Desoto/Plymouth takarummut

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Buikki Palanteri, 30.6.2007.

  1. Buikki Palanteri

    Buikki Palanteri 1st gear

    Auttakaa miestä mäjessä. En saa sotosta takarumpuu irti ja oon irrottanu sen keski mutterin laittanu ruosteen irrotinta ja yrittäny vetää ulosvetäjälläki mut ei vaa tunnu lähtevän. Se kyl varmaa lähtis ku lämmittäs mut mitä tykkää laakerit ja se akseli missä se on kii.

    toi muute taitaa olla belvederessä samallainen. Kiitooss!!!!
     
  2. tapiiri

    tapiiri 1st gear

    ei sitä ole tarkoituskaan punahehkuiseksi lämmittää. laakerien asennuslämpötilat taitaa olla noin luokkaa 100-120 astetta (Celsius) niin kyllä ne kestää sinne lämmittää ja silloin pitäisi kyllä jo alkaa osien irtoamaan.
     
  3. JouniK

    JouniK Gearhead

    Terve! Tästä on ollut josku juttua, haulla saattaa löytää tarkempaa tietoa..
    Jos auton on ajokunnossa, löysää keskimutteri ja ajele hiljaisella vauhdilla rinkiä pihalla. Rumpu pamahtaa irti, näin neuvottiin, ja näin toimi mulla. Jos kärry ei ole ajokunnossa, iso ulosvedin kiinni tiukkaan ja jätät vaikka yön yli. Hyvällä tuurilla rumpu on aamulla irti ilman kummempaa väkivaltaa.

    J
     
  4. Naxu

    Naxu Gearhead

    Bilteemasta mä hain omaa sotoa varten ulosvetäjän. On suhtkoht järeää mallia. Sillä lähti nätisti `56 soton takarummut irti.
     
  5. Simo

    Simo 1st gear

    Tarkennuksena : tavallista kaksileukaista ulosvetääjää ei pidä missään tapauksessa käyttää, rumpu menee soikeaksi!
    Laippamallinen vetäjä kaikilla viidellä mutterilla kiinni, kiristys ja kopautus vetäjän ruuvin päähän vasaralla, näin otin juuri omastani rummun irti. Keskimutterin annoin olla huulilla, ettei rumpu lennä syliin.
     
  6. rustbucket

    rustbucket 3rd gear

    Kun kerran puhutaan keskimutterista on kyseessä varmaankin kartiokiinnityksellä oleva rumpu. Siinähän rumpu ja napa lähtevät yhdessä irti, pyörän pinnapultit ovat rummussa kiinni. Rumpua ei kannata vetää tavallisella kolmileuka tms. ulosvetäjällä rummun reunasta, voi vääntyä tai haljeta. Parempi ulosvetäjä vetää pyöränpulteista. Sillä saa voimaa suoritukseen jos vain työkalu kestää.

    http://www.plymouthbulletin.com/rearbrakes.htm
    http://www.moparfins.com/Repairs/Rear_D ... emoval.htm

    Olethan muistanut löysätä jarrukenkien säädöt? Jos rumpu on kulunut saattavat puraista pahastikin kiinni.
     
  7. Naxu

    Naxu Gearhead

    Juuri näin. Tollasen mä hain omaani varten http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ote=191139
     
  8. Buikki Palanteri

    Buikki Palanteri 1st gear

    pitää varmaa hakee kans tommonen ulosvedin ja ku tässä on semmonen paska homma kans et se akselin pää on pikkasen halki ni ei oikee uskalla käyttää väkivaltaa. toi ajohomma ei oikee onnistu ku ei oo muita hillittimii ku käsijarru ja ku auto liikkuu hyvin omin voimin... vain pakki puuttuu. Auto ollut ajossa viimeks -67 ja seissy pihalla 80-luvun alkuun asti.

    Kiitti kumminki uskon et tolla ulosvetäjällä lähtee.
     
  9. Elkky

    Elkky 3rd gear

    Taistelin saman asian kanssa joskus aikoinaan -59 soton kanssa ja kun ei muuta keksinyt niin leikkasin ylimääräisestä vanteesta jossa oli sama pulttijako keskiön irti ja tein siitä ulosvetäjän. Ensimmäiseen versioon tuli laitettua liian ohut keskipultti joka vääntyi mutta toisessa versiossa tuli sitten laitettua ainakin tarpeeksi paksu joka sitten kesti ja rumpu paukahti irti.
     
  10. Buikki Palanteri

    Buikki Palanteri 1st gear

    mulla on kans -59 diplomat. ei ois sattumoisin ylimääräsii osii jos sullaki sama malli vaa????
     
  11. Elkky

    Elkky 3rd gear

    Olihan niitä kaikennäköisiä osia hyllyllä mutta kaikki meni auton mukaan kun -03 aikoihin iski mikä lie hulluus tai jotain ja piti mennä myymään Soto pois.
     
  12. PJP

    PJP 1st gear

    Muistelen lukeneeni joiden pitäneen vetäjää vuorokauden pari kiinni, minkä jälkeen rumpu on lähtenyt irti.
     

Kerro tästä muillekin!