DHL kulut yms

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja timopajala, 3.2.2017.

  1. eno

    eno Gearhead

    Mulle tuli just pikku lähetys USAsta, arvoltaan 60euroa DHL:än kautta, normi postitullaus ainakin tällä kertaa.
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Viimeiset kaksi lähetystä olen suostunut ottamaan Rockautosta "Customs Charges Prepaid"-systeemillä.

    Kummallakin kertaa laatikko on tuotu mulle suoraan ilman mitään tullausviisasteluja. Voihan se olla jonkun mielestä kallista, mutta toimii hyvin.

    Entisenä huolintaliikkeen työntekijänä en näkisi noita "luovutuskuluja" niin pahoina. Suomessa toimiva speditööri ei saa mitään muuta veloitettua rahdit perille-lähetyksestä kuin nuo luovutuskulut (jotka siis on ihan keksitty kulu) ja sitten lähettävältä ulkomaanspedeltä ne veloittaa jonkun sovitun kotimaanrahdin, joka ei ole mikään suomalainen kuluttalta veloitettu rahti vaan vähemmän.

    Tullin kanssa asiointi on ihan yhtä perkelettä, hyvässä lykyssä saat soitella, jotta saat jollekin kampiakselin takastefalle oikean tullauskoodin ja nimikkeen. Sitten emailaamaan kuitteja ja pdfiä. Ja jos kaikki oikein, niin tavarat tulee joskus. Kaasuttimen korjaussarja matkasi Vantaalta Turkuun kolme viikkoa. Ostin kerran yksinkertaiset 3-pin telemark-siteet Voilelta, Utahista; roikuin puhelimessa, jotta sain sen koodin, kun tullin täti ei ymmärtänyt että SUKSISIDE SUKSEEN, jota käytetään sekä ala- että ylämäessä.
     
  3. LeonM

    LeonM 1st gear

    Itsenäisesti tekemäni nettitullaus sujui tänään leikiten. Mulla jopa tullauskoodi löytyi suoraan valikosta poimien.

    Ei minulla sisänsä ole mitään logistiikkatoimijan "luovutuskuluja" vastaan, mutta ne olisi pitänyt tuoda tietooni läpinäkyvästi jo tilausvaiheessa. Olisin ehkä valinnut toisin. Ihmettelinkin kuinka alle 10 euron rahtikuluilla on järkevää toimittaa pakettia kotiovelle saakka. Kun kerran DHL on mukana kansainvälisessä logistiikkakilpailussa sen tulee voida näyttää ja käyttää todellisia hintoja myös kumppaneidensa tilauslomakkeilla, eikä kuluttajan näkökulmasta tuoda lisämaksuja tilaajan tietoon vasta tilauksen jälkeen toimitusketjun jo alettua.

    Tapauksessani jälkikäteen tietooni tulleet "luovutuskulut" nostavat toimituskulut tuotteen hintaa nähden yli kolminkertaisiksi, joten jätän mieluummin tuotteen hakematta kuin maksan luovutuskulut. Sori vaan, DHL Express Finland. Toki ilmoitin myös toimittajalle näistä piilokuluista, jotteivät ihmettele, jos lähetys palaa takaisin Yhdysvaltoihin.

    Pahoittelen täysin k-päistä toimintatapaani ja meuhkaamista, joka ei ole millään tavalla entisen tai nykyisen pienipalkkaisen logistiikkatyöntekijän syytä.
     
    Muokattu: 26.7.2017
    timopajala ja isalmela tykkäävät tästä.
  4. LeonM

    LeonM 1st gear

    Tapaus päättyi omalta kohdaltani lähtötilannetta myönteisemmissä merkeissä. Laadin mielestäni asiallisen reklamaation kummallekin toimituksen osapuolelle.

    Kerroin ensin myyjälle (iHerb) DHL Express Finland Oy:n piilokuluista ja pyysin heitä selventämään toimituksen kokonaiskustannuksia tilaussivustollaan ennen kuin asiakas painaa tilausnappia. iHerb on toinen sopimusosapuoli kuljetuksessa, eikä se voi vähätellä tässä osuuttaan.

