Dartin jarrujen vaihto

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja coupemopar, 17.3.2009.

  1. coupemopar

    coupemopar 1st gear

    Ajattelin vaihtaa tuohon mun 72 darttiin levyjarrut eteen tuosta pihalla seisovasta 73 dartista, ja tuli mieleen että onko noissa sama alatukivarsi?? ylätukivarsi on ainakin eri ku on isommalla pallonivelellä mutta kuinka toi alatuki varsi...? Ajattelin että tarviiko sitä vaihtaa ollenkaa, että saako se pysyä autossa kiinni ja vaihtaa vaan spindelit ja ylätukivarren... Oispa mukava jos joku joka on tehny kyseisen swapin niin vois valasta mua... Kiitoksia etukäteen.
     
  2. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    swappi

    Ylätukivarren ja olka-akselin joudut vaihtamaan ja tietenkin yläpallon. vaihda samaan kasaan alatukivarsien ja ylätukivarsien puslat. Ei tarvitse repiä heti seuraavassa katsastuksessa irti ja korjata. Jakohan muuttuu sitten isojakoon eli 5x4,5".
    Topiceja löytyy OD:ltä vaikka kuinka paljon aiheesta kun vähän haet.
     
  3. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Vaihdat siitä 73:sta kaiken alapallosta ylätukivarteen ja pääsylinterin yhdistelmäventtiileineen.

    Alatukivarret on pääpiirteiltään olleet samanlaisia, eroja on kallistuksenvakaajan kiinnityksessa ja iskarin kiinnityspaikassa. Sun pitäisi saada satulat sopimaan akselin takapuolelle, jos aiot pitää mahdollisen '72 kallistuksenvakaajan. '73-'76 akselit voi vaihtaa puolelta toiselle, jolloin satuloiden paikka vaihtuu. Jarruletkujen kanssa voi tulla pientä säätöä. Tässä keväällä pitäisi tehdä sama homma kaverin autoon.
     
  4. fate

    fate 1st gear

    Minulla on lähiviikojen suunnitelmina tehdä myös kyseinen operaatio, paitsi että paikalleen pitäisi saada aspenin jarrut.

    Erikoiseksi homman tekee se, että dartti on vin koodin mukaan 73 vm, mutta
    tässä on rumpujarrut edessä. Tosin todennäköisesti siitä on voitu pölliä jossakin vaiheessa levyt johonkin toiseen autoon, mutta mitkähän kamat siihen on laitettu tilalle ? Näissä rummuissa on isojako ?

    Lähinnä tuon ylätukivarren/pallon sopivuuden suhteen tuota mietin.
     
  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Vuoteen '76 asti oli kyllä rumpuja tarjolla A-korisiin, mut mun käsittääkseni vain 9" ja pikkujaolla. Noi levyt ja spindlethän on A-koppasessa samat kuin cudassa ja challengerissa, et yks vaihtoehto vois olla se, et on vaihdettu sellasesta päittäin.
     
  6. jariha

    jariha Gearhead

    onko kukaan laittanu aspenista alustanosia vanhempaan a-koppaan, levyjen vaihdon yhteydessä? vai kannattaako ettiä uudemman dartin kilkkeet sitä varten :eek:
     
  7. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Aspenin eturipustuksista käy Darttiin raidetangon päät, säätöholkki niiden väliin, yläpallonivel, olka-akseli ja jarrut. Eli Dart-osaa tarvitset ylätukivarret ja alapallot



    fate: 99% varmuudella sulla on oikeat ylätukivarret paikoillaan. Yläpallon kannan koko varmistanee asian.
     
  8. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Tarkennetaan sen verran että jumppa tehdään '70 A-koppaan täysrempatuilla 80 Aspenin osilla ja RMS:n säädettävillä putkiylätukivarsilla ja Spicerin alapalloilla. Raidetankojen päät ja säätöholkit vaihtuu 11/16 tuumaisiksi aftermarket osilla. Aspeneita (ja muita F, M ja J koppia) on saanut sekä 9/16" että 11/16" rt-päillä. Paksumpia säätöholkkeja löytyy jykevinä putkina / tankoina ainakin Global West, American Muscle, Pure Vision ja....ja... no eipä tule nyt nimi mieleen.

    Isopalloisen avainväli on noin 48 mm rullamitalla mitattuna. Pienemmässä pallossa on selvästi pienempi av.
     
  9. signet

    signet Gearhead

    Oli myös 10"rummuilla ja pikkujaolla vuosina 73-76,mutta rummut ei kummassakaan vaihtoehdossa ole samat kun 72 ja vanhemmissa,vaan ovat tuhdimmat ja jäähdytysrivoitetut.Maahantuojan kautta tulleet ovat olleet kai kaikki 73 ja uudemmissa levyillä ja isolla jaolla,eli rumpuja voi löytyä muuttoautoista tai yksilöistä jonka levyt on lainattu toiseen autoon.
     
  10. fate

    fate 1st gear

    Pääsin nyt vihdoin mittaamaan tuota palloniveltä ja kävi kerrankin flaksi. Avainkohdan mitta on se noin 48 milliä. Vertasin tuohon aspenin vastaavaan ja on samanlainen.

