Deltta 88 tärinä 100 nopeudessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja sdfsd, 17.4.2015.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Nyt on ihan uus vetari paikoillaan mutta vielåkin täristää. Vähän aikaa oli täristämättä kun vein renkaat uudelleen tasapainotukseen, mutta nyt taas hakkaa... Olivat lyöneet vaan lisää painoja vanhojen lisäksi tonne. Nyt pahimmassa vanteessa on noin 300-400 grammaa liimapainoa mitä noita laskin...

    Sinällään nyt on hyvä että tiedän mistä toi tärräys johtuu.

    Keskireijästä laittoivat koneeseen kiinni, eihän nämä edes keskitä siittä? Eihän sen keskireijän edes tartte olla täysin keskellä kun mutterit keskittää?
     
  2. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Kyllä se keskireikä on keskellä vannetta.

    Ööh,miten sä olisit sen siihen koneeseen laittanut kiinni? :eek:

    Reilusti on kyllä painoja. :lol:
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Muttereilla sellaseen lqippaan millä esim 96 saabin vanteet tai kuplan vanteet laitetaan tohon koneeseen. Niissä keskireikä ei ole täysin keskellä vannetta kun se ei keskitä, eikä ole kuplan tapauksessa edes pyöreä...

    Itelle on aina sanottu että keskireijästä keskittävät vanteet kartioilla koneeseen kiinni ja muttereilla keskittävät laipalla. Yleensä kone vaati jotain älytöntä painoa jos erehty pistämään muttereilla keskittävän kartiolla tohon koneeseen.
     
  4. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Ok. En tommosesta tiennytkään. Tottahan se on, että löytyy semmosiakin autoja, missä on keskireikä joku ihmeen muotoinen. Ei ole vaan kohdalle sattunut kuplaa, tai 9kuuppaa, johon olis pitänyt tasapainottaa. Liekö edes kaikissa firmoissa tollasta?
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Liekö kuplan ratkaisussakin mietitty mitä nopeutta autolla ajetaan? Omassani 72vm sama juttu eli ei keskireikää. Ilman kartiopultteja ois varmaan mielenkiintoinen.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kyllä kupla ajo ominaisuuksiltaan riittää hyvin ainakin 120km/h mitä yhdellä ajoin. Oli vielä siinä nopeudessa hyvä ja siinäkin oli tollaset keskireijättömät vanteet.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Hmm...en sitten mennytkään rengasliikkeeseen, kun matkalla sinne ei täristänyt enää, eikä enää sen jälkeen ole täristänyt. Olipa kummallinen vika taas tämäkin kun itsestään korjaantu.
     
  8. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ja se on varma merkki ammattitaidottomasta rengasmiehestä, jos alkaa tasapainottamaan rengasta ja jättää vanhat puntit siihen.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Niin mullekkin on opetettu että rengas painotetaan niin että mahdollisimman vähän puntteja, ja vanhat AINA ensiksi pois kun aletaan painottamaan kun ei kannata lisätä painoja tasapainottamaan vanhojen painojen aiheuttamaa epätasapainoa.

    No, nyt ei tärrää, olen siis tyytyväinen ja näillä mennään.

    Noi kummalliset nytkäykset tietynlaisissa kuopissa on lisääntyneet. Vähän samanlaisia mitä joittenkin avolava-autojen takapäät tekee tyhjänä kun ajaa pikatiellä töyssystä. No, nämä voi aiheutua puslistakin, pitää varmaan tsekata ens kerralla kun on auton alla.
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Väljä apusimpukka aiheuttaa helposti ratissa tuntuvia ajosuunnan suunnanmuutoksia kuopissa tai urissa. Sen voi tarkastaa kampeamalla kääntövartta ylös/alas suunnassa, siinä ei saa olla pystyväljää.
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Täytyy toikin koittaa. Tuntuu enemmänkin että tuolla takapäässä on noi nytkähdykset, etupää kulkee nätisti. Iskarit on takapäässä puol vuotta vanhat. Voi olla kaukaa haettua, mutta tekeekö liian painavat vanteet tollasia tärähdyksiä? Mun muistaakseni reilusti keveemmillä talvivanteilla ei tehnyt tollasta. Nämä kesävanteet kun painaa ihan tolkuttomasti.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Jaaha, tärräys jatkuu taas. Sattu olemaan navigaattori mukana ja ajoin sen mukaan satasta ja hytkyy koko kulkine niin perusteellisesti. 90 ja 80 menee pehmeästi niin kun kuuluukin.

