Diesel asiantuntijaa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja lärpäke, 22.1.2013.

  1. lärpäke

    lärpäke 3rd gear

    Moi, Nyt olis vähän haasteellisempi ongelma eurooppalaisen turboahdetun nelisylinterisen jakajapumpullisen esikammiodieselin kanssa. Eli ei lähde käyntiin enää kylmällä ilmalla (alle 0C), ei edes "lupaa". Ellei lohkolämmittimellä lämmitä 4h.

    Vähän yli 200tkm ajettu. Ongelma on tullut pikkuhiljaa jatkuvasti käynnistyvyyden huononnuttua. Kaksi vuotta sitten ongelmia ei ollut, vuosi sitten vielä sai vaivalloisesti käyntiin talvella. Hehkutusten määrää on pitänyt lisätä jatkuvasti, viime kesänäkin tarvitsi hehkuttaa kahdesti, syksyllä jo neljästi.

    -Tuskin ilmaa koska lämpöisellä ilmalla lähtee heti
    -Hehkut uusittu, mitattu ja testattu useasti, toimii 100% varmasti.
    -Suuttimet tarkistettu, yksi suutin kusee reilusti > uusitaan suutinkärki (Tuskin vaikuttaa käynnistyvyyteen?)
    -Puristuspaineet mitattu kylmällä koneella suuttimien rei'istä: 12,12,12,10Bar. Joko todella alhaiset tai sitten ei todellisia lukemia pysty suuttimien kautta mittamaan? Puristuspainemittarin adapteri ei yltänyt suuttimien liekkarenkaita vasten, vaan tiivistyi kierteisiin. Ohjearvo Autodatasta 28-32Bar.

    Ainoa mitä itselläni tulee mieleen on että nokka-akselin ajoitus on väärä, koska kaikkien sylintereiden paineet ovat tasaisen huonot. Mutta sekään ei selittäisi sitä että auto on mennyt pikkuhiljaa huonommaksi. Täytyy tarkistaa jakohihnan ajoitus, samalla myös pumpun.

    Onko nuo puristuspaineet oikein mitattu?
    Kone väljä? Onko jotain vielä mitä jäänyt huomioimatta?

    (Kone myös savuttanut reilusti, jokaiseen katsastukseen jouduttu säätämään syötöt niin pienelleen kun pystyy. Uskon että savutus korjaantuu tuolla suuttimella)
     
  2. sbf

    sbf Gearhead

    Venttiilit kantaa?
    Oletko mitannut välyksiä kylmänä?
     
  3. lärpäke

    lärpäke 3rd gear

    En oo kattonut venttiileitä ollenkaan. Säädettävät venttiilit tässä kyllä on, mutta luulis että ne ei alkais itsestään kantamaan vaan välys isonee ajan myötä?
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Puristuspaineet todellakin riittämättömät, osittain voi tietysti johtua siitä että jos mittaat väärästä paikasta niin koneen puristus tilavuus laskee, eli mittari näyttää vähemmän. Ihan sama asia kuin jos bensakonetta mittaa jollain jatkoletkulla, pienet on paineet.
    Hehkut varmaankin kyllä toimii kun olet saanut apua usemmasta hehkutuksesta käyntiinlähtöön, joten jäljelle jää käytännössä puristuspaineet, pumppu ja muut polttoainelaitteet. Toki ajoituskin voi olla väärä.

    Ensiksi tarkistaisin ohivuodot. Vaikkei suuremmin huohota niin venat voi vuotaa. Seuraavaksi jos noi kunnossa niin sitten pumpun ajoituksen tarkistus. Jos se kunnossa niin pumppu pajalle, sieltä se syyllinen sit jo melkein löytyy.

    Mikä merkki ja vuosimalli, avut osuis paremmin kohilleen kun ne tietäis. Jos se on mersu niin se on jo kulunut loppuun, hae uusi;)
     
  5. sbf

    sbf Gearhead

    Niinhän sitä luulisi.Muta joissain koneissa venat painuu nopeammin mitä nokka kuluu ja välykset menee kiinni.Tästä oli just jossain toisella foorumilla juttua.
    Taisi olla rellu tai pösö missä imuvenat alkaa kantamaan kuulemma egr:än takia.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tää lienee voorti tai psa:n tuote?


    Miten tuprauttaa öljytikusta sauhua kun kone lämmin? Mulla 500tkm ajettuna tuli lievästi mutta ei käyntiongelmia vielä.


    Onko jako tarkistettu ihan silmämääräsesti jakopäästä?


    Käynnistyvyys ainoa miinus eli muuten toimii ja vetää hyvin?


    Jos se vaan mustaa savuttaa niin sitten vois pumppu olla vaikka omasta mielestä diisselien savutustestin sais heittää helvettiin kun ruuvia kääntämällä saa auton kun auton läpi.


    Cavin/lucaksen pumput ainakin välillä vähän nah.
     
  7. lärpäke

    lärpäke 3rd gear

    Joo eli Ford Escort, 1.8TD Endura-DE. Lucas/CAV DPA pumpulla.

    Muistaakseni ei huohota juuri ollenkaan, öljyä ei vie tippaakaan öljynvaihtovälillä (ehkä jo vähän huolestuttavaa).

    Jakopäätä ei ole vielä tarkistettu. Nykyisellä hihnalla ajettu jo 80tkm. Tässä ei taida olla hihnapyörissä mitään merkintöjä, vaan pyörät lukitaan omilla työkaluilla kohdalleen. Osaamaton korjaamo laittanut sinnepäin vaan hihnan?

    Tosi laiska se on menemään ainakin "katsastussäädöillä", sitten kun säätää siten että savuttaa mustaa niin vetää ihan OK.

