Diesel kuorma-auto ja katti?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja forssu, 31.3.2009.

  1. forssu

    forssu Gearhead

    Tarviikohan -96 vuoden katiska GM 6,5td:llä kattia kun koittaa leimata? Alkuperäsenä autossa on katti...
    Onkohan näissä mitään vähäpäästös juttuja?
    Minkähän kokonen putkisto vaneissa on? 3" riittävä? :eek:
     
  2. eemeli

    eemeli 1st gear

    Ei tarvi savumittauksen läpimenoon mutta ei sitä sais poistaakaan.
     
  3. sincere 51

    sincere 51 1st gear

  4. forssu

    forssu Gearhead

    No minähän soitin konttuurille ja kertoili että ei tarvi kattia ton ikäsessä... :D
     
  5. sincere 51

    sincere 51 1st gear

    Auton saastelaitteista...

    Hi!

    No periaatteessa eemeli oli oikeassa,eli jos autossa on alunperin noita saastelaitteita,niin ei niitä sais poistaa ( siinä ilmaputsarin päällä on yleensä ne merkinnät niistä ). Vaan käytännössä ne on vanhenmiten saastuttamislaitteita näissä,eli menee tukkoon ja siitä Diisseli ei tykkää ( kulutus saattaa nousta reippaasti ) joten vähintään rautakangella tekee reikää/tilaa niiden sisälle (näissä siellä on sellaista tiheää verkkoa joka voipi olla tosi tukossa ) :poff:

    Toinen viellä huonompi juttu kulutuksen/toimivuuden kannalta on se orkkis vaimennin ( jos on paikoillaan viellä ) . Voipi olla ehjän siistin näköinen pälle päin,vaan jos siellä sisällä on niitä seinämiä kaatunut niin aiheuttaa taas köhää koneelle. Näissä tuo pakopuolen "avaaminen" yleensä parantaa teho/hyötysuhde tilannetta ja kulutuskin pienenee.

    Kuten aiemmin vinkasin aiheesta enemmänkin juttua tuolla topiikissa. :D
     
  6. Komentaja

    Komentaja 1st gear

    No mä kävin leimalla ja kysyin (99-6,5td vani). EI saa ottaa kattia pois. Eli kuoret jätettävä... :wink:
    Ainakin hämeenlinnassa...
     
  7. kane

    kane 1st gear

    Taitaa olla sanojasta kiinni. Samahan oli 80-lukulaisten bensakikottimien rekisteriotteissa olevasta maininnasta "katalysaattori, käytettävä lyijytöntä bensaa". Eikä mitään katti arvoja mitattu vaan sen vuotisen normaalit.

    Tietty jos joku katsuri sen pykälän voi osoittaa...

    Katti lähti ekana pois ekä siitä mitään ole kukaan katsastuksessa mutissut. Samat savurajat on oli sitten katti tai ei.
     
  8. Gerball

    Gerball Gearhead

    Ei ole kertaakaan mitään mutistu vaikka katin nakkasin mäelle jo vuosia sitten. Eri asia sitten että onko sitä mitään syytä poistaa?? Tehonlisäystä ei ainakaan ole luvassa jos kunnossa olevan katin poistaa.
     
  9. oobee

    oobee 1st gear

    Tuohon tehonlisäykseen olen kyllä eri mieltä! :poff:
    Toki riippuu paljon ajoneuvosta,mutta nyt kun puhutaan isosta turbollisesta dieselistä niin kyllä se ahdistaa se katti,oli kunnossa tahi ei!!! Eri asia on että paljonko vaikuttaa tehollisesti, mutta mielestäni vaikutus on SUURI!!!!! :poff:
     
  10. kane

    kane 1st gear

    Niin, eikös se jonninlainen soot trappi ole eikä mitään muuta :rotfl: vai hiukkaskiihdytin...?
    No, jokainen omansa laillansa laittaa 8)
     

Kerro tästä muillekin!