takas oli muka kiire, piti pakata tjsp. Isä sitten tempas kepistä kakkoselle ja kiihdytti koko 1438 cc/73 hp voimalla ja kierrosten ulvoessa tökkäs kepin D:lle...Mutta se meni pakille ja takapyörät lukkoon samantien. Ei se rikki mennyt, sillä Fiatilla ajettiin vielä vuosia.
     
  10. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Mulla oli joskus sellaanen 2L Chrysler automaatilla. Kerran yks kaveri kiilas vauhdilla samaan parkkiruutuun mihin olin menossa. Suivaantuneena siitä heitin pakin vauhdista päälle ja kaasua. Kotiin vielä pääsi mutta turpiinista loi tullut helistin. Sammutuksen jälkeen ei liikkunut ei eteen eikä taakse.
     
  11. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Mulla on (Fiat) th180 joka on nimenomaan saatu rikki pistämällä pakki vauhdissa. Ehkä siinä oli pitävämmät renkaat :D Ainakin siinä oli lukkoperä.

    En ole vielä tutkinut tuhon laajuutta. Onneksi on pari ehjääkin askia.

    Aspenista 904 kajahti pakki kun jäi mahasta kiinni routatöyssyyn ja suditin siitä irti. Kun otti pitoa niin PAM ja autossa ei ollut enää pakkia.
     
  12. KajS

    KajS Gearhead

    ^Sulla on ollut pitävämmät renkaat. Siinä 124:ssa oli kyllä vyörenkaat, kun isä oli niistä niin tarkka, mutta aika elokuvamallia ne oli, ei pitoa mutta ääntä.
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Vähän dramaattisempi täydestä vauhdista pakille-tapaus sattui 90-luvulla kaverini Fordille.

    Autossa oli laatikkona vahvistettu C-6 ja tein piristettyyn 460:seen sisäänajon jälkeisiä säätöjä.
    Olin jo itse käynyt koeajolla, ja kun kaveri tuli autoa hakemaan, sanoin että käyppä kokeilemassa itsekin miltä se nyt tuntuu. Yllytin myös erästä tallilla käymässä ollutta kaveria menemään kyytiin koeajolle, ja itse jäin parin muun tyypin kanssa pihaan kuuntelemaan lähitieltä kantautuvaa kiihdyttelyä.
    Sitten pojat olivat jo tulossa takaisin päin kun kuului voimakkaat vedättely äänet ja aika pitkällä perällä olevan auton vauhti oli varmaan puolentoista sadan paremmalla puolella kakkosen lopussa.
    Silloin yht´äkkiä kuului ensin karmeaa renkaan ulvontaa, sitten voimakas törmäys-ääni ja heti perään toinen samanlainen rysähdys ja sitten vielä vaimeampaa töminää hetken aikaa, kunnes kaikki hiljeni.

    Äänistä päätellen oli tapahtunut kolari jossa oli todennäköisesti muitakin mukana, ja hyppäsimme autoon ja syöksyimme katsomaan mitä oli sattunut.
    Olin jo näpytellyt kännykkään hätänumeron valmiiksi, kun saavuimme tielle toteamaan että fordi oli aika pahannäköisessä kunnossa syvällä ojassa, mutta pojat istuivat jo penkalla fyysisesti kunnossa eikä muita autoja ollutkaan tapahtumassa osallisena.

    Huonolla shifterillä oli kolmosen sijaan luiskahtanutkin pakki päälle juuri ennen siltaa.
    Äkkiä hurjaan sladiin kääntynyt auto ei aivan syöksynyt jokeen vaan törmäsi sillan kaiteeseen ja siitä kimposi vielä toisen puolen kaiteeseen ja sen jälkeen ojaan jossa kynti vielä jonkin matkaa.

    VAIHDELAATIKKO SÄILYI VAHINGOITTUMATTOMANA!
     
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    En pakille pukkasemalla ole laatikkoa särkenyt vaikka sekin on tullut tehtyä
    t3 volkkari ei perkele pysähdy pakkasella, kun kevyt etupää on jarrut lukossa ja moottori vaan työntää, on muuten villi auto ajonjälkeen jos jättää N;lle niin lähtee lipumaan eteen päin, pakilla jos käyttää jää seisomaan paikalleen

    Escort Van;illa pari kertaa tuli parkitettua liikeessä,
    mersulla muutaman kerran,
    omegalla tuttu melkosesta vauhdista, kun halusi ite kepittää (me ajettiin tiiminä, kuorma-autollakin, Heikillä oli kortti ja minä osasin ajaa, joten heikki ohjasti ja piti nopeutta kaasulla minä käskin kytkintä painaa ja vaihtelin vaihteet sekä hoisin pyyhkijät ja muut tarpeelliset)

    T4 volkkarilla
    Se on kyllä tyyyperä auto shifteristä D;ltä pakko 2 vauhdissa, ei se suomessa haittaa kiljasu oli korkea, mut mitähän loota ja kone tykkää kun autobahn;illa 160 lasissa kuski tai appari pukkaa pakko kakkoselle pohkeella

    Onkohan noita muitakin, ei ny tule mieleen
     
  15. KajS

    KajS Gearhead

    Ihan ootee: tonnisimca 60-luvun lopulta. Vaihteistona Ferodon kolmivaihteinen puoliautomaatti. Kun otat kepistä kiinni, kytkin irrottaa. Sainpa äidin ja moottorin (4-in-line-slant-hemi-60-cid) kiljumaan, kun 7-vuotiaana apparin paikalta otin kiinni kepistä...
     
  16. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

    Jarrujen pettäessä P tai R silmään.
     
    hantta tykkää tästä.
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ei mene park päälle vauhdissa, joten hätäjarruna sitä ei voi käyttää. Joskus -70 luvun alkupuolella Turun Opel piti Artukaisissa näytöksen, jossa Asconalla ajettiin pari tuntia edestakaisin asfaltilla vuoroin ykkösellä, vuoroin pakilla, ja kokoajan kaasu pohjassa. Kyllä se sen kesti, olisko ollut tuo em. th 180?
     
    KajS tykkää tästä.
  18. SauliK

    SauliK Gearhead

    th400 laatikko ja custom cruiserissa hieman jäykkä ratti shifteri. kuskilla meni liikkeelle lähtiessä pakko 2 päälle, huomatessa tietenkin keppiä nostaessa meni suoraan pakille ehkä jotain 40kmh vauhdissa. moottori pamahti sammuksiin ja auto jäi ikäänkuin vapaalla huilaamaan, starttaus ja matka jatkui auringonlaskuun. loota on ollut 5v ajossa sen jälkeen ilman vikoja
     
  19. KajS

    KajS Gearhead

    Juu kyllä se oli TH180. Vuosina 1971–1975 Opel Ascona A/ Manta A/ Rekord 1900
     
    hantta tykkää tästä.
  20. hantta

    hantta Double Gearhead

    Aikoinaan Turussa, Riken pihalla eräs harrastaja viihdytti lajikumppaneitaan tulemalla Opel Commodorella pihaan, ja tuikaten vauhdissa pakille, pysähtyen renkaat savuten. Seuraava autonsa oli Saab 99 lea, jolla tuota temppua ei kannattanut yrittää :)
     

Kerro tästä muillekin!