Diesel ohlemoitava ruiskutus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rover v8, 26.3.2013.

  1. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Osaakos arvon raati kertoa että onko olemassa jotain ruiskua jolla pystyisi ohjaamaan näitä nykypäivän dieselmoottoreita. Eli vastaavaa kuin megasquirt, haltech, yms..

    Kaveri tarjosi vain mielenkiintosta rojektia. BMW 4.0 diesel V8si Land Roverin koppaan. En ole varma bemarin koneen vuosimallista, mutta 90luvun lopun ja 2000luvun alun kone ilmeisesti. Mietittiin hiukan tota moottorin sähköpuolta vain että se teettää pian päänvaivaa jos kyseisessä moottorissa kaikkia ajonestoja yms tekniikkaa.. Ja sen mitä Bemarin sähköjä netistä joutunut etsiä on kyllä aika epätoivosta.

    Mekaanisesstihan toi on helpoin juttu.
     
  2. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

  3. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Onhan se 7-sarjan e38 bemarin alkuperäinenkin ohjainlaite (Bosch EDC15C4) täysin ohjelmoitavissa. Tietysti jos ei ole purkuautoa josta saa moottorin johtosarjoineen ja ecun, aftermarket-boksit puolustaa paikkaansa.

    Moottori itsessään on mun mielestä täysin p*ska, näistä syistä: kannentiivisteviat yleisiä, jakoketjun venyminen yleistä, turboahtimet sähkösäätöisillä johdinsiivillä, imusarja/EGR/huohotinjärjestelmä/johtosarja/jäähdytysnesteputket paketoitu niin ettei mitään korjauksia pysty tekemään ilman isoja purkutöitä. Pakosarjat ahdistavat jos haluaa reilusti lisää tehoa (ja siinähän ei ole tehoa tehtaalta kuin noin 240hv riippuen versiosta). Osien hinnat melko tähtitieteellisiä. Tein kannentiivisteiden vaihdon joitain vuosia sitten yhteen autoon: kansipultit, yläkerran/jakopään/öljypohjan/jäähdytysnesteen/egr-järjestelmän/pakojärjestelmän tiivisteet, jakoketju+laahaimet ja kiristimet yms osat maksoi noin 1500-1800€ merkkiliikkeestä eikä niitä saanut mistään muualta silloin, ehkä nykyään jo saa jotain tarvikkeena.

    En lähtisi kaivamaan verta nenästä ton moottorin takia.
     

Kerro tästä muillekin!