    Vastineessaan iHerb kertoi, ettei se voi vaikuttaa viranomaismaksuihin. Se tarjoutui palauttamaan maksukuittia vastaan puolet maksamistani viranomaisluonteisista maksuista (duties and taxes). Ilmoitin heille, ettei tässä tapauksessa ole kyse kummastakaan, enkä muutenkaan voi periaatteen tasolla hyväksyä piilokuluja. Verot ja tullimaksut ovat asia erikseen. Kerroin lähetyksen palautuvan todennäköisesti heille takaisin.

    Vastasin DHL:n lähettämään tekstiviestiin "Teen tullauksen itse". Tein sitten valituksen DHL Express Suomi Oy:n ennakkolaskun käsittelijälle perusteettomasta laskusta ilman sopimussuhdetta. Kerroin siinä lyhyesti että, sopimus logistiikkapalveluista on tehty iHerbin ja DHL:n välillä sisältäen toimituksen tilausosoitteeseen. Itse en ole tapauksessa sopimusosapuoli. DHL:n jättäessä toimituksen tekemättä he rikkovat oman sopimuksensa toimittajan kanssa.

    Tiedustelin samalla haluavatko, että vien tapauksen kuluttajariitalautakuntaan, koska tiedossani on, että nykymuotoinen yksityishenkilönä tehty itsetullauksen "luovutusmaksu" jää sellaisenaan historiaan 1.9.2017. Vaadin samalla lähetykseni vapautusta jakeluun ilman perusteetonta luovutuskulua, joka ei ollut tiedossani tilaushetkellä.

    DHL Express Finland vastasi tänään: olemme vapauttaneet lähetyksen jakeluun ilman palvelumaksua.

    Paketti toimitettiin äsken. Happy end.

    Jk. Edelleen olen sitä mieltä, että alihankkija tarvitsee korvauksensa, mutta sitä ei voi lisätä kulurakenteeseen jälkikäteen, vaan se pitää näkyä asiakkaalle jo tilauksen yhteydessä. Toisin sanoen toimittajakilpailua ei saa voittaa kuluja piilottamalla. Kukaan ei tule jatkossakaan kuljettamaan Suomeen tavaroita nykyistä halvemmalla.
     
    Raapus, Nikuzai, timopajala ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. KajS

    KajS Gearhead

    Sitkeys palkitaan. Loistavaa toimintaa LeonM, sinun kaltaisia juridisesti valveutuneita asiakkaita kun olisi ollut enemmän, ei huolintaliikkeet olisi perineet niitä toimenpidemaksuja ja laskuttaneet jälkeenpäin (tapana 1990-luvulla) keksittyjä kuluja. Lisälaskujen perusteena oli se, että "keikka meni miinukselle". Hävetti puhelimessa perustella niitä lisälaskuja ja lipsisläpsiskuluja.
     
    timopajala tykkää tästä.
  6. atobee

    atobee Gearhead

    Onko tästä mitään virallista tietoa?
     
  7. onneton

    onneton Gearhead

    Kyllä LeonM osaa kirjoittaa hianosti ei voi muuta sanoa,mahtavaa.Kyllä tässä on itsekin kiroillut DHLlää että mihinkä perustuu noi järjettömät maksut kun tavara tulee Suomeen.Mutta useasti tlaus tullut esim. Fedexillä niin koskaan ei tollasia ylimäärä maksuja ole vaadittu.On se mukava kun edes joku pystyy/osaa kirjoittaa reklamaatioita.
     
  8. isalmela

    isalmela Gearhead

    Minäpä soitan huomenna DHL. Numerokin on maksullinen, kuinkas muuten. Rockautosta pikkuosa kyseessä
     
  9. aesvi

    aesvi Gearhead

    Piti tilata varaosa Rockautosta viime viikolla ja kun oli vähän kiire, niin otin DHLllä. Osa tulikin vajaassa viikossa ja otin DHL-tullauksen 24,80e eikä oma 20e:n tullaus edes houkuttanut tuolla mitättömällä hintaerolla. Hyvä jos tuo älytön maksu poistuu 1.9.

