Desktop-dynosta lähtenyttä konepohdintaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jakulepi, 27.11.2015.

  1. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Camaroon kone tekeillä ja kiinnostaisi tässä vaiheessa ottaa suunnittelun tueksi hieman desktop-dynon lukemia joita peilata myöhemmin oikeisiin dynotuloksiin. Puhtaasta mielenkiinnosta ja uteliaisuudesta lähinnä...

    Jos et kehtaa täällä mainostaa omaavasi Desktop-dyno ohjelmistoa, niin paiskaa YV:llä :)

    Koneen speksit

    Chevy 350cid, 2bolt (1972)
    Bore 4.030
    Stroke 3.48
    Cylinder head: 64cc (#3947041, huolella silotellut)
    Deck Clearance: +0.023" (yli dekkitason)
    Head gasket: 0.041" (puristettuna. Tiivistettä saattaa joutua vaihtamaan paksummaksi jos tulee liikaa ruttua.)
    Valves: 2.02 / 1.60
    Pistons: TRW L2256F, +6.10cc dish, Linkki spekseihin
    Camshaft: Comp XE274H Linkki spekseihin
    Intake: Aluminium Chevrolet LT-1 intake manifold, (WInters, #3959594)
    Carb: Holley 750cfm list.3310
    Exhaust: Headers (Hooker, tms.)
    Ignition: Original distributor with Crane Xr-i Linkki spekseihin
    Rear end: 3.42:1
    Stallspeed: Turbiinia ei vielä hankittuna. Ajatus jossain 2000-2500rpm välimaastossa
    Wheels: 14" ja 15"...molemmat löytyy

    Unohtuikohan listalta jotain...hm...

    edit: Dekkitason ylitys tarkistettu 0.028 --> 0.023" (laskennallinen)
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Re: Desktop-dyno? Mahtaisikohan kenelläkään olla...?

    Kuin sulla on Compin nenu niin imppaa tuolta camquest.
    http://www.camquest.com/

    Sitten vähennät lopputuloksesta 100kaakkia niin se on lähellä.
    Mun koneella varttimailin loppunopeuden mukaan oikea teho on just pikkasen yli 100 kaakkia vähemmän kuin ton mukaan :rotfl: .
     
  3. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Re: Desktop-dyno? Mahtaisikohan kenelläkään olla...?

    Aika tiukka paljealue?
     
  4. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Re: Desktop-dyno? Mahtaisikohan kenelläkään olla...?

    Joo, kone ei ole vielä nipussa ja pahimmassa tapauksessa paksumpaa kansipahvia joutuu laittamaan ostoslistalle. Mutta perstuntumaa tihkuvan mututiedon varassa olisin optimistinen että tuolla kombolla pystytään etenmään. Ruttu tulee olemaan siinä 11:1 tietämillä laskurin mukaan.
     
  5. Catiska

    Catiska Gearhead

    Re: Desktop-dyno? Mahtaisikohan kenelläkään olla...?

    Minulta löytyy ko softa. Oman sbm koneen kanssa se osui sekä maks kierrosten että tehon kanssa hämmästyttävän samoihin dynon kanssa, aavistuksen alakanttiin vs dyno mutta ihan dynon virheen sisällä.

    En vain ole lähelläkään tietokonettani reiluun viikkoon. Lisätietojakin tarvitsisi, kansien mitatut virtaukset eri nostoilla, kanavan ahtaimman kohdan pinta-ala, peltisarjojen sisähalkaisija, primäärien pituus, kollektorin koko/pituus, loppuputkiston tiedot jne. Kiertokankien pituus, keinuvipujen suhde, mitähän muuta vielä piti tietää, nyt en tähän hätään muista.
     
    janihei tykkää tästä.
  6. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Re: Desktop-dyno? Mahtaisikohan kenelläkään olla...?

    Kansiin ei tosiaan ole tehty virtausmittauksia, joten siihen en pysty antamaan inputia. Lisäksi peltisarjat + muu putkisto on hankkimatta.
    Palataan asiaan vaikka sitten kun olet taas tietomakoneen äärellä.

    Tuota Camquestia kokeilin ja tulin tulokseen että siinä lienee koko internetin bugisin nettisivu :)
    Kokeilin sitä nimittäin sekä Linux, Mac että Windows -koneilla, ja muutamalla eri selaimella. Lopulta sain toimimaan sen edes jotenkin. Antoihan se sellaisia 450..460hp tehoja saman suuntaisilla vääntöarvoilla. Se -100hp noista arvoista saattaa olla ihan realismia...
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Re: Desktop-dyno? Mahtaisikohan kenelläkään olla...?

    Millin paljerakoon tulisi tähdätä, kansipahvit sit sen mukaan kun dekkikorkeuden mittaus koneeseen on neljään nurkkaan tehty.

