dieselit radalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja herrakani, 11.1.2008.

  1. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Öö-ö, tota :odroll: Meillä on bbc:ssä aika vaatimaton stalli eli 5500 rpm ja vetoalue oli viime kesän koneella tossa 5000-7500 alueella, jotkut isot pojat käyttää jopa noin 6500 stallia ja aluetta liki 9000 rpm asti :eek:
    Noin katukoneissa siis 8)
     
  2. herrakani

    herrakani 1st gear

    ..no oli noin sillon kun mää olin nuori..

    :)
     
  3. herrakani

    herrakani 1st gear

    Tähän vähän updatea.
    American Car Showssa tuningpuolella oli komea remmiahdettu tuplaturbo mersun kone kuivasumppuöljyillä yms koleella lelulla.

    Tästä kimmokkeena aloin nikkaroimaan työkiireiden takia jo haudattua projektia uudelleen. Korjausosat moottoriin tilattu, huomenna alkaa irtoomaan osaa. Keula purettu välijäähdyttimen asennusta varten, joudun siirtää puskurin kiinnikkeet pois, kallistaa jäähdytintä etc. Puskurin modaukset onkin jo hiontavärissä. Voin laittaa projektikuvia tähän threadiin myöhemmin jos joku katsoo tarpeelliseksi. Tsägällä käydään tän kanssa radalla vielä tänä kesänä.
     
  4. ripe

    ripe 1st gear

  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Oliks noi ahtopainemittareita :eek: . Melko häijyä lykätä riisseliin noin paljon painetta :rotfl: . Mites muuten kun kaikki kuulemma purnaa jos joutuu riisselin jälkeen radalle, pitää paikkansa toi että ei ole pitoa yhtään kun rata on täynnä nokea??
     
  6. kimple

    kimple 1st gear

    Ei tuo (3,7bar) nyt niin paljoa ole diiselille,.. Bensa koneelle tuo olis kyllä jo aika rajua!!
     
  7. BS105

    BS105 1st gear

    noh noh :soosoo: kyllähän bensakoneessa ny vähintään ton verran pitäs olla :D
     
  8. olssi81

    olssi81 Gearhead

    Muistan viime kesänä erään turbomiehen sanoneen kun puhuttiin ahtopaineista..
    0 - 1 bar = vapaastihengittävä
    1 - 2.5 bar = puolivapaastihengittävä
    2.5 - xx bar = ahdettu
    :lol:
     
  9. sepi 74

    sepi 74 1st gear

    :rotfl: :rotfl:
     
  10. bootsi

    bootsi Gearhead

    Eihän toi edes savuttanut. :eek:


    http://www.youtube.com/watch?v=3e6Z_cLD ... re=related
     
  11. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Kun toi dieseli virittäminen on vähän vieraampaa niin kertoisiko joku miksi sitä soppaa täytyy tuupata sinne koneeseen niin perkeleesti kun ei ilma riitä sen polttamiseen?. Pakolämmöt vai herääkö ahdin paremmin vai mikä? Vai ruuvataanko pumpusta vaan kaikki mitä tulee?

    Välillä näkee kulkeviakin dieseleitä jotka ei savuta niin kovasti. Näyttää paljon fiksummalta.
     
  12. JKL Raggars ry

    JKL Raggars ry Gearhead

    Jos se on sitä kuuluisaa "voimasavua" :odroll:
     
  13. herrakani

    herrakani 1st gear

    Se liika nafta jäähdyttää mäntiä. Ei sula tai pala.
     
  14. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    no mihinkäs sitä soppaa tarvitaan niin perkeleesti ennenkuin ahdot nousee?
     
  15. kimple

    kimple 1st gear

    Syöttöä lisäämällä kyllä Nousee entisestään pakokaasunlämmöt...
    Isot ahtimet vaatii paaaaljon pakokaasua pyöriäkseen,, ja tietysti kun otetaan paljon tehoa niin silloinkin vaaditaan paljon polttoainetta, niin kuin bensakoneessakin.. Diiselissä muistaakseni saavutetaan paras teho pakokaasun lämmön ollessa reilu 8 sataa astetta... ja tätä lämpöä ei saavuteta jollei "kakkua" syötetä riittävästi. Eli juuri päin vastoin kuin bensakoneissa..
     
  16. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Mutta jos putkesta tulee mustaa tuutin täydeltä niin silloinhan soppaa syötetään enemmän kuin pystytään polttamaan, eli mitä hyötyä tästä on?
     
  17. kimple

    kimple 1st gear

    Tuohon en osaa vastata :( . .. Mutta se on ainakin varmaa että kun savua tulee niin ahdin huutaa "hoosiannaa". Ahtoa piisaa!
    Tuolta saa ehkä paremmin vastauksia diiselin virittämisestä: http://www.holysmoke.fi/forum/index.php
     
  18. kimple

    kimple 1st gear

    Voisin kyllä veikata että silloin kun kakkua syötetään paljon niin sitä myös pystytään polttamaan paljon,, sytytys tapahtuman(puristuspainesytytys,ja lämpö) vuoksi ilmeisesti sitten jää myös paljon palamatonta tavaraa. eli kaikkea ei pystytä käyttämään mitenkään hyväksi !?. Eiköhän tähän joku asiaa paremmin tunteva jossain vaiheessa ota kantaa..
     
  19. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Joskus näkee että ensin tulee savua tuutin täydeltä ja sitten kun alkaa paineet nousta niin savutus vähenee selvästi.

    Taitaa olla niin että noissa antiikkisissa ruiskupumpuissa ei ole ahtopaineesta riippuvaa säätöä???. pumppu vaan säädetään antamaan "riittävästi" joka tilanteessa.

    Vai mitä?
     
  20. 528

    528 Gearhead

    Maailman ensimmäisessä henkilöautoturbodieselissä eli mersun OM617 mallin 300D turbo koneessa jo oli ahtopaineen mukaan säätyvä syöttö. Tuo ilman ahtoja saatava savutus säädetään "ahtamattomasta syötöstä" eli ns. perussyöttö.
     

Kerro tästä muillekin!