DODGE 50-series

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja loukusa91, 9.5.2014.

  1. loukusa91

    loukusa91 3rd gear

    avataanpa varsin keskustelu kyseisestä automallista. autossa ei lienee muuta Dodgesta kuin ohjaamon kuoret? mittaristo muovikotelo johon mittarit ja piirturi pukattu paikoilleen, verhoilupuolikaan tuskin dodgen tasoista? moottorina usein perkins, joskus valmet mikäli suomen tuonti kyseessä. bensa versioitakin näistä on olemassa, moparin rivi kuutonen 3.7, ainakin tällaisen olen netissä nähnyt. dieselin perässä yleensä manuaali laatikko, joka on merkiltään turner, automaattinakin näitä lienee saanut, onko moparin laatikko vai joku muu? silloin tällöin näitä näkee aina myynnissä... mutta aika harvinainen tuntuu olevan. liekkö näitä paljon uitettu suomeen? ulkomailla on ihan harrastajasivustot näille vehkeille. suomessakin joskus ollut. kenelläkään omakohtaista kokemusta tällaisesta 8) ?

    http://www.autowiki.fi/index.php/Dodge_50

    http://www.dodge50.co.uk/
     
  2. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdessä oli tuollainen Dodge koeajossa ja esittelyssä joskus 1980 luvun alun numerossa.

    Lehti löytyi, 1-2/1980. Neljän ja puolen sivun juttu otsikolla "Herrasduunari". Koeajossa lavallinen S56 malli, rek.tunnus AMN-797. Moottorina Perkinsin 6 sylinterinen diesel ja Turner 5 vaihteinen manuaali. Juttua tehdessä vaikutti kuin brittidodgen maahantuoja Scan-Auto olisi perunut aikaisemman päätöksensä ja Dodgen keulalla tultaisiin näkemään Valmetin 4-sylinterinen moottori. Autoja oli käyty testaamassa myös Silverstonen moottoriradalla Englannissa. Dodgen yksinkertaista ja selkeää rakennetta kiitellään, samoin hyvää suuntavakavuutta, miellyttävää ohjaamoa ja hyvää ajoasentoa. Miinuksia annetaan moottorikorjauksien hankaluudesta, öljymittatikun hankalasta paikasta, akkujen huollon vaikeudesta ja yksilöllisistä viimeistelyvirheistä.

    Ensimmäiset Dodget tullut Suomeen loppuvuodesta 1979. Mallisarjoja viisi: S35, S46, S56, S66 ja S75. Kaikkia malleja tehdas toimitti etupeltialustoina, ohjaamoalustoina ja umpimalleina. Pienin S35 malli voitiin rekisteröidä pakettiautoksi, muut kuorma-autoiksi.

    Moottorivaihtoehtoja on neljä. Perkinsin suora 4-sylinterinen diesel (75 hv), Perkinsin nopeakäyntinen diesel rivikuutonen (95 hv) ja Chryslerin 4- ja 6-sylinteriset bensamoottorit (73 ja 89 hv). Bensamoottoreihin sai erikoistilauksesta nestekaasulaitteistot.

    Vaihteistoja oli tarjolla kolme. Pienimpään malliin oli Chryslerin 4-vaihteinen manuaali synkronoimattomalla ykkösellä. Muiden mallien vakiovaihteisto oli Turnerin täyssynkronoitu 5-vaihteinen manuaali. Kuusisylinteristen kanssa tilauksesta toimitettiin 3-vaihteisia Chryslerin Loadflite automaattivaihteistoja.


    Saman lehden numeroissa 1-2/1979 ja 7/1979 on otettu tyypit Dodge Valmet ja Dodge Valmet RG13 kuorma-autoista. Myös mm. '80 Aspen, '80 Olds diesel, Dodge Adventuder ym. jenkkejä on eri numeroissa esitelty / tyypitetty / testattu. Löytyy myös Autokeskuksen mainos nestekaasukäyttöisestä Aspenista.
     

Kerro tästä muillekin!