Venäjällä on kannsa suosittua toi propaanilla ajelu, vaikka niiden bensa hinnnat on todella alhaiset. Sielää ei taida olla mitään verotuksia. Sieltä tietysti löytyis noita kaasu-kaasutin pumppu härdellejä, mutta se on sitten asia erkiseen kuka löytää niitä sieltä ja kiskooko ne ylihintoja ulkomaalaisilta.
Re: cng eli maakaasu täysin verovapaa polttoaineverosta 1.1. Metaanilla saa ajaa mutta sivulla ei kerrottu mitään Bropaanista mitä saa ostaa kaasu- ja huoltoasemilta. Kreikassa 94 ajelin Tessasta Kavalaan taksilla joka kulki jollain kaasulla, sillä oli rosteri pönttö peräkoslassa minne tankkas kaasun. Hyvin tuntui siirtyvän, mutta kun ei ollut yhteistä kieltä en ymmärtänyt millä kaasulla ajettiin.
Joo, propaanihan vaatii vaan muutaman baarin paineen sinne säiliöön. Ilmeisesti propaanillakin vois ajaa, jos pääsee läpi tosta euro-4 päästörajasta, mikä hitto se lieneekin. Siis näin ainakin tosta maakaasujutusta vois tulkita.
Hollannissa ajetaan hyvin yleisesti LPG:llä. Sitä saa tankata joka asemalta. Sekä Hollannista että Englannista saa näitä muutossarjoja jolla bensakone muutetaan kaasukäyttöiseksi. Valitettavasti minulla ei ole linkkejä antaa, ehkö Googlettamalla löytyy? Jokin muutos on tekeillä polttoaineverotuksen suhteen joka astuisi marraskuussa voimaan. Oliko tullin päällikkö joka lipsautti tiedon? Olisi jo aikakin harmonisoida liikenteen- että polttoaineen verotus muun EU:n kanssa, jolloin joskus tietäisi missä mennään. Nykyään asiat valmistetaan kuin valtiosalaisuus etukäteen suljettujen kabinettien takana piilossa veronmaksajilta. Asiat esitetään kunnon Kekkos-Breshneviläiseen tapaan sitten noin vain, että homma on nyt tämä!
Ja verothan ei suinkaan laske... Todennäköisesti lisää maksuja tyyliin: dieselvero -tyyppinen maksu myös bensiiniautoihin. Ja ettei dieselin omistajia kohdeltaisi liian helläkätisesti, niin diesel -polttoaineen hinta nousee samaksi 95E:n kanssa. Sittenhän se oliskin hyvä...
Malmilta saa tankata MAAKAASUA joka on tällä hetkellä ainoa YLEINEN tankkausasema, toinen on ruskeasuon bussivarikolla joka on ainoastaan ammattiliikenteen käytössä. Ruotsissa on noilla bi-fuel (kaasu ja bensa) autoilla ajettu jo jonkin aikaa. Meilläkin on töissä kaks kaasu-autoa ja kaks bi-fuel pakua taitaa olla tilauksessa. Kun satun olemaan kyseisessä konsernissa töissä joka myy tätä kaasua ja ite muutaman kerran näitä tankkausasemia huoltaneena.
eikös näissä uusissa laessa mitä on tullunn puhuta ainoastaa tuosta maakaasusta ja biokaasuista eli ei muutoksia esim. nestekaasun käyttöön? kyllä tää no eipä tuo nestekaasukaan kovin halpaa ole? Pitäääääsköhän hommata sähköauto ja pystyttää oma tuuli/aurinkovoimala niin vois ajella ihan ILMASEKS!!! mitähän tuon viranomaiset sanois kun kuulisivat et joku ajelee ilmaisella "polttoaineella"???? mihinkähän sitten verotus perustuisi? kilometreihin varmaan tai jotain..
Sähköauton luulis ainakin pääsevän tosta euro-4-päästörajasta läpi. Ja jos tolla nestekaasupullon varatankkinakäytöstä joku ongelma tulis, niin voishan sen jättää takaluukusta katsastuksen ajaks. Ajattelin vaan, että niitä pulloja kun saa vielä joka huoltoasemalta, niin se olis ehkä erillistä bensakaasutinta ja bensatankkia skidisti näppärämpi varapolttoainejärjestelmä.
Mulla on sellainen muistikuva, että melko moni Aspen kulki elämänsä alussa Suomessa nestekaasun voimalla. Takseiksihan niitä tänne tuotiin ja nestekaasulla yritettiin lyödä kiilaa diesellle. Nestekaasua saikin melko monelta huoltoasemalta. Muistan 70 ja 80-luvun alun energiakriisin aikaisissa lehdissä nähneeni paljon ilmoituksia tyyliin: Myydään Range-Rover, bensa, vähän ajettu. Tai ostetaan nestekaasulaitteet. Valtiovalta teki kuten suomessa on aina ollut (ja tulee olemaan) tapana. "Kiellettiin" nestekaasun käyttö autoissa laittamalla niille kohtuullinen 20 -kertainen dieselvero... Milloin muuten tuo nestekaasuilu loppui?