Dampperin pultin kierre petti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anssi, 28.3.2005.

  1. Anssi

    Anssi Gearhead

    Kampuran päästä lähti sitten kierteet kun vedin dampperin pulttia momenttiin. Kiva juttu... Mitäs tehdään? Saisikohan tuohon vetäistyä uuden hieman isomman kierteen ihan kotitallissa?

    Syö miestä. :cry: Juuri kun sai alapään kasaan ja kone pukissa vain kansia vailla. Ei huvittaisi lähteä kampeamaan mutkaa ulos koneesta...
     
  2. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Saattaapi olla sorvihommia, eli mutkarauta pajalle. On sellainen paikka etten yrittäisi patenttia.

    (On muuten aika kova homma vääntää ne kierteet sekaisin). Oletko varma ettei uudella pultilla pelittäsi: yleensä pultti on pehmeämpi...
     
  3. Anssi

    Anssi Gearhead

    Heh.. En kyllä yhdy tuohon vaikeuteen :) Kierteet luovutti kaaauan ennen kuin oltiin lähelläkään oikeaa momenttia. Dampperinkin naputtelin paikalleen enkä vetänyt pultilla...

    Tuo pultti on tommonen ARP:n tarvike. Pultin kierre on melko hyvässä kunnossa. Kierteet lähti ihan reilusti kampuran puolelta. Aina ne kierteet on vähän jäkittäneet tuossa. Nyt sitten vissiin riitti.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Se pultti on kovempiu kuin kampura ja yleensä lyhyempi kuin mitä jenka. Mittaa se jenka ja käy tsekkaamassa jostain tuumapultti kaupasta pitempi pultti. Testaa kuinka pitkälle se kiertyy ilman mitään momentteja, sitten lyhennät pultin sopivaksi ja kierreliimalla kevyesti kiinni! Se dampperi pysyy kyllä paikallaan vaikket sitä pulttia oikeaan momenttiin enää saa!!

    Paras olisi jos löydät jostain pinnapultin jonka vois liimata laakerilukitteella kampuran päähän. Jollain "race"ukolla saattais olla sopiva 7/16UNF/UNC pinnapultti? jos ei löydy niin teetä jossain pajassa.

    P.S. Caterpillariremppaamoissa on kovia tuumaisia pultteja ja muttereita.
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Oiskohan tossa varaa sitä pulttikokoa kasvattaakin? Eli vaikkapa pykälää orkkista suurempi hienokierteinen millinen pultti tilalle, tappi vaan ja sillä uudet kierteet.
     
  6. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Mutaraaserin konsti voisi olla kyllä paras .Eli kierre puhtaaksi tapilla pohjaan asti ja huolellinen pesu rasvanpoisto sprayllä. Sitten hyvälaatuinen pinnapultti (arpn kansistudi tms) liimalla pohjaan asti. Mutteri perään tukevaan käsivarsi momenttiin kanssa liiman kera. Korjaat sitten oikeasti seuraavan kerran kun kampura irti.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tyhmältä yksi jatkokysymys: onko tuo dampperi aina sellainen ja se kampuran pää että toisessa on ura ja toisessa kohouma? siis meinaan että jos vaihtaisi dampperin niin kuinka käy TDClle - onko hukassa heti kun dampperin pultti on löysätty?
     
  8. Anssi

    Anssi Gearhead

    Pitäneepä mittailla, josko sitä kierrettä tosiaan riittäisi siellä kampurassa vähän pidemmälle. Luulisi, että se tosiaan pysyy siellä pienemmälläkin momentilla, kun se sovitekin on niin perskeleen tiukka, eikä siihen varsinaisesti edes kohdistu vetoa...

    Vieraalle tiedoksi, että ainakin chevyn pikkulohkossa on dampperissa ja kampurassa kolot. Väliin tulee sitten kiila. Muista koneista ei mulla tietoa. Jos lähdet irroittamaan, niin tee se hommaan tarkoitetulla ulosvetäjällä. Eikä missään tapauksessa sellaisella, joka vetää ulkoreunoista.
     
  9. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Ymmärsinkö kysymyksen oikein? Siis kyllä siellä kiila pitää sen dampperin paikoillaan, joskus kapistus on aika piukasti kiinni kammen päässä.

    Tuo kierteen avaaminen orkkiskoon tapilla on aika haasteellista jos kierre on aivan sekaisin. Lopputuloksena saattaa jäljelläkin oleva kierre tulla puruna ulos jos tapi lähtee menemään väärää nousua.

    Jos yhtään epäilyttää suosittelen vaihtamaan kammen ehjään, apulaitehihnat kun vedättää dampperia toispuolisesti ja tietenkin ulospäin. Jos dampperi pääsee käydessä irti se ottaa jäähdyttimen ja muut hilavitkuttimet följyyn ja painelee aika kauas.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    ajelin takavuosina kutoskoneisella dartilla .siitä puuttui kokonaan pultti kampuran päästä.oli mulla dampperi irtikin siitä välillä mutta sovite oli niin tiukka että pysyi kiinni. ilman pulttia.en kyllä suosittele sitä.se vaan oli sellainen lauluauto ettei ollu väliä vaikka olis irronnutkin.
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    On moottoreita, kuten toi kutonen, jossa sitä pulttia ei ole alunperinkään.
     
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Minkähänlainen momentti siihen oikeasti pitäisi laittaa? Minulla on tuossa dieselissä ihan vaan käsituntumalta kiristetty se dampperi.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    vanhammat caddillacit ei käytä putti olleskaan
     
  14. moppe mies

    moppe mies 1st gear

    yhellä tutulla on sevy 327.lla ja siinäkään ei ollut kierteitä eikä pulttia ikinä ollutkaan no sehän dampperi sitten oli jossain vaiheessa aikojen saatossa päässyt löystyyn eikä sitä ole löytynyt vielä tänäpäivänäkään no panimma uuven tilalle ja porasimma reijän pultille ja siihen kierteet ni jopa on pysynyt jo muutaman vuojen.sitte tuossa valtterissa on taas isonnettu pulttia huonojen kierteitten takia hyvin toimii sekin
     
  15. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Mitenkäs noissa kisa-autoissa, kun pitää olla SFI-hyväksytty dampperi, mutta onkos sen lukituksesta mainintaa? Joku onnellinen katsoja omistaa fluid-dampperin aivolohkojen välissä?
     
  16. Anssi

    Anssi Gearhead

    Kampura on taas irti koneesta. Tarkemmin yytsittyäni tulin siihen tulokseen, että en viitsi yrittää kikkakolmosta tällä kertaa. Mahdollisesti ehjää kierrettä on jäljellä ehkä sentin verran (tai sitten sekin on pelkkää reikää ilman kierrettä).

    Nyt olisi tarkoitus ottaa ja roudata mutka pajalle uuden kierteen tekoon. Ei viitsisi oikein ostaa uuttakaan/käytettyä kampuraa kun tämä on juuri hiottu ja etenkin tasapainotettu nykyisillä liikkuvilla. No, jos oikeen tyyriiksi meinaa tulla, niin sitten harkitaan uudestaan.

    Ehdotuksia PK-seudun koneistamosta, jossa homma luonnistuisi mallikkaasti?!
     
  17. MadMan

    MadMan Gearhead

    vantaan moottorikoneistamo
     
  18. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    R-Koneistus keravalla tuntee myös amerikankoneet.

    Kannattanee ensin soittaa molempiin pajoihin ja kysyä onko tuo kampurajengojen teko tuttua puuhaa niille.
     

Kerro tästä muillekin!