    Sitten olisi hyvä, jos sieltä tulisi automaattisesti sen saapumisilmoituksen yhteydessä "nyssykän" tiedot, joita tarvitaan omaan tullaukseen - nythän niitä on joutunut rahtifirmoilta erikseen kyselemään.

    Postin kautta tulevan tavaran omatullaus on nyt kätevää, kun tullin sivulle tulee välittömästi tullauspäätös ja siitä on suoraan linkki maksuun. Aikanaan annoin postille palautetta, että laittavat sinne lähetysseurantaan "tullattava"-ilmoitukseen tiedot (tais olla paino), joka tarvitaan tullausilmoitukseen, että voi heti tullata.

    No nyt on Rockautosta taas tulossa yksi osa, otin postilähetyksenä. "Nyssykkä" näytti lähteneen seurannan mukaan DHL:llä, joka ilmeisesti hoitaa noutopalvelun. Lopputaipaleen hoitanee posti - odotellaan mistä tuutista tulee.
     
    LeonM tykkää tästä.
  10. isalmela

    isalmela Gearhead

    Hyvä juttu: mulla ei tarvi maksaa penniäkään ja paketti tuodaan tosiaan kotiovelle asti. Osan arvo jää just alle tullausrajan. Niin tämä viestihän lähetetään kaikille, selitteli DHL kaveri langan toisessa päässä :)
     
  11. isalmela

    isalmela Gearhead

    Minä kerkesin jo kerätä kiukkua tämän aamun puheluun, mutta DHL kaveri ilmoitti heti että ei sun tarvi tämmmöistä maksaa :) Tosin mulla oli kyseessä halpa pikku osa, joka on varmasti helpommin "ylipuhuttavissa". Toivottavasti tuo on varma tieto, että 1.9. poistuu itsetullaajilta tuo 20 € kulu. Minullakin olisi vielä jotain pientä tilattavaa, mutta taidan odotella syyskuuhun
     
  12. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-jul...o/2017/kan-ratkaisut/tullauksen-palvelumaksu/

    "Jos on kevään 2016 jälkeen alistunut DHL:n kiristykseen ja maksanut alunperin 40 euron ja myöhemmin 20 euron itsetullauksen "luovutusmaksun" vuoksi joko sen tai sitten maksanut DHL:lle tullauspalvelusta koska se oli halvempaa, kannattaa alkaa tappelemaan rahojen palautuksesta koska ne on peritty kuluttajansuojalain vastaisesti."
     
    LeonM ja isalmela tykkäävät tästä.
  13. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Just katoin noita sivuja. Myös UPS:n vastaava toiminta kuluttaja-asiamiehen käsittelyssä.
    Ei ole usko vielä täysin mennyt systeemiin. Kyynisenä tietty pelkään, mikä on seuraava rahastusyritys.
     
    LeonM ja isalmela tykkäävät tästä.
  14. isalmela

    isalmela Gearhead

    Upea juttu!
     
  15. DslCat

    DslCat Gearhead

    No, nyt tuli tällainen..
    [​IMG]
    En kyllä muista oliko touko-, kesä- vai heinäkuinen tilaus kun Expressiin lipsahti. Rahat pois vaan.. aluksi tutkin, että onks tää niitä "nigerialaiskirjeitä" :confused:
     
  16. gomopar

    gomopar Gearhead

    Onk kellään tietoa onko tämä toteutunut?
     
  17. Fikke

    Fikke 1st gear

    Ups ainakin vieläkin yritti periä. Sain kuitenkin "tämä kerran" ilman maksua.
     
  18. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    dhl on kuljettanu kahta kirjekuoren kokoista pakettii saksa-suomi 31.8-11.9 ja vieläkin tila local distributor germany. ei mulla muuta... rockauton lähettämät stefat
     
  19. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Kumma juttu, mutta mulla ihan sama tilanne. Soitin dhl:lle ja ne sanoi että on jo postin hoteissa, mutta ei näy postinkaan järjestelmässä.....
     
  20. Mopar

    Mopar Gearhead

    Postilla on sitten eriseurantanumero. Itellä tulossa saksasta paketti ja siinä dhl ja postin seurantanumero erikseen.
     

Kerro tästä muillekin!