Diesel asiantuntijaa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja lärpäke, 22.1.2013.

  1. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    En ihan usko että se nafta huuhtois öljyt pois.
    Jos olis niin huonot rutut, se motti huohottais aivan helvetisti jo muutenkin.

    Kun saat sen käyntiin ota öljykorkki pois, lähteekö tupee päästä ja onko naama musta?

    Miksi muuten käynnistät aina kaasu pohjassa?
     
  2. lärpäke

    lärpäke 3rd gear

    Ei huohota juuri ollenkaan, ainoastaan sellaista lämmintä höyryä pikkasen. Kaasupohjassa lähtee paremmin käyntiin kun syötöt säädetty pienelleen, ns. katsastussäädöt. En usko että huuhtelee kun se polttoainemäärä on niin mitätön mitä sinne sylintereihin ruiskutetaan mikä melkei atomisoituu näin modernissa moottorissa :)D). Täytyy vielä testata ilman kaasuttamista ja kattoa tuo ilma polttoaineessa. Tässähän on tollanen käsipumppu ilmaukseen.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei nuo foortin 1.8/1.6 riisselit ees häävisti käynnisty jos ei kaasu pohjassa/pumpaten starttaa joten siitä vuan.


    Se käsipumppukin helposti kusee ja suodattimen vaihdosta tai iän myötä voi se pohjakuppikin halkeilla kuten mulla kävi. Vaikeutti kylmästarttia ja paineet hävis joten sekin kannattaa toki tsekata.


    Sen painonapinhan pitää olla ihan kivee eikä antaa juur lainkaan periksi kun on systeemi ok. Hehkut päällä se kai vaan ilmautuu oikein eli sekin kannattaa ennen kylmästarttia kokeilla pumpata.
     
  4. Mr Dart

    Mr Dart Gearhead

    Dieselin käynnistyvyyteen vaikuttaa myös erittäin paljon starttauksen kierrosnopeus. Eli vaikka on kaikki muut kunnossa mutta jos startti ei pyöritä konetta riittävän nopeasti ei käynnisty. Eri moottorit vaativat eri minimi kierrokset käynnistyäkseen. Jos kerta kaikki muut asiat on jo tarkistettu, tarkastaisin ettei startin helat ole kuluneet niin paljoa, että ankkuri ottaa/hipoo käämiin. Silloin startin kierrokset putoaa.
     
  5. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Kyl toi "tulpattomana mopona" pyöriminen viittaa siihen ettei naftaa saa... Ilmavuoto jossain tahi suodatin tukkeessa. Ellei peräti pumppu wainaa.

    Opelin 2.3D oli kuuluisa et jos pienikin ilmavuoto, yleensä ilmausruuvi, niin ei käynnisty alle 0. Tuli meinaan nöösinä tapeltua moisen kanssa 8)

    Ja totta tuokin että dieselin pitää pyöriä reippaasti startilla, muuten ei käynnisty, ja korva voi sanoa että pyörii riittävästi muttei kumminkaan pyöri riittävän lujaa :rotfl:
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuo foordin 1.8td/d vaatii enemmän kierroksia kyllä startilla että paine pumpussa kasvaa ja lähtee käymään eli toisinsanoen kylmänä ei taida ikinä lähteä ihan palmun alta mutta ei auttane asiaan tässä.


    Sitten on taas myllyjä jotka ei ilmalle oo niin nuukia :D Ihmettelin kun alko rykimään tuo 1.6 riisseli ja ampumaan putkesta ihan kuin olis ilmaa. Suodatin oli käsivaran hellässä, ihme kun ei naftaa tirskunut.
     
  7. lärpäke

    lärpäke 3rd gear

    Lukitaan tämä vastaus.. Eli tosiaan kyllä siellä ainakin tällähetkellä on paha ilmavuoto. Hommasin jo kirkastaletkua + tarvittavat klemmarit. Todennäköisin syy suodattimenjalka/käsipumppu, täytyy viikonloppuna tutkia. Tosin mielestäni testasin joskus aikanaan että ei ollut ilmaa. Täytyy tuo ilmavuoto nyt ensin korjata ja ihmetellä sen jälkeen lisää jos ei auta.

    Osaako kukaan selittää miten tuo ilma polttoainejärjestelmässä voi aiheuttaa tuon että pyörii kuin tulpaton mopo? Siis täysin vapaasti kuten puristuksia ei olisi? Tuskin puristuspaineet sentään suuttimia pitkin pääsee polttoainelinjastoon?
     
  8. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    jos pyörii kun tulpaton mopo, niin pahoin pelkään että paineet karkaa männänrenkaan ohi. mutta miksei syö öljyä? joskus on tehty diagnoosia dieselistä joka ei lähe lämpöselläkään oikeen käyntiin, ja haluaa pilottia käynnistykseen, että on väljä
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin harvemmin se pyöritys on ollut tosiaan kauheen railakasta vaikka ilmaa oiskin systeemissä vaan ihan samanlaista?


    Herran haltuun sitten se suodattimen kiristys, aina joko liian löysällä tai kireällä ja kireetä ei kestä, hiushalkee pohja hetimiten ja vuotaa ilmaa. Jostain vähän ajetusta käsipunppua vaan kun kalvo niistä repee.
     
  10. jeddah

    jeddah 2nd gear

    Mulla oli "korjattu" toi suodatinjalan ilmavuoto-ongelma P100 pickupista silleen että siihen oli värkätty semmonen halpa kalvopumppu erilliseksi siirtopumpuksi. Kytketty silleen että sai sähkönsä hehkuilta joten täytti aina linjan uudelleen kun odotteli koneen hehkuttamista.
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Lainataas tätä. Mulla tuo oma diisseli alkanut aikalailla tismalleen 15 sekunnin päästä käynnistyksestä käymään karkeeta tyhjäkäyntiä. Valkosta tulee piipusta (en nyt tiedä tuleeko sen enempää kuin normaalisti kylmänä) mutta selvästi jaksottain. Ehkä myös hieman mustaa havaitsin.

