Dodge Charger R/T 1969 440cid

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mopar B-Bodyt', aloittaja Charger´69, 5.5.2010.

  1. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Tuossa on pari mallia noita Spectren kaasarin plenumeja mitkä on jo tosi matalia lähtökohtasesti, tarkotettu tiukkoihin paikkoihin. Mutta neki on helposti sen 2" korkeita, että pitänee ny tilata se imari ekaks ja laittaa kiinni ja mitata tarkkaan jäljelle jäävä tila kerran tuo on niin helkkarin ahas korkeussuunnassa :mad: Ja sitte on vielä se ongelma ettei niitä cold air intaken 4" imuputkistoja niin vaan vedetä tuolta Chargerin konehuoneesta pihalle, tosiaan voi olla mahdoton homma tehdä ilman koriin reikien leikkuuta niin sillon jää tekemättä kun se tuntuu ainaki nyt liian brutaalilta... :eek:

    Ja sitten ei oikeen minkään sortin skooppikaan innosta kun en oo oikeen semmosta skooppia -68-70 Chargerissa nähny mikä siihen sopisi. Sekin mikä on vissiin orkkis semmonen leveä neliskanttinen loota keskellä peltiä on mun mielestä aivan järkyttävän ruma... :cry:

    Niin muuten, ku vaihtaa tuon Edelin Performer RPM:n ton vakio valurautaimarin tilalle niin meneekö kaasarin säädöt totaalisen uusiksi? Eli pitääkö tässä hoksata tilata isompaa suutintaki samalla jne. Tyhjäkäynnin nyt ainaki joutuu säätämään uusiksi ja varmaan jotakin muutakin? Tekis kerralla kunnolla. Toki oon ajatellu muutenki tilata tuohon suutinsatsin jos ton käyttäs nyt keväällä dynossa sitte säädettävänä ja oletettavasti tuo isompaa suutinta varmaan kaipaa muutosten jälkeen..
     
  2. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Kyllä sen kaasarin pitäs melkohyvin toimia imusarjan vaihdon jälkeenkin sellaisenaan kuin nyt on. Tietty suutinsarja on kova juttu ja kannattaa ehdottomasti hankkia.

    Tyhjäkäynnit, niiden seos ja bensanpinnat on ihan perusjuttuja mitkä kannattaa opetella säätämään kohdalleen. Suuttimia kannattaa sitten myös katsella ainakin sen verran ettei pääse ainakaan laihalle. Mun mielestä se 750 vakuumikaan ei olis sulle pahitteeks, ainakaa jossain kohtaa kun päivität konetta lisää.
     
  3. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Pittää se ostaa se suutinsatsi tähän muutenki, missähän hintaluokassa ne on? Ja Holleyn kamppeisiin varmaan sopii sama suutinsatsi sitten vaikka laittas sen 750 vakuuminki sitte jossain vaiheessa?

    Joo tää on ite asiassa eka kaasarijenkki jota oon lähteny viilailee vähä enempi että aika uutta asiaa ku oon ikäni ruiskuvehkeiden kanssa värkänny mopoaikojen jälkeen. Mutta kyllä mää tuon Street Avengerin viime kesänä säätelin perussäädöiltään kohilleen ku siihen löyty ihan hyvät neuvot netistä. Suuttimia en oo vaihtanu vaan seki vissii aika nätti homma näissä...
     
  4. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Suuttimet käy keskenään joo kaikkiin holleyihin. Vaihtaminenkin on suht helppoa, kohokammiot valuttaa ensin tyhjäksi jommastakummasta alemman kiinnityspultin reijästä, sitte kammiot irti ja siinä se suutintukki onkin missä vierekkäin 2 suutinta ja välissä powervalve/tai sen tukittu paikka, riippuen vähän.

    Niin ja vakuumissa ei sitten aina ole toisiopuolella suutintukkia, mutta näät sen ihan suoraan katsomalla.
     
