desoton perä -57

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja pepechevy, 14.2.2008.

  1. pepechevy

    pepechevy 1st gear

    auto o desoto diplomat -57 ja alunperi 318kiululla? elikkä onko nuissa mikä perä ja mistä tunnistaa ja onko heleposti löytyviä välityksiä? ja tietenki paljo maksaa ja onko muita värejä/pohjalla erilaisia. kaikki tieto tervetullutta! nii ja käytin hakua mutten oikee löytännä mittää järkevätä
     
  2. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Itelläkin sotossa perä pitää ääntä pintakaasulla.. Saapa nähhä mitä sinne pitää uusia jahka saan sen avattua.
     
  3. pepechevy

    pepechevy 1st gear

    mulla ei piä mittää ylimääräsiä ääniä soton perä mutta pitäs saaha harvempi välitys jos ne ei maksa kultaa.
     
  4. kingsway

    kingsway Gearhead

    Joko on tietoa löytyny?

    Kyllä noissa on yleisimmin käytetty 8 3/4 -periä. Välityksiä en ulkoa muista, mutta on ainaski 3.71 ja 3.31, itelläni on tuo jälkimmäinen.

    Muistaakseni E-bodyn perä käy kiinnityksiltään suoraan. Kannattaa varmistua ja mitata. Tuolta löytyy ainaski uudempien mittoja, kun alaspäin rullaa.

    http://www.mopartribe.org/tekn.html
     
  5. kingsway

    kingsway Gearhead

    Vähän tietoihin korjausta, niitä perävälityksiä on ollu ainaski:
    3.36, 3.54, 3.73, 3.91 ja 4.1.

    Osanumero kertoo paljo, se löytyy yleensä siitä keskimurikasta kuskin puolelta. Monesti niihin on myös stanssattu hailakasti se välitys täsmälleen vastakkaiselle eli matkustajan puolelle.
     
  6. pepechevy

    pepechevy 1st gear

    jees hyvä, muuta vikaa tuossa mulla ei oo ku 904 3vaihteine loota ja se ei oikee tuon perän kanssa käy yksii välityksien kanssa, meinaan että 80 vauhissa alakaa olemaa kierroksia sen verra konneessa että ei huvita äänien eikä kulutuksen puolesta :poff:

    eli kävisköhä tuoho uuvemman mallin pinjoni ja lautaspyärylä? eiku vai tuo purkaantuu etteenpäinkö? eli käviskö koko mokkula sinne panjoo jos vaihtas? helekatti ku ei oo vielä päässy auto alle ku montulla o ruuhkaa..tuossa mulla o kuitenki ne kiila vetaritko? eli hirveä mutter vetoakselin päässä.. hitto ku ei näistä mopseista vielä oikee tiiä..
     
  7. kingsway

    kingsway Gearhead

    Kuuleppas. Ei oo oikotietä onneen.
    Kyllä sun pitää kontata sinne auton alle ja kirjotaa ylös kaikki tiedot mitä siellä perässä lukee. Sitte selviää lisää tietoa. Vasemmalta puolelta 7-numeroinen sarja ja oikeelta perävälitys (jos vaan näkyy), siinä on semmonen tasanen kohta jossa se lukee. Mulla esim. on 3.31.
    Pääsääntösesti 83/4-perien osat on vaihtokelposia. Tuolta löytyy tarvittavaa tietoa, jos enklanti taittuu.
    http://68cuda.com/rear.html

    Paljonko on kierroksia 80:ssä?
     
  8. pepechevy

    pepechevy 1st gear

    nonnii nyt tuli tiatoa toas vähäse elikkä välitys oli himmeällä 3.73 ja toisella puolella oli nummerot 1634983 ja nuitte alla iso 3 ja A ja oisko L1 R
     
  9. kingsway

    kingsway Gearhead

    Taitaapi olla Plymarin vm 1959 8 3/4 perä, ei lukkoa.
    Pinion 1 3/4.
    Tommosessa on kiilavetarit ja purkautuupi eteenpäin.
    Kyllä se keskipömpeli vois uudemmasta soveltua. Kannattaapi toki vielä varmistua asiasta ennen hankintaa, ettei ihan mun sanaan kuitenkaan luota...
     
  10. OL

    OL Gearhead

    Eikö ollut 657# tai 658# loppuista valunumeroa?? ei stanssattua.
    eiköhän näissä vaan Wanhoissa pikku 8-3/4" ole 1-3/8" pinioni..
    onko sulla 10-pultilla case banjossa ?
    kiila vetarit lähtee vain rummuistaan ehjänä oikealla ulosvetimellä.
    sitten pitää irroittaa jarruputket perän kuoren pidikkeistä
    jos ei halua ilmata jarruja uudestaan, koska jarrukilpi pitää irroittaa
    sen verran jotta retaineri (pyöreä 5 pultilla) mahtuu irtoamaan
    jarrujen tasaus raudan välistä ja pieni liukuvasara vetarin mutterin päähän sitten vetoakseli tulee ulos.jos sovittaa uudempaa casea voi joutua hiomaan pois hieman vetarin päästä
    jotta eivät pohjaa toisiinsa ja retaineri väänny kiristettäessä.
    keski kalikka ainakin lukollisessä ON eri mittainen kuin lukottamassa
    koska laippa vetareissa on sitä varten päittäis säätö
    pinionin stefa on oman mittainen 657# valuisessa keississä
    741# on lähinnä samallainen sisäosa yms mitoiltaan >657#
    Uuudemmista välitykset voi ehkä koneistaa sopivan vanhaan kuoreen
    742# ja 489# ovat enemmän samanlaisia ELI HD caset.
    paksummilla pinioneilla ja isommilla lakruilla ja stefoilla
    vaikka pinion yoket ovatkin ulkomitoilta samat, paitsi kahta ristikko kokoa
    pieni 7260 ja iso 7290 ja on kahta spline määrää 10-29
     
  11. pepechevy

    pepechevy 1st gear

  12. OL

    OL Gearhead

    OK. pakko oli vielä tutkasta asiaa kun muuten heitin tiedot muistista
    kuvassa tosiaan 983 loppuinen. se mitä ilmeisemmin vastaa 985#
    en ole ennen törmännyt sillä numerolla,
    ja se vastaa ilmeisesti 742#casea osiltaan eli siihen voi löytyä harvempaa
    välkkää ja muita osia 1-3/4" pinionilla vs 488-489# 1-7/8"
    eli sulla on 57-64 1-3/4" HD CASE vs 657 LD CASE 1-3/8" CASE
    "uudempia" keissejä on ollut käsissä kyllä . :wink:
     
  13. kingsway

    kingsway Gearhead

    Tuotatuota...
    Kannattaa vielä varmistaa se pinionin koko. Olin tuossa kaverin kanssa puheissa ja sattu tulemaan puheeksi nuo taka-akselit. Nyt kun mun perä on 1 3/4" niin kaverillapa onkin 1 3/8" pinion, vaikka nämä on samalla numerolla.
    Sitä on tuskin tehty kahta eri kokoa, joten joko jompikumpi meistä on väärässä (minä tai kaverini) tai tuota mun perää on jo joskus päivitetty...
     
  14. OL

    OL Gearhead

    Sekin on mahdollista. tiedän "apdeitatun" 742:n 489 osilla..
    ei muuta kuin auki ja mittausta jos tarvetta muutenkin remontoida...
    sillä tää asia ratkee.
     

Kerro tästä muillekin!