Dodge Caliber Ajovalopolttimon vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja HadeRodder, 14.9.2010.

  1. HadeRodder

    HadeRodder 1st gear

    Joo Vaihdoin tossa tänään "helpolla" Caliberiin (2007) Ajovalopolttimet ja samalla parkit ja vilkut myös. Homma on aika yksinkertainen toimenpide , kun ensin irrottaa koko etupuskurin, muuten ei kunnolla pääse käsiksi polttimiin. Ekaksi tähtipäällä otin irti maskin yläreunan pikku pultit, sitten sisälokasuojien alareunojen muovi "nastat" ( ei niin helposti lähde) . Ruuvarilla ensin keskiosaa pikkusen koholleen ja sitten pitkänokkaiset pihdit väliin ja vetoa/kampeamista ,niiin johan irtoaa. Muuten pakkasella varmasti menee poikki, ettei kannata edes ulkona yrittää. Sitten sisälokasuojan samanlaiset nastat irti aina pyörän yläosaan asti, niin saa edettyä paremmin seuraavaan vaiheeseen, mikä on 7mm kantaisten pulttien irroitus lokasuojien reunoista ja niitä on 3 kpl/puoli joista yksi on sisälokasuojan alla jemmassa lampun alareunan korkeudella.Sitten lampun alareunaa seuraten sisäloksun takaa on vielä yksi nasta pitämässä puskurimuovia ylhäällä ja se onkin sitten pikkusen V-mäisessä paikassa, mutta samoilla työkaluilla kuin muutkin nastat senkin saa irti. Se on kyllä erinäköinen kun noi muut, mutta lähtee samalla tavalla irti. Sitten alta etupuskurin huulen takareunan irroitus (3 pulttia) aivan takareunassa moottorin alla. Ja Vol'aa sulla on koko etupuskuri irti.!!! Eikä aikaa oo menny kuin noin 20-30 minuuttia. Okei nyt pääset ruuvaamaan suoraan lyhdyt irti vain 3 pulttia irrottamalla . HUOM. KOLME !!!! Lyhty pysyy paikallaan takana olevan "tutti" pidike nastan avulla ja kun sitä vedät ulos, niin katso ettei lampun sisempi ylä kiinnike, mistä olet juuri pultin irrottanu ota kiinni siihen ylämuoviin ja mene poikki. Parasta olis löysätä ainakin poltti siitä ulkonurkasta , niin saat sitä kulmasta nostettuu samalla kun vedät lyhtyä ulospäin. Se lyhty tuntuu ettei tuu ulos, mutta kädellä autat takaa painamalla ulospäin, niin se lähtee kyllä hyvin ulos. NYT lampunvaihto on helppoa kun käännät lyhdyn ympäri ja vaihdat polttimot. VAIHDA KAIKKI TÄSSÄVAIHEESSA SIIS MYÖS PARKIT JA VILKUT niin ei ehkä tarvii huomenna tehdä samaa duunia uudestaan. Ja vaihda molemmat puolet vaikkei olis palanukkaan, kun uutena ovat aika samaan aikaan sinne laitettu, niin ei kyllä montaa viikkoa kauempaa kestä vanha poltinkaan jos jätät vaihtamatta.Ja TAAS on sama pikku puuhastelu edessä.
    Kasaamisen osaat jos osasit purkaa.....

    Täytyy sanoo että olen kyllä nähnyt helpompiakin autoja lampun vaitamisessa . Tässä aikaa palaa noin 1-2 tuntia ja tienpäällä on sitten kyllä tekemätön paikka ja myöskin pakkasella ulkona, kun noi muoviset nastat HYVIN luultavasti menee poikki.

    PITÄIS LAITTAA PIKALUKOILLA TMS. SOKILLA TOI PUSKURI PAIKALLEEN JA SISÄLOKASUOJAT KANS , NIIN OLIS MAHDOLLISTA MYÖS TIENPÄÄLLÄ VAIHTAA AJOVALOPOLTTIMET CALIBERIIN .

    kOMMENTOIKAA KEN ON SELVINNYT HELPOMMALLA. mULLA EI TARVINNU KÄYTTÄÄ PIKAHUOLLOSSA PIUHANPÄÄSSÄ ETTÄ SAI VALOT PALAMAAN, MUTTA OLEN KYLLÄ KUULLUT ETTÄ JOLLAKIN OLI NIINKIN KÄYNYT. aKKUKAAPELIA EN IRROTTANU , MUTTEN MYÖSKÄÄN LAITTANU AUTOO KÄYNTIIN ENNENKUIN LAITOIN ENSIN VALOT PÄÄLLE. eN TIEDÄ ONKO VAIKUTUSTA, MUT NIIN VOIS VEIKATA . kUN ON TIETOKONEPASKAA JOKAPAIKASSA NYKYÄÄN.
     
