dieselöinti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Arnes, 9.4.2002.

  1. Arnes

    Arnes 1st gear

    Nyt kun tuo bensanhinta taas uhkaavasti nousee ajatus dieselöinnistä tuli mieleen.eli auto chevy -89 p-up 305/man.Minkälaisin toimenpitein tilalle menisi vaikka 5.7 diesel.Mitä muuta moottorin lisäksi vaihdettava?
     
  2. timppa

    timppa Gearhead

    sähköt siten että hehku toimii.
    Pickupista, en muista nyt tähän hätään, mutta ainakin dieselvanissa on paksummat olka-akselit (ja erilaiset jarrulevyt) edessä kuin bensavehkeissä.

    Dieselkone on sen verran painavempi että jämäkemmät jousetkin voisi olla hyvät.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Omassa projektissani chevy stw 305/350,ensimmäinen ikävä yllätys oli että 305:n katko on erilainen kuin olds 5,7:ssa eli laatikko meni myös vaihtoon.Eli tässä yksi tark asia.On kuul. olemassa ns.universaali katko joka sopii ilm useimpiin GM:n koneisiin.Jäähdytin kannattaa myös vilkaista.Täytyy olla väh.kolmerivinen.Ajelin ensin itse alkup.2-rivisellä,kävi liian kuumana ja kansipahvi meni.
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Myöskin manuaalin vauhtipyörän löytäminen diisseliin lienee aika hankalaa? Tai sitten pitää laittaa tomaatti.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo, 3-rivinen tarvii olla. Muuten tietenkin miten kone on varustettu eli onko apulaitteet mukana??
    Ohj.teh pumppu (kiinnikkeet), ilmapumppu?
    Laturi varmaan käy edellisestä... tupla akut+ kaapelointi, putkistot + vaimentimet,
    ilmanputsarikotelo, hehkureleeksi ehdottomasti elektroninen malli vm 85-93,
    60g hehkut, laatikko pitäisi sopia 305:n perästä... turbiini kenties vaihtoon...?
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    jatkoa edelliseen... 6.2d paljon luotettavampi kuin 5.7d...
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    pitäisi ensin lukea kysymys loppuun... sulla siis manuaali...
     
  8. kane

    kane 1st gear

    Onkohan muuten uudemmankopan pick upissa enää alipaineohjauksia??
     
  9. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Hmhh... oma 5.7:ni pelasi aikanaan ainakin kuin kello. Väitän, että ko koneen huono maine on osittain liioiteltu.
    The 350 Diesel Page kertoo kaiken...


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Eyetech 2002-05-02 15:37 ]</font>
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    5,7d 78-81 oli varsin susi jo syntyessään.
    Parannettu versio on 5,7DX 81-85. Mutta ei
    sekään mikään mersun dieseli ole. Yleensä
    ongelmat alkavat kansitiivisteiden vaihdon myötä. Kun kansi on plaanattu pitäisi käyttää
    paksumpia tiivisteitä ja kansipultit vaihtaa uusiin. Dieselin kansipulttimomentit ja muutenkin dieselpuristeet ovat aika kovaa rasitetta vanhalle bensakoneesta kehitetylle dieselmotille. Jos on pakko usa-dieseliä käyttää niin sitten 6,2/6,5, tahi mieluiten IHC 6,9/7,3. Mutta p...koja ne on kaikki!!
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nii ja lisää. 5,7 dieselin kytkinkoppakiinnitys on ns. BOP-jakoinen ja
    letukka on, noh, letukkajakoinen. Turbiinit
    käy ristiin, mutta BOP/letukka väliin tarvii
    atapterin. 5,7dieseliin on jostakin saanut
    vauhtipyöriä, onhan niitä käytetty venemoottoreinakin. Ja se jos mikä on verenkaivuuta nenästä.
     
