Dodge aspen coupe -77 Tyhmiä kysymyksiä aloittelevalta.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja bazi89, 18.12.2017.

  1. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Niin ja sitte ku sulla on akselit irti, niin ei oo enää iso homma tiputtaa kardaani takapäästä, ottaa perämurikka irti ja kattoo mitä se on syöny. Jos murikan pultit lähtee suosiolla aukeemaan, niin sulla on aika äkkiä murikka sylissä, peräöljytkin valuu aika äkkiä ku sitä ei oo kahta litraa enempää ja osa jää sinne kupoliin myöhemmin kuivattavaks...

    Oma "enkka" perämurikan irrotukses yksin tehtynä siitä ku auto oli parkkeerattu tasaselle aina siihen kun murikka oli irti, on 45 minsaa... Oli tosin harjotusta takana ja tiesi justiin mitä työkaluja tarvitaan ja missä järjestykses tekee mitäkin (eka irrotukses saman auton kans aikoinaan oli 2 muuta äijää ja aikaa meni pari tuntia ja työ tehtiin kummiskin montulla).
     
    Rotten tykkää tästä.
  2. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Lakruun tulee stefa molemmille puolille. Lakru voidellaan laakerirasvalla.
     
  3. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Näin se aika kultaa muistot... Ja vähentää stefojen lukumäärään.

    Mun muistikuva on niinki tuore ku vuodelta 1997. :poff:
     
  4. bazi89

    bazi89 2nd gear

  5. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Kaverilla näyttäs olevan kiilavetariperä. Luultavasti ne käy siihen fyysisesti mutta sitten pitää yksi putlikka poistaa tasauspyörästöstä/lukosta.
     
  6. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Mutteri vetarin päässä ...... vanha ns kiilaperä??:eek:o_O

    Edit: jarrurumpu ehti ensin näköjään
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Takaripustus näyttää kyllä aika tee-se-itse hässäkälle. Itse vaihtaisin lehtijouset ja normi iskarit takasin.
     
  8. Ikämies

    Ikämies 2nd gear

    Tuota, tyhmä kysymys täältä.
    Kiilavetariperä???

    Tarkoittanee että pyöränpulttilaippa on kiilalla vetoakselissa ja mutterilla kiristetty kiinni?

    Niinkö?
     
  9. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  10. bazi89

    bazi89 2nd gear

    Soitinkin tuonne paikalliselle varaosamyyjälle ja se laittaa tuohon vanhan mallin kiilaperään tulemaan laakerit. Stefat oli vaan loppu, eikä osannut sanoa koska tulee.
    Pitääpäs alkaa metsästämään tuollaista ulosvetäjää jostain, että sais laakerit pois.
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. Ikämies

    Ikämies 2nd gear

  12. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Mää 9" vaihon ghettotyyliin eli rälläkällä ulkokooli poikki, kuulat veke ja varovasti sisäkooli nii pitkälle ku menee ja taltalla/vasaralla lyömällä halki. Uudet sitte prässillä kiinni.
     
  13. bazi89

    bazi89 2nd gear

    Samalla ny otin tuon perän käteen, mitähän siitä kannattaisi tarkastaa/mitata, nyt ku se kerta on tuossa?
    Ja kun sen laittaa takaisin, tuleeko siihen joku tiiviste vai pelkkää tiivisteliimaa?

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. bazi89

    bazi89 2nd gear

    Olikin aikamoiset naarmut tuola perän putkes, johon sisimmäinen stefa tulee, voi olla että sen kautta on öljyä vuotanu jarrurumpuun.
    No, koitetaan laittaa uudet stefat/laakerit paikalleen ja kattoa loppuuko kolina ja vuoto.
    Ja tähän tuli nyt normaalit kartiorulla laakerit.
    [​IMG]
     
  15. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Niitä juormuja voi vähän pyyhkästä santapaperilla ja sipaisu tiivistesilikonia Stefan ulkokehälle varulta. Näin kasasin vähän harrastetun näköisen kasivartin ja on pitänyt öljyn sisällään.
     
    Rotten tykkää tästä.
  16. bazi89

    bazi89 2nd gear

    Oli vaan tosi lujas nua vanhat stefat, millähän konstilla uudet saisi paikoilleen ehjänä?
    Koitin vasaralla naputella, mutta se stefa meni tosi herkästi lommolle, toivotaan että se pitää, millään ei malttaasi hommata uutta tilalle, ku siinä taas kestää viikon tulla.
    Oma moka ku piti hätäillä..o_O
    Mutta hyvä idea tuo tiivistesilikoni, laitetaan sitä sinne.
     
  17. wilburi

    wilburi Gearhead

    Hylsyn kans ite laittanu stefat paikalleen
    Hyvä apu niin ei tule terävää iskua vaan pamahtaa koko kehälle
     
    Rotten tykkää tästä.
  18. Rotten

    Rotten Gearhead

    Riippuen koosta, joskus käyttänyt sopivan kokoista hylsyä, laakerin ulkokooli, tarvittaessa hiottu pienemmäks, riippuen syvyydestä!
    Mielikuvitus on rajana, jos ei virallisia settejä ole! Kunhan saa lähtee suoraan ja iaku jakautuu mielellään koko alueelle!
    Edir
    No wilburi kerkes! Mut mitä nyt sattuu löytyy!
     
    wilburi tykkää tästä.
  19. bazi89

    bazi89 2nd gear

    On ollu tosi kiireistä, niin nyt vasta pääsin asennushommin.
    Tein prikasta ja pultista työkalun, jolla sain stefat paikalleen.
    Onko normaalia, kun laakerit on asennettu ja koittaa navasta pyörittää, niin on tosi kankean oloinen. Onko vaan "uutuuden jäykkä" vai teinkö jonkun virheen asennukses?
     
  20. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Taitaa jokin olla pinteessä ei siellä aiheuta vastusta kuin stefat ja tasauspyörästön pyörivät. Olisiko välyssäätö tiukalla.
     

Kerro tästä muillekin!