Dodge Challenger TM- testissä 14/1970

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Kari Rautaoja, 24.3.2004.

  1. Kari Rautaoja

    Kari Rautaoja 1st gear

    -R/T 440 (cu. in.) six pack
    -395 SAE hepoa 4700 rpm
    -vääntö 67 kpm

    -massa 1770 kg
    -renkaat F70-14
    -perävälitys ei ilmene artikkelista

    -vartti menee 14,8s / 156,6 km/h
    -mitattu Peiseler- pyörällä

    -mitattu huippu 210 km/h (n. 1500 m kiihdytys-
    matkan jälkeen)

    Lainaus:
    "oli nopeus mikä tahansa, niin aina kiihtyy niin, että sen varmasti huomaa. vielä 180 nopeudesta tapahtuvassa kiihdytyksessä ajaja painautuu selkänojaan ja moottorin muuten melko vaimea käyntiääni muuttuu koko ohjaamon täyttäväksi pauhaavaksi jyrinäksi"

    Hunajaa Crys- miehille? Jeesjees.
     
  2. supercharged

    supercharged 1st gear

    mikähän vaihteisto tossa oli?
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    727
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    AUTO ON MUUTEN VIELÄKIN LIIKENTEESSÄ PK-SEUDULLA.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    ei muuten liiku seisoo tallissa
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Juu, sillä on ollut varsin värikäs historia. Alkuaikoina se oli kai normaalkäytössä ja jollain ruottinmatkalla sitä käytiin säädättämässä, jolloin naapurit oli sanonut, ettei moista saa millään käymään, mutta oli tarjoutuneet vaihtamaan tilalle nelikurkkusen imarin + kaasarin joka toimis. Ja vielä ihan päittäin; on ne reiluja. Ei kuulemma ollut kyllä toiminut sen jälkeenkään. Sittemmin tähtirakentaja P.Leino plokkas auton 440 koneen polaransa koneen aihioks ja polaran 383 kammettiin challengerin nokalle. Seuraavana laitetta kai käpälöi "Hemihessu", ja laitteeseen tuli ameriikan osilla viilattu hemi + nelilovinen. Auton viiemistely oli aika hieno, ja mm. alustan ja muita osia oli kromattu kosolti. Autolla ajettiin MS luokassa kisaa ja tais voittaa vuoden '80 SM tittelinkin. Seuraavaks koppa kai matkas varkauteen josta se ilmaantu kutakuinkin nykyisessä asussaan, eka 383 koneella ja myöhemmin 440 six packilla ja taispa se silloinkin olla jonkin kisan tällä kertaa stockerina sekä kiersi näyttelyitä.
     
  7. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Kyllä se nykyään välillä liikkuukin. On muuten taas noissa vanhoissa mustissa kilvissäänkin. Omistaja erittäin osaava ja kädet täynnä omia ja muiden töitä. Viimeks ku tosta juteltiin ni tarkoitus ainaki toistaiseks pitää se candypunaisena vaikka houkutus olis suuri entisöidä se org asuun.
     
  8. boss 429

    boss 429 1st gear

    ASIAA!!! :smile:
     
  9. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Paljonkohan muuten ajat ja vauhti olisi parantunut jos sattumalta kärry olisi tilattu HEMI:llä

    noi vanhat jenkkilehtien testit kun ei aina ole kovin tasaisia/luotettavia
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Vai oisko? Sekin vaihtoehto on olemassa.
     
  11. E-Body

    E-Body 1st gear

    Millasseet mahtais olla tänä päivänä nuo tuloket?? Meinaan vaa, että jos vaihtais noi rättirenkaat kunnon läskeihin.

    Ja luin tuon saman artikkeli ja siinä sanottiin olevan automaatti vaihteisto, niin sillon siinä on 95% varmuudella 2.76:1 välitys.

    Eli yhteenvetona voisi sanoa, että kaikista tuloksista väh. 2 sekunttia pois, niin päästään tämänpäivän tuloksiin.
     
