Dodge aspen coupe -77 Tyhmiä kysymyksiä aloittelevalta.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja bazi89, 18.12.2017.

  1. bazi89

    bazi89 2nd gear

    Eli tuli hommattua se eka jenkki talliin ja kyseessä coupe mallin aspeni -77 vuoden. Moottori 318 5.2l papereissa 360 5.9L Otettu varmaan toiseen projektiin tuo isompi kone.
    Koppa juuri maalattu, koneelle kuulemma tehty jotain? Seissyt 15v katoksessa ja tänä keväänä laitettu ajoon.

    200km lumessa ja loskassa ajettu kotia kesärenkailla, ekat asiat mitä jäi mieleen:

    Kuskin oven saranatapit täytyy varmaan vaihtaa, roikkuu ovi sen verran.
    Moottori vuotaa öljyä jostain.
    Perästä vuotaa öljyä.
    Kuskin puolen takarengasta kun heiluttaa, niin jokin kolisee? Kolisi myös ajossa.
    Takaa otti renkaat kaariin töyssyissä, onko sitten iskarit/jouset loppuunajettu?
    Jonkin verran bensa haisi, en tiedä onko ominaisuus?
    Pikaisella laskulla vei 15L/100km, tuntuu vähän paljolta, kyseessä kumminkin matka-ajoa, vauhtia enimmillään 80km/h. Viehän nämä paljon, se on selvä juttu, mutta noin niinku hiljaseen matka-ajoon oli ehkä vähän liikaa?
    Kaasarista oli joitain letkulähtöjä ilman letkuja, en sitten tiedä niistäkään enempää?

    Mutta muuten moottori lähtee hyvin käyntiin kylmästä/kuumasta.
    Vaihdelaatikko tuntuu pelaavan hyvin, ykköseltä kakkoselle vaihtaa mielestäni tosi nopeaa/hiljaisessa vauhdissa. melkein heti kun pääsee liikkeelle, niin vaihtaa jo vaihdetta? Ei siis haittaa, mutta kuuluuko sen olla niin?
    Auton pakoputket tulee kyljestä, joten meteli on sisälle aikamoinen. Niitä pitää muuttaa varmaan vähän taaksepäin, on tenavien mukavampi matkustaa takapenkillä.

    Onko näihin mahdollista saada taakse normaaleita turvavöitä, että uskaltaa ottaa lapset kesän ajoihin mukaan?
     
    Muokattu: 29.12.2021
    passerby ja leivonharri tykkäävät tästä.
  2. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    jos sitä lunta/loskaa oli paljonkin, niin kulutus lienee aika normaali. kesäkelissä sais mennä sit muutama litra vähempi.

    Eikös siinä ollut aika leveät renkaat takana? voi ottaa ihan senkin takia kaariin kiinni. Sit pitää nostaa perää, jäykistää iskareita, kaventaa perää, kaventaa renkaita...tai mitä näitä kaikkia keinoja sitten onkaan.
     
  3. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Kiristä kickdownia, palaa laatikko pitkän päälle. Jos on orkkis tanko systeemi, niin on helppo säätää.
     
    Rotten tykkää tästä.
  4. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Takarenkaan kolinaan villinä veikkauksena pyöränlaakeri.

    Bensan hajuun taas, joko tankki vuotaa/tihkuu. Jos katku tulee pakoputkista, ni lienee seokset rikkaan puoleiset, mikä taas vois selittää kulutustakin.

    Turvavyöt voinee soveltaa jostain tusinakinneristä, tai jos haluaa enempi auton ajanmukaiset vyöt, niin käsittääkseni tuolla http://turvavyo.fi on mahdollisuus semmoiset teettää.
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Niihin kaasarin letkuihin löytynee netistä kaavioita, ovat kaiketi alipaineletkuja, bensanhaju, ikävä kyllä, useasti tankki, ja pyörät ei saa ottaa kiinni mihinkään, oli jouset tai iskarit loppu, eli väärä rengastus tai perän puslat niin loppu, että perä pääsee liikkumaan sivuttain, ja kts pyöränlaakeri ;) Muuten hieno korimalli!
     
