Dodge Aspen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Rocky, 9.11.2004.

  1. moppe temppu

    moppe temppu 1st gear

    Joo siitähän tää hullutus liikkeelle lähti ja loppua ei näy :lol: .
    ja jos nyt pilkkua viilataan niin oma -79 oli muistaakseni made in canada :eek: . mutta jenkillä sitä aina ajettiin.
     
  2. Arppa

    Arppa 1st gear

    Ennen kun ostat niin tarkista helmat takakontin ja lokasuojien syvennykset ja takaturvavöitten(jos on)alakiinitys pisteet kun kiinnityspultti tulee pyöräaukon puolelle tuppaa pehmenemään pultin ympäriltä.Hyvä kärry mukava ja tilava :wink:
     
  3. Savis

    Savis Gearhead

    aspen

    Rocky hanki kunnon Valiantti/Dartti. Niistä on iloa pitenpään!
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mikäs vika mattamustassa färissä on :cry: . Se sopii ihan mihin vain. Ekaks kun juo liuottimet ja sitten asentaa loput telalla peltiin niin a vot :rotfl: . Ite olen kyllä aloittanut rämpylällä kun ei ollu varaa valianttiin :eek: .
     
  5. hansa

    hansa 1st gear

    Aspen - nykyajan dart . Sillähän tuuuttais vaika maailman loppuun jos vain kori kestäis.
     
  6. Mano

    Mano 1st gear

    Niinpä, muistelkaas minkä arvonen oli Dartti/Valiantti 10 vuotta sitten, varsinkin slantteja sai taskurahalla.
    Aspeneissa käy varmasti sama juttu, kun yksilöt vähenee niin hinta/arvostus nousee (vai nouseeko ?).
    Sama juttu muittenkin 70-lukusten kanssa.
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Suomessahan tohon laatuhommaan parannusta toi maahantuojan toimenpiteet ja mm pakollinen ruostesuojaus. Ite en oo omistanut kun yhden hyvin käytetyn '80 yksilön. Ruostetta siinä oli paikattavaksi asti takapyöräkoteloissa, takaluukun lattiassa ja etujalaktilassa, aika pienet paikat. Ulkopelleistä joissain ovien kulmissa ja etulokareissa alhaalla pyörän takana oli kukkimista. Hiekkapuhallutin alaosat siitä, mutta kokonaan puhki ei pintapeltejä mennyt. Ajoltaan laite oli aika lulla verrattuna valttereihin ja dartteihin. Painavamman oloinen ja vähempi jäykkä laite. Varmaan osaks noista ISO jousituksista johtuen, eli kaikki akselistot on tarkkaan kumieristettyjä korista. KYB kaasuiskareilla, ja lisälehdillä takana laitteesta tuli kuitenkin ajoltaan ihan kelpo. Etupääkin olis kaivannut mun mielestä lisää jämäkkyyttä vaikka siedettävä olikin, mutta sienne ei jäykempiä sauvoja oo tarjolla. Jäykemmillä puslilla asia varmaan helpottais aiankin jonkin verran. Tekniikkana laitteessa oli super six jonka remppasin, eikä sitä voinut samalla olla vähän sormeilematta. Lievä virinokka, lisää ruttua, kannen kairausta, sytkämuutoksia jne. Vaan eipä tosta mitään rakettia tullut 2.95 välityksellä ja vakioturbiinilla. EIkä kone todellakaan ollut mikään kierrosihme, neljän tonnin nurkilla oli työ aikalailla tehty. Oli se kuitenkin nopeempi kun 305 caprice, ja kulki 1/8 maililla peräti 12.006/96.57 km/t. Keksikulutukseks tolle tuli nurkka-ajossa 16.1 litraa sadalla joka kertoo jos ei mistään muusta, niin allekirjoittaneen ajotavasta. Sittemmin sattu nurkissa pyörimään yks terapiaprojekti 318 jota aloin suunnitella Aspenin nokalle. Ja sinne se lopulta päätykin, lievästi piristetty budjettimoottori. Ja auto muuttu aikalailla mielekkäämpään suuntaan; sehän menikin johonki. 1/8 maililla 9.71/123 km/t, kulutus kasvo 19 litraan sadalla. Lopulta sitten laite käytiin Arolla vaihtamassa Neoniin, huolivat jopa Aspenin vaihdossa ja hyvittivätkin jotain. Myyjä kävi sen oikeen koeajamassakin ja kommentoi sen jälkeen, että "sehän on just sellanen kun tollasen pitääkin, lukkoperää tosin tuntuis kaipaavan" :D
     
