Olis täälläkin varmasti huomattavasti yleisempää jos olis laillista. Ps. Just kattelin JEG'S:in kuvastosta tommosta systeemiä Duramax dieseliin, luvattiin 33% tehonlisäys....
Ei kai se täysin laiton ole mutta toi käyttovoimavero taitaa nousta kun sitä pierukaasua sinne sotkee. Miten olet toteuttanut systeemin kun kiinnostais koittaa paatissa tollasta mutta jenkkilän satsit maksaa maltaita???
eikös jokin muu polttoaine kuin diesel aiheuta kymmenkertaisen polttoainevoeron(dieselveron) sen takia näitä vaihtoehtoisia polttoaineita ei o suomen teillä juurikaan näkyny. Laukaan biokaasu autoilijakin oli joutunut anomaan erikoisluvan autolleen että saa käyttää verotonta polttoainetta autossaan tais silti joutua maksamaan aika suolaisen polttoaineveron vuosittain. Tähän tilanteeseen pitäisi saada muutos ja äkkiä!
Kursseilla kaasualan asiantuntija sanoi nestekaasun polttoaineveron olevan jopa 20-kertainen diisseliin nähden. Mitä siitäkin tulis jos kaikki ajelis puhtaasti palavalla nestekaasulla? Ketä viherpipertäjät sitte syyttäis? Menettäiskö ne kannatustaan, kun ei vois vastustaa aatteellisesti autoilua (itsekästä luonnon turmelemista)? Millä valtio perustelis korkeeta polttoaineveroa, jos se ei rasittaiskaan luontoa niin paljoa enää? Duunikaveri kerto juttua hollantilaisesta hepusta, ketä ei kesälomareissulla käynytkään lapissa nestekaasu-Transportterillaan.
http://www.members.shaw.ca/k2pilot/ Tuolta otin mallia.Pieniä muutosia lähinnä paineen säätimissä.Maksaa noin 150-200eur.
Se Laukaan kaveri sai jonkinlaisen vapautuksen (kai kokeilumielessä), kun ajaa oman navetan yhteyteen rakentamansa biokaasulaitoksen biokaasulla, ei nestekaasulla. Se nestekaasun älytönvero perustuu kai siihen, että nestekaasua käytetään muuhunkin tarkoitukseen kuin ajoneuvojen liikuttamiseen. Jos kaasulle laitettaisiin sellainen vero (yli 75%) kuin mikä ajoneuvoille tarkoitetuissa polttonesteissä on, niin kaasunkäytäjät nousisivat barrikaadeille, ja tekisivät vallankumouksen. Kaasua ei kai voi värjätä niinkuin esim. polttoöljyä, joka erottaisi sen verotussyistä.
mulla oli aikoinaan el camino v6 jossa oli nestekaasu laitteet 2-pullolle jotka riisuin pois. net hilppeet sais ostaa joku joka tarvitsee halvalla
Näissä kaasuasioissahan on tullut muutoksia mutta kannattaa tarkistaa kuitenkin. Jos sattuu paikallinen poliisisetä lukemaan, että jaaha täälläpäin F350 Fordi ajelee nestekaasulla... Eihän ne sitä muuten tutki. Mutta biokaasu on verotonta nykyisellään mutta autosta menee NORMAALI käyttövoimavero. Nestekaasusta pitää maksaa joku polttoainevero mutta... Toisaalta kumma täällä Suomessa, kun kaikessa ollaan mukamas niin ympäristön suojelijoita mutta sitten kun tosissaan joku kehittelee puhtaammin käyvän moottorin ja uusiutuvia polttoaineita, heti tulee kovat rangaistukset. Antaisivat ajaa vaikka kotimaisella rypsi-, sinappi-, yms-öljyllä vaikka ilmaiseksi ja teollisuusetanolilla. Jäisiväthän nekin rahat kotimaan kiertoon eikä ulkomaille ja silloin sitä verotusta ei tarvitsisi. Mutta tosiasiassa ei taida se ympäristön suojelu kuitenkaan olla pääasia.
Yeps kiisseli ei pala kuin 75% ja jossain turbomalleissa kuulemma 85%, mutta pienikin annos tota pierukaasua niin palamistulos on melkein 100% eli päästöt on minimissään!! No siitä sitten tullisetä palkitsee 20x dieselverolla jos sellaiset kaasulaitteet löytää jostain autosta . Ja vaikka sitä kaasua ei sinne koneeseen paljon laiteta niin toi em. 20x vero paukahtaa jos käry käy. Juttelin juuri erään katsastusmiehen kanssa tästä asiasta, että se siitä(kin) hauskasta!! kiitos taas kerran herrat siellä "ylhäällä".
