Dodge Charger R/T 1969 440cid

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mopar B-Bodyt', aloittaja Charger´69, 5.5.2010.

  1. cuda69

    cuda69 Gearhead

    ok,katotaan mitö oulun poika meinaa,kunhan rengas on paikanpäällä.
     
  2. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Ilimotteleppa ku ovat sulla niin potkitaan renkaita jos satun olee sen verran rahoissani sillon :rotfl:

    PS. Miks muuten myyt? Olitko vielä leveämpiä laittamasa?
     
  3. ss-65 2d coupe

    ss-65 2d coupe 3rd gear

    jep.soittele jos ei hälle kelepaa...040 7703733....
     
  4. cuda69

    cuda69 Gearhead

    ne on ylimääräset ja alla uudet 295set,tarkotus oli leventää tulevana talvena kotelot, ostaa 325 kumit ja 12" leveät vanteet.
     
  5. Kähmy 545

    Kähmy 545 Gearhead

  6. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Melko häijyt on!
     
  7. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    kovin on kaposet 8)

    [​IMG]
     
  8. cuda69

    cuda69 Gearhead

    :rotfl: :rotfl: :rotfl: joo nuo on aika leveät.
     
  9. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    eiku kovin on kaposet :odroll:
     
  10. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Heh, LUM-1:n nuo vanteet on kyllä hillittömät! :rotfl:

    Saakohan tuolla noin niinku teho/vääntö mielessä mitään aikaseksi jos vaihtaa vaikka tuon Edelbrockin Performer RPM imarin verrattuna tuohon sadan kilon painoseen alkuperäseen valurauta imariin? Paino ny ainaki kevenee mikä seki on jo plussaa ja ulkonäkö ainaki omaan silmään paranee, kiinnostas tietää vielä onko siitä mitään käytännön hyötyä.

    Ja eilen tsekkasin koneen kooditkin että sais siihen selvyyttä, kiitos Cuda69 vinkkien lopulta löysin merkinnät. Olivat tosiaan maalin alla eikä niitä kyllä huomannu ennenku ku aikansa valon kanssa kikkaili :poff:

    Siellä oli merkinnät:
    E 440
    5-26
    HP2

    Eli siis vissiin ihan normaali -69 vuosimallin 440 lohko ja High Performance malli. En tiiä muistanko ite väärin vai mistä ne police interceptor special puheet on tullu, nehän pitäs näkyä noissa koneen päällä olevissa koodeissa jollei ne sitten selviä siitä VIN vai mikä koodi se on siellä jossaki lohkon kylessä :odroll:
     
  11. cuda69

    cuda69 Gearhead

    kyllä nuo imus ym vaihdot auttaa,mulla tuos saaste440:sessä alunperin jotain 180hp ja vaihdoin rpm imarin,kaasarin,kannet ja pakosarjat niin tuli 286hp.ja kaikki bolt on.nokka pysyi samana.
     
  12. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Joo kyllä varmasti saastekoneessa varsinki auttaa mutta entäpä tällasessa Magnumissa sitten jossa on jo vähä paremmat kannet ainaki ja vois olettaa että imariki on parempi vaikka voi kai se toki olla samanlainenki ku saastekoneissa? Toki ajattelin pitäytyä noissa Magnumin pakosarjoissaki kun ne "kuulemma" on ainaki yhtä hyvät ku huonot peltisarjat mutta tuohan voi olla vaan pussihousujen puhetta, ite en vielä oo opiskellu asiaa niin paljoa että tietäsin.. Ja kannethan auttaa muutenki yleensä melko mukavasti :odroll:

    Jotaki pientä ois kuitenki tehtävä että homma kehittyy ja päästäs niihin 13 alkaviin lukuihin :poff: Ja tosiaan konetta en ala tälle kevättä enää sen enempiä levittelee.
     
  13. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Vaikka se onkin "Magnum" kone, silti esim. puristus on siellä aikas matala joka tuossa se yks ongelma onkin. Jos siellä on vaikka orkkis 906 kannet, ne virtaa suht kohtalaisesti mutta isohkon open chamber palotilan takia puristus jää melko alas. Tehdas on aikoinaan ilmoittanut ties mitä 10:1 mutta ne ei pidä paikkaansa.

    Performer imusarjaa kannattaa ehdottomasti harkita, lohkeaa us-partsista vissiin inansa reiluun kahteensataan. 750 kaasari ei myöskään olis välttämättä hassumpi, vaikka menee se tolla 670 varmasti hyvin. Sillä saaste-440:en ja magnum 440:en 4bbl imarilla ei toisiinsa nähden niin paljon eroa ole etteikö perus performer rpm olisi molempia huomattavasti parempi.

    Kannattaa muistaa, että ennenkö alkaa isommin siihen viriosaa pukkaamaan, pitää tarkistaa ensin koneen muu kunto. Vähintään kannattaa rengastaa(+hoonata) ja laakeroida kone uudelleen jos porautukselle ja uusille männille ei ole tarvetta. Sen hajoittaa varmasti kokonaan jos puolikuntoista alkaa virittämään ja stripillä/kadullakin kiusaamaan.

