Detroit 6-71 2t ruiskutuksen säätölaitteet ???

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja hangover, 11.3.2012.

  1. hangover

    hangover 1st gear

    Onkos kellään hajua, miten detroittilaisessa toimii tuo ruiskutuksen ja tyhjäkäynnin säätö? Tarkoitan niitä koneen ulkopuolella olevia laitteita. Siinä kun on sellainen boxi, jonka päällä olevaan vipuun kaasuvaijeri menee. Boxista on tanko venakopan alla olevaan säätötankoon, joka säätää suuttimien polttoainemäärää.

    Sammutin on sama kuin kaasuvaijeri, eli kaasu pois, jolloin ruiskutus loppuu. Sitten on vielä noi kumiletkut, joista toinen menee venakoppaan, ja toinen alaspäin lähtevä menee ilmanputsarille. Loogista se, että huohotin menee ilmanputsarille, mutta miksi se yhtyy tohon boxiin? Boxissa on muutama mutterilukitteinen säätöruuvi ilman sen kummempaa informaatiota.

    Vois olettaa, että blowerin päästä tulis jonkinlainen pyörimisnopeusakseli (bloweri on rattailla koneessa)

    Mut sitten boxista lähtee alas kaula, jossa lienee alempana kulmavaihde ?? joka on yhdistetty blowerin toisen rullan päähän. Lieneekö tämä jokin kierrosluvun tunnistin?

    Sitten vielä ihmettelyä herätti blowerin imupuolella olevat läpät, jotka sulkevat ilmanoton n 95 prosenttisesti. Ne on kiilattu auki väkipakolla. Mikähän lienee läppien tarkoitus. (Ei kuvissa)


    [​IMG]

    [​IMG]

    Tossa alla vielä parempi kuva, joskin eri koneesta. "kulmavaihteeseen" tässä uudemmassa mallissa tulee jokin putki, lienee öljy?

    [​IMG]
     
  2. hangover

    hangover 1st gear

    Läppien tarkoitus selvisi. Ne on hätäpysäytys, jos jostain syystä kone karkaa ylikierroksille. Eli jos polttoaineen syöttöä ei saada poikki, niin paniikkitilanteessa suljetaan ilma.
     
  3. hangover

    hangover 1st gear

    Hieman yksinkeskusteluahan tää on.. heh..

    Jos jotakuta muutoin asia kiinostaa, niin tossa videossa kone käynnissä, ja toi tanko joka liikkuu tossa venakopan alla, ohjaa suuttimien polttoainemäärää. sen ei kylläkään tarttis soutaa tollai.

    http://www.youtube.com/watch?v=SSU_7DqNJJY
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Toivottavasti en puhu ihan puutaheinää mutta vois käsittää että toi sun boxis on keskipakosäädin, alias kuvernööri? Se siis säätää kierrokset siihen kohtaan mitä kaasuvivulla käsket, ja kun kuormitusta tulee lisää niin tää kuvernööri lisää satsia sen mukaan että ne kierrokset pysyy siinä mitä olet kaasuvivulla säätänyt....?
    Toi ryntäily johtuu tyypillisesti ton keskipakosäätimen välyksistä, tai toiminnan takertelusta, esiintyy ihan tyypillisesti muissakin kuluneella pumpulla olevissa dieseleissä.
     
  5. hangover

    hangover 1st gear

    Joo. Tässä ehket 4 tuntia kahlannut nettiä. :eek: Kuvernööri olikin oikea nimi tolle. En vaan löytänyt vielä säätöohjeita.

    Btw, jos jollakulla on tarvetta 6-71 koneen osille, tossa saattas olla pari purkukonetta. Koneet on jostain 80-luvulta. Joskin samaa laitetta on valmistettu ainakin 50 vuotta, loppuen -90 luvun alkuun.
     
  6. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Mulla on säätöohjeet mutta menee päivä tai kaksi ennenkuin saan ne johonkin bittimuotoon.

    Näyttäis olevan useita varsin erilaisia gubernementteja, tuo vaikuttais (en ole varma) sellaiselta mikä rajoittaa myös syöttöjä alhaisilla kierrosluvuilla, eli vaikka kuski painaa tallan pohjaan niin kakkua ei tule kuin tietty määrää. Tarkoitus on estää savutusta.

    = fuel modulating governor
     
  7. sherif

    sherif 1st gear

    Jos blowereita on ylimääräsiä niin voisin ostaa :)
     
  8. hangover

    hangover 1st gear

    Säätöohjeet olis aika mahtava juttu. Löysin netistä tuollaiset:
    http://transportation.centennialcollege ... ls/DDC.pdf

    Oli myös paljon varoituksia, että kone karkaa helposti. Veneessä on sekin ongelma, että ei ole mukavaa paikkailla pohjapeltejä varsinkaan vesillä, mikäli kiertokanget tai jotain muuta moottorin rautaa on poistunut sitä kautta... :D

    Täytyys kattoo, onko niissä blowerit paikallaan.
     
