dieselit radalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja herrakani, 11.1.2008.

  1. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Miksi sitä perussyöttöä täytyy olla niin paljon?

    Edit. Tarkoituksena ei siis ole piruilla vaan asia kiinnostaa.
     
  2. MadMike

    MadMike Gearhead

    Siksi kun ei noissa ole esisyöttyöä kuten uusissa commonraileissa..esim Scania ei paljoa nakuta tai savuta tänäpäivänä.
     
  3. jylppy

    jylppy Gearhead

    Kaverin Marsussa on tuo ahdonalainensyöttö napin takana. Eli jos tykkää ajella normaalisti pidetään vaan ahtopaine pois pumpun kalvon takaa magneettiventtiililllä. Silloin max paine noin 0,8 bar. Sitte ku halutaan enemmän paukkua niin nappi eri asentoon ja mennään 1.8 bar paineella. tuolla ylettömällä syötöllähän/savun määrällä/lämpötilalla tuo hyrrä saadaan pyörimään vallatttomasti, jos ja kun kone saa tarpeeks ilmaa polttoaineen määrään nähden niin savutuskin vähenee. joissain vehkeissä saa sitä paineen nousun aiheuttamaa polttoainelisäystä himmattua pumpussa olevan säädettävän jousen kanssa, syöttö nousee paineen kanssa "käsikädessä" eikä kone savuta kummoisesti. mutta kyllä savua maailmaan mahtuu!!!!!!!!
     
  4. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Saadaan ahdin heräämään nopeammin.
    Nuo mersun "superturbot" on lähes kaikki automaatteja joten jarrua vasten saadaan isostakin turbosta hieman ahtoja ennen vihreää valoa.

    Kuten noissa Eskon videoissakin näkee. Vasemmanpuoleinen mittari on ahtopaineelle ja oikean puoleinen pakopaineelle ennen turboa.
    Ahdot kerkeää nousta hieman ennen lähtöä.

    Ja huomatkaa. Mersun kierroslukumittari loppuu 6000rpm/min.

    :D
     
  5. herrakani

    herrakani 1st gear

    Auttaiskohan tohon sellanen tractor-pulling-tyylinen ylös käännetty pakoputki?
     
  6. fourwheeler

    fourwheeler Gearhead

    Se järkyttävä jatsarinvarsi tehdään monesti joko tarkotuksella saada tehoa tai joissain tapauksissa elvistelymielessä ihan vaan savuntuoton takia.

    Turbodiesel saa lisää ahtopainetta perusahtojen yli pelkästään ylimääräisellä polttoainesyötöllä, eli savulla pistetään hyrrä pyörimään ja sitten kun vastusta esiintyy ja esim. kammetaan kikotin liikkeelle niin savun määrä vähenee toki koska aletaan lähestyä sitä optimi polttoaineen ja ilman suhdetta. TD toimii tehokkaimmin jonkin verran ylirikkaalla polttoaine/ilmamäärällä.

    Tähän on variaatioita niin paljon kuin on erilaista dieseltekniikkaa yleensäkään olemassa mutta jos vaikka katsotaan noita truck race ratakuormureita niin yleensä se vehje joka eniten savuttaa ei koskaan ole kärjessä. Eli kyllä sille savun määrällekkin on raja olemassa jonka jälkeen se liiallinen polttoaine vaan yrittää sammuttaa liekkiä männän päältä. Mutta lähtökohta on se että savua pitää olla vähintään näkyvä selkeä muttei välttämättä sankka pöläys liikkeelle lähdössä. Ja mitä isompi ahdin niin sitä isompi ja sankempi pöläys vaaditaan. Ja isommalla ahtimella tarkoitan tässä ahtimen mitoitusta verrattuna moottorin muihin ominaisuuksiin, eli onko se mitoitettu pieneks ja alhaalta herääväks vääntömutkaks vaiko hitaasti ja korkeelta mukaantulevaks tehopuolen ahtimeksi.

