Dodge Avenger sedan?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja RaiRai, 29.10.2010.

  1. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Niin minähän päädyin ratkaisuun että ostinkin 02 Sebringin. Muotoilultaan sisältä / ulkoa aivan erilaiset mutta Avengerhan on periaatteessa Sebring eri paketissa. En koe menettäneeni juuri mitään muuta kuin "LED sisävalot" -tyyppisiä juttuja jos vertaan tätä vaikka 08 mallin Avengeriin. No Avengerin 2,4 -kone on tietenkin etevämpi kuin Sebun kakslitrainen. Hintaeroa sen sijaan on tajuttomasti, ja Sebukan arvon alenemista ei näillä hinnoilla tartte enää juuri pelätä.

    Avengerin muotoilu on ihan jees, mutta täytyy sanoa että mitä enemmän noita katselin niin sitä enemmän "möhkö" keula rupesi ärsyttämään. Tosin kyllä minä Sebringinkin muotoja vähän viilaisin...
     
  2. hapa58

    hapa58 Gearhead

    Emännän kera koeajettiin Avenger 2.4 automaatti -08 malli. Auton sisämelu normi kiihdytyksesä kova, jalkatilat huonot pitkäkoipiselle.Auto oli pettymys. Kotiin ajettiin vanhalla Sebringilla -01 2.7 v6 autom, kyyti paljon parempaa .
     
  3. weperi

    weperi 1st gear

    Ostin avengerin uutena ja päätökseen vaikutti aika paljon ulkonäkö. Kaikki ei halua ajaa fakkugolfilla tai octavialla tai muilla eurooppalaisila samannäköisillä tusinatuotteilla! Hintalaatusuhde erittäin hyvä.
     
  4. Cartman2000

    Cartman2000 1st gear

    Olisiko mahdollista, että nyt ovat menneet vuosiluvut sekaisin? Nämä melkein identtiset kaksoset Avenger/Sebring tulivat tänne Suomen markkinoille malliuudistuksen mukana 2007/8. Sebring 2002 on ihan eri auto. Sen Sebringin kaksoisveli oli Stratus Sedan, jota ei kai Suomeen tuotu. Ehkäpä uitettuna niitäkin on.

    Tämä ei tarkoita, että Sebring 2002 olisi huono ostos, päin vastoin. Itselläni taisi olla yksi Euroopan ensimmäisistä Sebring 2,7:sta - vieläkin ikävöin sitä autoa. Dodge Avenger 2,7 on hyvä auto, mutta se Sebringin fiilis puuttuu, samoin sen stabiilisuus.
     
  5. Cartman2000

    Cartman2000 1st gear

    Näin kävi täälläkin. Juuri sopivasti ennen autoveron uusiutumista tänne tullattu 2,7 V6 jäi käteen.

    Ja sama "ongelma", kuin nimimerkillä "tuntematon": Jos tuon auton joskus joku lusmu ruttaa rusinaksi, niin liemessä ollaan. Vaikka on minkälainen super-uber-erikoislunastus-kasko vakuutuksena, niin en ikinä saa samalla rahalla vastavaa autoa.
     
  6. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Ei itseas mennyt vuosiluvut sekaisin, vaikka tuosta teksistäni kyllä varmaan juuri niin voi ymmärtää. Eli juuri kuten sanoit 07 Sebring ja Avenger ovat sisaruksia. Kuitenkin 07 Sebring ei kyllä käsittääkseni kehittynyt sanottavasti tästä vanhemmasta 2001-2006 -mallista vaikka onkin jo "ihan eri auto".
     
  7. Cartman2000

    Cartman2000 1st gear

    Mutta kun juuri tässä se meni metsään. -07 ei voinut "sanottavasti kehittyä" vanhemmasta mallista, koska se oli suurelta osin uusi konstruktio. Se ei kehittynyt vanhasta, vaan vanha lopetettiin ja sitten tehtiin uusi, jolla nyt oli sama tyyppinimi. Käytän tässä maallikkomaisesti oletusta, että auton alusta määrää hyvin pitkälle auton ajo-ominaisuudet, -käyttäytymisen, -mukavuuden ja jopa ajofiiliksen. Täten alusta määrää aika pitkälle auton "luonteen".

    2001-2006 Sebringin alusta perustui vanhaan Stratukseen. Se oli amerikkalaiseen tyyliin löperö. Kun Daimler osti Chrysyn, saksalaiset insinöörit yrittivät pelastaa mitä pelastettavissa oli. Jo tuotantoon suunnitellun Sebringin alustaa jäykistettiin. Sinne mm. puristettiin kaksi ylimääräistä tukipalkkia lisää, jotka estävät vanhan "tikapuualustan" elämistä. Tällä tavoin, ikäänkuin hätäaputempuilla, onnistuttiin puoliksi vahingossa kehittämään alusta, joka on aivan käsittämättämän hyvä. Ja kun Sebring oli vielä tehty vanhan Accordin tapaan matalaksi autoksi, jossa pyörät ovat kulmissa, niin onpahan siinä harvinaisen stabiili ja helppo auto ajaa.

