Diesel ja nestekaasu

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Ford F350, 11.9.2004.

  1. Ford F350

    Ford F350 1st gear

    Onko kukaan laittanut nestekaasun syöttöä.Jenkeissä nestekaasun/propaanin käyttö on aika yleistä. :eek:
     
  2. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Olis täälläkin varmasti huomattavasti yleisempää jos olis laillista. :soosoo:

    Ps. Just kattelin JEG'S:in kuvastosta tommosta systeemiä Duramax dieseliin, luvattiin 33% tehonlisäys....
     
  3. Ford F350

    Ford F350 1st gear

    Ootko ottanut selvää onko se laiton. Ei ole varmaan Akessakaan ihan selvä juttu. :eek:
     
  4. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Ei kai se täysin laiton ole mutta toi käyttovoimavero taitaa nousta kun sitä pierukaasua sinne sotkee. Miten olet toteuttanut systeemin kun kiinnostais koittaa paatissa tollasta mutta jenkkilän satsit maksaa maltaita???
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    eikös jokin muu polttoaine kuin diesel aiheuta kymmenkertaisen polttoainevoeron(dieselveron) sen takia näitä vaihtoehtoisia polttoaineita ei o suomen teillä juurikaan näkyny. Laukaan biokaasu autoilijakin oli joutunut anomaan erikoisluvan autolleen että saa käyttää verotonta polttoainetta autossaan tais silti joutua maksamaan aika suolaisen polttoaineveron vuosittain.
    Tähän tilanteeseen pitäisi saada muutos ja äkkiä!
     
  6. B 50

    B 50 3rd gear

    Kursseilla kaasualan asiantuntija sanoi nestekaasun polttoaineveron olevan jopa 20-kertainen diisseliin nähden. Mitä siitäkin tulis jos kaikki ajelis puhtaasti palavalla nestekaasulla? Ketä viherpipertäjät sitte syyttäis? Menettäiskö ne kannatustaan, kun ei vois vastustaa aatteellisesti autoilua (itsekästä luonnon turmelemista)? Millä valtio perustelis korkeeta polttoaineveroa, jos se ei rasittaiskaan luontoa niin paljoa enää? Duunikaveri kerto juttua hollantilaisesta hepusta, ketä ei kesälomareissulla käynytkään lapissa nestekaasu-Transportterillaan.
     
  7. Ford F350

    Ford F350 1st gear

  8. PauliP

    PauliP 1st gear

    Se Laukaan kaveri sai jonkinlaisen vapautuksen (kai kokeilumielessä), kun ajaa oman navetan yhteyteen rakentamansa biokaasulaitoksen biokaasulla, ei nestekaasulla.

    Se nestekaasun älytönvero perustuu kai siihen, että nestekaasua käytetään muuhunkin tarkoitukseen kuin ajoneuvojen liikuttamiseen. Jos kaasulle laitettaisiin sellainen vero (yli 75%) kuin mikä ajoneuvoille tarkoitetuissa polttonesteissä on, niin kaasunkäytäjät nousisivat barrikaadeille, ja tekisivät vallankumouksen. Kaasua ei kai voi värjätä niinkuin esim. polttoöljyä, joka erottaisi sen verotussyistä.
     
  9. Gemssu -91

    Gemssu -91 1st gear

    mulla oli aikoinaan el camino v6 jossa oli nestekaasu laitteet 2-pullolle jotka riisuin pois. net hilppeet sais ostaa joku joka tarvitsee halvalla
     
  10. toyopet

    toyopet Gearhead

    Näissä kaasuasioissahan on tullut muutoksia mutta kannattaa tarkistaa kuitenkin. Jos sattuu paikallinen poliisisetä lukemaan, että jaaha täälläpäin F350 Fordi ajelee nestekaasulla...
    Eihän ne sitä muuten tutki.

    Mutta biokaasu on verotonta nykyisellään mutta autosta menee NORMAALI käyttövoimavero. Nestekaasusta pitää maksaa joku polttoainevero mutta...

    Toisaalta kumma täällä Suomessa, kun kaikessa ollaan mukamas niin ympäristön suojelijoita mutta sitten kun tosissaan joku kehittelee puhtaammin käyvän moottorin ja uusiutuvia polttoaineita, heti tulee kovat rangaistukset.
    Antaisivat ajaa vaikka kotimaisella rypsi-, sinappi-, yms-öljyllä vaikka ilmaiseksi ja teollisuusetanolilla. Jäisiväthän nekin rahat kotimaan kiertoon eikä ulkomaille ja silloin sitä verotusta ei tarvitsisi. Mutta tosiasiassa ei taida se ympäristön suojelu kuitenkaan olla pääasia.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Yeps kiisseli ei pala kuin 75% ja jossain turbomalleissa kuulemma 85%, mutta pienikin annos tota pierukaasua niin palamistulos on melkein 100% eli päästöt on minimissään!! No siitä sitten tullisetä palkitsee 20x dieselverolla jos sellaiset kaasulaitteet löytää jostain autosta :mad: .

    Ja vaikka sitä kaasua ei sinne koneeseen paljon laiteta niin toi em. 20x vero paukahtaa jos käry käy.