    Lämpimänä ei tee tuota ja parissa minuutissa tuokin häviää. Kierroksia kun antaa niin rytkyttelee samanlailla mutta ei muuten pane hanttiin. Tämä siis vapaalla kun en ole rohjennut sitä kylmänä lähteä tielle polkemaan kun ei moista tarvetta muutenkaan.


    Hehkut tarkistin ja olivatten ok. Pumpussa on fast idle vai olikohan cold star device tms niin sen rykäsin irti heti kylmiltään eikä se vaikuttanut käyntiin, voisko se olla rikki?


    Niin ja tämä ilmaa automaattisesti joten se vähän hankaloittaa vianhakua mutta toisaalta ei se ole ikinä paria minuuttia ilmannut vaikka olis mikä ollut irti joten viitannee muuhun.
     
  12. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

  13. Caideman

    Caideman 1st gear

    Asiantuntijan vastauksen jälkeen satunnaisesti auton nähnyt voisi ehdottaa...

    En nyt tiedä mikä moottori on kyseessä, mutta voisiko olla mahdollista, että jossain sylinterissä on puristukset heikot. Kone käy kaikilla just niin kauan mitä jälkihehku pitää sylinterissä lämpöä yllä. Mutta kun pitäisi alkaa polttamaan ainetta pelkkien puristusten tuottaman lämmön avulla, se ei onnistukaan ja seuraus on kuvaamasi kaltainen.
     
  14. slant

    slant Gearhead

    Mulla oli vastaava vika BMW:n kutosdieselissä. Syynä oli hehkujen rele, jälkihehkutus kesti liian lyhyen aikaa.

    Jos sammutat auton kun karkea käynti alkaa, uusi hehkutus ja starttaus ja käy taas hyvin niin vika on tämä.
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pitää toivoa ettei täällä ole noita eduskunnan ja vihreiden kuriireja enempää jotka ovat autokannan uudistamisen kannalla...



    Pitää toivoa ettei se ole tuo caidemanin arvio mikä kuulostaa järkeenkäyvältä, pitää tuo slantin juttu koettaa.


    Senverran viasta että tuli lopputalvesta kun auto on seissyt pihassa ja oon käynnistelly viikon parin välein. Puristuksista ei tietoo mutta öljynpaineet kylmänä 7kiloa :lol:


    Ainiin perskeles, unohtu melkeen kun oon tottunut koviin pakkasiin. Startilla saa viitisen sekunttia pitää kun auto on käynnistymään lähtenyt ja siinä hetken rynkyttää kunnes käynti on normaali ennen tuota 15 sekunnin rajapyykkiä. Tuo ollut normaalia kovilla pakkasilla mutta nyt näin leudoilla keleillä se on kyllä uusi ominaisuus.


    Tulihan vielä mieleen tosta caidemanin allekirjotuksen autosta että sehän on se punaanen ja kuski on niemensivulla pyöriny?
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Starttasin auton kääntämällä avainta hehkujen jälkeen, ihan vaan näyttämällä avainta. Lähti käyntiin eikä sammunut. Käynti oli heti alusta nyt vähän rypevää mutta tasoittui pian ja nyt kesti kauemmin ennenkuin alkoi tuo rynkytys. Sammutin auton kun alko rynkyttämään ja hehkutin uudestaan. Käynnistyi ilman rynkytystä mutta 3-4sek ja rynkytys alkoi taas. Tosin lähti pian pois eikä ollut koko aikana kovin rajua.
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Päivitystä vähän:

    Alko yhtenä päivänä pörpöttämään, sammutin ja hehkutin uudelleen. Siihen lakkas ja hyvin pelas.

    Eilen starttas suht ok, vähän pörpötti mutta en viittiny uudelleen käynnistellä kun meni pian ohi. Ajelin siinä sitten 600km. Pakkasta oli -7.


    No tänään sitten iltapäivällä starttasin, -7 myös ja yöllä oli ehkä käynyt -15. Pörpöttäen auto tulille, kävi ehkä 15-20sek ja sammui. Käynnistin uudelleen ja kunnon rytinä oli päällä, valkosta sauhua puski ja tuntui että sammuu uudestaan joten käytin lievällä kaasulla varmaan minuutin. Lasit puhistin ja sillä aikaa käynti oli taas heikkoa muttei sammunut. Lähdin sitten ajoon ja pelitti ok, kuten myös käynnistyi lämpimänä ok ja myöhemmin illalla parin tunnin seisonnan jälkeen ok.


    Ideoita otetaan vastaan!
     
  18. tero79

    tero79 3rd gear

    Pumppu paska.. Opelissa uudemmissa tyyppivika,hinta 2300:- vm n2003. Tarkista onko pumpun tyyppi sama?? Joskus uudemmissa diisseleissä laturin toiminta voi vaikuttaa koneen käyntiin. Mul oli diesel almerassa laturi paskana ja tyhjäkäynti seilas ylös ja alas...
     
  19. Caideman

    Caideman 1st gear

    Karpovin käyntiongelmaan en nyt osaa antaa enempiä apuja itse näkemättä, mutta näin jälkijunassa todeten, henkilötunnistuksessa osuit oikeaan. =)
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Uusilla suuttimien kärjillä pelaa hyvästi, ei ryi eikä pörpötä!
     

Kerro tästä muillekin!