  9. hangover

    hangover 1st gear

    Jos vilkaiset niitä ohjeita, niin onko niissä sellaista kuvernööriä, jossa ei ole ollenkaan sammutinvipua? Mun mielestä multa puuttuu sammutin kokonaan..
     
  10. hangover

    hangover 1st gear

  11. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    ^ olipa nopee kaveri reagoimaan!

    Ohjeista, laitoin tuonne:

    http://s220.photobucket.com/albums/dd16 ... 0kiisseli/

    Joku sivu on pariin-kolmeen kertaan kun yritin välttää heijastuksia.

    Sammutinvipuun liittyvään kysymykseen kenties löytyy vastaus kun kunnolla lukee läpi. Tää nyt ei ehkä ole kaikkein hermoja lepuuttavin tapa katsella noita sivuja, mutta parempi kai kuin ei mitään.
     
  12. MadMike

    MadMike Gearhead

    Noh kyllä on opetettu detroiitin tai 2t dieselin pikkasen isommankin sammutus esim jollain levyllä mielummin että ilma kuristuu mutta menee toi noinkin.
    Riski tossa kuitenkin on että imaseee moottoriöljyt sisäänsä huuhtelupumpun kautta ja sitten on täystuho myös valmis.
     
  13. hangover

    hangover 1st gear

    Kiitti! Tuli tossa sairasteltua viime viikko kokonansa. Täytyy alkaa tutkimaan noita ohjeita.

    Hm, siis mistä moottoriöljyt pääsis bloweriin? Ne omat läpät ei tuki imua kokonaan. Ilmeisesti tarkoitus on sitten katkoa polttoaine, tms, jotta sammuu kokonaan.
     
  14. hangover

    hangover 1st gear

    Todella hyvää materiaalia, Powerstroke.

    Täytyy lähteä rassaamaan tota konetta. Meinasin vaihtaa suuttimet ja tsekata ajoituksen, sekä käydä läpi ton kuvernöörin.

    Pikkuisen meinaa jännittää käynnistäminen.. Ihmettelen vielä tuota kuvernöörin buffer-ruuvia. Miten se voi vaikuttaa niin, että kone lähtee käsistä? Kaikissa ohjeissa varoitetaan nostamasta yli 15 rpm tyhjäkäyntiä bufferiruuvista, muuten ilmeisesti karkaa. Parasta tässä on se, että kuvernööriä on peukaloineet kaikenlaiset "asiantuntijat" :mad:

    Toinen asia, joka mietityttää: Blowerissa on ne hätäseis-läpät. Mutta kun ne ei ole tiiviit, vaan sinne jää raot ympärille. Kuuluukohan olla näin, vai onkohan mulla nyt sitten jokin eri osista kasattu viritys? Läpät sulkee ehket 90 prossaa imuaukon alasta. Eihän sun kirja sano mitään noista läpistä? Tai onko kuvaa?

    Btw, koitin tilailla itsellenikin kirjaa ko koneelle ebaystä..
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Kirja ei sano läpistä mitään eikä ole kuvaakaan.

    Teroittavat kyllä että olis tärkeää tehdä säädöt tietyssä järjestyksessä, siinä kun ne esitetään. Suuttimienkin vaihdolle on kirjassa oma lukunsa.
    Opas on Motor's Truck and Diesel repair manual, professional service trade edition, 35 painos, ebaystä tosiaan oliko 10 taalaa.
     
  16. hangover

    hangover 1st gear

    Kiitokset informaatiosta. En saanut siirrettyä koneelleni noita kuvatiedostoja, olisin tuupannut tulostimesta ulos.

    Täytynee kysäistä Tammerdieseliltä, voineeko ne kokeilla suuttimia irrallaan.

    Btw, todellakin olisi 2 kpl noita 6-71 koneita ylimääräisenä. Toinen pyörii oikealle, ja toinen vasemalle. Ollut isohkossa ammattikäytössä olevassa veneessä kii, ja purettu pois ihan toimivana. Merikytkimetkin (ehjät) löytyisi. Mielellään möisin kokonaisena.
     
  17. aureake

    aureake 1st gear

  18. hangover

    hangover 1st gear

    Joku botti on näköjään päässyt foorumiulle, kun noita mainoksia tuntuu tulevan. Ylläpito voinee poistaa?

    Mulla on nyt tollai 6-71 säätö/huolto-ohjekirjanen, ja kopioita siitä saa, jos joku sellaista kaipaa. Huomasin vaan, että google löytää tän topikin hyvin.. Aika vähän tuntuu olevan Detroittilaisia Suomessa..
     
  19. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    [​IMG]

    Arkistojen kätköstä.
     
  20. hangover

    hangover 1st gear

    Hyvä toi: Teho 100 hv/sylinteri. Tossa 6-71:ssä on vajaa 40 hp/pytty kierrosluvulla 2100. (71 kuutiotuumaa/pytty)
     

Kerro tästä muillekin!