Dieselöinti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja cartman, 10.6.2002.

  1. cartman

    cartman 1st gear

    Onko bensakäyttöisen auton muuttaminen dieseliksi mahdollista, vaikka mallisarjaan ei alunperin olisi kuulunut dieseliä? Kun oletetaan, että moottorin painon ja iskutilavuuden muutokset pysyvät prosenttirajojen sisällä, niin onko vielä erikseen olemassa joku laki/asetus, joka rajoittaa em. kaltaisia muutoksia?

    Jos bensavehkeen muuttaa dieseliksi, niin tarvitseeko itse huolehtia mistään muusta kuin muutoskatsastuksesta, eli pätkähtääkö vero automaattisesti siitä päivästä alkaen, kun katsastus on suoritettu?
     
  2. kane

    kane 1st gear

    Ei kait koneen vaihdossa sinänsä tule ongelmia koska a) paino nousee b) teho laskee
    Se mikä voi aiheuttaa kyselyjä on ehkä
    -jarrut tms.(painaako niin paljoa enempää??)
    - jos auto näitä "vähäpäästöisiä" jostain
    -88, -89 vuosimalleista eteenpäin niin mitenhän ne??
    En tiedä, mutta esim bensa Caprice farkut (paku) vm -89, -90, voiko dieselöidä??

    Onkos kellään tietoa...??

    Verosta, tarviikos diesel poistaa rekisteristä ettei mene veroa maksuun vai seisonta vakuutus riittää palautukseen (veikkaisin rek. poistoa) ??

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: ChevySTW 6.2d 2002-06-11 11:51 ]</font>
     
  3. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Joo voi vaihtaa myös mallisarjaan kuulumattoman moottorin. Vaihdettavaa moottoria verrataan ns. vertailumoottoriin, eli enintään 25% suurempi, 20% tehokkaampi ja 20% painavampi. Tällöin jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet on muutettava vastaamaan mallisarjan painavimmalla, tehokkaimmalla tai iskutilavuudeltaan suurimmalla vertailumoottorilla varustettua mallia.
    Vaihdettavan moottorin päästötason on oltava vähintään sitä tasoa kuin auton ikä edellyttää.
    15/03 taso voidaan todeta mittaamalla mutta sen tiukemmista täytyy olla paperi. Mikä taso täytyy olla, niin riippuu ajoneuvoluokasta ja iästä.
    Toisinsanoen jos ha tai pa on otettu käyttöön 1.7. 1987 tai sen jälkeen, niin täytyy olla todistus päästötasosta (15/04).
    Lisäksi selvitys vaidettavan moottorin teknisistä tiedoista.
    Dieselvero lähtee juoksemaan automaattisesti muutoskatsastuksen jälkeen, ja se tulee koko kuukaudelta, vaikka muutos tehtäisiin kuun viimeinen päivä.
    Dieselvero ei katkea muutoin kuin poistamalla auto rekisteristä.
    En tiedä selvensikö yhtään, vai sekottiko lisää?
     

Kerro tästä muillekin!