Dc tig...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Mr. Horsepower, 16.5.2008.

  1. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Kuulin joskus näistä putkihommista seuraavanlaisen niksi jolla voi tuota veden valumista hitsauskohteeseen ja sitäkautta kuohuntaa vähentää. Jos siis putkistoa ei saa ihan tyhjäksi ja jostain tihkuu vettä pilaten muuten loistavan hitsarin sauman kuumennetaan vaikka sellaisella puhallinlampulla (retkikeittimen kaasupullo +poltin) sitä putkea sauman molemmin puolin (vaatii siis kaksi poltinta) jolloin saumaan purkiytyvä vesi kiehuu höyryksi ennen saumaaan pääsyä ja ei aiheuta hämminkiä.

    Kaasulla hitsatessa tätä ongelmaa ei ole suuremmasta lämmön tuonnista johtuen.

    Jokainen kikka on tietysti omanlaisensa ja yleensä näiden kehittely on ollut siihen tilanteeseen sopiva. Eivät välttämättä siis sovellu ihan muuntamattomana jokaiseen paikkaan.
     
  2. mista

    mista 3rd gear

    Onkos kukaan koittanut tigillä hitsata hiilarilla? Mitäs sanoisi, jos koittaisi mustaa tuolla hitsata? Ei tarvisi kahta pulloa tai vuokrapulloa hommata.. Oma hiilari kun olisi jo..
     
  3. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    ei onnistu, tigillä aina argoni kaasuna. Pitää olla sähköäjohtava kaasu että valokaari palaa tasaseen.

    Tästä syystä hiilarilla ei oikeen pääse migilläkään kuumakaaren puolelle.. Kunnolla siis. (yli 300A virroista siis puhutaan)
     
  4. timotn

    timotn 1st gear

    Onko kellään kokemusta esab LTG150 dc tigistä? Onko mitääntekemätön laite vai hyvä harrastekone? Missä hinnoissa pyörii käytetyt? ei löytynyt googlella tarjokkaita...
     
  5. Gutless

    Gutless Gearhead

    mites tigin kanssa riittävä perusaineen sulaminen? Eli pitääkö näkyä vastapuolella muodonmuutoksia? Helposti käy niin että muodostuu alapuolelle partaa, varsinkin ohkasella rst/happonen.

    Silloinhan sauma on selkeesti kylmä eikä hitsaus voi edetä kun lisäaine jää palloksi pintaa eikä sulaudu. Mutta miten määritellään että on sitten riittävästi tunkua? Kun taas oikein huolella grillaa ja semisti nuukailee tikun kanssa, niin saa aikaan myös reunahaavaa.

    Entäs tigin kanssa asentohitsaus? Kuuluuko sarjaan: unohda.
     
  6. Z(etor)71

    Z(etor)71 3rd gear

    Parta tulee toiselle puolelle, jollei käytä juuritahnaa tai kaasua.
    Tig:llä paras/helpoin vetää kunnollisia asento saumoja rst/hst.
     
  7. Gutless

    Gutless Gearhead

    eli pitää kääntää kappaleet katolleen ja alkaa reenaamaan. Nyt on ollut tommosta yksinkertaista heftailua ja kappaletta on käännelty aina helpoimpaan asentoon. Harrastuspohjalta, mutta yritetään kasvattaa ammattitaitoa omatoimisesti. Eikös se ole niin että tekijälle riittää aina töitä vaikka Nokia menisi pohjaan.
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kaikki asentohitsaukset on nimenomaan tigin ruokaa, sillä kun pystyy sitä sulaa hallitteen parhaiten vaikeissakin asennoissa jos täytys oikeesti hitsata eikä täppäillä. Puikko toinen mutta siitä ei ollukkaan puhe.
    Juuritahna on helpoin käyttää harrastajan, ja sitä saa hitsausvirmoista joista muitakin tigin tarvikkeita.
    Sinänsä se parta sauman sisäpuolella kertoo sen että hitsaus on onnistunut jos mitään ainetta juurelle ei ole käytetty, ja lisäainetta sit annostelee senverran että sauma on kupera ilman reunavikaa, kyl se siitä!
     
  9. Z(etor)71

    Z(etor)71 3rd gear

    Ei laivojakaan käännellä hitsatessa :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  10. Gutless

    Gutless Gearhead

    kokeilin ja tykkäsin. Ei ihan kohti kattoa mutta -45ast kulmaan sulattelin ylöspäin edeten. Menikö ees suunta oikein? Mustaa rautaa vaan, reenin vuoksi.
     
  11. El 60

    El 60 Gearhead

  12. Ck

    Ck Gearhead

    Meillä on tollanen power pro 256 voimavirtamalli plasmalla. Plasma on riittävän tehokas, menee n.20mm levy, normaalit leikkaukset on 4-5mm ja menee tosi nätisti. 10mm alumiini menee vielä kohtuu hyvin.

    Tig puoli pelaa hienosti ja säätöjä on reilusti. Olen hitsannut alumiinia,rosteria ja mustaa. Kaikki onnistuu ja sauman laatu on lähinnä omista taidoista kiinni. Mukana tullut ilmajäähdytteinen pistooli on hieman kömpelö (suuri) ainakin näin aloittelijalle mutta kyllä se silläkin on luonnistanut. 1,5vuotta käytetty aina silloin tällöin, ei mitään ammattikäyttöä.
     
  13. El 60

    El 60 Gearhead

    Harrastaja prötäystä täälläkin. Viimesen vuoden aikana kokemusta Kempin 180 DC tigistä ja Esabin 2200i ac dc laitteesta. Molemmat kelpo pelejä. Esabilla onnistu ihan kelpo jälki jopa alumiiniin. Jalkakytkintä kaipailin noissa pakosarja hommissa.

    Aluksi tuntui että olis kiva jos jokaiselle säädölle olis oma potikka näkyvillä.. jotenkin selkeempi kun liikkua valikossa. Sit taas miten lie potikat toimaa pidemmän päälle varsinkin jos kone välillä kylmävarastoinnissa.
     

Kerro tästä muillekin!