deuz v8 diesel a8l714

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja HiMO, 27.5.2020.

  1. HiMO

    HiMO Gearhead

    oiskohan kellään tietoa mitenkä kattoa tai mihinä on kyseesen koneen ajootus merkit....ei vaan syty ! pilotilla keventää ... sinisen savun saa aikaan... myös tieto mistä kysyä/ kattoa moisen vehkeen sielun elämää ois tervetullu . kiitos!
     
  2. No ei tästä kyllä apua ole, mutta hieno moottori on tän videon perusteella.

     
  3. Hai

    Hai Double Gearhead

    Grönblom Oy on edustanut Deutzia jo varmaan 100 v.
    Kyselisin sieltä.
    Työasioissa sieltä on saanut vanhoihinkin osaa.
     
  4. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Vaan ei edusta enää... Nykyinen toimija Diesel Motor Nordic, taitaa tosin olla suurimmaksi osaksi sama henkilökunta.
     
    Hai tykkää tästä.
  5. Hai

    Hai Double Gearhead

    No niinpäs onkin. Tämä on aika tuore muutos.
     
  6. HiMO

    HiMO Gearhead

    non ni palaillaan astian äärehe....sama kone niin mikähä mahtaas olla ykkös pytty ku tua syättöpumppu on ikäänkuin vääripäin ...vetää vauhtipyärän pualelta....ja ku ei oo mitään merkkiä tai ainakaan uloketta tai pistettäyms et löytääs ykkösen yläkuolokohran .....et onko 1vauhtipyärän pualella vai ns etupääs ja kummalla pualella
     
  7. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Siinähän on vain kaksi vaihtoehtoa.
    Jos nyt ei muuten asia selviä niin perkaisin selville sytytysjärjestyksen.
    Ottaisin selville sytytysjärjestyksestä mikä on jakopäänpuolen 1. pytyn pari.
    Siitä venakoppa pois ja kun sen pytyn venttiilit ”vaihtaa” (kohta missä pako selkeutuu ja imu aukeaa) siinä on se sen 1. Sylinterin sytytyshetki jonka mukaan ajoitan sen pumpun.
     
  8. HiMO

    HiMO Gearhead

    niinpä...syttyjårjestys auttaas huamattavasti... mutta ei oo tullu vastaha kuukkelis ihan huippu jos pyttyjärjestys löytyys
     
  9. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Saat selville esim:
    Otat venakopat pois ja reilu kaksi kierrosta käsipelillä konetta ympäri ja pistät ylös missä järjestyksessä sylinterien venttiilit vaihtaa (silloin virheen mahdollisuus on pienin).
     
  10. pectus

    pectus 3rd gear

    Takaa katottuna vasen ensimmäinen on se ykkönen
     
  11. HiMO

    HiMO Gearhead

    kiitos pectus!
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Onkos tuo miltä vuodelta, mulla on tuolla kaikenlaista korjaamokirjaa josta vois kaikkee löytyä jos jotain tarvii.
     
  13. faikku66

    faikku66 Double Gearhead



    Mullakin oli joskus Magirus V8 6x6.Tanskan armeijan entinen panssarivaununtankkausauto.Kilsoja oli mittarissa vasta 11 000km.Tossa youtube pätkässä 4:30 jälkeen Magiruksella jytistellään.Etsiskelin tänään Magirus-kirjallisuutta ,mutta en löytänyt.Jossain jotain opuksia on mulla jemmassa.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  14. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    En kyllä keksi miten tuosta sylinterijärjestyksen tai 1 sylinterin sijainnin saisi selville.
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kaippa noin sytky(ruisku) järjestyksen saa selville, mutta paljonkos sillä on väliä kun putket menee minne menee, tietysti ne voinee pumpun päässä saada sekaisinkin, mutta siitä ei lie kyse?
    Sylinterit voi olla numeroitu vaikka imusarjaan? Tai jopa pumpussa tai yhdessä putkessa voi teoreettisesti olla joku merkki mikä on ykköspytyn putki. Tai putki jollain tapaa erilainen kuten vanhassa natikassa ja Deeressä, missä vain yhdestä putkesta löytyy ajoitusmittarin anturille paikka.

    Eikös voi olla niinkin että ajoitusmerkkejä ei edes löydy mistään dampperista tms, vaan sinne työnnetään jonnekin väliin lukkotappi (niin että pyörivät osat lukittuu tarkasti tiettyyn kohtaan), ja pumpusta vaan natsataan viivat? Jotkut Deeret taitaa olla näinkin.
     
    Muokattu: 11.6.2020
  16. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kyllä sen syttäjärjestyksen noin löytää.
    Juju selviää jos on joskus tehnyt.
    Kun se 1 pytty oli hukassa tuossa vaiheessa joko vapaassapäässä tai takapäässä. Vaihtoehtoja sille vain kaksi eikä akseli tiedä kumpi vaihtaa kunhan jompi kumpi vaihtaa ko. pytyn YKK. Suihkuputkella ko. pumpun elementti selville ja joutsenkauloilla kattoo sen syttäjärjestyksen vaikka syöttöpumpusta jos ei viitti koppia alkaa aukomaan. Yläkuolokohta selville vaikka tapilla ja pytyn syttä on aina siinä missä vastapari vaihtaa.
    On ihan yksi ja sama minkä pytyn ajoittaa ja pumpun siihen. Lopuksi pumpun ennakon hienosäätö syttäennakon mukaan vaikka joutsenkaulalla.
    Pl tähtimoottorit jossa vaihtopari kiertää parittomasta sylinteriluvusta johtuen.
    Just ajotin V12 litran lentomoottorin kuningasakselit: tehdään nimenomaan venttiilien vaihtokohdassa -3mm siitä missä imu avautuu ja nokan asento imu auki miinus 14 kymmenysosamillin välyksellä lähtojohtana perussättö 0,7mm. Jos YKK epäilyttää niin tekee vaikka heittokellolla suuttimen reiästä, jos ei muuten, ei tää mitään rakettitiedettä oo.
     
    Muokattu: 11.6.2020
    Inlinee tykkää tästä.
  17. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    V kone käsittääkseni kyseessä niin on siinä se 4 vaihtoehtoa missä se ykkös sylinteri on jos ei tiedossa ole miten valmistaja ne haluaa numeroida.
     
  18. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Sijainnilla ei edelleenkään ole merkitystä kun syttäjärjestys on selvillä.
    Numerointi vapaastapäästä suoraan laskien kuten auton moottoreista. Yleensä sitten toisesta päästä meneekin ryhmittäin a1,a2 jne. Takaa eteen ja vasemmalta oikealle, takaapäin katsoen. Pectus tuossa kertoikin että tuo jälkimmäinen vaihtoehto tässä eli a1.
     
  19. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Mutta edelleenkään se sylinterien paikkojen sijainti ei tuolla selviä siitä ei ollu kyse onko sillä merkitystä. Eikä olekaan tuon ikäluokan moottorissa, mutta jos mennään paljon uudempaan niin voi jo vähän olla vaikutusta jos testeri kertoo että sylinteri 2 suuttin oikkuilee ajoittain niin helpottaa paljon jos tietää missä se on.
     
  20. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Pysy asiassa äläkä nuljua.
    Sillä sijainnilla ei ole merkitystä jos ajoitusmerkit on hukassa. Ajoitettua saa syttäjärjestyksellä josta selviää parit ja toisen parin vaihtokohta on sen toisen sytytyskohta. Hienosäätö vaikka joutsenkaulalla tarvittavan ennakon mukaan.
     

Kerro tästä muillekin!