Dana vai 9 tuumanen???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja tha022, 12.12.2003.

  1. tha022

    tha022 Gearhead

    Minkä verran olis käypä hinta Dana 60 perästä tai 9":sta? Käytettynä ja täys paketti, vetarit yms. Onko kukaan onnistunu räjäyttään 9" perää ajamalla?
     
  2. kt9001

    kt9001 Gearhead

    Keväällä purin 9" välityksen muuttamista varten ja myös jollotuksen takia.Peba ei varsinaisesti räjähtänyt, eli ajon jäljiltä oli, mutta purettua sen huomasin paitsi välityksen olleen aivan kaputt, niin myös tasauspyörästön ristitappien leikanneen pikkupyöriin kiinni,ei auttanut lämmitykset, ei uhkailukiristyslahjonta, lopulta tein vasteen ja työkalun prässiin ja 35tonnin puristuksessa halkesi koko pikkupyörä! Pitkän tapin toinen pyörä oli vapaa,muut kaikki umpijumissa. Perä on lukollinen,joten niiden ei edes olisi pitänyt pyöriä juuri ollenkaan elämänsä aikana. Siinä kävi moni oikeakin tietäjäihmettelemässä,että jopas! Perää ei löytynyt,sillä ostin varaosakotteron,mutta en raskinut silpoa sitä,vaan tein siitä ajokin.Jotkut kuvittelivat rikastuvansa perän hinnalla, pyysivät pelkällä murikalla jotain kolmeatonnia FIM,siis ahneimmat ja pelkällä murikalla,saivat pitää peränsä. Sitä luokkaa oli koko taka-akseli myynnissä hämeenlinnan liikkeessä.Että kyllä jotkut pyytää, pakko eio maksaa..
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    mä maksoin aikanaan mun dana 60:stä 7500 mk.mukaan tuli vetarit,light weight spool,billettipukit,kaksi perävälitystä,cr-mo linkkitangot 20 millin uniballeilla,perässä valmiina kaikki tukisysteemit ja myös kiinnitysvermeet ja vielä vanteet 15x15 glidden special series,jarrut ja yoke.siis kaikki suoraan kilpurin alta jolla ajettiin 7.3/300 km /H.löytyy noin 5 metriä pohjoseen sun autosta.oikeestaan vain iskarit puuttu.ajettu neljä kesää ilman mutinoita.tv.p.j
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kylmä totuushan on, että tollasten tekeminen maksaa. Pelkkä hyvä lukko on 500€ luokkaa, välitykset, laakerit, työ, aihio vetarit jne. ja hintaa kertyy uskomattoman paljon. Uus Dana tai 9" maksaa jenkeissä jostain 1200 taalasta ylöspäin.
     
  5. tha022

    tha022 Gearhead

    Aaaaargh! Mitä hintoja, ja eiku köyhä töihin huomenna perää tienaamaan!
     
  6. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    9" lukko (28 spline levylukko) makso n.600€ ja välitys 150€ laakerit yms. 110€ ja lopputuloksen hiton hyvä perä! Ei varmaankaan oo moksiskaan ainakaan pikkulohkon tehoilla:)
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Jos uusista osista kasaat vahvan perän, niin Dana tulee pikkasen halvemmaksi. Siis meinaan VAHVAN. 9" perään joutuu vaihtamaan kaikki casea myöten, sekä vahvistamaan banjon. Dana on noin 15 kiloa painavampi kun vahvistettu perusosilla tehty 9"; prismabanjo alsaklumpit on sitten asia erikseen kuten on magnesium danatkin. Ihan hyvä lähtökohta vahvalle perälle on koettaa löytää raskaan trukin lukollinen dana 60, sitten hommata siihen sopivan mittaset vetarit ja haluamansa päädyt vaikka Strangelta ja kaventaa putket sopiviksi. Sillä saa peruskestävän ja "laillisen" katu/kisaperän. Jos sitten haluaa enempi, niin 35 rihlasta (vakio 30; sama kuin mopar 8 3/4:ssä) lukkoa ja vetaria ja välitystä sisään ja rupee jo kestämään aika lailla. Fordin oikeestaan ainoo ylivoimainen puoli on sen klumpin vaihdettavuus, kuten 8 3/4" moparissakin. Rähmiskin saa levähtäneen kuntoon heittämällä vaan toisen ehjän klumpin tilalle.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    olen omaan danaan vaihtanu eri välityksiä ja kun laittaa shimmit muistiin ,on se spoolin kanssa simppeli juttu.toi mun perä on 35 splines akseleilla ja kuten sanottua kesti sen 7.3/300 ilman mittän protestejä.neljä vuotta nyt riivattu milloin milläkin motilla ja vain öljyjä vaihdeltu.suosittelen.eikä tommonen kavennettu dana kevyt osilla ole ollenkaan niin raskas ku luullaan.itse yllätyin sen painiosta ku nostin sen takalukkuun mikkelissä.p.j
     
  9. tha022

    tha022 Gearhead

    Hitto kun työt painaa päälle!
    Danan puoleen olen kallistumassa ettei tarvi räjäyttää ensi monta eri perää ja sit ostaa Dana, kalliiksi käy sekin.
    Mopeman mainitsi raskaan trukin, olisko tarkempaa tai ehkä paikkakin mistä kysyis?
    Joudun "ehkä,kai,voi olla" lähteen piakkoin meksikoon hommiin jospa Senor manuel haluaisi mulle perän myydä. Tietääkö joku, kuinka vero käytäntö jos lähetän ittelleni paketin sieltä. Muutenhan se menee Summa*3,5%*22%alv.
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Jostain isommasta pick upista niitä pitäis löytymän; on mun käsittääkseni käytetty myös Fordeissa ja kenties letukoissakin? Uusiakin saa mm. Strangelta, joissa jo noi kaikki muutokset on tehty. Hintaa on n. 1500$ + jarrut; sellanen kestää käytännössä jo melkein mitä vaan lukolla ja 35 splines akseleilla. Pick up Danat eroaa henkilömalleista siinä mielessä, ettei niissä ole paikkaa pinion snubberia varten.
     

Kerro tästä muillekin!