  12. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Muistaakseni oli 3.23 välitys.
    Ne "huonot rättirenkaat" ei välttämättä niin huonoja olleetkaan kiihdytyspidoltaan, tän päivän F.A.S.T "stock appearing" kisailijat ajaa niillä edelleen, ja ajaa varsin kunnioitettavia 60-jalkasia. Ite en päässyt kesällä likikään niitä radiaaleilla ja vähempi stock appearing sydeemeillä.
     
  13. E-Body

    E-Body 1st gear

    Kokemuksesta kyllä tiedän, että räteissä on pidot mitä sattuu.:smile:
     
  14. MudMax

    MudMax Gearhead

    Itse en muista ko. TM-lehteä , mutta
    J. Markkanen lainaa lehteä VM 3/85:
    "autossa on 2,76 perävälitys".
    Pitäis olla kuitenkin 3.55 ?
     
  15. HEMI

    HEMI 1st gear

    3.55 kuulostas uskottavammalta ku kattoo tota huippunopeutta.
     
  16. E-Body

    E-Body 1st gear

    Tuossa tm:ssä todetaan, että "Huippunopeudeksi saimme mitattuna 210km/h kiihdytysmatkan oltua vain puolisentoista kilometriä, joten olettaa voi, että vauhtia löytyy vielä hiukan lisää."

    Kuulostaa kyllä ihmeen pieneltä vauhdilta, mutta jos välitys olisi 3,55, niin tuo 0-100km 6.8sek kuulostaa oudolta?? hmmm...
     
  17. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joku on unohtanut kertoo tän noille jenkkikuskeille. Tai sitten niillä on eri kokemukset.
     
  18. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Heti tän jutun luettuani soitin omistajalle ja kerroin mitä taas netissä puhutaan. Ei heti muistanu mikä välitys oli, 3.23 tai 3.55 se tais olla ollut. Hänellä auton alkuperäiset tilausorderit vuodelta joulukuu 1969 jäljellä. Jos menee pilkun viilaukseks ja tosiaan ne joku tosiaan haluu tietää nii ne tänne foorumille tulee. Kun ne joku vaan asiallisesti esittää ja mielummin ei nimettömänä kiitos. Nykykunnosta vielä.. Orggis oli automaatti ja 8 3/4 varttisel peräl, nykyään vielä siinä 80 alun kuosissa manuaalilla ja pistol grip shifterillä ja dana perällä..
    Kulttuurihistoriallisesti tärkeä taltioitu auto, oli se sitten siinä kuosis mis nykyään, eli vanhas suomi hotrod ja mun mielestäni arvostettava tausta siihen, tai entisöidä se org asuun, mikä sekin olisi ainutlaatuinen. Pahinta mitä mielestäni -ja se vain mun mielipide- olis raiskata siitä joku nykytrendinmukainen, äh, mitä niitä nyt onkaan ja kuku niistä kiinnostunu? Jokaisella meistä oma mielipide. Omistaja pitää sen tuossa kunnossa mitä se on ja kyllä se käyttääkin sitä siihen ja sillälailla mihin se on tehty, RESPECTA!
     
  19. Mr.Speed

    Mr.Speed Gearhead

    Eikös `70 Challenger R/T 440 six pack autoja tullut ainoastaan tämä yksi uutena maahan? Jotenkin olen sekoittanut tämän siihen V8-magazinessa joskus esiteltyyn valkoiseen R/T Challengeriin, mutta tämä sitten ilmeisesti olikin eri auto. Vieläköhän tuo TM 14/1970 löytyisi jostain divarista....

    _________________
    Fashions fade, real style never does.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Mr.Speed 2004-03-26 22:24 ]</font>
     
  20. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Juu, hieno ja ainutlaatunen auto ja mun mielestä sen entisöiminen olis jossain määrin sääli. Niitä kyllä riittää, mutta just tollasia ja tuota ei ole kuin yksi.
     

Kerro tästä muillekin!