  8. Rocker

    Rocker 1st gear

    Aspenihan on mielestäni käsittämättömän aliarvostettu laite. Mutta niinhän se menee niinkuin lähes kaikessa muussakin, ne jauhaa shittiä jotka ei asiasta oikeasti mitään tiedä.

    Itellä on ollut ´80 STW parisen vuotta käyttöautona, viime aikoina vähän vähemmän tullu ajoa. Oikeastaan vaan positiivisia kokemuksia on ollut, tosin omassa yksilössä on historia tiedossa ja sitä on joku joskus jopa korjannut. Hyvä ja lämmin talviauto...ja kyllä sillä Super Sixillä saa leikittyä ihan riittävästi :D
     
  9. Rocker

    Rocker 1st gear

    Aspenihan on mielestäni käsittämättömän aliarvostettu laite. Mutta niinhän se menee niinkuin lähes kaikessa muussakin, ne jauhaa shittiä jotka ei asiasta oikeasti mitään tiedä.

    Itellä on ollut ´80 STW parisen vuotta käyttöautona, viime aikoina vähän vähemmän tullu ajoa. Oikeastaan vaan positiivisia kokemuksia on ollut, tosin omassa yksilössä on historia tiedossa ja sitä on joku joskus jopa korjannut. Hyvä ja lämmin talviauto...ja kyllä sillä Super Sixillä saa leikittyä ihan riittävästi :D
     
  10. petro_din

    petro_din Gearhead

    jees, kyllähä äspenillä pääsee ja jenkki se kyllä on miun mielestä siinä missä ne muutki(olkoonki kotosin cänädästä)...

    ruostetta tuppaa vaan kasvamaan nuo suomimallit mutt pirun mukava laitos ku o kunnossa, tilaa on jopa 6:lle aikuiselle matkustaa ja vetipä teli asuntovaunuuki nöyrästi perässä ja näyttiki vielä(ainaki pienepojan) mielestä hyvälle :)

    ei kaikkia niitä tarvii vetää mattamustaks eikä laulaa piloille, pari vois pitää vähän siistimmässäki kunnossa
     
  11. Käkö

    Käkö Gearhead

    Aivan, toivottavasti niitä olis enemmänkin kuin muutama tulevaisuudessa, itse en moiseen pysty, on vielä muutama purkki tota aistikasta mustaa... :lol:
     
  12. Trim

    Trim 1st gear

    Viime kesänä tuli vedettyä 1600km asuntovaunua -81 farkkuaspeenilla 225 + 904. Eipä ollu valittamista, paitsi takajouset oli niin väsyneet, että peräakselis oli runkopalkin kuvat ja vaunun nokkapyörästä asfalttiin matkaa 5cm.
     
  13. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    kaverilla oli vähä aikaa sitte aspeni ympärivuotisessa ajossa, oli kuulemma aika perkeleen kylmä talvella.
     
