Dodge 360 kaasutin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja chevy76, 22.6.2010.

  1. chevy76

    chevy76 1st gear

    Tuossa Dodgen vanissa näkyy olevan Rochester quatrojetti, vai miten tuo nyt kirjotettaankaan..Ongelma on siinä, että välillä tuo sammuu ja käy melko pienillä kierroksilla..Lisäksi tyhjäkäynti aaltoilee hieman ja edellinen omistaja sanoi, että leimallakin oli päästöistä näkynyt olleen laihalla. Nostin eilen tyhjäkäyntiä ja ei sen jälkeen ole sammuillut, mutta välillä kierrokset jää liiankin korkealle. Yritin etsiä myös tyhjäkäyntiseosruuvia, mutta lieneekö niin, että näissä kaasuttijissa ei moista ole??

    Jos ymmärsin oikein, niin se ryyppyläppä säätelee koneen tyhjäkäynnin seosta/kierroksia..?? Ja kun läppä jää liian auki jää seoskin liian laihalle..??

    Tutkailin sitä patenttia hetken ja sieltä alhaalta tulee yksi tanko joka on liitetty tuon ryyppyläpän päähän. Ryyppyläpän päässä oleva reikä josta tanko menee läpi, on soikea, mutta kuuluuko sen olla soikea? Näyttäisi siltä, että se voisi olla kulunut soikeaksi, eikä siksi vedä ryyppyläppää riittävästi takaisin tyhjäkäynnillä. Välystä on n: 3mm. En saa kuvaa tähän hätään, mut se ken lienee moisen kanssa pelannut tietänee mitä tarkoitan..Jos sen kuuluu olla pyöreä, niin saakohan varaosia sitten jostain, vai täytyykö tehdä "patentti"..
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Todennäköisesti ne tyhjäkäyntiseosruuvit on piilotettu ja saa kaivamalla esiin. En usko tohon ryyppysysteemin vaikutukseen tuohon asiaan, vaan onpi siihen liittyvät vivustot jotain muuta, eli todennäköisesti niin, että imusarjan alipaine vetää läppää auki.
     
  3. Lancce

    Lancce 1st gear

  4. Lancce

    Lancce 1st gear

    ja ootko katsonu ettei kaasuvaijeri jää nyt kantaa jos nyt jää kierrokset korkeelle?
     
  5. chevy76

    chevy76 1st gear

    Ei ole vaijerista kiinni..Käänsin sitä ruuvia kaasarin kyljessä ja sain sillä joutokäynnin nousemaan..Tiputin sitä tänään pikkasen, mutta jälleen mennään melko pienillä kierroksilla..

    Eikös sen ryyppyläpän pitäisi sitten olla lämpimänä kokonaan auki.
    Laitoin auton käyntiin ja se läppä oli puolittain kiinni. Kun sormella painaen aukasin läpän kokonaan, niin auto meinasi sammua. Tästä tein johtopäätöksen, että ryyppyläppä toimii rikastimena tyhjäkäynnillä.., mut ilmeisesti ei sitten.

    Täytyy tutkia noita linkkijä ja yrittää viisastua hieman.. Kiitos
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Rikastimen vivustoissa on apumiehenpuolella kierrosten nostajan säätöruuvi. Jos rikastinläppä jää auki, voi se kierrostennostaja olla myös päällä.

    Käytä kone lämpimäksi ja pakota jollain rikastin kokonaan auki sieltä vivuston puolelta. Säätele sitten normaali kierrostensäätöruuvi ja seokset kohdalleen. Sitten lopuksi rikastin toimimaan. Quadrajetti kaipaa rikastinta myös lämpimillä keleillä käynnistettäessä, seokset on säädetty yleensä "kohdalleen" ja ei käy kylmänä muutoin oikein ilman rikastinta.

    Onhan siinä se toisiokurkkujen ilmaläppien avautumista säätelevä ja rikastinläppää avaava alipainekello paikoillaan ja ehjä?