    Itse mä oon tässä just saanu oman Cumminsin juurikin sellaseks kun ite haluun, mutta oma on miedolla viritysasteella ja vääntöahtimella. Helpompi ja mukavampi tollanen paketti käyttöautossa. Mulla on ahtimen maksimipaineiks nyt säädettynä 2,1 bar. Opiskelin ruiskupumppuaihetta niin onhan ne antikkisen oloisia noi Boschin rivipumput disainiltaan mutta helkutti miten hyvin ne on säädettävissä joka suuntaan. Ja kun viittii nähä vaivaa ja opiskelee asiaa niin niistä saa ihan olemattomalla panostamiselle rahallisesti aivan tajuttoman määrän lisälöylyä pihalle. Tyyliin 100 euron panostamisella ja oikeella säätämisellä puhutaan helposti +100 heppaa ja +400Nm. Tää siis tollasessa Dodge Ramin 5.9 Cumminsissa. Ja nää mun lukemat on vielä mietoja viriasteita ja onnistuu vaan isommalla syöttölevyllä osto-osana ja loppu on pelkkää säätämistä eli mottii ei tartte mitenkään purkaa ja ahdinkin (Holset HX35) säilyy vakiona.

    Sit kun tuupitaan isoo ahdinta (tai twin turboa), liekkirengaspahvia, parempaa imusarjaa ja sitä sun tätä himmeliä kiinni niin mm. vakioalakerralla (Cummins, muista en niin tiedä) päästään tonne pyöreeseen 800 hepan ja 1500 newtonmetrin lukemiin. Siinä alkaa tollanen kolmen tonnin painonen malmikasakin jo poistuun melkosen livakkaan tahtiin paikalta. Onhan täällä Suomessa se yks "kohtuullisen" lipakka GM joka ison elopainonsa kanssä vääntää varttiksella jonkun oliks se matalan 11s ja oliks se jotain 205 km/h maaliin. Siitä voi ite funtsia tilannetta et onks siinä voimaa vai ei :lol:

    Tuli vähän pitkä sepustus ja osaks ohi aiheenkin, sorry.
     
  7. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Milläs saadaan sitten tapettuu koneen (GM 6,5D) hukkaportin säätö? Ei voi millään auttaa autossani tavaran syötön lisäys koska tietokone hoitaa hukkaporttia.
    Aiheesta ei ole kuin kuuloluulo tietoa mutta alipaine kennoonkaan ei saa eikä voi koskea koska kone luulee olevansa rikki ja menee hoivatilaan. Nykysellään vanin kiihtyvyys riippuu kuun ja tähtien asennosta, se joko lähtee rivakasti tai sitten ei. Silloin kun se ei lähe niin käytännössä on tapahtunu se että ahdot on ollu hetken 0,5-0,9 ja sitte tippuu n.0,4 paikkeille ja ei kiipee takas kirveelläkään.
    Vika on ilkeä koska varsinkin jos perässä on venetraileri (yht.n.1000kg) niin joutuu nöyrtymään liikennevaloissa jopa aikakauden kivi ja keppi voort eksortille, vaikkakin liikennevaloista lähdettäessä se ihailikin takavaloja 70kmh vauhtiin asti. Sinne ois jäänynnä jos vain ahdot olis kiriny edes yli 0,5 bar.
    Onko tohon näppärää paineentunnistimen ohituskeinoa (tai mikälie siellä painetta nuukiikaan)?
     
  8. fourwheeler

    fourwheeler Gearhead

    Joo,

    tohon käytetään volttihuijauskikkaa. Eli lontooks puhutaan boost foolerista. Eikun katselet vaan sopivilla hakusanoilla ja ostat sopivan kikkulan tai rakennat ite.

    Tosin älä tuu sit syyttää mua ku oot saanu käjäytettyy lohkon tai kannet paskaks tai kansipahvit siivilöiks. Ton GM:n koneen kanssa tosiaan kannattaa lähtee ahtopaineleikkeihin varsin maltillisilla tavotteilla. Tosin onhan tässä maassa ihmisiä jotka ton GM:n koneen taitaa niin niiltä saa VARMASTI parempia ja tarkempia apuja kun multa.