    Toi 13 aika alkaa oleen jo melko kova ja uskoisin että ihan imusarjan+kaasarin+nokan muutoksilla siihen ei tuolla kopalla+muulla koneella pääse. En toki varmaks sano, kun ei ole noin "hidasta" autoa itsellä ollut/semmosta rakentanut 8)

    Noi varttimailiajat ajetaan kuitenkin aina kokonaisuudella, ei pelkällä moottorilla. Alusta, voimansiirto, välitys, renkaat, turbiini, kaikki pitää olla kohdallaan sen mukaan mitä haetaan.
     
  14. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Kiitos monipuolisesta vastauksesta!

    Joo pitää alkaa hommaa se imari nyt ainakin. Kone oletettavasti on melkosen hyväkuntonen (eli kun sen nyt sanoin niin tuskin kestää enää kauaa :poff: ), ei vie mahottomasti öljyä eikä pölläyttele saatikka kilise tai kolise tai naputtele. Eikä sitä isommin oo tarkotus alkaakaan virittelee saatikka aukaisee ainakaan tälle vuotta ennenku on pakko jos on pakko jossaki vaiheessa. Niin ja kestihän tuo aika raskasta ajoa muutenki viime kesänä, aluksi aattelin säästellä ku vanhus kyseessä mutta kylläpä sitä kumi palo kovasti ja lappu lattiassa kiihyteltiin tuon tuostaki ja nipussa pysy. Toistaseksi. Kaikkihan hajoaa aikanaan!

    Tää on ollu jollaki vähä fanaattisemmalla rakentelijalla/harrastelijalla ja on kyllä hyvin pidetty kaikinpuolin muutenki.

    Viime kesänä se meni 14.6s/160km/h ku syksyllä kokeilin, pari kolme vetoa taisin ajaa ja jokainen lähtö meni perseilleen ku ei ossoo vielä lähtiä kunnolla tämmösellä raskaalla lahnalla jossa rummut joka nurkassa ja siellä Pudasjärvellä missä ajoin niin tosiaan jokaisen lähön otin ihan liian vaisusti ku liikaaki varoin sutimaan lähtemistä näin jälkikäteen mietittynä, 60 jalkaset oli 2.5 sekkaa joka lähössä. Kyllähän amerikan poikien forumin mukaan tällasella tekniikalla se pitäs saada ajettua korkeaan kolmeentoista vaikkei mitään tekiskään ku vaihtas vaan kuskia... :oops: Olin tosiaan tällä kiihäyttelemässä ekaa kertaa ja ohan se vaan vaikeampaa ku aikasemmalla 3-koppasella Camarolla jossa oli selkeesti parempi tuntuma, tai sitte se johtu siitä että sillä olin ajanu enempiki ja tällä oli eka kerta. Ja täysin suoraan kadulta ratalle ilman minkään sortin rengaspaineiden säätelyä mentiin.

    Tuon kaasarin riittävyys mahtaa olla kohillaan ainakin teoriassa, laskeskelin sitä laskureilla ja loota ku vaihtaa reilussa 5000 RPM:ssä niin riittää vielä komeasti tää kaasari jollei sitten ala kierrättää sinne 6000 RPM tuntumaan. Mutta teoria on aina teoriaa, kokeilemalla selviäis auttasko se 750 asiaa.

    Joo niin oon lukenu että todelliset puristukset on jossaki korkeintaan 9 pinnassa vaikka näille se 10:1 ilmotetaanki. Muistaakseni tässä on just nuo 906 kannet.
     
  15. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Loppunopeudesta pystyt päätellä, paljonko koneessa on woimaa. Sulla on vaatimaton aika suhteessa loppunopeuteen ja olet menettänyt sen huonoon 60 -jalkaseen? Muistathan, että menetetty kymppi 60 -jalkasella huonontaa loppuaikaa 15 satasta...

    Itse olen ajanut 159 km/h loppunopeudella 1722 kg B-bodyn pikkulohkolla aikaan 13.91. Vakioturbiinilla ja 3.91 perävälityksellä kera 26" sliksien.
    [​IMG]

    Valu-/peltisatsieroista on muutakin faktaa kuin pussihousujen turinat. Esim. mulla on peräkkäiset dynovedot Sämpyltä. Käppyrät nähtävissä mm. PPR blogissa.

    Itse päädyin homman jälkeen ja jo sitä ennenkin valusarjoihin enkä ole päätöstä katunut.

    Ai niin, 295/50-15 gummi ei sovi mielestäni Chargerin ulkoasuun, mutta sehän on vain mun mielipuoli. Toivottavasti suututin nyt kaikki...