    Rotten tykkää tästä.
  6. Jsp

    Jsp Gearhead

    Kannattaa tehdä käyttäjä AspenAndVolare foorumille ellet ole jo. Saat jokaiseen kysymykseen asiantuntian vastauksen.

    Laitappa mulle YV sun sähköposti niin tökkään sulle aspenin service manualin ja performance manualin PDF.

    Tulipa vyöry YV:tä..

    Laitetaanpas tähän tää linkki:
    http://www.mediafire.com/file/5fb1bt12qow0v0s/Aspen.rar
     
    Muokattu: 19.12.2017
    Moparisti tykkää tästä.
  7. Rotten

    Rotten Gearhead

    Ja kuvatkin auttaa täällä, mistä lähtee letkut ja mitkä tulpattu, mikä kaasari?
    Täältäkin löytyy tosi pätevää porukkaa! Tietää mitkä pitää olla tulpattu, mitkä taas ei!
    Hyviä vinkkejä tulee, niinkuin jo tullut, mitkä kannattaa kattoo ja tarkastaa!
     
  8. Rotten

    Rotten Gearhead

    Ja kikkarihan piti olla pohjassa, kun kaasu on pohjassa!
     
  9. Jsp

    Jsp Gearhead

    Kuskin oven saranatapit täytyy varmaan vaihtaa, roikkuu ovi sen verran.
    -Jos on välystä niin vaihtoon.

    Moottori vuotaa öljyä jostain.
    -Tutki mistä. Jos kone on märkä niin se ylin kohta mistä on märkä, vuotaa.

    Perästä vuotaa öljyä.
    -Kardaanin puolelta vai takakopasta?
    Takakoppa helppo homma, samalla vaiha öljyt.

    Kuskin puolen takarengasta kun heiluttaa, niin jokin kolisee? Kolisi myös ajossa.
    -Pyöränlaakeri menny. Joudut vetää akselit pois. Helppo homma kuitenkin vaihtaa se laakeri.
    Jos et ole ennen vaihtanu niin ota asiasta tietävä mukaan vaihtoon tai elä rupee tekemään.

    Takaa otti renkaat kaariin töyssyissä, onko sitten iskarit/jouset loppuunajettu?
    -Vaiha monroen iskarit taakse. Ite vaihoin ja ongelmat loppu. Ei ollu siihen aikaan varaa parempiin.

    Jonkin verran bensa haisi, en tiedä onko ominaisuus?
    -Ei mulla haissu. Onko joku repiny sen hiilipöntön? Jos on niin elä missään nimessä tulppaa sitä letkua joka tulee tankilta pöntölle. Muuten menee koko tankki vaihtoon.

    Pikaisella laskulla vei 15L/100km, tuntuu vähän paljolta, kyseessä kumminkin matka-ajoa,
    vauhtia enimmillään 80km/h. Viehän nämä paljon, se on selvä juttu, mutta noin niinku hiljaseen matka-ajoon oli ehkä vähän liikaa?
    -Tässä aspenin tiedoista napattu:
    Fuel consumption

    simulation based on the European type of traffic


    extra-urban / city / highway / average combined:

    l/100km:
    12.2-14.6 / 22-26.4 / 14.2-17 / 17.4

    mpg (imp.):
    19.3-23.2 / 10.7-12.8 / 16.6-19.9 / 16.2

    mpg (U.S.):
    16-19.3 / 8.9-10.7 / 13.8-16.5 / 13.5

    km/l:
    6.8-8.2 / 3.8-4.5 / 5.9-7 / 5.8


    Kaasarista oli joitain letkulähtöjä ilman letkuja, en sitten tiedä niistäkään enempää?
    -Pitäis olla tulpattuna tai kytkettynä. Yks letku muistaakseen siinä kaasarin yläreunassa oli ylivuotoletku. Sitä elä tulppaa. Siinä oli sisäpuolella venttiili. Normisti tämä ylivuoto menee hiilikanisterille.

