Detonaatio ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sibe70, 18.6.2017.

  1. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Vanha letukan suora kutonen.

    Cruisatessa / tasakaasulla nakuttaa.

    Ei vedättäessä eikä tyhjäkäynnillä.

    Kokeilin vaihtaa jakajan keskipakojousia, kun laitto jäykemmät jouset niin nakutuksen ajankohta siirtynyt suuremmille nopeuksille mutta ongelmaksi tulee alempien kierrosten / nopeuden ennakon säätö.

    Voiko olla kyseessä liian aikainen ennakko vai väärä polttoaine seossuhde? Vai mistä tuo aiheutuu ?
     
  2. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Tuliko yhtäkkiä vai onko jatkunu pitempään? Jos pikkuhiljaa, ni vaiha bensasuodatin, tai anna sille ressukalle lisää kakkua. Enempi bensaa/ vähemmän nakutusta.o_O
     
  3. sibe70

    sibe70 Gearhead

    On itseasiassa ollu jo viime kesänä, nyt on aika tehä jotain asialle...

    Suodatin on uus, kokeillaan antaa lisää ruokaa.
     
  4. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Voihan se sytkäki olla,,,mut ku vedättäessä,, ei. Vähän on hankala jutska. Yleensä vedättäessä kilisee. Ootko varma, et nakutus on kyseessä. Saattaahan se olla joku muukin, ko rallattaa.
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Vastasinkin jo tonne eri kohtaan...
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Lisäyksenä vielä sinne toisaalle kirjailtuun...
    Onhan varmaa, että kyse on nakutuksesta? Kun se pintakaasutilanne on sille aikas harvinainen tosiaan.
    Onko tulpissa sille koneelle varmasti sopiva kierteen pituus?
     
  7. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Tulpat on pienellä 10mm kierteellä, kovasti ei ole vaihtoehtoja. Mutta joo, tulpat on uudet ja vastaavat mitkä kone vaatii.
    Puola on uus ja uusi kärjetön sytkä. Uudet tulpan johdot. Kone käy hyvin ja kaasari toimii.

    Imua koneesta löytyy tyhjäkäynnillä noin 18-21 mitä lie arvoa. (en muista).
    Venttiilivälykset säädetty.

    Tosiaan vedättäessä ja tyhjäkäynnillä hiljainen mutta pintakaasulla ajettaessa kuuluu rallatus.

    Rallatuksen ajankohta siirtyi suuremmille nopeuksille kun jäykensi jakajan ennakko jousia mutta vastaavasti kaasuun vastaaminen heikenty.

    Eli tuntuu että kyseessä jakajan ennakko-ongelma.

    Niin ja syt. ennakko on säädetty ohjekirjan mukaan tyhjäkäynnillä 5 asteeseen.
     
  8. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Otas toi jakajan alipainesäätäjän letku irti kaasarista ja laita siihen kaasarin nippaan tulppa ja käy ajaas pintakaasulla lenkki, kuuluuko rallatus edelleen vai ei ?
     
  9. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

  10. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Vaihdoin takasi orkkisjouset, säädin ennakon hieman myöhäsemmälle (3ast.), rajotin hieman keskipakosäätimen liikerataa ja auto toimii kun junan vessa. Paitsi se nakutus.

    Olen koittanut ilman alipaine-ennakkoo. Nakutus siirtyy isommalle nopeudelle.
     
  11. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Erikoista...paljon siellä on nyt sitten pintakaasulla matka-ajossa ennakkoja kun nakuttaa ?
    Mulla on 305cid chevyn kone ja siinä todennu et 32 astetta on hyvä kun koneessa 1500rpm matka-ajossa.
     
  12. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Vaikee sanoa. Vauhtipyörässä merkit vain 0 ja 5 astetta. Kone on vuodelta - 41 216cid ja jakaja kääntyy kokonaisuudessaan ennakkojen myötä.
     
  13. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Vai onko se jakaja tai nostajat mikä se aiheuttaa ? Jos se tuleekin jostain muualta, mutta miten saa selvitettyä kun tulee vaan ajossa.
     
  14. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Jaa a voihan se olla muualtakin, mut jousien vaihto kuitenkin vaikutti kilinään, onko tietoa kuin alkuperäinen se kone on ja mitä sille tehty, ainakin kärjetön sytkä oli vaihdettu, vauhtipyöräänhän vois yrittää tehdä lisään merkkejä tarkkaan mittaamalla vaikka hopea tussilla tökkää, niin sais vähän faktaa kuin paljon sitä ennakkoa keskipako ja alipaine säätää milläkin kierroksella ja alipaineella.
     
  15. Martin460

    Martin460 Gearhead

    Vois vielä kokeilla laittaa octane boosteria bensaan. Jos nakutus poistuu sitten on detonaatio kyseessä. Esimerkiksi itse käytän Bardahl-in boosteria koska koneessa 12.3 puristukset. Sen 300ml. lisään 20L 98 bensaan.
    [​IMG]
     
  16. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    eikös nuo tummahipiäiset turbaanimiehet ole detonaation asiantuntijoita?
     
  17. Martin460

    Martin460 Gearhead

    Juttuja sieltäpäin mistä sun autoni on kortoisin:
    If the engine detonates or pings under WOT reduce the timing. If it surges or pings at part throttle, reduce the amount of vacuum advance.
     
  18. El C

    El C 3rd gear

    Onko mahdollista päästä dynolle?
    Siinähän sitä pääsis kuuntelemaan/roplaamaan vedon ollessa päällä.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    No ei toikaan ihan noin aina mene, rikas seos palaa nooeemmin kun laiha ja ttäten alkaa potkimaan vastaan ja nakuttamaan helpommin isolla ennakolla.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Onko siinä orggis jakaja?
     

Kerro tästä muillekin!