    Oldsikerhon sivuilla on suomenkielinen juttu Quadrajetin perusteista. www.oldsmobile.fi
     
  7. chevy76

    chevy76 1st gear

    Rikastinläppä on lämpinäkin melkein kiinni, jota tuossa ihmettelin. Kun kone oli käynnissä ja väkisin aukaisin rikastinläpän, niin kone melkein sammui. Eli ilmeisesti tuo ei käy tyhjäkäyntiä ollenkaan jos rikastinläppä on kokonaan auki. Voisiko vika olla sitten tuosa alipaine kellossa. On se siinä paikallaan, mutta toimintaa en ole tarkistanut. Ainakaan tuolla kuormituksella jossa sitä paikallaan ollessa räppäsin, ei se alipainenkellon vipu liikkunut laisinkaan..Olisiko se sitten kaputt..
    Kiitos Pauli linkeistä. Tutkin, kun kerkeän.

    Tuli tuossa tuollainen 500km lenkki viikolla ja bensaa paloi n: 110L, eli ei se ihan normaalisti mielestäni käy, kun kulutus on reilusti yli 20L/100km ja meidän matkavauhti oli GPS,n mukaan koko ajan 80-90km/h..Kahden viikon päästä on edessä 1000km reissu, mutta tuolla kulutuksella ei perse kestä ajaa..Edellinen omistaja puhui 13L/100km matkakulutuksesta, mutta unohtikohan se laittaa kakkosen tuohon eteen..

    Miten on Dodgemiehet..Onko kulutus normaalia..??
    Täytyy laittaa kohta ilmoitus, että vaihdetaan kuorkiksi rekisteröityyn ruiskukoneiseen ja normaalimittaiseen vaniin.. ;)
     
  8. chevy76

    chevy76 1st gear

    Nuo kaasari jutut kun eivät ole mulle niin tuttuja, niin mahtaako PK-seudulla olla jotain kaasari gurua ja mittaria jolla tuon säätöjä voisi tsiikata..??
     
  9. jaketin

    jaketin Gearhead

    Rokkiorkesteri :D
     
  10. chevy76

    chevy76 1st gear

    Tutkailin tuossa kaasarin toimintaa tänään ja tässä reilun viikon käytöllä on tullut sellainen asia ilmi, että kun auto seisoo n vuorokauden, joutuu eka starttausta tekee pitkään. Ei auta ede polkeminen, eli epäilisin siis että kaasutin "vuotaa" tyhjäksi ollessaan käyttämättä.

    En ole katsonut vielä mallia, mutta kai tuo on sähköohjattu, kun siinä on sähköyyppy ja sinne taaksekin tulee joku sähkökaapeli. Lieko se avaa neulaventtiiliä?

    Kuumana kun laittaa käyntiin, niin ei meinaa pysyä tyhjäkäynnillä millään. Kun ajaa sellaisen 5min, niin rupeaa toimimaan lähes normaalisti. Lieko tuossa joku sähköinen säätö nyt keturallaan..Ei ymmärrä..Ehkä pitää vaihtaa siihen täysin manuaali kaasutin.. äääh..
     
  11. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jos siihen rikastimen mokkulaan tulee sähköjohto, niin se on ainoastaan rikastimen lämmitysvastuksen virta. Eli kun se sähkö lämmittää rikastimen kierukan, kääntyy rikastin pikkuhiljaa auki-asentoon.
    Ja kyllä tuo käsittääkseni on ihan mekaaninen kaasutin, se sähkö korvaa ainoastaan ryyppyvaijerin ja sen kanssa kikkailun.
     
  12. chevy76

    chevy76 1st gear

    Se sähköryypyn mokkula on suljettu pop-niiteillä, joten sitä kai turha käydä aukomaan. Jotenkin tuntuu että se menee lämpimänä liikaa päälle, niin ettei kone jaksa käydä. Kylmänä nostaa kyllä kierroksia, mutta melko nopeasti laskee ja kone alkaa taas sammuilemaan.

