Daytona 305 HEMI?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 9.12.2015.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

  2. TopyCa

    TopyCa Gearhead

  3. MH

    MH 3rd gear

    "Rossi and his driver Bobby Allison had invested much time and treasure in their Number 22 Daytona, and so decided to experiment with a destroked 305 cubic inch small block".
    Joku pikkulohko se on, onko KB tehnyt, destrokannut vai mitä? Mutta miksi
    sitä sanotaan hemiksi? Ehkä tehot oli niin lähellä, että se oli pikku hemi.Muut luotti kuutiotuumiin.
    Aika mysteerinen on toi Rossin katoaminenkin 1983. Mies vaan kuoli ehkä lento-onnettomuudessa, tai sitten ei...
     
  4. onre

    onre 3rd gear

    Oisko vaan palotilojen muodosta kyse tässä tapauksessa.
     
  5. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Ei sovi HEMIn kamat noiden venakoppien alle. Kirjoittajat ei-moottorimiehiä tai/ja 305 HEMI Tarrat mainosmiesten hommaa...
     
  6. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Kerran oon kuullu kun ryppyreunaakin on sanottu hemiks. Ilmeisesti niissäkin puolipallot palotilat, en oo koskaa nähny..
     
  7. rb

    rb Double Gearhead

    /\ /\ Semi hemi
     
  8. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Ryppiksessä on "monipallon" muotoiset palotilat.

    [​IMG]

    Samanlaiset kuin 4.7 powertech koneessa.

    [​IMG]
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei oo just mitään tekemistä hemien kanssa, ei ryppiksellä eikä tolla. Hemit kiellettiin Nascarissa eka, sit kun mopari edelleen dominoi 426 wedgellä tuli uus sääntö et aerovehkeissä saa käyttää max 305 motoria. KB destroukkas 340 moottorin ja sillä ajettiin kai vaan yks kisa, menestystä en muista.

    Ryppiksen palotila on aikalailla normi wedgen näkönen, venttiilijärjestely samankaltanen ku isolohkoletukassa tai Fordin 385 moteissa. Pakoventtiilit on nollakulmassa ja imut jonku verran kallistettu. Ryppis on yhellä keinuvipuakselillajosta imu j apakokeinut sojottaa eri suuntiin. Sen perintöä on myöhempien LA-moottorien aavistuksen eksoottinen työntötankokulma, sitä eivät sitten viittineet fiksata järkevämmäks ku vasta 30+ vuotta myöhemmin racelohkoissa. Ryppis "kehitettiin" LA:ksi kustannussyistä, lisäks se on kansirakenteensa ansiosta aika massiivisen kokonen paketti.
     
  10. rb

    rb Double Gearhead

    HEMI sanalla on statusta...

    Uutta 5,7 hemin kantta en ole päässyt käsissäni pitämään, mitä nyt googlesta katellu, niin oisko se palotila ennemmin "pent" kun puoli pallo??
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joo, eka kerta kiinnitti tohon asiaan huomiota Aussien hemi kutosesta puhuttaessa. Tuli siin mieleen et aika erikoine hemppa ku on imu ja pakosarjat samalla puolella moottoria ja sit tutustuttuu siihen vähän tarkemmin..., markkinahypee.
    Gen3 hemi menee paremmin hemistä, siinäkin on palotilassa quench alueet sivuilla ja venttiilikulmat on vanhoja hemejä loivemmat ni päästään säädyllisiin ruttuihini flat top männillä. Mut kyl mä sen hemiks kuittaisin. Niiden tuplatulppapalotilat on ilmeisen tehokkaat, maksimiennakot on enimmillään jotain 20 astetta.
     
  12. rb

    rb Double Gearhead

    Mielenkiintoista!!!

    Jeesaisko tuplatulpat sitten noin paljon??

    Tai no;....... Onhan niitä tuplatulppakansia vanhoissa hemeissäkin ja joskus oli maantiekylässä puhetta, että 35:n ennakolla ne veti mäskimoottorillakin.

    Jonkun verran tullut jarruteltua noita "uudempia" neliventtiili moottoreita, joiden palotilan luulisi olevan aika optimi, mut siellä 37 - 39 on saanut ennakoita pitää, että niistä paras teho lähtee.
     
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joo, toi uus hemppa on siin suhteessa aika poikkeuksellinen, detonoi isommilla ja männät tuppaa hajoomaan... Tos SRT 6.1:n vakikomäntä
    [​IMG]
     
  14. rb

    rb Double Gearhead

    OT:

    En tiedä onko muut 98 pumppubensan kanssa läträävät huomannut saman, mutta laatu on muuttunut viimeisen kolmen vuoden aikana huomattavasti.

    Mikä on muuttunut sitä ei Neste kerro, vaikka koetin takaoven kautta sitä tietoa urkkia.

    Tehoa tulee kyllä paremmin, mutta ennakkoa on saanut lisätä ja suutinkoot on pompsahtanut ylöspäin varsinkin viimevuodesta melkoisesti!!!

    Samassa dynossa on kuitenkin ajettu samoilla korjauskertoimilla, joten ilmastonmuutostakaan en nyt tästä asiasta syyttäisi...
     
  15. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ei ole asiasta minkäänlaista tietoa, mutta arvata osaan....tislauksessa koitetaan saada entistä enemmän diisseliä ja bensa tehdään yhä vain kevyemmistä jakeista....onhan nykyautoissa tiiviit polttoainetankit joista bensa ei pääse höyrystymään karkuun.... (joskus ennen kun oli korkin reikä tukossa imu veti tankin lommolle....nykyään kun korkin avaa, tankissa on paine joka oikeen puhaltaa tankista ulos)
     
  16. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    98 on nykyään 98e5 merkinnällä, siitä se ennakon kesto ja suutinkoon suureneminen.
     
  17. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    20 astetta ennakkoa täyskaasulla on linjassa esim. GM:n LS3:n kanssa.

    Hieman aiheen sivusta: eräs aloitteleva säätäjä soitteli ja kertoi että asiakas oli pyytänyt LS-moottoriin 38 asteen ennakoita täyskaasulle. En meinannut saada sanaa suustani.
     

Kerro tästä muillekin!