  12. Holley

    Holley Gearhead

    Niin, olen kuullut tosta 5.7:sta, että hajoo uutena tai konerempan jälkeen
    jos on hajotakseen. Ja vastaavasti, että 6.2:n runkopukeissa ym. on
    usein hiushalkeamia 200tkm tai 300 tkm jälkeen. Kun tätä miettii
    ja moottoreiden hintoja täydellisenä, kannattaa ehkä miettiä
    pari kertaa uudelleenkin koko hommaa. Sijoitettuun rahaan
    nähden 6.2 vaatii kyllä oikeasti paljon ajoja, että homma kannattaa!
    Lisäksi luotettavuus, esim. talvikäynnistykset ym. ei kyllä
    dieseleissä wanhaa bensavinkkeliä voita. Itte ajan 15-20 tkm
    Caminolla käyttöajoa 305:llä enkä todellakaan aio vaihtaa dieselkonetta!
     
  13. dart -66

    dart -66 Gearhead

    jep, holley on oikeassa sikäli että pirun pal
    jon täytyy ajaa, jos diesel-tekniikan hinnan meinaa säästää pa-hinnoissa
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    joo tottahan se on että saa 3-4 vuotta ajaa (vaikka 20tkm/vuosi, paku d-vero vähennetty)ennenkuin alkaa ns. säästämään...
    lisäksi vielä tiheempi öljynvaihto + suodatin (5000km välein)kuin bensalla...
    Toisaalta on kiva ajella 6.2:lla (caprice stw)kun kulutus 9-14l /100km kesä/talvi matka/kaupunki...varsinkin kun heittää esim.70litraa menoliuosta tankkiin ja maksaahan se täytyy...
     
  15. naapukka

    naapukka 1st gear

    Onko alipaineohjauksia... ? Itsellä on -89 pikkari 6,2d. Alipaine ohjaa ainoastaan egr venttiiliä ja pitää service valon sammuksissa. Itse poistin pumpun sen hajottua, koska egr ei ole käytössä ja service valon saa sammumaan kun poistaa polttimon. Jos haluaa lukea vikamuistin niin polttimon saa suht pienellä vaivalla takas...
     
  16. kane

    kane 1st gear

    Egr hajos? eli siis imusarjan (ilmanputsarin) päällä oleva? Otithan pois sen että ilma pääsee vapaammin koneeseen?
    C light duty versioissa yleensä toi egr on, J heavy duty versioissa ei.
    Ja jos käytät Fram tai Delco ilmanputsaria (paperi), kokeile K&N tai Amsoil pestävä filtteri, alkaa kone kiertään ihan eri lailla.
    Sitten vielä toinen snorkkeli putsari koteloon... saa polkea konetta eikä savuta...
    Ruiskupumppuun(1/16 inch) verran ennakkoa...
     
  17. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Noista virtauksista filttereiden kohdalla, ei se paperi aina virtaa hirmu huonosti.

    Brand Part # Size Material Flow % swirl
    Wix 46945R 14x3 Glass 860 CFM 100% 119
    K&N E-1650 14x3 Cotton 835 CFM 97.1% 126
    FRAM FRM4 14x3 Paper 791 CFM 91.9% 128

    (www.fordmuscle.com oli tuo filtteri virtaus testi)
     
  18. naapukka

    naapukka 1st gear

    Eiku alipainepumppu hajos. EGR on poistettu jo sitä ennen . . . uusin muuten syöttöpumpun ja suihkut. Potkii HUOMATTAVASTI paremmin ja kulutus putos lähes 1,5 l/100km. Nyt menee kympillä
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    tyypit pilaa kaikki bensajenkit asentamalla niihin kiisselipannuja. rupee käymää harvinaiseksi dieselöimätön hyväkuntoinen starcraft vani. ajakaa kinnereillä, jos ei ole varaa bensaan.

    duck the fuel economy

    <-omistaa fleetside 454SS:n
     
  20. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    niin muuta entä diisel vero ja aika lähellä on noussu tuo nakuvesi suhteessa bensaan niin ja tekniika ja sen vaihto niin tahtoo kysyä onko järkee ostaa sitten sen kuormaauto version jos pitää olla diiseli ja menna mukavasti diiselillä
     

Kerro tästä muillekin!