    Täytyy nuo venttiilivälykset vielä tarkistaa/säätää vaikka tosi epäileväinen olen. EGR tulpattu käytöstä joku 50tkm sitten.
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Siinähän on oma hihna pumpulle ja oma nokalle. Tuolla pumpulla voi myös olla mikä vaan mahdollista :D
     
  9. Motorhead

    Motorhead 1st gear

    juu sen verran sanon tuosta koneesta et jakohihna ja pumpunhihna täytyy vaihtaa 60000 välein...vaikka ohjekirja sanoo 100000km niin siellä lukee pienellä et jos ajetaan ääriolosuhteissa niin vaihto väli on 60000km...itselläni repes hihna 63000km ja ford tekstin kohdalta poikki :)
     
  10. nv-550

    nv-550 Gearhead

    Aivan,omassa mondeossa teki just samat oireet enkä "kerenny"vaihtaa remmejä...84000 napsahti remmi poikki :mad: ois pitäny vaihtaa siinä 60000 kohalla....oli muuten yllättävän venyny ku vertas uusiin :eek:
     
  11. Mopar heppu

    Mopar heppu 2nd gear

    Mietityttää vaan toi hehkutus asia, et jos aikasemmin joutu hehkuttaan useemmin ni käynnistyy, ja nyt ei ollenkaan, mites, onko välillä tehty mitään remppaa tai vaiheltu osia, voishan toi jako olla vähän muuttunu hihnan venymisen takia tai venat rupeemassa kantaa, onko hehkut alkuperäset vai tarvike, nimittäin jos tarvikeversiot ni joutuu kyllä muutaman kerran hehkutteleen ku en nyt muista kuinka pitkä hehkutus noissa fordin vanhemmissa koneissa on mut varmaan kuitenki jonku asteinen pika hehku, jos ei vaan hehkut lämpiä tarpeeksi oikeessa ajassa, ite ehkä vaihtasin ekana sen hihnan jos 80 tonnia jo ajettu.
     
  12. daimleri

    daimleri Gearhead

    onkohan siinä joku anturi joka mittaa jäähdytysveden lämpötilaa ja joka sen tiedon perusteella ohjaa hehkutusta ? jos kerran lämpösenä toimii ...
     
  13. ari2004

    ari2004 Gearhead

    Ja mm. vanhoissa Mersun OM 615 koneissa pakovenat hakkautuu kanteen ja alkavat kantaa -> entistäkin huonompi kylmäkäynnistyvyys.
    .
     
  14. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    on tosiaan täysin riipuvainen ajotavoista toi venttiilien joko kuluminen syvemmälle(venttiili kantaa) tai karstoittuminen(venttiilivälys lisääntyy) , ehdottomasti hihnan vaihto / karstojen poisto-operaatio lisäaineilla ?? , ja vast sitte venttilien säätöjen tarkistus , tai säätö yhden kerran , puhdistusoperaatio ja taas säädöt
     
  15. lärpäke

    lärpäke 3rd gear

    Venttiilivälykset mitattu

    imu 0,3 ja pako 0,6 keskimääräisesti, eli ihan ok
     
  16. fo30

    fo30 3rd gear

    Nokkaakselin ajoitus väärä(liian myöhäisellä) tai pumpun ennakko väärin:hihna hypännyt pykälän?
     
  17. smuige

    smuige Gearhead

    yks tuollanen tullut vastaan, suunnilleen samat oireet. Nafta pakeni putkista kun seisoi tarpeeksi kauan, tod.näk. pumpusta vuosi ilmaa. Läpinäkyvät letkut linjoihin ja katsoo häviääkö polttoaine pikkuhiljaa tai laittaa takaiskun linjaan juuri ennen pumppua.
     
  18. mie

    mie Gearhead

    Eikös näissä ole pumpussa joku ennakonsäätösolenoidi, jonka toimimattomuus voi aiheuttaa ongelmia. Virrat päälle kääntäessä pitäisi pumpun läheltä kuulua pari sekuntia surinaa, jos toimii.
     
  19. lärpäke

    lärpäke 3rd gear

    toimii.

    Laitoin suuttimet kiinni ja yritin startata niin ensimmäiset 5sekuntia starttuutti tosi hyvin ja puristuksia löytyi, siis kone sytytti jokaisella työtahdilla. Mutta sitten tapahtui jotain ja puristukset ikäänkuin katosi, ja starttaa kuten ennen eli vähän kuin tulpaton mopo mutta välillä yhdellä sylinterillä sytyttäen. Kyllä sen näinkin käyntiin saa/sai apuvirralla.

    Käynnistän aina kaasupohjassa, voiko polttoaine huuhdella öljykalvon pois ja viedä puristukset dieselkoneessa?
     
  20. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    jos venat oli kerran ok ja kone ei syö öljyä,niin motörheadin ja nv-550 kertomat tiedot jakohihnan vaihtoajankohdasta kai totta ja todella tarpeellinen suorittaa ajoissa jos tollasia 60-80 tkm kohdilla katkeemisii on kerran tapahtunu ja selkeesti venyneet hihnat , joka siten vaikuttaa tottakai käynnistyvyyteen , ja jollei tota jonkun mainitsemaa polttoaineen karkaamista tapahdu putkista , niin aika vähiin käy vaihtoehdot ja mun mielest toi hihnan venymisen aiheuttama syy olis ainakin omalla kohdalla ollessa ykkös korjauskohde jos suutinasiatkin on kunnossa , mut kieltämättä toi viimeeks mainitsemas öljyn huuhtoutuminen männistä selittäis ton puristuksen häviämisen ja siten kuulostais et suuttimet "kusee" , kyllähän nafta kaiketi huuhtelee hyvin , koska sitä on paljon aikanaan käytetty mm.öljyisien osien pesemiseen
     

Kerro tästä muillekin!