  2. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Noinhan se nykyään menee. Osta ensin paska mikä maksaa sen ~20k€, ja sen jälkeen teetä joko kaikki lampunvaihdosta alkaen korjaamolla, tai menetä hermosi turatessa ite. Tosin eihän noihin nykyään lampunvaihtoa kummempaa pysty tekemään ite, ja sekin on monesti juuri noin "yksinkertainen" ja "nopea" toimenpide. :wc:

    Olis kiva tietää montako sataa toi maksaa ihan merkkiliikkeessä tehtynä?

    On noi uudet autot tosiaan hienoja, ammattimies vaihtaa vanhempaan autoon moottorin nopeammin, ku keskiverto turakainen polttimon uuteen autoon. :poff:
     
  3. HadeRodder

    HadeRodder 1st gear

    Niin se menee.

    Mutta toinen asia on sitten se että kenellä riittää intoa ylläpitää ja korjata vanhaa autoa kun tulee kilsoja vuodessa 30-50 000 !!!! En kyllä tunne KETÄÄN niin aktiivista harrastajaa kuka jaksaa joka ilta/yö ruuvata . Toisaalta olis kiva edelleen ajaa V8 pataisella harraste autolla kaikki ajot, mutta 1.45 € / Litra bensasta ja 50 000 km vuodessa saa kyllä unohtamaan moiset höpötykset käyttää harrasteautoa ympärivuotisesti ainoana liikkumis välineenä.

    Eri asia on , jos työmatka on 10-30 km , niin tottakai on mahdollista käyttää vanhaakin autoa siihen, mutta kannattaa herätä unesta ja ottaa järki käteen jos matkaa töihin on 108km/suunta eli 216km joka työpäivä ja muut ajot päälle.

    Toisaalta täälläpäin suomea tietä suolataan talvisin, niin ei kyllä viitti noita harraste pelejä talvella juuri käyttää ....
     
  4. virta

    virta Gearhead

    Kyllä on ihanaa omistaa vanha auto jossa kestävä ja halpa H4 ja valotehotkin on itselle riittäneet.Ei paina myöskään osamaksuerät eikä tarvi megavakuutuksia pelossa pitää.
    Kaikenkaikkiaan ihana vapauden tunne kun ei kaikki ole autossa kiinni.
     
  5. Raitsa

    Raitsa 2nd gear

  6. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Tuossa tapauksessa joku parin kolmen tonnin tojota tms. ajaa asiansa hyvin. Mulla työmatkaa on ainoastaan 17km/suunta +muut ajot. Kaikkineen mulla tulee kilsoja vuodessa yhteensä vain noin 20 000. Ja onhan tuohon aspeniin jotain pientä öljynvaihtojen lisäks tekemään, mut jos autoa joutuu rassaamaan joka päivä/ilta, niin se on todennäköisesti joku ranskan patonki ja kannattaa kipata kuusakosken toimipisteeseen ja ostaa joku muu. Siis jos käyttis kyseessä. Kukin ajakoon millä huvittaa, mut mä en nää uudelle autolle tarvetta vaikka noi kilsat triplaantuis, vaan sit varmaan se tonnin - kolmen nipponi tulis alle. Niille pystyy vielä jotain tekemäänkin. Ja mitä enempi siihen uuteenkin tulee kilsoja-------> sitä useammin se on huollossa------> sitä useammin kaivat kuvetta. Eikä siinä mitään jos on rahaa. Meillä ei ole. Oli meillä kolme vuotta vm.-05 punto, kunnes totesin että ei meillä oo varaa pitää uutta autoa. Tosin nykyäänhän toi on vissiin hieman helpottanu, ku ei oo pakko viedä merkkihuoltoon sitä ritsaa. Ite jouduin käyttämään merkkihuollossa, ettei ois takuu rauennu. Mulla/meillä kun tuppaa olemaan vain yhdenlaista tuuria, niin ei viittiny ite tehdä tai käyttää muualla. :odroll:

    Ja jos mulla olis työmatka 108km/suunta, niin mä varmaan muuttaisin hieman lähemmäs työpaikkaa.
     