  5. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Selailin tuossa noita jenkkilän poikien testejä ja kyllä se tosiaan tuo Edelbrockin Performer RPM on hyvä imari melkeen koneeseen ku koneeseen. Tosi lähellä oli Edelbrockin Torker 2 ja sitten se Mopen M1, kummallaki noilla ylemmillä kiekoilla saatiin karvan verran enempi aikaan ku RPM:llä, mutta RPM oli sitten vahvempi taas alakierroksilla. Joten se on mun valinta ku muutenki mulla vähä kesympi paketti vielä..

    Mutta asiaan, tuo on vissiin melkeen pari tuumaa korkeampi ku se vakio imari, vissiin joutuu säätämään kaasuvaijerin ja kickdown-vivuston kanssa sitten.. Meneeköhän nuo ihan säätämällä vai joutuuko tilailee sitäki varten vaijeria tai vivustoja, onko kellään kokemusta?

    Sitten jenkkilän Chargeri sivustolla oli juttua että tuollanen K&N 14x3" X-Stream putsari 1.25" tiputtavalla pohjalla ( http://www.summitracing.com/parts/KNN-66-3040/ ) mahtus 2-gen Chargerin pellin alle Edelin Performer RPM imarin kanssa. Mahtaa tehä tiukkaa vaan kai se on uskottava ku siellä useampi kirjotus aiheesta. Tuohan nyt ainaki ois ihan hyvin hengittävä putsarikin jos ei ala niitä cold air intakeja tekee tuohon..

    Se kaasari jää kyllä vielä ostamatta, kattelin uutta Street Avengeria 770cfm, niin se olis $399, eli varmaan suomessa rapiat 400 euroa. Eipä se muutenkaa kannattas kymmentä muutosta kerralla tehä, mutta kyllä se isompi kaasarikin ois hyvä jos meinää kierrätellä sinne 6000rpm seudulle, tuonne vähä reiluun 5000rpm se pitäs tuo 670cfm:kin riittää vielä ihan hyvin 440:ssä vaan kaippa se sen 750-770 vaatii sitte isommilla kierroksilla jos kaiken tehon pihalle haluaa. Jos jollaki on liian iso kaasari koneessa (750-770cfm) niin voisin vaihtaa tuon oman Holleyn Street Avenger 670cfm:n siihen, tuo kaasari on vissiin ihan uus ja räpeltämätön eli ei oo tehty omia patentteja. Oon kyllä ite tykästyny tuohon Street Avengeriin vaikka sitä jossaki on paskaksi haukuttuki mutta mielellään siis vastaanvanlaiseen vaihtasin ja oltava vaihdokinkin virheetön :wink:
     
  6. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Yllättävän lähellä ovat joo Performer RPM ja M1 toisiaan, itsellä on kanssa noita artikkeleita ja testejä ihan lehtimuodossakin. Pääpaino tossa asiassa on kuitenkin se, että siihen "67 HP" valusarjaan verrattuna ero oli aivan huikea.

    Kaasuvaijerin ja kick-downin vivustoo saatat joutua ite mulkkaan, se on tulee kuitenkin huomattavasti korkeemmalle paketti kuin ennen. Varmaks en sano, jokatapauksessa ei pitäs olla iso juttu heittää vähän koroketta vivustoihin ja kokeilemalla sekin selviää. Tuskin kuitenka joutuu ostelee mitää.

    Niistä cold air intakeista melkein luopuisin. Okei, saattaa ne teoriassa olla hyvät, mutta vaatis melkein muunkin moottorin ulkonäön nykyikaistamisen että sopisi useempaan silmään edes kohtalaisesti. Ja sit, mihin ne putket mahtuis vetään? Huonosti mihkää. Tietty makuasioita, sano koira ku persettään nuoli.

