Dodge aspen coupe -77 Tyhmiä kysymyksiä aloittelevalta.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja bazi89, 18.12.2017.

  1. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    koska nuo on alunperi ollut ported vacuumilla. Sitä ei tarvitse sitten muuten käydä jakajaa muokkaamaan.
     
  2. bazi89

    bazi89 2nd gear

    Eli jos tuonne o-renkaan vaihdan niin valuttaa varmaan kaikki laatikko-öljyt pihalle?
    Ei toisaalta haittaa, saa nekin samalla sinne vaihdettua, vaikkakin ne näytti terveen punaiselta.
    Eli tässä oli se 904 laatikko ja jostain luin, että 4l pitäisi riittää dextron III öljyä?
    Ja paikallisesta huoltoliikkeestä samalla suodatin?
    Ja saa katsoa samalla niitä pantoja, jos niitä pitäisi vaikka säätää johonkin suuntaan.
     
  3. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Nopeusmittarin vaijerin stefa vaihtuu iman että tarvii tyhjentää lootaöljyjä. Voi ne öljyt tietysti huvikseen vaihtaa ja pantasäädöt tarkastaa samalla.
    Öljyn vaihdon jälkeen ilmailu käymällä vaihteet kepillä läpi tyhjäkäynnillä. Jonkin aikaa kullakin vaihteella.
     
  4. bazi89

    bazi89 2nd gear

    Seuraava kysymys.
    Etsin bensanhaju ongelmaa ja tuolta tankin bensalähdöstä vuotaa vähän:

    [​IMG]

    Eli tuo lähtö tuos pyörii ja sieltä juuresta vuotaa.
    Onko noita korjattu kemiallisella metallilla vai juottamalla vai miten?
    Eihän sen kumminkaan saa liikkua siinä?
     
  5. bazi89

    bazi89 2nd gear

    Otin tankin kokonaan pois ja tuo tankin tuloputki oli laitettu oikeen huolella massalla kiinni, sen on ensinnäkin liian pieni tuohon reikään, onkohan tuo aivan oikea tuohon, millään ei viittisi laittaa isoa länttiä taas massaa tuohon ympärille, että saa putken tiiviiksi..

    [​IMG]
     
  6. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    [​IMG] tommonen siinä alunperin on ollu
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei kuulu pyöriä. Onkos toi tossa autossa tankin päällä, vai sivussa? Jos se on sivussa, eli aina märkä, niin pitäsin juottamista ainoona oikeena. Puhdistus vaan nuukaa. Ja sit se putken asento pitää kans olla oikein, muuten saattaa horasta tyhjää ennenku tankki on oikeesti tyhjä.
    Päällä olevaan vois kokeilla jotain epoksipohjaista. Hyvän puhdistuksen sekin vaatii.
     
  8. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Onko tankki sitä pattimallia vai tasainen lätty? Mulla on suht hyvä ylimääräinen lättymalli jos tarvetta.
     
  9. bazi89

    bazi89 2nd gear

    Tankissa on täyttöputken kohdalla ns "patti".
    Tuo lähtö on tankin sivussa, eli ui ns kokoajan bensassa.
    Koitan vielä saada tuota bensalähtöä irti tankista, näyttää olevan irtiotettava, jos sen saisi irti, niin olisi helppo hitsata se kuntoon, tankkiin päin ei uskalla hitsailla.
     
  10. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tätä voin suositella myös, eikä maksa välttämättä enempää kuin romislöydöt.
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Siinä on se sisempi peltihässäkkä kuin "mutteri". Se missä on ulokkeet ylöspäin. Kiertämällä aukee ja lähtee koko tankkivaruste pois.
     
  12. bazi89

    bazi89 2nd gear

    Joo lähti irti, nyt se on helppo hitsata/juottaa takaisin. Seuraavaksi pitää löytää siihen peltihässäkkään uusi tiiviste jostain. Pitää lähtiä kyselemään noista varaosaliikkeistä jos olisi tai sitten etsiä samanlaista kumia ja leikata itse.
     