    Puhuttiinko nyt Chevroletin omasta vanhasta koneesta vai uudemmasta Isuzu-motista? Vai onkos se Isuzun moottori ees 6,5-litranen vai jotain muuta?
     
  9. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

  10. fourwheeler

    fourwheeler Gearhead

    Heh heh,

    kuulostaa kyllä siltä et heti kun saat ahdot ylös niin ei se sun vehkees taida juurikaan armoa saada.

    Uskosin että itekkin jo tiedät että kun sinne aletaan lisäämään ahtopainetta niin tehoa ei tuu lisää ellet samalla lisää syöttöä. Ja heti kun lisäät syöttöä niin pakolämmöt lähtee nousemaan hyvin nopeesti. Ja nousevat vieläkin nopeemmin kun on ahtojakin lisää.

    Eli seuraava paikka sulla on parantaa ilmansaantia (=isompaa putsaria ja raitista ilmaa) ja isompaa putkistoa vähemmällä pakovastuksella. Niillä on suuri merkitys. Oliks sulla välijäähdytin? Mikä ahdin? Mikä on ahtimen kartan max tehollinen paine? Käyttiksellä ei kannata mennä ees tohon saakka vaan jättää ainakin 5 psi alle sen.

    Toivotaan että ekkeri saa seuraavalla kerralla turpiinsa :lol:
    (vaikka mulla itellänikin vanhakoppanen työn alla on muiden vehkeiden lisäks)
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sulatin 8kpl mäntiä kun pistin vakiopuristeiseen koneeseen kunnolla ruokkivan pumpun!! Männät suli jo 0.6barin paineessa!! Sitten uudet männät ja puristussuhde 19:1 paikkeille niin samoilla vehkeillä 1.5bar painetta ja kansipaffit poistui asemapaikastaan :rotfl: . Hetkellisesti oli käytössä jopa 2bar, mutta 1.2bar oli sitten paine johon piti tyytyä ilman kohtalaisen kallista liekkirenkaiden koneistusta!! Alakertakin ottaa tosta ottaansa enemmän kuin tarpeeksi enkä lähtis "leikkimään" jos alakertaa ei ole vahvistettu!

    Elikkä vaikka ahtopainetta rajoittaisikin niin silti se pumppu lykkää tavaraa männän päälle enemmän kuin mitä siellä tarvittais sillä rajoitetulla paineella!!
     
  12. fourwheeler

    fourwheeler Gearhead

    Arvelinkin asian olevan jotain tällasta. Hyvä että kokemusta tuli tähän keskusteluun mukaan GM-vehkeiden osalta mistä tässä kohtaa keskustelua kysekin on.
     
  13. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Paitevei, se ekkeri jää kyl heti ja helposti. Ei tartte jättää ku se vene pois hinauksesta = -1000kg...
    Ja sit viel samat löpinät kuin privaattiinkin: Koko fooler testihässäkkäidea pompsahti mieleen kokeilumielessä koska sattuneesta syystä huomasin jo omistavani kyseisiä "säätimiä" useamman kappaleen, hitsauskoneiden kaukosäätimessä kun on samainen 10kg potikka jolla MAPpia huijataan.
    Ja muuteskin, eihän toi potikka poista sitä ahtopaineen vaelteluu joka koslassa on, mikäli testi onnistuu niin vaeltelu on sama mutta eri ahtopaineilla eli vika on jossain muualla mutta mutta... se korjataa sit samalla ku vaihetaa ne paffit... :oops:
     
  14. fourwheeler

    fourwheeler Gearhead

    No toi mitä mä luin sun kirjottamaas niin ihan kuulostas siltä et joku on menny säätämään hukkaportin kellon akselin liian lyhyeks. Jos siis sulla on hukkaportti.