    11:1 on kyllä liikaa tolle nokalle, varsinkin rautrakansilla, jos bensalla meinaa ajaa. Sitä puristusta ei silti kannata paksummilla tiivisteillä laskea, quenchi-etu menee siinä. Harkitisin isompaa nokkaa tai toisia mäntiä...?
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Re: Desktop-dyno? Mahtaisikohan kenelläkään olla...?

    Kun männät tulee noin paljon yli täytyis kansipahvien olla vähintään .060" paksut että saat nippanappa toimivan mäntä/kansi välyksen. Toinen vaihtoehto on vaikka madaltaa hieman männän lakea.

    Sitten ne puristuksetkin laskee alle 10.5:n joten tuo nokkakin on just hyvä.
     
  9. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Re: Desktop-dyno? Mahtaisikohan kenelläkään olla...?

    Vähän tiukalta vaikuttaa joo... Ei (kai) pitäis mennä kauheesti alle millin?
     
  10. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Re: Desktop-dyno? Mahtaisikohan kenelläkään olla...?

    Joo tarkalle menee. Tuo dekkikorkeuden ylitys on tässä yhteydessä vielä laskennallinen, ja varsinainen lukema saadaan mittaamalla sit kun männät ovat kiinni.
    Dekkauksessa tuli tehtyä aika perhanan typerä virhe, sillä mittaushetkellä olleiden mäntien compression distance oli 1.540". Mittausten perusteella tarve oli veistää 1.3mm siivu ja se siitä sitten lähti.
    Noh, tilalle hankkimieni takomäntien compression distance olikin sitten se 1.563". Meni kokemattomuuden piikkiin tämä oppirahojen hankkiminen...

    Yksi vaihtoehto voisi olla veistää männän laesta siivu sorvissa, mutta mitataan ensin ja mietitään sitten vaihtoehtoja.

    Edit:
    Ja mulla tais tulla myös painovirhepaholainen arviossani.
    Eli mäntä tulee (laskennallisesti) 0.023" yli dekkitason- ei siis 0.028" kuten edellä.
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Re: Desktop-dyno? Mahtaisikohan kenelläkään olla...?


    Tossa koitin hahmottaa 10,5:1 puristuksilla dynaamista puristusuhdetta tolla nokalla, ja sain jotain 8,4:1, mun mielestä se on liikaa? No, voi se olla just vielä alueellakin mutta joskus kärsinyt siitä että puristukset lipashti yläkanttiin ja siitä sit aiheutu nakutustaipumusta, jälkikäyntiä yms. jos ei ihan tarkalleen ollut säädöt tai tuli jotain ruuhkassa seisomista tyhjäkäynnillä helteessä jne....

    Mutta koekasaa ja mittaa se dekkijuttu niin pääsee käsitykseen että mikä on todellisuus.
     
  12. F-body

    F-body Gearhead

    Re: Desktop-dyno? Mahtaisikohan kenelläkään olla...?

    Ei ainakaan Moparin pikkulohkossa saanut XE274h nokkaa pelaamaan 10,5 runtulla rautakansilla kunnolla. Kun ennakkoa oli tarpeeksi niin nakutti ja jos ennakkoa tiputti lähti voimat. Pykälää tai kahta rajumpaa kärsää harkitsisin tosissani noilla runtuilla. Nyt 10,3 ja mekaaninen 294 toimii hienosti.
     
  13. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Re: Desktop-dyno? Mahtaisikohan kenelläkään olla...?

    Mulla valmistu just syksyllä yks sbc mosa jossa on 10,5 rutut ja numeroo pienempi xe268 nokka. millin paljerako ja vortec kannet. Syskyn viileillä ei ollut nakutusongelmaa.

    Ensi kesänä vasta selviää miten toimii kesähelteellä
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Re: Desktop-dyno? Mahtaisikohan kenelläkään olla...?

    Mulla on pikkasen enemmän ruttua, 0.8mm rakoa alukansilla ja Comp268 mekaaninen rullakärsä. Ei nakutusongelmaa ja puhtiakin ihan kohtalaisesti. Ei nokan asteet välttämättä ole se joka ei sovi joukkoon.
     
  15. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Re: Desktop-dyno? Mahtaisikohan kenelläkään olla...?

    Hei kiitti. Nää on hyviä pointteja ja luen kommenttinne kyllä tarkkaan.
    Nokan kanssa tuli arvottua hetken aikaa, ja XE284 oli myös vaihtoehto. Totesin sen olevan vähän liian jyrkkä omaan tarkoitukseen ja parin vanhan moottoripään kanssa tultiin siihen tulokseen, että XE274 voisi olla ihan toimiva tapaus.
    Mut toi quelch kieltämättä vähän huolettaa, koska siihen en suoraan sanoen osannut lainkaan varautua.
    Eikös riittävän paksulla kansipahvilla saada asiat hätätapauksessa raiteilleen...?
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Re: Desktop-dyno? Mahtaisikohan kenelläkään olla...?