  13. bazi89

    bazi89 2nd gear

    Nyt on bensalähtö hitsattu kuntoon:
    [​IMG]

    Ei löytyny tiivistettä tuolle laipalle, mutta etrasta sai 2mm bensankestävää kumia, josta pystyi leikkaamaan, laitoin vielä bensankestävää silikonia molemmin puolin tiivistettä, saa nähdä loppuuko vuoto. Pitää antaa kuivua kunnolla ja sitten vasta sovittelemaan tankkia takas autoon.
    Sitä läpivientikumia en löytäny mistään, mutta öljyletkua pätkä ja se tuohon tankin täyttöputkeen, kokeillaan jos noin menis, tietysti siihenkin pitää vähän sotkia vielä sitä silikonia:
    [​IMG]

    Ja saranatapit teetin paikallisella sepällä 10.9 pultista sorvaten. Olisi vaan saanut olla jonkun verran isommat, seppä otti mitan vanhasta tapista, mutten tajunnu, että se saranakin oli jonkun verran kulunut. Ei oo täysin timmi nytkään, mutta kokeillaan laittaa ovi paikalleen ja kattoa pärjäiskö noilla, jos ei, niin käyn sorvaamas vähän isommat:
    [​IMG]

    Ja uuden o-renkaan laitoin sinne nopeusmittarin vaijeriin joka meni laatikolle, valutti muutaman litran öljyä pois, ostin mobilin 320 atf:ää, pitää täyttää laatikko ja kattoa loppuiko vuoto.

    Ja huomasin muuten, että tässä onkin 8 3/4 perä..:odbiggrin:

    Sitten uusi "ongelma"
    Pyörän muttereiksi on laitettu vähän mitä sattuu ja näissähän kuuluisi olla jonkullaiset holkkimutterit. Vanteet on Wolfrace.
    Lopputulema on se, että kuskin puolen takarenkaaseen on sorvautunu isot reiät
    Voi se takapään kolina johtua tuostakin?
    No, tulevana vloppuna on botnia swap meet ja sieltä haen ne holkkimutterit, tuonne yhteen takapyörään pitää varmaan etsiä isommalla holkilla olevat mutterit?
     
    Rotten tykkää tästä.
  14. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Ymmärrettävää, että Wolfracen vanteisiin on laitettu "mitä sattuu"-muttereita, Suomessa ei oikeanmallisia myy kukaan. Wolffin vanteissa kun on 30 asteen kartio eikä normaalia laipallista holkkimutteria. Oikeanmallisia https://www.ebay.co.uk/itm/20-Wolfr...347633?hash=item2a86180571:g:HK0AAOxyd5tRyCyt . Jos vanteen reikä on kulunut väljäksi, tilanne ei korjaannu paksummalla holkilla, jos reikä "ei ole enään kohdallaan"
     
  15. bazi89

    bazi89 2nd gear

    Nyt kun odotellaan sorvarilta 30 asteen kulmalla olevia prikkoja noihin pyörän pultteihin, niin pitäisi perehtyä tuohon perään ja sen kolinaan
    Eli kyseessä taitaa nyt olla se 8 3/4 ?
    [​IMG]

    Minkälainen homma tuohon on vaihtaa ne pyörän laakerit? Ja pitääkö siinä vaihtaa jotain muita laakereita/tiivisteitä ym?
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Perä on tosiaan 8 3/4. Ja näyttäs olevan 741 keskimurikka.
    Siitä tulee vetarit ihan "vetämällä" ulos. "Pyöränlaakerit" on vetareissa kiinni.
    9min kohdilla vetareista.
     
  17. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Samalla kannattaa harkita green bearingeja. Ite laitoin kartiorullat koska oli halvempi setti. Potilaana oli -67 belvedere. Herkesi jurisemasta.
    Pyöränlaakeri vikahan on jurraava ääni. Voi olla että ne kolinat on jotain muuta.
    Nivelristikko väljä, lautaspyörän välys tai jotain. Vika löytyy kun alkaa penkomaan.
     
  18. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Pisti silmään tuo jousitus, vois siihenkin vähän kiinnittää huomiota, jos siel nyt on vain norrat ja yhet lehet ja tollanen tukitanko estämässä perän keulimista kiihytyksessä, ettei ne tangot siel vaikka kolise.
     
  19. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Niin näkyy olavan ja auton paino coilien päällä. Takaiskari palkki on syytä tsekata se ei ole kovin lujaa tekoa ainakaan a ja b-ruhoissa. On enempi ajateltu iskarin kiinnitysta varten eikä varsinaisesti kantavaksi osaksi.
     
  20. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Ne laakerit saattaa olla aika tiukas, mut lämmöllä pitäs lähteä... Muistaakseni vetoakselis on vaan yks stefa mikä kannattaa vaihtaa samalla vaivalla.
     

Kerro tästä muillekin!