Dana 60 vs 8 3/4

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja jukka63, 18.11.2006.

  1. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Te taidatte käyttää peräti 742:sta kurpitsaa vai muistanko ihan väärin?
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Fordin 9" on tunnetusti huono ton tehon syönnin suhteen, mutta kauheen kovaahan ei mikään auto kulje jos perä poikii, vaikka se sitten veiskin vähän tehoa. Joku ameriikanlehti joskus testas eroa 8 3/4 ja dana 60:n välillä stripillä, ja painoerosta huolimatta ei suorituskykyeroa ollut. Ei tosin ehkä ihan kaikia tieteellisyyden kriteerejä täyttänyt toi testi, mutta ehkä silti parempi kun ei mitään. Tai sitten huonompi.
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Tota en oo tiennytkään että 9"olis kova tuhlaamaan tehoa sisäänsä,mut niinhän on kuulemma fordin C6:nkin eli oisko tässä osa syy mix fordit yleensä on vähän chevyjä ja mopareita hitaampia tuolla vartilla...
    Nimim."onnellinen" manuaalifordisti ehkä jo ensi kesänä :rotfl:
     
  4. martiar

    martiar 1st gear

    Joo olemme käyttänyt niin 741:stä kuin 742:sta .... ja molemmilla on tullut joskus tien päähän ....
    Ideoita olisi vahvistaa hieman 742:n pinjonin tuentaa mutta ei ole koskaan ollut aikaa toteuttaa sitä ..... pyrkimyksenä samaan kuin 9" maisessa on tehty .... eli pinjonin taipumista estetään ....
    En ole varma onko järkeä tai hyötyä .....
    Toinen ongelma saattaa liittyä pukin joustamiseen sivuttain ...

    Ongelmat on aina keskittyneet lautaspyörän hampaitten murtumiseen .... Pro välitys kestää huomattavasti enemmän kuin tavallinen .....

    AM-Racing
     
  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mut mistäs niitä saa 8 3/4 perään?Mun käsittääkseni ei oo ollut tarjolla kun yhtä välitystä 742 caseen? Ei sinänsä, että toi välttämättä kauheen akuutti ongelma olis, meiltä on kerran lähtenyt hampaat välityksestä.
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Muilla näemmä ihan samansuuntaisia ongelmia...
    Meille kerran tuli moppen perään käytetty välitys ja kun hammaskosketuskuviota säädin niin aina yhdellä kohdalla se muuttui ja ihmettelin sitä ja sattumalta paikalle tullut traktoriasentaja huomas et siinähän on hiusmurtumia hampaissa ettei mun säätämisessä ollutkaan sillä kertaa mitään vikaa,noh ei muuta kuin vanha välitys takas ja seuraavana päivänä vaasaan kisaamaan edelleen liian harvalla ruuvilla :(
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mä luulen, että toi on enempi hifistelyä. Ei 70 luvun pro stockerit käyttäneet muuta kun peltikoteloa.
     
  8. martiar

    martiar 1st gear

    Race plasen kautta ainakin tuli useampi välläri (Pro) ....
    Tilausaika pitkä mutta saa kyllä .....

    AM-Racing
     
  9. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Jostain muistan lukeneeni (Moparts doctordriff / BBD ??) että 742:n välitys/-kset olisi tehty Italiassa. Eikös Motive Gear merkkiset vällärit ole Italialaisia vai olenko ihan väärin tulkinnut Strangen kataloogia? Meinaan jos niitä saisi suoraan valmistajalta tai joltain dealeriltä Italiasta edullisesti....
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Vaikee sanoo. Ei oo ollut itellä tarvetta hommata 8 3/4" pro välityksiä, mutta sellanen käsitys mulla on, ettei olis kun yhtä pro välläriä luetteloissa, ja nimenomaan tohon 742 caseen. Ameriikan ukkojen käsitys on ollut samanlainen; jos jollakin on parempaa tietoa, niin olis mukava tietää mistä saa, ja mitä välityksiä on tarjolla.
     
  11. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

  12. martiar

    martiar 1st gear

    Ainakin 4.56 ja 4.88 on saatavana ..... soitto vauhti soppiin ja asia selviää ..... (tuli viime vuonna ainakin 4.88 742:n Pro välitys)

    AM-Racing
     
  13. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ja sehän pitää muistaa, että noi pro vällärit ei kestä jatkuvaa ajoa, eli ei oo oikee ratkasu katuautoon.
     
  14. martiar

    martiar 1st gear

    Vaatii hyvän perustelun ???

    AM-Racing
     
  15. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Pehmeämpää materiaalia kestämään iskumaista rasitusta muttei kulutusta (= paljon kilometrejä)?
     
  16. martiar

    martiar 1st gear

    Hammas on vain huomattavasti syvempi ja hyvillä öljyilla estetään metallikosketukset .....

    AM-Racing
     
  17. martiar

    martiar 1st gear

    Okei ....

    Jos materiaali on tosiaan niin pehmoista niin ymmärrän ....
    Öljyillä voidaan parantaa kulumista aika paljon (sitkas ja hyvin pintapainetta kestävää öljyä)

    AM-Racing
     
  18. martiar

    martiar 1st gear

    En muista tyyppi mutta oli öljy edustajan kansa puhetta kun näin että käyttivät erittäin sitkasta öljyä kisoissa (jenkeissä väriltään punainen) ....
    Muistaakseni liittyi johokkin erikois vaihteiston tai veneen perään .... mutta kannatta kysellä vielä öljyvirmoilta tarkemmin .....
    (niin sitkasta että pystyi ohuena nauhana kaatamaan yli 1,5 metrin korkeudesta niin että nauha ei katkeillut)

    AM-Racing
     
  19. BUMBA

    BUMBA Gearhead

    ........
     
  20. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Saa, saa, mutta mistä saa niitä pro välityksiä 8 3/4 perään, kuka niitä tekee ja myy?
    Mä oon ameriikan sediltä kysellyt noilla pro välityksillä ajelemisesta, sanovat, että ne kestää stripillä joitakin satoja lähtöjä ja katuajelua sellanen parikymmentä kilsaa putkeen maantietä huoletta. Mun käsitykseni mukaan, toi pro välitysten pehmeämpi materiaali lämpenee katuajossa eri tavalla, mikä sitten taas sotkee välykset ja sitä kautta tuhoo roippeet. Strangen kanta oli selkee; ne ei kestä katuajoa lainkaan, mutta tottahan noillakin on kadulla vedelty ja sitä kautta oon kuullut tolalsia, että vaikkapa stadin cruisingissa vois lähtee piipahtamaan meidän tallilta, etenkin jos ajelee vähän peinempiä teitä.
     

Kerro tästä muillekin!