Discovery 3.5i 1992 painomatematiikkaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja karra, 29.4.2006.

  1. karra

    karra Double Gearhead

    Minulla on tuollaisen auton rekisteröintikatsastus vaiheessa. Saksalaisessa rekisteriotteessa on omapaino 1850 kg sekä kokonaispaino 2720 kg; kantavuudeksi jää täten 870 kg. Auton tyyppikilvessä on akselipainojen lisäksi yhdistelmäpaino 5540 kg, mikä jättää jarrullisen kärrin painoksi 2820 kg. Katsastuksessa annetaan jostain syystä vetopainoksi vain reilut 2700kg, jollain ihme logiikalla...ei edes tuota 2820kg.

    Vetokoukun tyyppikilvessä on maksimi peräkärrin paino 3398 kg ja maahantuojan eli Inchcapen teknisen palvelun päällikön mukaan ko. auto on Suomessa tyyppikatsastettu 3500 kg vetopainolle, ja sen pitäisi tulla otteeseen automaattisesti katsastuksen yhteydessä.

    Katsastajat vaativat minulta nyt maahantuojan kirjoittamaa kirjallista todistusta jotta koukun painoksi saisi 3500kg, koska he eivät voi ottaa sitä riskiä että jos joku paikka pettää ja tyyppikilven painot on ylitetty niin syy onkin heidän.

    Onko siis ylipäänsä mahdollista saada tuo 3500kg, minulle riittäisi se 3398 kg - jos sen painoista kärriä vetää niin autoonkin saa lastata omapainon päälle vielä 282 kg kuormaa ettei yhdistelmäpaino ylity :-? .
     
  2. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Jokos oot kerenny autos leimata?
    Ainakin Range Rooveriin saa katsastettua 3500kilolle Meillä on ollut 10niä rankkuja ja kaikilla sai vetää 3500kiloo, kaverilla oli 2,5tdi disko ja silläkin sai vetää sen 3500kg.

    Oletko kysellyt esim: alaan vihkiytyneiltä (rover) liikkeiltä neuvoa pulmaan?
     
  3. karra

    karra Double Gearhead

    Lantikan katsastus ja verotus

    No olen siis tuolta maahantuojalta; hekään eivät ymmärrä tuota katsurien logiikkaa, ko. automalli on tyyppikatsastettu 3,5 tonnin vetopainolle Suomessa heidän mukaan. Olen kaikki tuontiautoni yksityisellä katsastanut, koska aiemmin ovat olleet joustavia ym. asiaa ymmärtäviä.

    Katsastus on tehty mutta uutinen tullista: soitin kun 5 vko oli kulunut verotuksen käynnistyksestä että missäs päätös viipyy. Oli lähtenyt sinne tullin keskuslautakuntaan eli siis kai sinne MARVO-ryhmälle koska markkina-arvon määritys ei paikallisessa tullissa onnistunut :mad: . Eli päätös tullee 12.7 mennessä koska 3 kk ajolupa loppuu tuolloin.

    Eli tässä ehtisi vielä ennen "laputtamista" vaikuttaa tuohon vetopainoon. Inchcape toimittaisi minulle Englannista todistuksen tuosta 3,5 tonnin vetopainosta mutta se lappu maksaa 150,- . En nyt vielä ainakaan tuota rupea tilaamaan...mitäs jos jättäisi koko koukkumerkinnät pois otteesta. Poliisihan voi tien päällä lukea koukkuun niitatusta kyltistä että kestää 3398 kg ja konehuoneessa on taasen kyltissä yhdistelmäpaino 5400 kg.
     
  4. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    No auttaisko jos katsastajille veis toisesta samanlaisesta autosta rekisteriotteen kopion? Tai käskee soittaa maahantuojalle.
    Rekisteriotteen pitäis olla täysin pätevä tommosessa hommassa. Ainakin täällä päin käy toisen auton rekisteri ote jos muutos katsastaa esim: toisen auton jarrut toiseen autoon. Ne kattoo siitä akseli massat. :eek: Mut eihän noita inssejä voi aina ymmärtää.
     
  5. karra

    karra Double Gearhead

    Kyllä ne oli aika ehdottomia, tosin kumpaakan noista mainitsemistasi ehdotuksista en ole vielä esittänyt. Sitä kyllä tyrkytin että katsovat koneelta (siis Aken tiedoista) muutaman samanlaisen auton tiedot rekisterinumeron persuteella (nettiautosta löysin sellaisia). Pitää siis olla juuri tälle valmistenumerolle todistus että vetopaino saa olla enemmin mitä yhdistelmäpaino miinus kokonaispaino.
     

Kerro tästä muillekin!