    Sitten viisaat päättivät ottaa käyttöön "common platform" -ajattelun ja samalla heittivat roskikseen kaikki vanhat ja hyvätkin asiat. Malliston alapäähän tuli Caliberin platform, jonka päälle rakennetaan "pienet" autot, pikku Jeepit, jne. Keskisuuren sedanin platformin piti olla Chrysyn ja Mitsun yhteinen uutta Sebringiä ja uutta Galantia varten. Isoon päähän tehtiin Mersun kanssa yhteistä platformia uusille Meseille ja uudelle Chrysy 300:lle. No, tässä kävi miten kävi. Sekä Mitsun että Mersun kanssa aloitetut projektit jäätyivät. Mutta mihin helkkariin se uusi Sebringin/Avengerin koppa tällätään, kun uusi alusta katosi alta? Jee, otetaan se "pikkuauton" Caliber-platform ja venytetään sitä vähän. Niin saatiin alusta 2007 mallisille Sepsuille ja Avengereille.

    Näin ollen väitän, että 2007 Sebring/Avenger on tosiaankin "ihan eri auto", kuin 2001-2006 Sebring. Vaikka osa moottoreista on samoja, niin autojen alustat ovat aivan erilaiset. Siten autojen ajo-ominaisuudet ja -luonteet ovat kovin erilaiset.

    Väitän myös, että se 2001-2006 Sebringin alusta on parempi, kuin tämä 2007 Sebring/Avengerin alusta. Miksi sitten ei käytetty sitä vanhaa, hyvää alustaa? Sen kun tietäisi. Daimler-Chryslerillä tehtiin noina aikoina aivan käsittämättömia virheitä, tämä oli yksi niistä. Koko helkkarin tuotantolinja Sterling Heightsissä purettiin ja myytiin Venäjälle Gazille. Sinne meni se hyvä alustakin...
     
  8. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Noh, jostain muualtakin on tällaista tarinaa kuulunut. Itse sen tarkemmin tilannetta tuntematta päädyin suht neutraaliin kommenttiin "ei sanottavasti kehittynyt". En vatkaa tässä näistä Sebringeistä enempää kun topic on kuitenkin 07+ Avengerille.
     
  9. lumlum

    lumlum Gearhead

    06´Sebringin jälkeen seuraava käyttöauto on todennäköisesti Avenger V6. Oli muovinen sisältä tai ei. Ulkoa näyttää hyvältä ja toiminnot oikealla tavalla amerikkalaiset. Hinta/laatu on kohdallaan.

    07´-Sebring on meikäläisen makuun liian möhkö kun taas Kostaja peri onneksi perän muotoilun aika hyvin edellisestä Sebringistä...

    Lanciaksi meikatut Chrysyt meinaan unohtaa ihan kokonaan.

    Seuraavaksi joutuu varmaan tuomaan autonsa suoraan jenkeistä, jos tämä käyttöautojen iskutilavuusvaino jatkuu...
     
  10. impala67

    impala67 Double Gearhead

    onko kellään muulla havaintoa konepelllin etureunan ruostumisesta. Huomasin eräässä avengerissa ihan selvää alkavaa ruostekuplaa, vaikka auto oli tosi siistin oloinen 2008 malli muuten ja mittarissa vasta 60 tkm
     
  11. Fireball

    Fireball Gearhead

    Tyyppivika joka korjataan maahantuojan piikkiin ilman mutinoita, viime viikolla just reklamoin omasta '08 60tkm ajetusta ja uutta peltiä ootellaan. Siellon käyny tuotannossa joku käpy sen taitoksen liimassa ja tää on kuulemma arkikauraa piirimyyjille, yllätyin ko ei tarvinu vääntää yhtään aiheesta Wetterillä.
     
  12. chevyman

    chevyman 1st gear

    Itsellä on käyttiksenä -07 Sebring ja konepelti on alumiinia. Kupliminen maskin ja varsinaisen 'pellin' saumakohdassa on tunnettu ongelma ja oman autoni konepeitto on kertaalleen maalattu takuuna. Maskin kiinnikkeet ja alumiininen konepeitto reagoivat jotenkin keskenään.

    Takaluukun kansi muuten on jotain hiilikuidun kaltaista seosmatskua (ainakin Sebring) ja topicin alussa mainittua sadeveden valumista tavaratilaan ei tapahdu Sebussa :)

    67 tkm ajettu 2.4 A4 (Sebring) menossa ja ilman ainuttakaan vikaa. Näiden uusien Moparien tullessa markkinoille Suomessa 2007 moitittiin muovista sisustusta jne. laaduttomuutta. Nyt voin sanoa, ettei laadussa ole ainakaan omassa yksilössäni mitään valittamista. Auto on kitinätön ja natinaton ja tekniikka on toiminut kuin kello.