    Kaasarin takaa lähtee 10mm alipaine tms letku jossa on jakohaara. Toinen menee vasemman venakopan EGR-venttiilille ja toinen jatkaa matkaa auton alle. Veikkaisin että laatikolle??? Oli haurastuneet nuo letkut koneen päällä ja uusin ne äsken ja nyt käy paremmin. Auto kun on seisonut jonkin aikaa, niin voinee löytyä muitakin haurastumia. Ei kai se auta, kuin ryhtyä yksitellen tutkimaan noita letkuja jos sieltä löytyy toinenkin vuoto.

    Helppona keinona lisäsin eilen tankkiin litran Masinolia jos sillä mahdolliset vesihelmet saataisiin pois.

    Onko sulla Pauli tietoa, että miksi kaasutin tyhjenee..??
     
  13. chevy76

    chevy76 1st gear

    Jotain positiivista. Vaihtamalla ne alipaineletkut tuo härveli rupesi toimimaan lähes normaalisti.. ;) Lämpimänä toimii ja vetää hienosti ja kulkee kevyesti. Nyt on enää se käynnistysongelma, eli kun kylmänä joutuu seisottamisen jälkeen sahaamaan tovin ja se käy hetken kovia kierroksia, mutta melko nopeasti laskee ja ei meinaa jaksaa käydä tyhjää. Muutaman minsan ajon jälkeen taas rokkaa normaalisti..
     
  14. PauliP

    PauliP 1st gear

    Muistaakseni noissa Mopar-versioissakin on kaasarin rungossa tulolinjassa olevassa bensansuodattimessa takaiskuventtiili, eli kannattaa vaihtaa uusi orkkis suodatin. Ei maksa paljoa, niitä on sitten olemassa kahta eri pituutta.

    Rikastimen ilmaläppä aukeaa yläreusnastaan muutaman millin (alipanekellon vetämänä) kun kone käynnistyy, aukemisen määrää säätämällä (enemmän aukeamaan) voisi korjaantua tuo alkukäyntiongelma.
     
  15. chevy76

    chevy76 1st gear

    Kaiken kiireen keskellä vähän käyttökokemuksia taas. Kylmänä ei meinaa millään jäädä tyhjäkäynnille. Tyhjäkäynti aaltoilee edelleen. Eli vika ei ollut pelkästään alipaine letkuissa.
    Auton alle menee itseasiassa 2kpl n: 10mm sisähalkaisijaltaan olevia alipaineletkuja. Toinen kaasarin etupäästä ja toinen takaa. Näiden sulkemisella ei kyllä ollut vaikutusta käyntiin. Suljin itseasiassa kaikki alipaine letkut yksitellen koneen käydessä, mutta millään ei ollut mitään vaikutusta.

    Kaasarin oikeassa takakyljessä oleva alipaine kello lienee sökö, kun testasin sitä niin, että painon sen tapin sisään ja pidin sormea alipaineletkun reiässä, niin tappi lupsahti ilman vastusta ulos. Kielisikö rikkinäisestä kalvosta? Saiko näitä uusia ihan South Westistä tai US partsista? Ilman tuota alipaine kelloa auto jäi käymään kovempia kierroksia, mutta jouduin lopettamaan testit, juuri vaihtamastani poltteneste suotimen paluu linjasta halkesi letku ja bensaa rupesi tiputtaa pihalle. Uuden suotimen mukana tuli kyllä letkun pätkät tulo ja lähtöpuolelle, mutta ihme että tuota paluu linjan letkua ei tullu mukana. Melko pehmeältä se kyllä tuntuikin :(

    En löytänyt kaasarin kyljestä mitään numerosarjaa eikä siinä ollut mitään lätkääkään kiinni. Homma menee varmaan melko vaikeaksi käydä etsimään siihen korjaussarjaa, jos tälläisen tarve ilmenee.

    Huomenna letku ja alipainekello kauppaan...
     
  16. chevy76

    chevy76 1st gear

    Onni onnettomuudessa ja Us Partsista löytyi ehjä alipainekello. Nyt käyntiin lähtiessä vetää ryyppyläpän auki. Toimii muuten normaalisti, mutta lievää aaltoilua vielä tyhjäkäynnillä. Nyt sentäs pysyy tyhjäkäynnillä ja vetää hyvin kierroksille ;) Perjantaina cruisingeihin siis..
     

Kerro tästä muillekin!