    Ei tommosesta perus vakuumista kannata 400e maksaa uutena. Käytettynä saa alle puolella tosta hinnasta ja se ei o yhtää sen huonompi ku uusikaan, jos osaa muutamaan teknisen kunnon kannalta tärkeeseen seikkaan kiinnittää huomioo. Se onko se street avenger vai ihan joku "beisik" vacuumi, ei nyt juuri väliä oo. Kumpikaa ei sen parempi tai huonompi ole, samanlaisia perustoiminnaltaan kaikki. Itellä oli tossa yhessä 440:ssä 770 street avenger, iha soiva kaasari se oli. Vaihoin sen sit kuitenki 850 tuplapumppuun, ja koko motti heräs iha eri tavalla henkiin Vääntöö tuli lisää ja jakso korkeilla jengoilla sutia paremmin vauhdista :D. Tais siinä noiden välissä vierailla vielä 750 tuplapumppukin. Mutjoo, viritysaste oli ihan eri mistä nyt tässä puhutaan.
     
  7. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Sehän se noissa cold air intakeissa on että niillä sais vähä edullisia heppoja ihan oikeastikin, ei vain teoriassa ja viileämpi ilma vaikuttas jossaki määrin kulutukseenki vaikka se ei niin oleellista ole. Mutta sepä siinä on että se ei sovi taas ulkonäköön sellaisenaan kovinkaan häävisti ja se on harmi, kuten myös sekin etten kyllä oo ees keksiny mistä helvetistä ne 4" hormit sais pihalle ilman korin leikkelyä :rotfl: Mutta parempi jossaki määrin ku skuuppi ku tuo pilais vaan konehuoneen ulkonäköä jos silleen vertailee.

    Tietäs vaan uskaltasko tuon K&N X-Stream 14x3" putsarin tilata samalla ku jenkkilänpoijjaat väittää että se mahtus pellin alle tolla 1.25" pudottavalla pohjalla mutta esim. Cuda69 kirjotti tossa aikasemmin että Satelliitissa on pudottava pohja ja 2" korkia ilmanputsari ja tiukilla on. Oisko Chargerissa sitte sen verran enempi tilaa ku Chargeriin väittävät mahtuvan? Eipä tuo nyt sinänsä oo ongelma, voihan sen imarin ekaks tilata ja sitte vasta ku mittaa paljo jää tilaa niin sopivan putsarin mutta jos ois faktatietoa tuosta putsarin mahtuvuudesta niin sais yksillä toimituskuluilla ja het molemmat niin pääsis mallailee..

    Tuo kaasarihomma se ihmetyttää ku suurin osa vissiin käyttää 440:ssä 750 vakuumia tai tuplapumppua, silti suurin osa laskureista suosittelee aina jopa vain 600cfm kaasaria tällaseen. Eilen käytin semmosta laskuria missä syötettiin kuutiotilavuus, VE jonka arvoksi laitoin 90% mitä epäilen että tuollasessa -69 Magnumissa oo silti ees lähelläkään ja sitte max kiekat jotka laitoin 6000RPM, se anto muistaakseni jonku 687CFM tulokseksi sopivalle kaasarille joten miten siitä 750:stä vois tulla mitään lisähyötyä? Tää on vissiin niitä asioita missä teoria ja käytäntö ei taas kohtaa tai sitte kaikki vaan kuvittelee että ny liikkuu paremmin ku vaihto isomman kaasarin :wink: Eli kovasti tuo 670CFM näyttäs olevan sopiva, mutta silti monien juttujen perusteella 750CFM:llä vois saada lisää löylyä vaikka mikään laskuri ei näytäkään semmoselle tarvetta muutakuin siinä tapauksessa että koneen VE olisi 100-115% kuten kisakoneissa. Näissä katumaamoottoreissa se kuitenki mahtaa olla vain 75-85% luokkaa, eli omassaki tapauksessa tuohon teoriaan pohjaten 750 ei auttas yhtään mitään. Ihmetyttää miksi noita laskureitaki on harrastajille tehty jos ei niillä sitten tee mitään :odroll:
     
  8. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    mulla on TorkerII ja 14*2" K&N 2" pudotuksella eikä jää tilaa kyllä paljoa :eek:
    oon jo päättänykki että tullaan sitte lasikuidusta läpi ja reilusti prkl :mad:
     
  9. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Onko tuo TorkerII minkä korkunen tuohon RPM:ään verrattuna?