  7. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Työtehtäviini kuuluu esim Caliber:n ajovalopolttimoiden vaihtoja.

    Aikaa menee noin 10-15min /ajovalo, veloitus taitaa olla noin 40e. Ei tarvitse puskuria irroittaa mutta käsivarret ovat usein naarmuilla vaihto-operaation jälkeen.


    Aluksi nuo tuntuivat aivan mahdottomilta mutta eipä ne enää sitä ole. Löytyy monta muutakin automerkkiä jossa ei ole lainkaan otettu suunnitelussa huomioon huoltotoimenpiteet. Mutta katsele vaikka Caliberin konehuonetta ja sano missä siellä on turhaa tilaa; ei missään. Nykyaitoissa komponentteja on todella paljon.
     
  8. HadeRodder

    HadeRodder 1st gear

    Oon muuten ennen ajanu pitkää työmatkaa täysikokoisella Jenkki palillä, mutta todellakin nykyhintaisella bensalla se tulee kalliimmaksi kuin ostaa uudempi kottero siihen käyttöön. Ja kuten jo todettua , huollot illalla / yöllä ei enää näillä vuosirenkailla innosta pätkääkään. Käyttövarmuus on kuitenkin merkittävässä asemassa työmatka autossa. Harraste pelit missä ei ole kokoajan laittoa ja millä viitsii kahlata loskassa on kyllä aika vähissä . Hinnaltaan yli 10 000 € harraste autoja ei vain oikeen viitsi tuhota työmatkailuun....

    Muuttaa lähemmäs töitä ??? TÄYSIN PÄHKÄHULLU AJATUS !!! Kuka ihan oikeasti viitsii ostella taloja jostain kaupunkien läheltä vain siksi että on lyhyt matka töihin ????!!!!!!

    Mistä yleensä olet varma oletko ensivuonna edes samassa mestassa töissä ??? !!!! Voihan niitä taloja ostaa ja myydä aina työpaikkojen mukaan jos siltä tuntuu, mutta ei kyllä itsellä ole edes käynyt mielessä, kun kerran on jo stadista asuinpaikkana eroon päässyt.

    En ainakaan koe olevani kovinkaan riippuvainen yhden firman päähänpistoista ja siksi voin hyvin asua muualla kuin työpaikka kunnalla. Olis varmaan monelle terveellistä muuttaa pikkusen kauemmaksi idioottien kaupungeista.
     
  9. ramman

    ramman Double Gearhead

    No mulla tulee 100 km päivässä pelkästään työmatka ajoo. Suurinosa vuodesta ( ~maalishuhti-joulukuu ) ajellaan bensavanilla ja loppuvuos aina jollain tonnin parin autolla, nekin yleensä kestää tollasta käyttöö useemman vuoden ilman sen suurempia remppoja. Ei tulis mieleenkään laittaa johonkin kättöautoon mitään 20KE tyylisiä summia, jos autoon pitää noin paljon satsata se on sitten joku harrastepeli jossa se raha edes jotenkin säilyy :D
     
  10. HadeRodder

    HadeRodder 1st gear

    100km ja 216km päivässä on aika suuri ero vuositasolla ... Kuka hullu laittaa Caliberiin edes lähes 20K€ ? Niitä saa kyllä sopivastikkin jos tietää mistä ostaa...
     
  11. ramman

    ramman Double Gearhead

    Juu, ei siis ollut nuo minun läpinät kohdistettu kenellekkään henkilökohtaisesti vaan noin yleisesti tarkoitin :oops:
     
  12. HadeRodder

    HadeRodder 1st gear

    Ok. Yleisellä tasolla 100km päivässä on varmasti vielä sellainen matka että V8 kaasari pelilläkin siitä selviää ilman että kaikki rahat menee gasoon. Ja hyvin ymmärrän ja ajaisin varmasti itsekkin niin lyhyet matkat vaikka aikoinaan omistamallani 1974 Lincoln Continentalilla. Oli muuten siihenaikaan kai ainoo FullSide jenkki mikä pyöri kesät talvet . Tosin muutama talvi sai aikaan hyvään vauhtiin päässeen lahoamisen ....
     