    Juttelin juuri erään katsastusmiehen kanssa tästä asiasta, että se siitä(kin) hauskasta!! kiitos taas kerran herrat siellä "ylhäällä".
     
  12. paj

    paj 1st gear

    Turbo ja nestekaasu

    Eli oliskos kenelläkään tietoa miten mahtaisi tuo propaani käyttäytyä turbon läpi mennessään? Ja minkälaisella paineella kaasu syötetään imuun?
     
  13. Ford F350

    Ford F350 1st gear

    Turbon jälkeen ja paine on 0,3-0,6bar. Toimii aivan samallla lailla kuin ahtamattomassa.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    cng eli maakaasu täysin verovapaa polttoaineverosta 1.1.2004

    Hei kaikki tietämättömät! Suomen polttoainevero muuttui 1.12004, (kiitos EU:n yhteneväisen lainsäädännön), jolloin kaikki vaihtoehtoiset, puhtaammat polttoaineet muuttuivat täysin verovapaiksi! Niinpä esimerkiksi CNG (compressed natural gas=paineistettu maa/luonnonkaasu) on verotonta niin käyttää kuin ostaakin! Lisää tietoa asiasta saatte mm. www.gaspower.fi
     
  15. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    Jos olisi vapautettu verosta kaiketi noita laitteita olisi tienpäällä jo vaikka kuinka paljon...ja maksaa se Laukaan biokaasu-Volvolla ajeleva maanviljelijäkin kaikki maksut silti,eli se siitä.
    Verotonta polttoainetta ei yksinkertaisesti saa käyttää laitteessa,jolla ajetaan tiellä...ei koske työkoneita yms.erikseen vapautettuja tietenkään.
     
  16. RG Racing

    RG Racing 1st gear

    puukaasutin

    puukaasu autoissa ei tarvi maksaa mitään dieselveroja sun muita ylimääräisiä jos auto on alle -87. sama koskee varmaa muita autoja.
    puukaasutin on suunnitteilla ja varmaan tänä vuonna valmis.
     
  17. herrakani

    herrakani 1st gear

    "Vuoden 2004 alussa maakaasun käytöstä tuli Suomessa taloudellisesti mahdollista myös henkilö- ja pakettiautoissa, kun maa- ja biokaasulta poistettiin vuotuinen 20 kertaa dieselveron suuruinen maksu. Nyt maakaasukäyttöisiä henkilö- ja pakettiautoja kohdellaan verotuksellisesti samalla tavalla kuin bensiinikäyttöisiä autoja, eli omistajan ei tarvitse maksaa käyttövoimaveroa tai polttoainemaksua."

    Käyttövoimaverottomuuden ehtona on vähintään euro-4-päästörajojen alitus.
    Tämä ei liene ongelma, jos nostaa puristussuhdetta kaasun vaatimalle tasolle. Metaanin oktaaniluku bensaan verrattuna olisi noin 120. Kaasukäyttöiseksi valmistetun Opel Zafiran puristussuhde on 12,5.

    Lisää aiheesta täsä

    Mä näkisin mahdollisina ongelmina seuraavat seikat:
    -Tarpeeksi virtaava nestekaasukaasutinlaitteisto.
    -Polttoaineen loppuminen tien päällä
    -Polttoainetankin koko ja sijoittaminen
    -Sytytyksen ja kaasuttajan säädöt käytön alettua

    Polttoainetankinhan tulisi olla tietysti mahdollisimman iso, mutta täyttöpaine on 200 bar. Eli ei välttämättä ihan kotitekoinen käy.Ilmeisesti noilla paineilla ainoa vaihtoehto on ns. valmiit kaasupullot. Komposiittipullo tai pari varmaan järkevin vaihtoehto. Mitenhän pitkään moisella ajelisi?

    Nestekaasutrukin kaasuttajia saa noin 400cfm virtaukseen asti. Ei vaikuta oikeen isoon veekasiin käyvältä. Täyttöpaikkoja on tasan yksi, Malmilla. Toinen on tulossa Hyvinkäälle. (jonka vuoksi minä kiinnostuin tästä) Säätöhommat voi mennä melkoiseksi pioneerityöksi. Tietoa on internet väärällään, mutta todennäköisesti veisi vuosia ennenkuin saisi laitteiston käymään tehokkaasti.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niinkuin tässäkin ketjussa aiemmin taisi olla mainintaa, niin valmiita laitteistoja jenkkivehkeisiin on olemassa.
     
  19. herrakani

    herrakani 1st gear

    Aa. Nää linkitetyt ameriikanlaitteet onkin vaan nestekaasun lisäsyöttöjä dieselmoottoreihin. Mä tarkoitin ihan kokonaan toisella polttoaineella ajamista, niinkun osa muistakin aiheen ohi puhuvista.

    Tommosen lisäkaasun syöttö varmaan rinnastetaan lakiteknisesti ilokaasuun? Enpä viitsisi ottaa ainakaan puheenaiheeksi konttorilla, voisi tulla pitkä väittely.
     
  20. KimT

    KimT 1st gear

Kerro tästä muillekin!