DC tig ja CuSi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja 4d sedan, 25.11.2016.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Olis tuossa yks homma tarjolla johon tota menetelmää vois kokeilla.
    Materiaali 1mm mustaa peltiä, ja nestettä täytyisi kippojen pitää. Vetely olis syytä pitää minimissään ja siksi tuota menetelmää harkitsen, muutenhan tuon vois vetästä ihan vaan tigillä normilangalla kasaan.
    Jos toi menetelmä on toimiva niin sillähän voisi tehdä vaikka käynnissäolevaan projektiin öljypohjamuutokset....

    Lujuuttahan tolla ei ole hitsaukseen verrattuna kuin noin puolet, mutta eihän sitä lujuutta joka hommassa niin tarvitakaan, varsinkin jos vetely olis huomattavasti maltillisempaa kuin hitsaamalla?
    Saumat olis kaikki pienoja, tai sit pellit limittäin millin pari.

    Toi lanka näkyy olevan aika kallista(ainakin Briteissä, saako Suomesta), huvikseen en sitä ostais jos menetelmä on huono?

    Toi ainakin kehuu että paikkansa sillä on:

     
    Muokattu: 25.11.2016
  2. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Tuossa videolla tig hitsaus oli kyllä ihan normaalia tig hitsausta, oli sitten lisäaine mitä vaan. Hitsattu putki oli ainakin rosteria tai happoista. En kyllä kuunnellu videoo, vaan kattelin vain kuvaa. Eli en oivalla miksi olisi pitänyt tuossa hitsata muulla kuin 316 langalla.

    Musta pelli ei nyt juuri vetele verrattuna rosteriin. Jos hitsaat pienaa, niin vetely kasvaa mitä suurempaa a-mittaa vedät. Millin musta pelti ei tarvi kuin n. 35A tigillä. Jos laitat pellit limittäin ja heppaat tiuhaan, niin vetely vähenee. Liialla virralla kans saa kaikki pilalle..
     
    north tykkää tästä.
  3. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Kyllä tossa videolla ihan kaarijuottoa oli. Perusaine ei sula. Ja saa tuota piipronssia ihan suomestakin
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kaarijuotosta olis just kyse. Millin peltiä hitsaa kyllä joo tigillä, mutta vetelyä jos sais pienemmäksi vaihtamalla juottamiseen niin se ajais nyt asiansa. Hitsaaminen menis kyllä tulevassa firaapelirojektissa mutta jos kokeilis tuota mulle tuntematonta menetelmää siinäkin....?

    Kun nyt kuukletin uudestaan niin näköjään Ilaritoolsilta esmes sais kilon paketin 2mm lankoja hintaan 37€, eli aika edukkaasti.
    Onko sulla Voodoo vinkata jotain toista paikkaa, ja onko toi 2mm lanka passelia millin peltiin?

    Tossa vielä toinen esimerkki käytöstä:
     
  5. Tunaman

    Tunaman 3rd gear

    Kaarijuottolangalla menee rst:n ja mustan lisäksi myös esim.kupari ja messinki.
    Jos tigiä pienempää lämpöä hakee niin sitten CuSi-lanka migillä.
     
  6. El 60

    El 60 Gearhead

    Ei ku kokeilemaan. Toi mig lanka vois olla sopivaa paksuudeltaan lisäaineeks tigillekkii... 0,8 .

    Tosta ekasta videosta tuli mieleen kun kerran korjasin härräkän putkee ja ihmettelin miten se on niin vaikeeta taas. Oli just laippa vetästy jollain CuSi tahi PiiPronssi langalla putkeen ja sen korjaus normi langalla ei oikeen onnistu ellei saa putsattua vanhaa lisäainetta pois. Ei ehkä oikee aine härräkän putkeen ku tärisee jonnii verran.
     
    Muokattu: 26.11.2016
  7. VooDoo

    VooDoo Gearhead

  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Täytynee investoida tota mig-lankaa, niin pääsee kokeileen molemmilla tyyleillä kaarijuottoa.
    Kiitos vinkeistä.
     
  9. Tunaman

    Tunaman 3rd gear

    Ota argon-suojakaasu tigistä jos migillä teet,toimii paremmin kuin seoskaasulla.
    Ja migin polttimessa lankaputkena toimii parhaiten teflon-tyyppinen kuin terässpiraali.
     
  10. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    No nyt mä kuuntelinkin videon.. Juu, siis kaarijuottoa jossa lisäaine tarvii vaan matalamman lämmön sulaakseen. Putkenpala rosteria ja laippa mustaa. Hitsauksen jälkeen putkessa ihan samanlaiset lämpöjäljet kuin normaalinkin hitsauksen jälkeen. Ja laippa yhtä banaanina.. En edelleenkään keksi että miksi hitsaisin muulla kuin 316 langalla.. Saadakseni heikomman sauman?? Pulssilla voi myös vähentää lämmöntuontia ja vetelyä.
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Juu, argon täytyy olla suojakaasuna. Tefloninen spiraalikin löytyy, joten sen kanssa täytyy operoida jos lankakoneella juotan.
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Hommat tehty, 2mm langalla tigillä tuntuis kyllä menevän millin musta pelti ihan hyvin, omaan silmään ihan siistiä jälkeä. Saumat pienaa ja limittäin.
    Öljypohjamodaukset tohon omaan rojektiin teen ehdottamasti tällä menetelmällä olemattoman vetelyn takia.
     

Kerro tästä muillekin!