    Nimim. 275/60-15 rules ;)
     
  16. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Sitähän mää tässä vähä niinku tarinoinkin ja oon tosiaan laskeskellutkin että voimaa kuitenki jonnin verran loppunopeudesta päätellen, ja joo, oma selitys ja päätelmä on just se että siihen 60 jalkaseenhan se kaatu se homma vaan oli aivan surkuhupaisan näkösiäki ne lähöt videolta katottuna ku liikaa säästelin kaasua. Tuo ku on sellanen että sitte ku alkaa rattaat laulaa niin ne kans laulaa ku on vaan 245 takana, ei osannu viime kesänä vielä lähtiä silleen että sopivasti kuopii vaan meni joko totaaliseen pidon menettämiseen se lähtö tai sitte ei ollenkaan sutannu :oops: Ja tuolloin oikealla radalla tosiaan en kokeillu edes yhtään lähtöä vähän reilummalla kaasunkäytöllä, ois pitäny testata vähä erilaisiaki lähtöjä. No jospa ens kesänä päästäs parempiin lukemiin vaikka kuski huono onki kiihytyshommia silmälläpitäen :wink:

    Ei tästä mitää varttimaileria kyllä oo ees tarkotus tehäkään, siksi ei oo tullu niin opeteltua tuolla liikkeelle lähtemistä varttimailia ajatellen. Pysynpä sitten iteki noissa valusarjoissa, jotenki niin makeat äänetki noilla :rotfl:

    Ite tykkään pulskasta ja pullottavast ulkonäöstä, siksi 295 tulee taakse ja ihan BFG:nä tai Cooperina ku ei taia raskia niitä katusliksejä ostaa vielä ainakaan ku ei oo vielä niin totista touhua tuon auton virittely, kuhan kuulostaa, näyttää ja tuntuu siltä että ite tykkää :poff:

    Niin, sulla tuo 3.91 perä kyllä helpottaa liikkeelle saamista, tuo 3.55 on vähä vielä harva ehkä tän kokoseen autoon jos kiihyttelyä miettii. Ja voimooki on aina liian vähä :wink:
     
  17. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Mutta ko se 295/50 on niiiiiiiiiiiiin matala noihin aukkoihin vaikka kuinka pullukka onkin :poff:
     
  18. MJF

    MJF Double Gearhead

    Imusarja ja kaasarimuutosten jälkeen kun laittaa vielä vähän nokkaa niin mennäänkin sitten 12 puolelle. Ainakin hitusen keviämmällä E-bodyllä, valusarjoilla ja 3.23 välityksellä. Toi museochargeri tais kyllä jäädä hitusen 13 päälle vastaavilla virityksillä, pirulainen kun ei enää muista tarkkaan.
     
  19. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    No SE :rotfl: Mutta on se silti samankokonen ku mitä tossa nytki on, eli halkasijaltaan aika just sama (karvan verran isompi) ku mitä tällä hetkelläki alla olevat 245/60-15 rattaat. Eikä tuo ny ihan kurjalta noillakaa näytä, toki sais täytettä olla vähä enempi mutta en mää kovin korkeita rattaita halua 15 tuumasille vanteille. Ihannetapauksessa hommaisin vähä isommalla halkasijalla olevan rengasvannepaketin taakse niin että takavanteet ois 10x16" ja niitten päällä sitte sopivalla rohviililla 295-315 renkaat. Eessä sais olla nuo 15" vanteet.

    MJF: kyllä täsä pitäsi olla joku vähä raisumpi nokka mutta eipä tuota tiiä. Ei se kovin jyrkkä ainakaan oo ku niin kovin hyvin aina toimii ja lähtee käyntiin :rotfl:
     
  20. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Nuo valusarjat ei huonot ole, se selviää tuolta PPRCudan blogistakin ihmettelemällä niinkuin mainittu. Kannattaa myös muistaa, että monen muun asian täytyy olla ensin kunnoss/laitettu ennenkö ne orkkis hp sarjat loppuu kesken. Jos nyt pysytellään orkkis rautakansissa niin ongelmaa ei varmasti noiden sarjojen suhteen tule.

    Tuo nokka olisi hyvä tietää mikä se on, selviää katsominen loppuviimen melko pienellä työllä. Jakopäänkopan edestä hilut pois ja koppa auki, tadaa. Siinä se yleensä lukee nokan päässä.

    Jos se on joku hieman raikkaampikin, voi olla että kansiin on jouset vaihdettu(tietoa tästä jo valmiiksi?). Viikonlopun homma olis heittää sinne joku moderni raikas hydykeppi jos vaan jouset piisaa, ja tulevaisuutta ajatellen tommonen toimis taas mainiosti perus source/ebrock alukansien kanssa. Ja woimaa tulis taas lisää..

    Sit ne palikat olis jo valmiina(imusarja+nokka..kannet?) vaikka joskus joutuis alakertaakin tekemään. Kulkupuoli alkais sitten olemaan aikalailla kunnossa ja normaali ajettavuus ei kärsisi mikäli sen nokan katsoo yhtään fiksusti.

    Ulkoasukin pysyisi konehuoneessa mukavan orkkiksena ja silti olisi sopivasti paukkuja katusuditteluun ja satunnaiseen stripillä vierailuun :pinup:
     

Kerro tästä muillekin!