darttiin 440

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Micky, 3.3.2004.

  1. Micky

    Micky Gearhead

    minkäs vuotisiin ja mallisiin dartteisiin ton isolohkon saa tunkea ettei mee rosentit yli,et sais kilpiin...kutosmalleista jostain paukkuu yli mut...?...Apu tervetullut!!
     
  2. Duster

    Duster 1st gear

    Näihin uudempiin Dartteihin on saanut 383.sta, joten +20% tilavuuteen riittää.
    Ei tuota mitään ongelmia.
    Vertailu autoks vaan 383 Dartti ja sen mukaan etenee.

    Mun tietojen mukaan läpiheitto juttu.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    eiks tilavuus saanu nousta 25%?
     
  4. Duster

    Duster 1st gear

    No silti läpi huuto juttu. Eikun isolohkoa kehiin ja maailma pelastuu. :smile:
     
  5. Micky

    Micky Gearhead

    on jo kaikki kii mut pikku varmistelut...mites prossat osien vaihdon kohdal??prosyyreitä kellään tyrkyllä eroista?
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    koneen ja laatikon prosentit noin 18 , eli jos et ole vaihtanut muuta niin ei ongelmia.ja saahan siihen jopa 426 heminkin
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    69 Cudaa ja Darttia on saanu 440cid koneella.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    joo mulla on työn alla 440 cuda eikä tarvi muuta kuin muutoskatsastaa.auto oli jo valmiiksi 8 3/4 perällä ja vahvemmilla sauvoilla
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    440 darttia tai cudaa on toki saanut vuonna '69 diilereiltä, mutta autot ei olleet tehdastekoisia. Ne oli 383 malleja joihin oli vaihdettu 440 koneet, mm badget auton kyljissä tai scoopeissa oli 383 ja mukana seurasi 440 merkit. Näitä ns M-koodin autoja ei hyväksytä vertailuautoksi; niistä ei ole riittävää informaatiota. niitä ei mm. löydy tehtaan korjaamokirjoista jne. Eli 383 on se suurin vertailumalli noin virallisesti. Sen puitteissahan 440:n saa laittaa pelkällä muutoskatsastuskella mikäli auton alusta, jarrut ja voimansiirto vastaa 383 mallia.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    niin -69 cudaa on vissiin tehty noin 317 kpl 440 sellä ja hengissä on noin 90kpl
     
  11. dart -66

    dart -66 Gearhead

    prossat ovat: moottori apulaitteineen (startti, laturi, kaasari, jakaja sekä jäähdytin) 15%, vaihteisto + kytkin 9% eli 24 eikä noin 18, niinkuin joku nimetön tietämätön väittää.
    Tarkemmat tiedot AKEn sivuilta tai katsastuskonttoreilta.

    Hankkikaa tietoa älkää "mutua" (musta tuntuu...)
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    en ole tietämätön vaan eikös ollutkin kuiteski aika lähelle arvattu ilman mitään opuksia,ja sinä tietämätön jos sanotaan että noin niin se on noin eikä justiinsa.
     
  13. MJF

    MJF Gearhead

    Ja mikä pakko on vaihtaa starttia ja laturia? Nämähän on hyvinkin pitkälti samat kutosesta isolohkoon. Säästyisi pari prosenttia niistäkin. Vai laskeeko ne aina joka kerta automaattisesti nuokin?
     
  14. Micky

    Micky Gearhead

    nuo osat tarvii muistaa erikseen ilmoittaa vanhoiksi ettei käy väärin...ja käyhän se kaasarikin periaatteessa vanhasta jos on ollut jo kasi neliluukkuisella....

    kysymys perustui prosenttien osalta lähinnä siihen että:jos on kutos dartti niin mitä eroavaisuutta=muutettavaa on tohon isolohkomalliin TAI jos on pikkukasi malli niin mitä muutettavaa sitten olisi...lähinnä siis pakolliset muutokset



    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Micky 2004-03-04 13:05 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Micky 2004-03-04 13:06 ]</font>
     
  15. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    ...tai sovituslaipalla kutosen ykskurkkunen! Jos ihan pykälien mukaan mennään, niin vaihtolistalle joutuvat myös vääntösauvat. Täkäläiset on tulleet 0.87" paksuisilla ja 383 mallissa oli 0.89" paksuiset. Lisäksi saattaa muutkin voinmansiirron palikat vaatia entrausta kuin myös jarrut, vaikka taitaa kaikki täkäläiset olla tulleet levyillä ja 8 3/4" akseleilla? :grin:
     
  16. Micky

    Micky Gearhead

    eli näin ollen rosentteja menis:kone ilman apulaitteita(ehkä kaasari),vaihteisto,vääntösauvat...oliskos jollain jotain suppeita laillisia=konttorille kelpaavia eroavaisuus prosyyreita...vaikka privat tai 040 7239704 dart '70 siis kyseessä

    maski ja puskuri tarvis kans löytää http://www.dodgedart.org/brochure/70broch/cover.jpg