    Monesti kun luullaan että se ahtopaine säädetään TD:ssä siitä mutta toi on hieman huono tapa vaikkakin toimiva kylläkin. Se kun rajottaa hukkaportin avautumaa niin siellä ei tuu tarpeellista virtausvolyymia ja sen takia ottaa tolleen selkeesti korkeempia piikkipaineita.

    Tosin vika ei sit tietenkään välttämättä oo ees toi vaan voi olla myös muualla. Ootsä mitannu polttoainepaineita? Polttoainefilsut varmasti puhdasta kauraa?
     
  15. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    On portti, kone sammuksissa kolajaa, tyhjäkäynnillä kello voittaa sormilihakset joten kello ja portti on näinollen kunnossa EHKÄ. Viltteri on puoli vuotta vanha joka taas ei todista yhtään mitään... siirtopumppu on myös puoli vuotta vanha. Paineist en tiiä mutta siirtopumppu tuottaa kumminkin kiitettävästi painetta perustuen ilmaustestiin joka kasteli puolet konehuoneesta ja vaatteista.
     
  16. fourwheeler

    fourwheeler Gearhead

    No joo, kello ja portti on varmaan kunnossa ton perustella.

    Toi piikkipainehyökkäys saattaa johtuu väärästä kelon tangon säädöstä tai sitten syöttöpumppua on menty sormeilemaan lisäsyöttöä ja sitä kautta ahtoja hakien, siinä onnistumatta ja ainoostaan tilannetta huonontamalla.

    Millanen pumppu siellä on? Rivi vai jakaja? Tiedätkö mitkä säätömahdollisuudet pumpustas löytyy?
     
  17. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Kunhan ensin edes löytäis sen sieltä. ´Luuleman mukaan putkia kun seuraa niin pitäisi määränpää löytyä. Eli siis en ole vielä niin pitkälle sukellellut että tietäisin muuta kun että siellä se on.
    Säätöohje tangon säätöön ois kiva. Saattaa olla että jo ennen juhannusta kerkeän taas tutustua konehuoneeseen.
     
  18. kojo

    kojo Gearhead

    Se Pummpu asustaa siinä keskellä konetta etupäässä, saattaa sopivasta kulmasta vilaus näkyäkin :lol:

    Se on kuitenkin jakajatyyppinen, stanadyne DS-4 ja siitähän voi säätää ihan mitä vaan, nimittäin tietokoneella :poff: Mitään mitä pääsis mekaanisesti siitä ruuvaamaan ei juurikaan ole.

    Ainakaan nois pikkareissa/subuissa siin hukkaportin tangossa ei ole säätöä..
     
  19. fourwheeler

    fourwheeler Gearhead

    Ok, jos siellä ei mitään oo mistä pääsis ryssimään mitään ni sithän se on helppoo. Noi kuvaukset ei oo siis vikoja vaan ominaisuuksia :poff:

    No saaks tällasesta sit kotikonsteilla katottuu vikakoodit? Mitäs sitä kautta selviäis ja millaset viat ei tallennu koodeihin?

    Tosin turhaan mä näitä kysyn ku ei kiinnosta itteeni mutta auton omistajaa saattaa kiinnostaa.
     
  20. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Tsallaallaa, kylhää mää muutes ton tiesinkii et se o sähönen, nyt kun tuli puheeks ja nuo pienet harmaat alkoivat jyllää. Kyselin nimittäin kerran lukukapulaa koneeseen jotta vois kattella vikoja ja ominaisuuksia ja säädellä niitä mutta kauppias sanoi että myynnissä on vain dummy versioita jotta se auto lähtee käyntii vielä lukuhetkien päätyttyä... joten sillä pysty kattoo vain nykyiset säädöt ja viat.
    Onko tommonen kapula loppujenlopuksi vain rahan tuhlaamista eli n. 100€ vai onko se niiiin kiva et sellane on vaa pakko olla? Näkeehän siitä ne vikakoodit tietty mut... :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!