Deltta 88 tärinä 100 nopeudessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja sdfsd, 17.4.2015.

  1. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Saatko jostain renkaita lainaan, joilla voisit vielä kerran kokeilla täristääkö ? Yhdellä kaverilla oli aikoinaan BF-Goodrich-renkaat jotka alkoivat mystisesti täristää noin 110 km/h vauhdissa.

    Olivat kyllä koneen mukaan tasapainossa, mutta epäilyksi jäi, antoiko niiden runko jotenkin myöden vauhdin myötä. Kyseiset renkaat olivat 65- tai 70-sarjaa ja vanteetkin melko raskaat.
    Syyksi epäiltiin silloin kausisäilytystä renkaat samassa kohdassa koko ajan. Jos en muista väärin, kovemmalla rengaspaineella ongelmaa saatiin pienenemään vähäsen.

    Omien kokemusten (mutu + yleistys + muistiharhat) mukaan kardaanista tuleva tärinä alkaa kasvaa tasaisesti nopeuden noustessa ja rengastärinä alkaa/loppuu äkkiä jossain nopeudessa. Onko itse vanteiden suoruutta/pystyheittoa tutkittu missään vaiheessa ?

    IS
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tekee kesä ja talvirenkailla samaa jollon renkaista tuskin johtuu. Ei ne kaikki voi olla rikki
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Vaikuttaako vedon kanssa samanaikainen jarrun kevyt painaminen millä tavalla? Mulla oli aikoinaan Vani jossa oli takajarrut kasattu väärin ja se alkoi täristää tietyissä olosuhteissa. Vika löytyi väärin kootuista takajarruista, siellä oli kehintäkiristin väärän kätinen ja jarrukenkä liian lähellä rumpua jolloin se alkoi välillä tahmaamaan kiinni. Sen verran oli rummussa heittoa että teki tärinän.
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Samanaikanen jarruttelu ei vaikuttanut eikä kässäristä veto vauhdissa. Kuitenkin olin huomaavinani että kun jarruttaa kovaa, niin sen jälkeen olis täristäny enemmän jonkun aikaa. Voi olla että kuvittelin, huomenna ajan taas päälle 150 kilsaa niin tarkastan asiaa enemmän.

    Mun on pakko noi jarrutkin tarkastaa samalla kun vaihdan toisen jarrusylkän ja rummut mitata ja käydä sorvaamassa rummut suoraksi jos ne on kierot. Kasattu noi on oikein, tarkistin ne sillon kun auton ostin kun noista huoltamattomista jarruista oli vähän pahoja kokemuksia täystuhon muodossa. Automaattisäädön pyörä oli tosi kulunut mutta sen ei pitäs vaikuttaa.
     
  5. tito

    tito Gearhead

    oon varmaan väärässä tai ymmärtänyt väärin mut testasit ilman kardaania ja täristi?sitten jatkoit kuitenkin kardaanin parissa,saisitko jostain lainaksi sopivan nivelakselin joka varmasti ok tai käyttäisit noita omiasi tarkastuksessa tasapainotuksessa joskus pelkkä yoken vaihto tai vain toisinpäin asennus ja tasapaino menetetty,lykkyä. ja jotkut (en tunnusta) ajettu pukeilla resonanssivauhtia testiä lisätty,vähennetty pyöriviä osia josko vika löytys,renkaan muotoheitto sitten silmämääräisesti+
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    En ole testannut ilman kardaania missään vaiheessa.

    Nyt tärrää huomattavasti vähemmän mitä toisella kardaanilla mutta tärrää silti. Tsekkaan jarrut vielä josko niissä jotain mätää.
     
  7. El 60

    El 60 Gearhead

    Täällä väristyksiä aiheutti liian tiukka ristikko.
     

Kerro tästä muillekin!