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Micky 2004-03-04 13:28 ]</font>
     
  17. veekasi

    veekasi Gearhead

    Ko paperit saat ainakin Aro-yhtymän teknisestä palvelusta aika muodolliseen hintaan. He eivät muistaakseni muutoin ota kantaa isolohko Darttiin muutokseen, mut sieltä saat ainakin kopion jarru<>moottori vaihtoehdoista -68 Dodge korjaamokäsikirjasta, josta löytyy 383 cid/Dart yhdistelmä ja sama korimalli -67>-76. Ja 383cid auto oli varustettu rumpujarruin! Ja 440 menee %-rajojen sisään kun auto vastaa 383:sta. Mulla pitäis olla vastaavat tiedot jossain arkistojen kätköissä, voin katsoa. Ja siitä onko 440:stä saanu tehtaalta Darttiin on keskusteltu aiemminkin. Mun vaatimaton mielipiteeni on että on, ja niin oli inssikin samaa mieltä! kun korjaamokäsikirja ei tunne ko yhdistelmää ja tieto pitäs löytyy luotettavasta lähteestä...maailman johtava Mopar-lehti??? Ja ne prossat, tarviiko loota vaihtaa??? Vai ainoastaan kytkinkoppa??? Joka tapauksessa suosittelen käymään katsastuskonttorilla etukäteen, helpotti mulla ihan helvetisti, kun autoo mentiin vihdoin leimaan oli aivan läpihuutojuttu, kun paprut oli "katottu etukäteen". Ja niistä muutoksista, ne vääntösauvat, kuten Mopeman sano, joutuis vaihtoon ja koneenkiinnikkeet(ei %), ne tekee ite vanhan mallin palkkiin, jarrutehostin(jos on) voi tulla tielle, paitsi se pienin malli. Ja pakosarjat on ainakin riemunaihe (peltisarjat) kun tilaa on aivan perk...ti. Kick down voi kans olla onkelma(laitoin vaijerisellaisen, Lokar). Mut hei Kuutiotuumia ei voita mikään :smile:

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: veekasi 2004-03-04 17:21 ]</font>
     
  18. pequli

    pequli Gearhead

    Vuonna 1985 vaihdoin '67 GT-Dartiin 383:n.
    Aro-yhtymän huoltotarkastaja kirjoitti todistuksen, ettei moottorinvaihto 383:een vaadi mitään muutoksia. Auto oli vanha suomiauto 273+904-tekniikalla, 10"rumpujarruilla ilman tehostajaa, ohjaustehostin tosin oli. Peräkin tietysti lukoton seiskavarttinen. Vääntösauvoista ei puhuttu tuolloin mitään. Katsastus oli läpihuutojuttu.

    Autoon kyllä asensin kavennetun 8 3/4" lukkoperän, '73 Dusterin levyjarrullisen etupalkin, HD-vääntösauvat ja
    jarrutehostimen. Näistäkään ei tuolloin prosenttimurheita syntynyt.
     
  19. Micky

    Micky Gearhead

    kone on kiinni vahvalla kokolevysellä alumiinilevyllä lohkon etupäästä aisojen päällä makaamassa kumityynyilä,jarrutehostin on mallia pieni ja siirretty,pakosarjet on peltiset ja tilaa riittää kun on sisäloksut pois joten kulkee uutta reittiä ja sisäloksujen tilalla ns.apurunko tilalla putkesta tehtynä(kuitenkin peltikeulalla),kick downille tehdään tilaa jos niikseen tulee...tää laite on siis jo olemassa mut hyvin pientä kasaamista vielä et pääsee leimalle...ja kiinnosti kommentit mitä vaaditaan kyseiseen vessaan....

    lisääkin kommentteja saa toki laitella ja rojekti kuviakin otan aikanaan...
     
  20. veekasi

    veekasi Gearhead

    Mulla lokarit ihan tehtaan jäljiltä ja alakautta kulkevat 2" peltisarjat, oli vähän säätämistä kuskinpuoleisessa sarjassa, mut mahtu. Tehostin ihan orginaalipaikassa, hyvin mahtu, ei tarvi siirrellä. Lämppärinmoottori on 5mm venakopasta, eli vähän turhan lähellä=>hydraulinenä ettei tarvi olla alvariinsa venakoppia aukomassa. Tulppien vaihto on vähän tuskasta(kun on ne sisälokarit). Oot laittanu koneen "norsunkorvilla", mulla uudempi spoolikiinnikkeillä oleva palkki ja torquestrap, apparinpuolella kun on vaan 4mm peltisarjan ja lokarin välissä, eli ei turhaa tilaa. Ne vääntösauvat kannattaa vaihtaa järeempiin, on aika pehmonen keula 0,87" sauvoilla. Mukava kuulla moisista projekteista, isolohko Dartteja(yleensä A-koppasia) ei ole koskaan liikaa. :smile:
     

Kerro tästä muillekin!