Dc tig...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Mr. Horsepower, 16.5.2008.

  1. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    nyt ois sellainen omantallin versio hakusess.... tallillani on vaan valovirta...

    joten... siihen ois tyydyttävä :(

    sellainen edullinen...

    ims/gysmi ? muita merkkejä

    GYSMI 167 HF Tig
    http://www.abajat.fi/newawtools/images/ ... 016194.pdf

    onko mistään kotosin..? ja jos on niin millaiset on käytökokemusket... ?

    vaatimusket 4t säädettävällä logiglla.... ja hf tietty....

    tai sitten onko kukaan kokeillut laittaa suurjaksotuslaitetta... esim lhf3... normaali invertterin perään ?

    miten se vörkkis...
     
  2. laakkius

    laakkius Gearhead

  3. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    joo ei tarvii kolmivaihe virtaaa.... tig..!!

    mut kunnon säädettävä logikka (4t) pitää olla.... ja HF

    nousu virta ja lepovirrasta nousu kuin nopeesti nousee ja laskee kaasun jälkisäätö...

    ihan pelti hommiin kun mustaa ja kirkkait tarvii turata niin ois väähän nopeempaa kuin puikolla ;)
     
  4. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    tigillä aina puhdas argoni. seoskaasu ei toimi.
     
  5. Gutless

    Gutless Gearhead

    sanovat että rosteri menisi seoksellakin vielä, tosin mustempaa tulee saumasta. Oisko alumiini sitten ronkelimpi. Ja käykö enempi elektroditikun päälle tuo hiili kaasun seassa.
     
  6. Simo

    Simo 1st gear

    Lainataan tätä aihetta.

    Hankein Kemppi 150 invertteriin raapaisu Tigin ja argon kaasupullon. Koskaan en ole Tigillä hitsannut....
    Kolvi miinuksessa, maa plussassa ja kaasua n. 10-12 l/min
    Virta n. 40A
    Koekappaleina musta tai rst 1 mm pelti

    Miksi elektrodi sulaa pallopäiseksi heti jo 20 - 30 mm "sauman" matkalla ?
     
  7. Kine

    Kine 3rd gear

    Nythän käy vissiin niin, että lämpö siirtyy sinulla lähinnä tikkuun, eli virta kulkee miinukseen päin. Vaihda napaisuus toisin päin, vois auttaa.

    Tää keskustelu ainakin viittais vähän siihen:

    http://www.supraclubfinland.com/forum/i ... pic=7484.0

    Kerro ihmeessä olinko (kerrankin) oikeassa :)
     
  8. TTA

    TTA 1st gear

    Onko halpakauppojen esim. clas olsson, biltema tig-sarjat inverttereille näitä raapaisu-malleja? Täällä varmasti tiedetään niistä paremmin kuin kyseisissä kaupoissa...
     
  9. Simo

    Simo 1st gear


    Kempin manuaalissa sanotaan, että Tig-hitsauksessa poltin tulee miinukseen ja maa plussaan. Toisin päin ei hommasta tullut senkään vertaa "saumaa".

    Mielenkiintoinen tuo linkin aihe, eli täsmälleen samaa juttua..paitsi etten vielä itse ole saanut hommaa toimimaan. :D
     
  10. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    minkä kokoinen elektrodi käytössä?
     
  11. heartbreaker

    heartbreaker 3rd gear

    Tig hitsauksessa aina puhdas argon, elektrodi ei kestä aktiivisia kaasuja.
    DC hitsauksessa elektrodin kärki pitää olla neulan terävä, eikä se saa pyöristyä koskaan, asetukset sillon pers... Mitä suurempi virta sitä jyrkempi teroituskulma ja paksumpi elektrodin vahvuus. AC hitsauksessa elektrodia "pyöristetään " hiukan ja sen tulisi palloutua...
    Ac siis alumiinille ja Dc esim. rst ja musta...
     
  12. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Tuokin vähän tapauskohtasta että ac puolella elektrodin pitäs palloontua.. Saa säädettyä balanssilla niinkin, ettei palloudu, pääsee tarkkoihin paikkoihin tarkemmin ohjaan valokaarta.
     