    Mutta muuten moottori lähtee hyvin käyntiin kylmästä/kuumasta.
    -Jos toimii niin nou hätä.

    Vaihdelaatikko tuntuu pelaavan hyvin, ykköseltä kakkoselle vaihtaa mielestäni tosi nopeaa/hiljaisessa vauhdissa. melkein heti kun pääsee liikkeelle, niin vaihtaa jo vaihdetta? Ei siis haittaa, mutta kuuluuko sen olla niin?
    -Kickdown asetukset päin vittua. Nykiikö vaihtaessa? Itellä aspeni vaihto pamauttamalla vaihteet kohilleen. Vika kickdownissa.

    Auton pakoputket tulee kyljestä, joten meteli on sisälle aikamoinen. Niitä pitää muuttaa varmaan vähän taaksepäin, on tenavien mukavampi matkustaa takapenkillä.
    -Kylkiputket on "coolit" mutta niissä on pari ongelmaa.
    Pakokaasu on korroosioivaa. Kylkiputket tai akselin etene turndownit ruostuttaa auton alustaa pikavauhtia. Suosittelen että rakentelet tee-se-itse putkesta viennit akselin yli auton taakse. Sitäpaitti, jos sulla on kylkiputket niin hengittelet pakokaasua liikenne valoissa.

    Onko näihin mahdollista saada taakse normaaleita turvavöitä, että uskaltaa ottaa lapset kesän ajoihin mukaan?
    Itellä oli joten uskosin niin. Mulla vaan oli tuo -80 aspeni että saattaa erota vanhemmasta mallista.




    Jos tarttet osia niin soittele Tomas Hagmanille.
    https://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1062508

    Helvetin reilu kaveri ja sillä on aspeneita ja varaosia niin maan perkeleesti.
     
    Muokattu: 18.12.2017
    Karpov tykkää tästä.
  10. Rotten

    Rotten Gearhead

    Moottorin öljyihin, miulla työni 318 venttiilikoppien päällä olevista suodatin huohottimista, vaihdoin alkuperäisen tyyliin huohotuksen veenttiileineen!
    Muuten pikkuisen isompi, tiiviste jumppa!
     
  11. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Osta kunnon vyöt kerralla. Ei nuo ole kalliita tuolla ja tulee hyvät. Mulla kokemusta kahdesta autosta joihin vyöt tehtiin / korjattiin.

    http://www.turvavyo.fi/
     
  12. bazi89

    bazi89 2nd gear

    Oho, olipas tullut paljon vastauksia ja neuvoja. Kiitos tosi paljon.
    Alan vikoja selvittelemään ja kerron tänne aina tilannetietoa.
    Tuo kuvan liittäminen tänne oli vähän vaikiaa, pitääkö tehdä nettiin johonkin kuvapalveluun tunnukset ja sinne eka liittää ne?

    Ja joo, renkaat on takana aika leveät, raapiminen voi johtua siitä, tarkistetaan.
    Pitääpä perehtyä tuohon kickdown vaijeriin tarkemmin.
     
  13. Jsp

    Jsp Gearhead

    Photobucket oli hyvä mutta sitä ei enää ole. Ite käytän imguria. Helppoa ja kätevää.

    Mielestäni kickdown toimi vivustolla. Samassa läjässä kun kaasuvivustotkin. Taitaa olla ehkä noissa v8 malleissa erilainen systeemi.
    Noh se selviää kun saan upattua ne service manualit tulemaan. Sähköpostin paska ei enää anna lähettää mitään joten joutuu mediafireen työntämään 0.5 megan uppikaistalla. Saattaa mennä koko ilta tuohon uppaamiseen.
     