  13. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    No toi mun kuutos aspen ei ollu ku noin puoltoista tonnia. :lol: Ja ei kai niitä taloja kannata ostella jos on epävarma duuni. Itelläni oli oletuksena, et on ihan pysyvä duuni mistä (ehkä) tykkääkin. Ja ite taas kuulun niihin jotka ei halua hyppiä duunipaikasta toiseen. Itekin kyl voisin (ja haluaisinkin) johonki noin 50-60km päähän muuttaakin, mut ei oo tää nykyinen kämppä menny kaupaks, ja toisekseen muija on erittäin vastahakoinen ajamaan itelleen ajokorttia, niin se(kin) hieman rajoittaa tuota ajatusta.
     
  14. JoniOllas

    JoniOllas 1st gear


    Ei se duunipaikka nykyaikana enää niin sata varma ole, ite menetin "varman" duunipaikan vaan sen takia ku herrat päätti ajaa toimipisteen alas koska ei tuota tarpeeksi.
    Ja kyllä noihin ihan uusiikin autoihin voi tehä kaikki huollot itse, ei ne kovin usein tartte sitä tietokonetta. Mulla on 2008 Dodge Avenger ja monet huollot tehnyt ihan parkkipaikalla. Samalla tavalla niitä voi huoltaa ku sun puolentoista tonnin kutos-Aspenii. Itse ajelen mieluummiin sillä 20k€ autolla mitä ei tartte pelätä koska jättää tien varteen. Sitten kun haluan harrastaa niin harrastan sitten sitä vanhaa pommia mitä saa laittaa niin paljon ku sielu sietää.
     
  15. merc-76

    merc-76 1st gear

  16. ahonkivi

    ahonkivi 1st gear

    Juurikin näin, ja menee tosiaan max. vartin per puoli niinkun exchevelle sano. Parkkipolttimot saa ainakin nuori ja notkea kaveri vaihdettua alakautta purkamatta mitään, jos auto on nosturilla / montulla.
     
  17. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    No ehkä nykyään ei voi sanoa että "varma" työpaikka, koska kaikki tapahtuu herrojen lompakon liikkeiden mukaan.

    Ja laittele sä sitä 20K€ avengeria joka ei jätä tien varteen. Sillä välin mä tankkaan mun puolentoista tonnin kutos aspenia sillä erotuksella. Joka ei muuten oo myöskään jättäny kertaakaan tien varteen. No okei, mä oon vaihtanu siihen imu/pakosarjan tiivisteen ja pakoputken + tehny pari pienempää korjausta. Mut edellinen omistajakin kävi sillä pohjois-norjassa ilman ongelmia, ja mullakin se on palvellu vasta n. 40tkm, eli paskahan se on, ku joutuu koko ajan korjaamaan. Ja kaikki rempatkin on tullu maksamaan yhteensä noin parisataa ekua.

    Niin ja mullakin on se vanha pommi mitä saan harrastaa niin paljon ku haluan. Jumalauta, mähän oon maailman onnellisin mies. :)
     
  18. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    öööö.... mikä saa ihmisen hankkimaan parinkymmenen tonnin auton ja sen jälkeen itkemään että valon vaihto maksaa satasen???
    kannattais oikeesti ensin hommata ne rahat siihen autoon eikä ottaa lainaa :poff:


    kalliiseen autoon kalliit huollot... voi voi...
     
  19. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Ei tarvitse nosturia , parkkiksella eturengas ääriasentoon ja pari ruuvia ja klipsiä auki niin sisälokkarissa on jopa taite ja taittuu kuin saranasta sopiva asennustila ja näkynä sinne vaihtopaikkaan samasta aukosta vaihtuu etusumarin ja parkkilamppu ja toimii molemmin puolin.

    Mistä näitä autojen/huoltohintojen valittajia sikiää jokainenhan harrastaa rahoillaan ihan mitä tahtoo ja järkeä ei kannata edes ajatella.
    Ihan joka hommassa on omat kulut ja menonsa.
     
  20. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Lisäksi omistajat jotka käyttävät merkkiliikkeessä huollossa niin sanokaa että vaihtavat polttimot samalla vaikka eivät olisi palaneetkaan.. Näin kannattaa tehdä aina autoissa joissa veemäinen homma tuo vaihto. Liikkeet kuitenkin hinnoitelleet joskus vaihtotyön kohtuu hintaiseksi.Vie omat polttimot niin säästää vielä!!!

    Ei paljoa naurata alkaa temuamaan niitä polttimoita tuo syksyn sateessa jossain maaantien penkalla.

    Muistaakseni syslerin 300 mallissa (vanhemmassa) oli myös hankala polttimohomma(puskuri pois käytännössä?!).
     

Kerro tästä muillekin!