  13. tifoso

    tifoso 1st gear

    Balanssi

    Jossakin luin että alu-hitsauksessa (AC=vaihtovirralla) määritellään positiivisen ja negatiivisen puolijakson suhde (ilmeisesti ajassa). Toisen puolijakson aikana lämpö siirtyy kappaleesta elektrodiin päin ja toisella elektrodista työkappaleeseen päin. Balanssin säätö riippuu ainakin alumiinin puhtaudesta (oksidikerros) mutta ehkä enemmän hitsanneilla on joku muukin kokemus jonka haluavat jakaa.

    Tifoso[/b]
     
  14. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    balanssilla säädetään että kummalla puolen ollaan enemmän, plus vai miinus puolella per jakso.. Pulssilla taas jakson pituutta ja taajuudella että kuinka nopeasti hypitään + ja - välillä eestaas.
     
  15. heartbreaker

    heartbreaker 3rd gear

    Aivan totta, mutta laitoin tuon niinkuin pääsääntöisesti. Siis dc puolella ei saa palloontua, mutta ac puolella siitä ei ole suurta haittaa...
     
  16. meteor

    meteor Gearhead

  17. Juntti#

    Juntti# 1st gear

    Lisäaineet langassa ei taida sopia.
     
  18. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Jälkikaasu vaikuttaisi olevan syy tuohon kuplimiseen. Eli kaasun tulo loppuu kun metali on vielä sulassa muodossa ja senhän tietää miten siinä käy. Noista antamistasi tuo Gas after flow-hanikka kaipaa siis punomista.

    Putkien hitsauksessa olisi tärkeää että sinne putken sisään saisi kaasua eli ns juurikaasun. Tällöin saumasta tulee siisti ja ei kupli lopetettaessa. Tulppa toiseen päähän ja toisesta sitten kaasua sisään. Hyvin monissa virtausmittareissa on tälle toiminnolle lähtö joten sillä saa homman toimimaan. Pitää myös muistaa vinguttaa vailla kovametalliviilalla sieltä putken sisältä ne ruosteet pois tulevan sauman lähistöltä. Aiheuttaa sekin todella hienoa kuonakutosta.
     
  19. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Jos siitä tigistä löytyy vielä sellainen säätö jolla liipaisimen vapauttamisen jälkeen lähtee virrat hiipumaan eli pudottaa säätöjen mukaisesti virrat nollaan ja tuon jälkeen vielä jälkikaasua muutaman sekunnin ajan niin vältät sen perinteisen kalansilmän joka poikkeuksetta iskee siihen kohtaan mihin lopettaa hitsauksen. Ja tuosta kalansilmästä (vetyhuokonen) sitten kusee mukavasti tuon patteriverkon tyhjäksi.

    Säätöjä säätöjä ja niiden hakemista niin uskoisin että niillä selätät nuo kuohumiset. Tuo juurikaasu ei nyt välttämätön ole mutta tekee sen sauman sisäpuolelta siistimmäksi ja ehkäisee tuota kuohuntaa.
     
  20. kylähullu

    kylähullu 3rd gear

    Putsaa vanha putki kunnolla päältä ja hitsattavat lähdöt kunnolla sisältä/ulkoa, sit teet siihen vanhaan putkeen reijän sen uuden lähdön sisämitalla, eli hitsaat sen uuden lähdön siihen vanhan putken pintaan (iholle) niin ei rupee kiehumaan.
    Mut jos et saa tyhjättyä linjaa, niin voin suositella sitä puserrusliitosta, ei nimittäin tarvii paljoo vettä väliin niin alkaa sauma "kiehumaan" ja se syö miestä.

    Tulihan tosi selkeä ohje, vai miten se oli.

    Tolla systeemillä on tullut ite hitsailtua tikillä noihin vanhoihin putkiin lähtöjä, kun ei niitä saa kunnolla putsattua sieltä sisältä.
     

Kerro tästä muillekin!