Dodge Caliber srt4 tpms valon nollaus/resetointi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Painkiller1971, 25.2.2023.

  1. Painkiller1971

    Painkiller1971 1st gear

    Juu eli kyseessä siis Dodge Caliber srt4 vm.2008 ja mittarissa 160000km ja joku euroopan versio kun renkaissa ei ole erillisiä ilmanpaineantureita venttiileissä.

    Ongelma alkoi sillä että oikeassa takarenkaassa oli liian alhaiset paineet, joten tpms valo vilkkui ja syttyi palamaan. Rengaspaineet tarkistettiin ja kaikki muutoin ok, mutta ilmoittaa vas eturenkaaseen 1.6b painetta vaikka pitäisi olla 2.4b ja aina käynnistettäessä tpms valo ensin vilkkuu ja sit syttyy palamaan. Oon kokeillu ajaa kilometrejä jos vaikka älyäis hakee oikeet paineet mut ei? Mitään resetointinappia ei näytä olevan, eikä googlekaan oikein tuottanu tulosta ja yritin etsiä kohtuu hintasta obd mittariakin mut ei oikein tunnu löytyvän.

    Oiskohan jollain ratkaisua millä sais hermot lepoon ja sais jotenkin nollattua/resetoitua ton järjestelmän et sais ton valon pois näytöstä? Vai onko vain vietävä johonkin liikkeeseen nollattavaksi?
    Etukäteen kumartaen ja kiittäen vastauksista.
     
  2. MudMax

    MudMax Gearhead

    25 km:n ajon pitäisi riittää, mutta oletko kokeillut ihan perinteistä akunkengän irroitusta?
    Kyllä siellä pitäisi ihan normaali venttiilin taakse rakennettu anturi olla.....
     
    Muokattu: 25.2.2023
  3. Painkiller1971

    Painkiller1971 1st gear

    Moi tuota en ole vielä kokeillut? Kumi tyhjennettiin ja venttiili tarkastettiin ja oli normi tubeless venttiili. Kävin tarkemmin Caliberin tietoja läpi ja Usassa käytetään venttiileissä olevia antureita eli kyseessä "suora tpms systeemi" ja eurooppalaisissa epäsuora tpms systeemi" eli tällainen:

    Olemassa olevia ESP-/ABS-antureita käytetään määrittämällä rengaspaine renkaiden pyörimisnopeuden perusteella, ja tiedot lähetetään keskusohjausyksikköön (ECU = Electronic Control Unit)

    Mut kokeilen nyt vielä tuota akun kengän irroitusta, katotaan kuin käy.
     
  4. Painkiller1971

    Painkiller1971 1st gear

    No niin. Nyt kokeiltu vaihtaa tuo vas eturengas taakse ja pidetty akun napaa irti rrilu puoli tuntia. Edelleen vilkuttaa samaa eli vas eturenkaan painetta 1.6b ja tpms valo ensin vilkkuu ja jää sit palaa.
     
  5. Painkiller1971

    Painkiller1971 1st gear

    Nyt irroitettu oikea eturengas ja tyhjennetty ja tsekattu renkaan sisään ja edelleenkin normaali tubeless venttiili oli eli kyseessä epäsuora tpms järjestelmä. Käyty myös taas ajaa maantieajoa 20km, mutta niin se vaan valo edelleen palaa. Ilmeisesti käytävä liikkeellä resetoimassa toi järjestelmä jos sillä sais tunnistaa paineet uudelleen.. toivottavasti
     
  6. Painkiller1971

    Painkiller1971 1st gear

    Mudmax olit oikeassa. Eli kaivoin kesärenkaat esille ja kas kummaa, näki heti että niissä oli anturit venttiileissä, mutta talvikumeissa ei. Laitoin kesärenkaat alle ja 1km ajon jälkeen tpms valo sammu ja antoi oikeat rengaspaineet.
    Tosin arvoitukseksi jäi, kun talvikumeihin ei ole asennettu antureita, niin mistä se tunnisti ton oik takarenkaan vajauksen ja sytytti ton tpms valon?

    No toi ongelma ratkes ja toinen tuli tilalle, nyt sytty abs, esp/bas ja luistoneston valo! Tänään mittailee sit abs anturien vastuksia:)
     
    MudMax tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!