    Ja onko sulla tosissaan tuo PUDOTUS kaasarin tasosta 2"..? Ja silti tiukkaa 2" korkealla putsarilla, mitenhän ne jenkkipojat saa sinne 3" korkean putsarin 1.25" pudotuksella vai puhutaankohan tässä nyt samalla tavalla mitatusta putsarin pohjalevyn pudotuksesta.. :eek:

    Jaa meinaakko LUM-1 laittaa vastakkain pyöriviä isoja ruuveja siihen ilimanputsarin ja imarin väliin ku meinaat reilusti tulla läpi vai onko kenties Tunnel ramia tms. tulossa? 8)
     
  10. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Itellä ainakin joutu kaasarin vivustoo viimeks mulkkaan ku oli vielä 1x4bbl+pudottava putsarin alaosa. Hirtti mukavasti siihen alalevyyn kiinni ku se laskee niin alas.

    Toi kombinaatio mahtu just -71 roadrunnerin pellin alle 3" putsarilla ja M1 imusarjalla joka on hieman RPM:ää korkeampi. En tosin muista paljon se pudotti, voin mitata jos tarvetta.
     
  11. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Kyllähän tuo Chargerin konehuone on helevetin matala loppuunsa! Kävin äsken mittomassa niin tuo Magnumin putsari on jotain 10cm korkea eli 4", siinä on semmonen alulautanen josta putsarielementti lähtee siitä kaasarin kiinnityspinnasta, se siis ei ilmeisesti oo vielä pudottava pohja? Semmonen pyöriä huulihan siinä on vissiin virtausten parantamiseksi mutta varsinaisestihan se ei laske putsaria mihinkään jollen väärin oo käsittäny. Ja tais tuo RPM olla melkeen sen 2" korkeampi ku vakioimari, eli se laskis jo suoriltaan putsarin max korkeudeksi 2", toki sillä 1.25" tiputtavalla pohjalevyllä se korjais tilannetta niin että tuo K&N X-Stream 3" korkean putsarin PITÄS sopia, olettaen että se siis laskee sen 1.25" putsaria kaasarin kiinnityspinnasta toisinku tuo Magnumin putsarihässäkkä. Joka on seki kyllä aika tiukilla korkeuden puolesta että mahtuu tuonne mitä silmämääräsesti pellinravosta pysty kurkistelee... :odroll:

    En tiiä kummeneeko se Roadrunnerista mitata ku vähä eri kampe kyseessä kuitenki ja tässäku pelataan nyt kunnon pilkun nusasemista että oikea putsarikorkeus löytyy... :mad:
     
  12. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    eipä oo hajuakaan tuon Torker II korkeudesta verrattuna PRM:ään
    ja voi tuo mun putsaripatruuna pikkasen yli 2" olla mutta ei kyllä paljon
    K&N kansiputsarilevyn ja pohjan välissä ei montaa milliä tilaa kyllä ole

    no katotaan tota konepeiton reijitystä sitte kun on ajankohtainen 8)

    tavoite on kuitenkin keulia jos ei vielä ens kesänä niin sitten seuraavana :odroll:
     
  13. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Mulleki riittää tälle kesälle kuhan kuskilla keulii..... :rotfl:

    Chargerin saa muuten helpoiten keulii niinku siinä Fast & Furious leffan Chargerissa, hydrauliset pumput vaan auton alle jotka nostaa keulan ilmaan pikkurenkaiden varaan.. :wink:
     
  14. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    feikkijutut ei oo mun juttu :wc:

    tavoite tehdä semmonen auto että sillä ei voi ajaa :eek:
     
  15. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Tätä on liikkeellä :D
     
  16. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Oottepa te paljo pitemmällä noissa tavotteissa ku mää yritän vielä tehä kuitenki ajettavaa autoa.. :lol:

    Tässä muuten hyvä dokumentti tuosta kaasarin riittävyydestä ja niistä hyödyistä mitä saavutettiin kun laitettiin aina vaan isompaa vaikka kone ei varsinaisesti sellasta ees tarvis:
    http://www.chevyhiperformance.com/techa ... index.html

    Sorry ku kyseessä GM:n kone, mutta varmaan suht samalla lailla ne käyttäytyy kuitenki :wink:

    Laskurit näyttää tuolle testissä käytetylle koneelle 85% VE:llä ja 6000RPM kiekoilla tarvetta 565CFM kaasarille ja 100% VE:llä 665CFM. Tuossa testissä niillä on alussa ylipieni kaasari, 390CFM ja sehän ei riitä täyden tehon tuottamiseen joskin silläki kehitti yli 400hv. Sitten kun oli lähellä laskurin näyttänyttä kaasaria eli tässä tapauksessa 600CFM, niin senpä jälkeen ei sitten tullutkaan ku parin hepan ja muutaman newtonin ero tehoihin ja vääntöihin vaikka mentiin tuosta ylöspäin aina 1050CFM kaasariin, tais olla huipputehossa maksimiero tuohon 600CFM kaasariin 10 heppaa, mutta keskimääräseen tehoon koko alueella vain 5hv. Eli tuonki testin perusteella pitäs pystyä luottaa melko pitkälti noihin laskureihin mitä ne näyttää kaasarin tarpeeksi.

    En yritä teitä vakuuttaa tällä, lähinnä itelle oon faktaa ehtiny olisko isommasta kaasarista hyötyä mutta ite nyt pysyn tuossa 670CFM kaasarissa kun se on kuitenki karvan verran isompiki mitä tuo laskurin näyttämä tarvittava kaasari (VE 85%, 6000RPM -> 650CFM). Ja mulla loota vaihtaa jo reilussa 5000RPM. Eli ainakin noihin perustaen se 750 kaasari ei oletettavasti montaa heppaa lisää tois ja sitten se ei ole sen arvosta, ku ainaki viime kesänä tuo kaasari oli ainaki ajettavuuden osalta täys kymppi täsä koneessa ja uus maksaa kuitenki useamman satkun :wink: Varmasti toimis ihan yhtä hyvin 750:lläkin mutta liian kalliita on hepat jos todellisuudessa sillä vois vaikka sen 5-10hv saada vielä täsä vaiheessa.

    Joten jos vaan tuo paketti pellaa tolla 670:llä hyvin niin jatketaan sillä lähitulevaisuudessa ku eihän tää oo läheskään mikään edes 500hv kone jolloin vois vasta kuvitella tarvitsevansa sitä 750:stä kaasaria. On se isompi aina parempi joka hommassa mutta tässä sillä ei niin suuria etuja ainakaan teoriassa saavuttas :rotfl:
     
  17. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Ihan oikees oot kyllä. Normiajoon ja satunnaiseen revittelyynkin tuo kaasarisi kyllä riittää ja toimii paremmin kuin yli-iso. Jopa sittenkin, jos päivität konetta lisää.

    Ideana olikin se, että ei kaasarin vaihto pelkästään mitään auta. Mutta mitä enemmän konetta rakennetaan huipputehopainotteiseksi, sitä enemmän pienetkin asiat vaikuttaa. Kaasarin yksinään tuoma 5-10hv (oletusesimerkki) ei meinaa käytännössä mitään, mutta sit kun tuo sama teho pihistetään tuon lisäksi viidestä-kuudesta muusta paikasta, ero onkin jo huomattava.

    Mutta nää lähinnä vasta sitten ku alkaa koko moottori kiristyyn täysin eri tarpeet silmälläpitäen kuin nyt.