    Kyllä, paksummilla tiivistellä tota quenchia voit säätää sopivaksi, ja se tuleekin laittaa minimissään sinne 0,9mm kantturoille jo ihan sen takia ettei mäntä kopise kanteen.
    Perinteisillä(ei Vortec saatika muuten paremmilla palotiloilla) rautakansilla en noin pienellä nokalla kasaisi, pumppubensalle liikaa likistyksiä mun mielestä.
     
  17. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Re: Desktop-dyno? Mahtaisikohan kenelläkään olla...?

    Mittailin eilen parista pytystä tuon dekkitason ylityksen.

    Mittaus tapahtui ilman männänrenkaita, vanhoilla laakereilla ja kiertokangen + runkolaakrereiden pultit "rannemomentilla" kiristettyinä. Keskimäärin dekkitasosta tullaan yli se 0.024", eli n. 0.6mm joka on aika hurja. Mittasin männän eri kohdista, jolloin mittaustulokset vaihtelivat 0.45-0.75mm välimaastossa. Männänrenkaiden puuttuminen vaikuttaa asiaan.

    Funtsin vaihtoehtoja jos ajatellaan että quenchia pitäisi olla vähintään 0.04" (1mm +) paremmalla puolen ?

    - Summit kaupittelee 0.066" kannentiivisteitä (Linkki) jollaisella päästään laskennallisesti 0.066" - 0.024" = 0.042" quenchiin joka olisi siis 1.07mm luokkaa. Mutta onko 1.07mm paljealue liian pieni, sopiva vai peräti runsas?
    Vaihtoehtonahan on kasvattaa edelleen tiivisteen paksuutta, mutta sitten touhusta lähtee kaikki hauskuus sillä puristukset tippuvat ja koko projektin tavoitteista tippuu pohja pois.

    - Toinen vaihtoehto olisi laittaa nuo (flat top) männät sorviin ja ottaa laelta vaikkapa 0.020" (0.5mm) siivut pois, jolloin mäntä kurkistaisi dekkitason yläpuolelle enää 0.04" (0.1mm) verran ja kannentiivisteillä säätäisi arvot (quench, ruttu) haluamakseen. Tosin tässä lienee riskinä että erityisesti ruttu asettuu liian korkealle ja detonaatio-ongelmat alkavat riivata?

    - Kolmas vaihtoehto on myydä kaikki romumiehelle, vetää pää kaljuksi, pukea keltainen kaapu päälle ja lähteä mököttämään johonki kiven nokkaan Himalajalle...
     
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Saattaishan tuo kolmaskin vaihtoehto toimia, mutta paksun kannentiivisteen laitto olis se helpoin tapa. Quenchi toimii ja puristukset tippuu jonnekin 10.2-10.3 paikkeille riippuen mikä on palotilojen todellinen koko.

    Samaan tulokseen pääset tietysti sorvaamalla mäntiä sopivan verran, mutta olis varmaan imusarjan istuvuuskin parempi jos korvaat sen liiallisen lohkon plaanauksen paksulla tiivisteellä.

    Reilu kympin puristus on hyvä sen nokan kanssa jota ehdotit, ja palotilojakin vois silotella detonaation ehkäisemiseksi.
     
    janihei tykkää tästä.
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Paljetta suurentamalla mahdollinen detonaatio-ongelma pahenee. Siis jos pudottaa ruttusuhdetta niin että samalla se paljekin suurenee. Siitä millistä kannattaa pitää kiinni ja suurentaa palotilaa muualta.
     
  20. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Jees, tein vähän soittokierrosta ja RP:n kautta löytyisi 0.062" tiiviste, jolla keskustellaan sellaisesta 0,97mm quenchista. Se vois olla aika optimaalinen.

    Nyt vähän tyhmä kysymys, mutta menköön. (On vain tyhmiä vastauksia.)
    Kansipahvien tuoteselosteissa mainitaan aina tiivisteen porauksen koko.
    Valikoimaa on paljon ja nyt muutamassa sopivassa kandidaatissa tiivisteen poraus on kuitenkin ollut moottoriani (4.030") isompi, esimerkiksi 4.060" ja jopa 4.200". Onko tiivisteen porauksen vs. moottorin porauksen valinnan suhteen jotain muistisääntöjä?

    En nimittäin keksinyt miksi en voisi käyttää 4.060" porauksella varustettua tiivistettä? Kyllähän se yhtälailla kai tiivistää, mitä nyt palotilaan tulee snadisti lisää tilavuutta?
     

Kerro tästä muillekin!