    Laitoin nyt vielä kokeilun vuoksi noi talvirenkaat alle ja kävin vetämässä testinlenkin ja näyttää niilläkin tärräävän, eli vika ei ole vanteissa eikä renkaissa...

    Mulla on talvivanteet vähän eri kokoset mitä kesävanteet joten jos kardaanin nopeuden mukaan täristää, pitäisi olla eri tärräyskohta kesä ja talvirenkailla. Kardaanikin voidaan varmaan toistaiseksi sulkea pois.

    Vaihdoin alamäessä vapaalle kun tärräsi, ja tärräys jatku niin kauan kunnes alamäki loppu ja vauhti hiljeni sinne 90-95 tienoille, eli ei sekään vaikuta. PAkkokakkosellakin tärrää ihan yhtä lailla mitä Deellä tai vapaalla.


    Meenkin tarkastamaan noita perän puslia ja etupään niveliä, mites perän puslien väljyys oireilee?
     
  13. Substitute

    Substitute Gearhead

    Onkohan takajarruissa kaikki kunnossa, vai joko tätä ehdotin?
    Mulla oli yksi vani aikoinaan jossa esiintyi ajoittaista täristystä, takajarrut oli koottu siinä väärin ja se tuli sieltä. Oli väärinpäin toimiva kehintälaite siinä eli se kiristi liian tiukalle kenkiä ja ne jumittivat tietyissä olosuhteissa.
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Takajarrut olen itse kasannut kun siellä oli jotain ihme kyhäelmiä, joten siellä ei ole ongelmaa.

    Etupäästä löytyi juuri siittä ehdottamastasi apusimpukasta pystyväljä. Jos tosiaan noi kaikki ongelmat on siittä kiinni, aika erilaisesti eri autot tarttee tota apusimpukkaa. Mulla oli 60-luvun Cadillacista kerran ihan tohjona koko systeemi, eikä ollut mitenkään huono ajaa, ei täristänyt yms.

    No, sellanen ainakin tilaukseen huomenna, muuta ei sitten tähän hätään löytynyt etupäästä. Takapäätä en vielä kerinnyt kattomaan.
     
  15. mopperi1970

    mopperi1970 3rd gear

    Mulla loppu kans itestään kaikki tärinä kun soratiellä vähän suttailin. Ihan ku eriauto ja missään vauhdissa ei tärise. Kolme täyttä päivää ajoin.Harmi kun moottori alkoi kolista. Ei voi jatkaa testailua. :mad:
     
  16. Juze86

    Juze86 2nd gear

    Oliko tärinä tasaista? Mulla jyristää satasen vauhdissa myös mutta tärinä on pulssimaista VUM VUM VUM, renkaat uusittu, vanteet suorat, kardaani ok, mikähän vois olla?
     
  17. El 60

    El 60 Gearhead

  18. Juze86

    Juze86 2nd gear

    Tänään testasin ilman kardaania niin samalla lailla tärisee eli koneesta tai laatikosta tulee.
     
  19. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Mulla kans oli novassa pientä, mutta niin häiritsevää tärinää samoilla vauhdeilla ja tuli kellotettua vetarit, ajoin ilman rumpuja, vaihdoin renkaita, vanteita, kardaanin. Muutin akselin kulmia eri asentoon, muutin laatikkoa eri asentoon, rukoilin jumalaa. . . Viime talvena tein laatikkoremontin niin hävis pienet vibrat lopullisesti. Empä ois uskonut.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mulla tärinä tasasta useimmiten ja välillä epäsäännöllistä, varmaan epäsäännöllisyys menee sen apusimpukan piikkiin. En ole sitä vielä saanut joten en tiiä vielä.

    Jollei toi apusimpukka auta, täytyy varmaan noita kardaanikulmia mittailla. Mitenköhän se onnistuu?

    Hetkinenhetkinen, mulla oli omassa autossa jotkut diesel-kuorma jouset eka edessä ton 307 kanssa jollon nokka oli ihan sikakorkeella. Vaihdoin sinne vakiot ja nyt nokka on todella matalalla (laski joku 16cm jos oikein muistan) ja perä pystyssä. Voiko noi kardaanikulmat olla viturallaan ton vuoksi??
     

Kerro tästä muillekin!