    Btw, itellä muute ton 499:n päälle tulossa 2x 750 tuplapumppu

    :poff:

    http://www.torinoproject.com/tech/holley_theory.htm

    Tossa on muuten hyvä sivu Holleyn sielunelämästä, vaikka perehdytäänkin lähinnä tuplapumppumalliin, on osasta tekstistä hyötyä myös vakuumin kanssa pelatessa
     
  18. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Jahas, sitä tuli tilailtua se Edelbrock Performer RPM imari, K&N X-Stream ilmanputsari (3" korkea, 1.25" laskeva pohja, virtaava kansi) ja suutinsarja (#64-99) Holleyhin. Jospa noilla pääsis vähä etiäpäin koneen hengittelyn parantamisessa.

    Sitten pitopuolesta piti heti huolestua ku ohan se nyt selvä että noilla virityksillä tuollaset 245 renkaat alkaa kaasulla sutimaan vaikka kolomensaan vauhista niin nyt on ollu sovitteella Weldin 15" vanteet joissa oiski sitte leveyttä 10" takana ja 295/50 rinkulat päällä. Backspace on 5.5" ja helevetin ahtaallahan ne tuolla takana on, onneksi perä ei itessään oo matalalla mutta semmonen 1-2 cm on rakoa suuntaansa (lähinnä jousipakka ja sisemmän puolen sisälokasuojan reuna on pelottavan lähellä), suattaavat ottaa kiinni kallistellessa/töyssyissä. En oo vielä päättäny otanko vanteet ku nuo Magnum 500 vanteetki on ihan uuvet renkaineen, sen verran että pari kesää alla pyöritelty. Ja neki on komiat. Tänään pitää päättää otanko vanteet vaiko en, pittää vissii ajaa peto luolasta pihalle että näkee vähä paremmin tottusko noihin Weldin vanteisiin.

    Niin, jos päädyn tässä illan mittaan ostamaan nuo Weldit niin sitte multa varmaan vapautus nuo uudenveroset 15" Magnum 500 vanteet. Ostettu ilmeisesti 2008-2009, 2008 valmistusleima ainakin löyty takavanteista. Ei oo kanttari ihottumaa ja hyvässä iskussa ovat. Etuvanteet varmaankin 7x15", takavanteet varmuudella 8x15". BFG rengastus joissa pintaa varmaan 90-95% elikkä eipä oo paljoa ajeltu eikä ees hirveästi suttailtu, edessä tais olla 215/65 ja takana 245/60 renkaat. Tosi komia ja virheetön paketti. Pittää vaan ny päättää raskinko siirtyä klassisesta lookista vähä racempaan :poff:
     
  19. ss-65 2d coupe

    ss-65 2d coupe 3rd gear

    Haa!!! just tehty kaupat 295/50 15 ja vielä ois hakuses 245/60 15 etukummit,joten jos päätät myydä noi vanteet ja kummit ja jos joku haluaa pelkät vanteet,niin oon kiinnostunut ostaan noi 245 kummit ja tulis mulle chargeriin eteen!!!niin sit kaikki kummit ois bfg.tä....(Ps.jos et sitte paa itselles niitä eteen.)
     
  20. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    En mää itelle laita, mulla on tossa ny renkaat mitkä saa ajaa asiansa. Pitää pärjätä nyt noilla Hankookeilla ku tein kaupat vanteista :poff:

    Myyn alustavasti vain pakettina tai voin jättää kyllä hyllyynki pölyttyy jos tuun katumapäälle :rotfl:

    Saa laittaa tarjouksia tulemaan. Vanteet on siis reilu pari vuotta vanhat ja virheettömät Magnum 500 7(?)x15"/8x15" ja renkaina BFG 215/65 ja 245/60 rinkulat, pintaa 7-8mm jokaisessa joten taitaapi olla aika lähellä uusien pintamäärää. Pyynti alustavasti 950€/sarja. Ei oo apteekin hinta mutta en mää näitä ilmankaan anna :wink:

    Pari kuvaa:
    http://www.dodgecharger.com/forum/index ... 6209;image
    http://www.dodgecharger.com/forum/index ... 6210;image
     

Kerro tästä muillekin!