    Näiden Avenger/Sebring 07-10 -mallien arvostus on vaihtoautomarkkinoilla olematon ja se on kyllä tietyssä mielessä etu: autoja saa TODELLA edullisesti! Jos miettii hinta-laatu-varustetaso -suhdetta niin vaikea sanoa mikä voittaisi nämä mallit. Noin 10-15 tonnilla saa auton, joka on kooltaan ja varustetasoltaan 25-35 tonnin euro-japseja vastaava. Jos jenkki ei pelota niin kipin kapin ostoksille :D
     
  13. mörkö

    mörkö Gearhead

    Avenger on hyvä auto, meidän moisella ajettu yli satku ja ei oo paljon sanomista ollut.
    Vahaan muuten meidän vm. 08 huomenna.
    Konepelti mennyt takuuseen viime talvena, sen alumiinin reakointi maskin yms ?? kanssa sen kuulemma kuprutti.... 8)
     
  14. mörkö

    mörkö Gearhead

    Ajelin kotio vahausreissulta ja kun käännyin kotitien risteyksestä, niin vastaan tuli vaaleatukkainen viehko neito vaalean harmaalla Avengerilla...
    tyttö hymyili mörölle vienosti :wink: Taisi syy hymyyn olla kuitenkin tumman harmaa juuri vahattu Avengerimme .... :rotfl:
     
  15. weperi

    weperi 1st gear

    Nyt on 2009 mallin avengerillani ajettu 113000km ja ainoa vika oli kun ohjaustehostimen letku petti mutta muuten ei vikoja ja katsastuksessa ei
    mitään sanomista. Ei ruostevaurioita eikä lähde maali konepellistä on viimeisissä mallissa muovista,ei muuten kiveniskemiä tule.
    Olisin jo ostanut uuden Avengerin mutta ei tuoda enää maahan. Katsellut vähän ajettua chrysler 300c:tä
     
  16. tuntematon

    tuntematon 1st gear

    avenger, 60tkm, konepelti maalattu takuuseen kun viittasin näihin keskusteluihin... autokeskus oli kyllä tavallisen hidas toiminnassaa, kesti puoli vuotta ja ainakin 3 ahdistelupuhelua ennen kuin alkoi tapahtumaan. ärsyttävää kun hyvällä ja asiallisella lähestymistavalla ei mitään koskaan tapahdu.
    mutta asiaan, hyvä ajaa aina vaan pelaa eikä kitise natise vaikka on niiin muovinen edelleen. ei kantsi myydä kun ei mitään saa ja 300:nen on aika suuredella todennäköisyydellä huonompi! 17 tuumaset urheiluvanteet kyllä täytyy vaihtaa renkaiden loputtua järkevämmän kokoisiin 16 tuumaisiin näillä ura-maanteillä.
     
  17. tuntematon

    tuntematon 1st gear

    Re:

    kun nyt konepelti on uuden veroinen, mites tuon vastaavan kiinnikkeiden ja alumiini konepellin reagoinnin voi tulevaisuudessa estää???
    vaihtamalla maskin kiinnitys ruuvit muovisiin???
     
  18. weperi

    weperi 1st gear

    Takakontin kansi

    Ainoa ärsyttävä vika Avengerissa on kun aukaiset takakontin sateella niin perkele kaikki sadevedet takakontissa! Siinä on jenkillä loppunut järki suunnittelussa kesken. Ei ikinä avatessa muista että ei aukaisisi kantta aivan koonaan. Kyselin tarjouksia Mondeoon niin muutamassa paikassa tekivät yllättävän hyviä tarjouksia.
     
  19. rb

    rb Double Gearhead

    Yhdelle kaverille pitäs mennä katsomaan 08 kakslitrasta Avengeria.

    Nyt kun teillä on viestiketjun aloituksesta ollut muutama vuosi aikaa hankkia käyttökokemuksia, niin mitä noissa on kuluvia paikkoja ja kannattaako tollasta harkita käyttöautoksi??

    EDIT:

    Näyttää noita 2,4 ja 2,7 litraisiakin olevan tarjolla.

    Onko noissa suuria eroja kulutuksen / kestävyyden suhteen ja onko joissain vaihteisto tyypeissä ollut ongelmia??
     
  20. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    2,7 koneessahan ikuinen riesa on, että öljynpainevalo alkaa palamaan tyhjäkäynnillä syystä tai toisesta noin 150 tonnin jälkeen. Tosin en tiedä ovatko saaneet uudemmissa ratkaistua, n. 2002 asti LH-tyypin kone oli myös kova karstaantumaan.

    Mulla oli joskus 2,4 vuokra-autona, mun mielestä ihan ok peli vaikkakin jenkkityyliin sisältä melko muovinen.
     

Kerro tästä muillekin!