  14. slantti

    slantti 1st gear

    Kyllä Aspeni on lämmin. Varmaan kaikki huoltamattomat autot on kylmiä kun ei vaihdeta jumittunutta termaria tai lämppäri on täynnä paskaa. Aspenin huurteeenpoistossa on kyllä toivomisen varaa. Huomasin omassa aspenissa vuoden omistuksen jälkeen , että takapenkkiläisille ei ole minkäänlaista tuhkakuppia!!! Todella edellä aikaansa kun jotain Saabia on saanut jonkun vuoden ilman edessä olevaa tuhkista :) Ei itteäni haittaa kun en polta\istu takana\muut ei polta autossani. Aspen on hyvä harraste- ja käyttöauto tulee tekniikka tutuksi ja pääsee sillointällöin ajelemaankin :D
     
  15. mörkö

    mörkö Gearhead

    Ostakaa vaan talviautoiks Aspenit, per.... Mörön perheessä ajellaan joka päivä töihin mattamustalla 77 mallisella perustaksiAspenilla ja on ainaki toistaseks päästy perillekin...No nyt tuli vaimo Aspenilla hakeen, täytyy lopettaa tähän kehumiset.
     
  16. Gintonic

    Gintonic 1st gear

    Ostin viime kevaanä 80 aspenin ja se onneton on toiminut yli odotusten. Kesän aikana tuli ajettua 11000 ja minkäänlaista remonttia ei ole joutunut tekemään. Muutenkin ollut oikein mukava peli. :D Ruostettakaan isommin ei ole löytynyt vaikka olen etsinyt.
    Onhan se harraste peliksi vähän uusi, mutta eipä tuo paljon maksanut ja jostainhan se on aloitettava.
     
  17. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    Suorastaan loistava pirssi itellä niitä parikappaletta olut ja nyt yksi -80 työnalla pari pikkupikkupaikkaa sähköliimalla kiinni niin a`vot.
    Tuulilasii tarvis en huoli mitään vanhaa.
     
  18. Aspenin takatuhkikset on samat kun esim. A-kopassa 67-76. SE:ssä vakiona. Ekan mallin Aspeniin oli saatavilla iso keskitakatuhkis. Mekin ajellaan Aspeneilla aika paljon vuosittain, kohta 25 vuotta ja reilusti yli puol miljoonaa kilsaa kertyny. MoParin kutonen lämpenee talvellakin kiitettävän nopeesti. Eikä huurru ikkunat kun estää maton kastumisen.
     
  19. Juspen

    Juspen 1st gear

    '80 4D Supersix Aspenin ostin keväällä, liekö ollut täältä jonkun aiemmin, kukaan varmaan tunnusta ainakaan :odroll: Ei mitään salattavaa niin tuossa kuvakin huhtikuulta.

    [​IMG]

    Siisti peli eka jenkiksi imo! Perän Dodge-muovilevyä pitäs laittaa kiinni ja muutamia maalipaikkoja pitäis tehdä, mutta ne vasta kesän jälkeen.. Itellä alla muutama tuhat kilometriä ja cruise ainut mikä "posahtanut", siitäkin varmaan vain johdotukset pitää käydä läpi ja avot..

    PS. jokos se arvostus on -04 vuodesta noussut? :lol:
     
  20. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ei se arvostus mihinkään suuremmin ole noussut... Jonkin verran kumminkin pyyntihinnat nousseet, liekkö enne.

    Oli se itselläkin jokin vuosi sitten -80 SuperSixi ympärivuotisena käyttöautona ja hyvin palveli. Ainoa tielle jääminen tuli jälkiasenteisesta sähköbensapumpusta. Tärähti käymään -30 ilman lämmitintä ja lämpeni niin että tuulilasi halkesi...

    Nyt on tuo "Aspenin perillinen" harrasteena, Mirada. Kiertopalkinnoksi toimiva laite; juuri tuli mittariin reilu 300 mailia reissussa. Startin heräte vain katosi Ristiinan Teboilille... :rotfl: Cruisingeissahan ko laitetta aivan yleisesti "harrastajat" nimittävät Aspeniksi ja väheksyvät jostain kumman syystä. Vaikka yleinenhän se ei ole edes Jenkeissä, valmistusmäärä kun on vain n.53000 yksilöä... 8) ja ajettiinhan sillä Nascariakin. Että meriittejä on...

    Se vaan on niin kumma tuo arvostus käsitys... Mutta viis siitä: Pääasia että kyyti on mukavaa ja kumu komiaa :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!