Turbo ja nestekaasu Eli oliskos kenelläkään tietoa miten mahtaisi tuo propaani käyttäytyä turbon läpi mennessään? Ja minkälaisella paineella kaasu syötetään imuun?
cng eli maakaasu täysin verovapaa polttoaineverosta 1.1.2004 Hei kaikki tietämättömät! Suomen polttoainevero muuttui 1.12004, (kiitos EU:n yhteneväisen lainsäädännön), jolloin kaikki vaihtoehtoiset, puhtaammat polttoaineet muuttuivat täysin verovapaiksi! Niinpä esimerkiksi CNG (compressed natural gas=paineistettu maa/luonnonkaasu) on verotonta niin käyttää kuin ostaakin! Lisää tietoa asiasta saatte mm. www.gaspower.fi
Jos olisi vapautettu verosta kaiketi noita laitteita olisi tienpäällä jo vaikka kuinka paljon...ja maksaa se Laukaan biokaasu-Volvolla ajeleva maanviljelijäkin kaikki maksut silti,eli se siitä. Verotonta polttoainetta ei yksinkertaisesti saa käyttää laitteessa,jolla ajetaan tiellä...ei koske työkoneita yms.erikseen vapautettuja tietenkään.
puukaasutin puukaasu autoissa ei tarvi maksaa mitään dieselveroja sun muita ylimääräisiä jos auto on alle -87. sama koskee varmaa muita autoja. puukaasutin on suunnitteilla ja varmaan tänä vuonna valmis.
"Vuoden 2004 alussa maakaasun käytöstä tuli Suomessa taloudellisesti mahdollista myös henkilö- ja pakettiautoissa, kun maa- ja biokaasulta poistettiin vuotuinen 20 kertaa dieselveron suuruinen maksu. Nyt maakaasukäyttöisiä henkilö- ja pakettiautoja kohdellaan verotuksellisesti samalla tavalla kuin bensiinikäyttöisiä autoja, eli omistajan ei tarvitse maksaa käyttövoimaveroa tai polttoainemaksua." Käyttövoimaverottomuuden ehtona on vähintään euro-4-päästörajojen alitus. Tämä ei liene ongelma, jos nostaa puristussuhdetta kaasun vaatimalle tasolle. Metaanin oktaaniluku bensaan verrattuna olisi noin 120. Kaasukäyttöiseksi valmistetun Opel Zafiran puristussuhde on 12,5. Lisää aiheesta täsä Mä näkisin mahdollisina ongelmina seuraavat seikat: -Tarpeeksi virtaava nestekaasukaasutinlaitteisto. -Polttoaineen loppuminen tien päällä -Polttoainetankin koko ja sijoittaminen -Sytytyksen ja kaasuttajan säädöt käytön alettua Polttoainetankinhan tulisi olla tietysti mahdollisimman iso, mutta täyttöpaine on 200 bar. Eli ei välttämättä ihan kotitekoinen käy.Ilmeisesti noilla paineilla ainoa vaihtoehto on ns. valmiit kaasupullot. Komposiittipullo tai pari varmaan järkevin vaihtoehto. Mitenhän pitkään moisella ajelisi? Nestekaasutrukin kaasuttajia saa noin 400cfm virtaukseen asti. Ei vaikuta oikeen isoon veekasiin käyvältä. Täyttöpaikkoja on tasan yksi, Malmilla. Toinen on tulossa Hyvinkäälle. (jonka vuoksi minä kiinnostuin tästä) Säätöhommat voi mennä melkoiseksi pioneerityöksi. Tietoa on internet väärällään, mutta todennäköisesti veisi vuosia ennenkuin saisi laitteiston käymään tehokkaasti.
Niinkuin tässäkin ketjussa aiemmin taisi olla mainintaa, niin valmiita laitteistoja jenkkivehkeisiin on olemassa.
Aa. Nää linkitetyt ameriikanlaitteet onkin vaan nestekaasun lisäsyöttöjä dieselmoottoreihin. Mä tarkoitin ihan kokonaan toisella polttoaineella ajamista, niinkun osa muistakin aiheen ohi puhuvista. Tommosen lisäkaasun syöttö varmaan rinnastetaan lakiteknisesti ilokaasuun? Enpä viitsisi ottaa ainakaan puheenaiheeksi konttorilla, voisi tulla pitkä väittely.