Dellorto DRLA turbo säätö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Dart 67, 21.11.2014.

  1. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    Yksityiskohdat oli: Säädä kaasarit ilman ahtopainetta, senjälkeen älä satu niihin enää vaan keskity lisäsuuttimien säätöön. Yksinkertaista. Pelkillä kaasareilla aivan turha yrittää, siihen menee vuosikausia.
    Kammioimusarjan kanssa sama juttu, ei hyötyä katukäytössä. Jos haluaa käyttää kahta kaasaria kutoskoneeseen niin sitten kaksi erillistä vierekkäistä normaali-imusarjaa, ilman kammiota. 3-1 liitoskohdassa on jo kammiota riittävästi.

    Turha myös vexlailla putkien kanssa vetääkseen ne syttyjärjestyksen mukaan vuorotellen, ei hyötyä.

    Sama juttu e85 kanssa, se on ruiskuja varten, ei kaasareita.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tulin uteliaaksi. Jos pelataan kaasuttimen rinnalla lisäsuuttimella, niin minkämoinen tämä järjestely on? Kaasuttimelle ahtopuolella on painetta varsin vaatimattomasti plus ahtopaineen mukana tuoma lisä. Siitäkö paineesta, sehän jollakin tavoin seuraa ahtopainetta se polttoaineen suuttimesta laitettava määrä. Normi ruiskusuuttimelle paine on aika vähäinen. Minkämoinen suutin?
     
  3. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    Ei nyt takerruta siihen minun tekemän imusarjan paskuuteen, sehän on jo tullut selväksi, tietäjät tietää että on paska, selvä on.

    Mutta sitten vaan kertoo sen lisäruiskutuksen järjestelyt, minä voin sitten kertoa mitä kaikkea kokeilin huonoin tuloksin kun olen paska ja menee viisi vuotta.

    Mutta minäkin nyt haluan vähän sanoa, että tuo E85 lausunto nyt ainakin on ihan paskaa...
     
  4. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    Kuplaan tein aikoinaa 90-luvulla sellaisenn vesiruiskutus järjestelmän joka toimi tosi hyvin, siinä periaate oli sellainen että ahtopaine antoi ruiskutukselle tarvittavan paineen, eli mitä enemmän ahtoja, sitä enemmän vesimetanoli seosta ruiskusi turbon imupuolelle. Toi toimis varmaan bensankin kanssa, mutta vähän riskaabeli jos säiliö halkeisi kun painetta 1,5 bar.
     
  5. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    Jotenkin en uskonutkaan että sitä selvitystä siitä lisäruiskutuksesta tulee, vaikka se on tosi helppo, pari letkuu ja johtoo vaan...ja sit jos ei toimi ni vaihtaa tulpat.

    Mutta se siitä, kun aihe ei ketään kiinnosta, niin antaa olla. Tää on menneen maailman juttuja ja mä oon mennyt mies.
     
  6. 2dor

    2dor 1st gear

    Itellä oli muistikuvan mukaan seuraavanlainen kombo aikoinaan vw turbomotissa
    2kpl 45 dellortoa freetechniksiltä ostetuilla turbo emulsio putkilla
    34 tai 36 sisäkurkut
    Ilmasuuttimet 135-145 ja pääsuttimet 155-165
    Modulator ringejä en käyttäny vaan alumiini peltilevyä painekotelon ja kaasarin välissä. Tilasin aikoinaan noita 1mm koko välein ja oli paljon nopeemmat vaihdella.
    Olisko 1.2bar jälkeen ollu niin pienet ku 30mm.

    Suurin ongelma kaasareilla oli että eivät toimineet lainkaan isolla ahtimella ja sitten oli suurta vaihtelua seoksissa riippuen millä vaihteella ajeli.
    Kohoneulat oli suurimmat mitä oli silloin kumikärkisenä saatavilla ja mukula tiellä uitti aina kaasarit.
    Persumotti anto 65-75hp ilman ahdinta ja kaasareilla taisin päästä 260hp paikkeille 1.6bar.
    Lisä ruiskua kokeilin mutta en ollu ikinä oikein tyytyväinen sen toimintaan koska oli ns on off.

    Oma kokemus että noin 1-1,2bar onnistuu hyvin noilla jos herkästi heräävä ahdin.
    Tuon jälkeen tulee väkisin välialue ropötykset kehiin ja ahdin herääminen menee aina ylirikkaan kautta.
    Ruiskuun siirrettyä en jaksaisi enää tuota kaasari jumppaa tänä päivänä. Tais noiden kaasareiden säätö oppimisessa sulatella 16mäntää. Mutta oppipa tuossa ainakin dellorton sielunelämän
    Ruiskulla ei hajonnu mitää vaikka tehot nousi 260hv:sta muistaakseni 340hv 2.2bar
     
  7. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    Tää kuulostaa niin tutulle, juuri tällaisia kokemuksia itselläkin...

    Tässä tuli pari asiaa joita ei oltu vielä tässä sivuttu, eli

    Riittävä polttoaineen saanti kaasarille voi taas aiheuttaa muita harmeja.

    (tiedän tapauksen jossa kaasariin itse rakennettu toinen neulaventtiili lisäksi ja sitten vielä suorasyöttö pumpulta suurille paineille)

    Ja sit toi ahtimen koko voi vaikuttaa monella tavalla. Esim. mulla tossa Aspenissa pieni turbo, joka teki heti ahtopainetta kun kaasua painoi, aiheutti todennäköisesti ongelmat noissa pitot putki kokeiluissa. Jos ahdin olisi lähtenyt mukaan vasta myöhemmin olisi voinut toimiakin. Nythän se teki sellaisen ilmiön että rikasti heti niin paljon että hädintuskin pystyi ajamaan ollenkaan.
     

Kerro tästä muillekin!