  14. ramtouch

    ramtouch 3rd gear

  15. passerby

    passerby Gearhead

    Ite kanssa suht tuore alottelija.. oppiminen vielä kesken. Asiaa toki auttaa jos on aiemmin laitellut edes muunmaalaisia autoja - oletko laitellut? Ite alotin ihan kylmiltään pystymetsästä jenkkiharrastuksen 2013 eikä stressiltä ja masennukseltakaan ole vältytty.. mutta tietäviä kavereita ympärillä joiden avustuksella laiteltu, viimeksi eilen ja tänään kun laitettiin kaasariin korjaussarja, ite en ois osannu.
     
  16. passerby

    passerby Gearhead

    Moottorin öljyvuodosta melkein sanoisin, et jenkit vuotaa aina, kyse on lähinnä siitä minkä verran :p
    Vuosimallista sen verran että joskus täältä luin että Aspenin ekoissa(?) vuosimalleissa n. 77-78 oli jotenkin puutteellinen ruostesuojaus ja näitä vuosimalleja on enemmän piinannut hanakka ruostuminen. Joku muu varmasti muistaa/ tietää paremmin.
     
  17. Jsp

    Jsp Gearhead

    Juu noita ruostejuttuja oli. Paras vuosmalli aspenille on 80. Se facelift versio.
    -79 ja -80 on hyvällä ruostesuojauksella sen aikaseks vehkeeks.

    Kaikki aspenit ruostuu takakaarista ja helmoista. Lattia on myös arka.
    Rungollisesti pitäis olla hyvä ainakin noissa uudemmissa vuosmalleissa.

    7 1/4 perä oli alusta asti helvetin heikko jopa slant sixille.
    Asiasta enemmän tietävät sano että se ei kestä kun 50,000-100,000 mailia korkeintaan.
    Kuulemma rattaisto ei kestä ja kuluu ennen aikojaan.

    Itellä meni pari kuukautta oston jälkeen perä kun rupes ulisemaan ja lopulta tärisemään.
    8 1/4 perä käy tähän ihan heittämällä kunhan lyhentää kardaania.. Oliko tuuman verran jos nyt oikein muistan.
     
    passerby tykkää tästä.
  18. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Oiskoon venttilikopat se koneen öljyvuoto? Takana joko banjon "kansi" tahi edestä stefa, kolina, jarrukamat irti rummun sisällä? Laakeri? Liian leveät renkaat. Jostain vuotaa jos bensa haisee, On se aavistuksen reilu tuo kulutus; kuvan Mirada vei motarilla rekkavauhdeissa n.12/100 360 motilla, ei siinä kaasarissa kuuluisi olla tulppaamattomia/letkuttomia tumppeja. Pikkasen säätöä kickdown vivustoon, kireemmälle;kestää looda paremmin. Vaikka normisti nää kyllä vaihtaa pintakaasulla suht pian kakkoselle. Putket voi aivan hyvin jatkaa taakse ja jostain romikselta turvavyöt taakse.

    Mutta hyvän valinnan olet autoksi tehnyt, alkaa jo olla harvinaisia coupe Aspenit :) ja ensi jenkiksi yksi parhaimpia vehkeitä ja sopii mainiosti ympärivuoden ajoonkin.
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos tänne liität kuvia niin aijaa.com helppo.

    Sieltä kuva koodit ja foorumille iso. Kopioit sen linkin suoraan tähän tekstikenttään ilman muita toimenpiteitä.


    Jsp antoikin tuhdin tietopaketin.


    Kulutus nyt ei hirveästi heitä normaalista kun ei tiedä mitä perä ja kone syönyt.


    Alle 12 voi olla vaikea päästä millään kasi kombinaatiolla.
     
    Rotten tykkää tästä.
  20. Rotten

    Rotten Gearhead

    Henkilökohtaisella kokemuksella on, holley ja edeli, missä on tulpattuja lähtöjä, alipaine kellolle, läppien yläpuolella tai alapuolelta lähtö, niin toinen on tulpattu. Jos ei oo pcveen kautta huohotusta, niin ne on tulpattu, jos on, niin toinen niistä on tulpattu!? Tai sit en tiiä mikä symmetrisesti on siellä takana samassa kohtaa, mihin laitoin letkun pcventtiililtä! :oops:
     

Kerro tästä muillekin!