    Ilmeisesti sitten siihen pitää ottaa dartista se osa jossa on alapallo ja toiseen päähän tulee raidetangon pää ja kiinnittää se napaan. Näyttäis olevan kahdella pultilla kiinni ??

    Mittasin vielä tuon rummun mitat. On 10,5 tuumaa siitä päältä, millä kohdalla kengät touhuaa rummun sisällä. Pyörän pultti on 1/2 tuumaa ja 4,5" jaolla.
    Näköjään tällainenkin rumpu löytyy. Mitään jäähdytysrivoitusta ei ole, on sileä päältä.

    Minulla näyttäis tulevan satulat taaksepäin, toinen letku oli ihan tuliuusi, mutta huomasin tuolla toisen topiikin jossa näiden pituuksia on käsitelty kattavasti, ja se puoli selviää sieltä.

    Mitenkäs tehostaja ? Kannattaako laittaa, kun ei ole ja tuleeko ongelma jarrusylinterin kanssa kun eteen muuttuu levyt ?
    Rockautossa olis koko pakettia Part # 509207, sopiiko tällainen paketti paikalleen , jos lukee että drum brakes ?

    Tiedän että näitä on puitu varmasti monessa topiikissa jo aiemmin, mutta en oikein löytäny semmosta tyhjentävää vastausta ja kuitenkin sit oli aina eri vuosimalli. Aloittelijana en tiedä missä vaiheessa on tullu minkäkin lainen muutos....
     
  11. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Noilla tiedoilla ylätukivarret käy Dartista. Kun sinulla on isojakoiset 10" rummut edessä, niin voisi olettaan niiden olevan esim. B-koppasesta, jolloin alapallot/kääntövarret olisi swappiin sopivat. Jos alapallon kiinnitysreiät spindeliin on samalla tasolla, niin silloin ne käy 99% varmuudella Aspenin spindeleihin. '72 ja vanhemmissa A-koppasissa alapallon kiinnitysreiät on eri korkeudella ja siksi 64-72 spindeleitä ei voikaan vaihtaa puolelta toiselle.

    RockAuton paketti 509207 on sellainen, että joudut lähettämään omasi Cardonelle kunnostettavaksi Return and Rebuild ONLY.

    Tehostin on kiva, mutta ilmankin pärjää, kun on sopiva välityssuhde vivustossa.(EDIT: ja sopiva poraus ja iskunpituus pääsylinterissä)

    Levyjarrullisen pääsylinteri eroaa rumpujarrullisesta mm. säiliöiden koon puolesta ja jäännöspaineventtiilien määrässä (vain rumpujarrupiirissä). Lisäksi eroja saattaa olla porauksessa, iskunpituuksissa, mäntien pituuksissa, jousien jäykkyyksissä ja pituuksissa jne., myös tehostamattoman ja tehostetun välillä. Minä valkkaisin sellaisen pääsylinterin joka sopisi käytettävien jarrusatuloiden kanssa huomioiden tehostimella tai ilman. Eli jos sinulla tulee Aspenin isomukiset satulat niin silloin voisi '76 Dartin pääsylkkä olla sopiva (satulat vaihtui '76 suurempihalkaisijaisiin mäntiin). Tosin just 70-luvun puolessa välissä eri vuosina taisi poraukseltaan samat pääsylkät vaihdella keskenään tehostetun ja tehostamattoman jarrujärjestelmän kanssa, että ota näistä nyt selvää. Em. kaverin projektissa aiotaan kuitenkin kokeilla ensin alkuperäistä '70 levyjarrupääsylkkää. Varalla on sitten uusia pääsylintereitä kolmea erilaista....
     
  12. fate

    fate 1st gear

    Tomaso:

    Kiitos hyvästä vastauksesta. Tarkistin vielä nuo kiinnityspultit, ja näyttäisivät olevan samalla tasolla, vaihtaminen onnistuu.

    Tuosta puolelta toiselle vaihtamisesta, siis ymmärsin että spindelillä tarkoitettiin tuota pyörän napaa, siis koko pakettia, onko satulat asennettava etupuolelle ? nythän jos ne asentaa suoraan paikalleen niin silloin satulat tulee pyörän akselin taakse, kuten on olleet aspenissakin. Pääsisi lyhemmällä letkulla.

    Tuleeko jokin käytännön ongelma ?

    Tuo pääsylinteri + tehostinjuttu selvisi.
     
  13. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    73-88 ABEFMJR akseli eli olka-akseli eli spindel voidaan vaihtaa puolelta toiselle, jolloin vaihtuu jarrusatulan paikka joko akselin etu- tai takapuolelle. Alapallot pysyy niille määritetyillä puolilla. '73-'76 A-koppasissa satula on akselin etupuolella ja F, M ja J koppasissa on ollut ainakin takapuolella, mahdollisesti myös etupuolella.

    Jos on '72 tai vanhempi alkuperäinen kallistuksenvakaaja alatukivarsineen, niin '73-'88 akseleilla satulat etupuolelle asennettuina ottavat kiinni kallistuksenvakaajaan. '73-'76 kallistuksenvakaaja kiinnityksineen oli erilainen jolloin satulat mahtui olemaan etupuolella akselia. Jos taas meinaa vaihtaa '73-'76 kallistuksenvakaajan '72 ja vanhempaan, niin pitäisi vaihtaa myös K-palkki (vakaaja menee palkin läpi '73-'76), jolloin joutuisi vaihtamaan myös moottorin kiinnikkeet (laattakumikiinnikkeet puslakumikiinnikkeiksi). Jotkut tarvikevakaajat sopivat kummankin palkin ja kaikkien alatukivarsien kanssa (vakaaja tulee palkin ulkopuolelle ja päät kiinikkeellä iskarin alapulttiin ja joissain reaktiotankoihin/pitkittäistukiin eli strut rodeihin).

    Varsinainen napa on se osa joka tulee laakereilla akselille ja johonka jarrulevy ja pyörä kiinnittyy. '73 eteenpäin jarrulevy (rotor) ja napa (hub) on ollut yhtenäinen osa (ns. unicast)

    Aspenin hiluja sovittaessa muistakaa hankkia pidemmät pultit ja mutteri alapallojen kiinnittämiseksi olka-akseleihin. Aspenin pultit jää lyhyeksi kun kääntövarsissa on kierteet ja K871/K873 alapalloissa vapaareiät. . American Joe suosittelee kovia (grade 8) 5/8"x18 (UNF) 2,5" pitkinä + mutterit, mutta näyttäisi 10.9 M16x60 myös sopivan.
     
  14. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Päivitetään swapissa tehtyjä havaintoja.

    Siis '70 Duster alunperin 4-mäntäisillä levyjarruilla, pääsylkkineen, proportionaaliventtiileineen, alatukivarsineen jne.

    Sellaisenaan kasattuna pyörät kääntyvät huomattavasti vähemmän kuin alunperin. Uusissa alapalloissa kääntymistä rajoittavat tapit ottavat varhain kiinni '70 alatukivarsien "koloihin" (tai itseasiassa kolon reunaan) > tappeja rälläkällä lyhyemmäksi. Tässä paketissa myös alapallojen etummaiset kiinnityspulttien mutterit ottivat ääriasennossa kallistuksenvakaajan kiinnikkeeseen kiinni. Normikokoisen 13 mm leveän mutterin vaihtamalla kapeampaan säästyisi 5 mm (13><8 mm). Ja / tai muokkaa vakaajan kiinnikettä.

    Kun jarrusatulat asennetaan akselin takapuolelle ja jarruputket on myös akselin "takapuolella", sopii jarruletkuiksi alapuolisella jarruletkuliitännällä olevien satuloiden kanssa '69-'71 Camaron jarruletkut (Raybestos BH36672). Putken puoleisesta letkuliittimestä joutuu viilaamaan kohdistusolaketta niin, että sopii paremmassa asennossa kiinnityskorvakkeeseeen. Jos letkun laittaa letkupitimeen siinä asennossa missä sopii, niin letku joutuu kierteelle ja ottaa renkaaseen kiinni "sisäänpäin" käännettäessä. Vastaavasti yläpuolisella letkuliitännällä olevien satuloiden kanssa käy '76-'79 Aspenin jarruletkut, poistamalla niistä välikiinnikkeet.

    Kaikki 14" vanteet ei sovikaan, vaan ottavat enemmän tai vähemmän satulaan kiinni. Tässä tapauksessa 14" Wolfrace vanteen ja satulan väliin jäi noin milli.

    Koko pakettihan tulee noin 3/4" ulospäin, jolloin mm. raidetankoja pitää "jatkaa", alkuperäisissä riittää hyvin säätövarat.

    Mitäs muuta?



    Edit
    EditII
     
  15. sectoid

    sectoid Gearhead

    Kunnostettiin Dartin jarrut vähän aikaa sitten. Tuli vaan mieleen, että onko jarrukilvet pakolliset? Voiko tulla katsastuksessa käninää jos puuttuvat? Semmoset pellinriekaleet vaan on vanhoista jäljellä. Auto on 74 Dart. Niitä ei saanu varaosina kun kyseltiin.
     
  16. iikka-

    iikka- 2nd gear

    Ei pitäs tulla sanomista mikäli on poistettu kummaltakin puolelta.
     
  17. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Jarrukilpiä valmistetaan uustuotantona. Ovat melkoisen kalliita $49-$129 pari. Kalliita kun tukkuhinta on 5$ pari....
     
  18. jariha

    jariha Gearhead

    eli toi minkä mä mittasin yläpallon kooksi (46mm) vois olla se isompipallo?
     
  19. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Öhömm.... Loppujen lopuksi ero ei ollut kovin suuri: Isopalloisessa 48,6mm ja pikkupalloisessa 45,9 mm.
     
  20. jariha

    jariha Gearhead

    eli pikkupallo kele vaihtoon siis menee ylätukivarretkin :(
     

Kerro tästä muillekin!