Dodge Charger R/T 1969 440cid

Ketju osiossa 'Mopar B-Bodyt', aloittaja Charger´69, 5.5.2010.

  1. MJF

    MJF Gearhead

    Kieltämättä ihan asiallisen näköinen noillakin vanteilla. Vaikka oon ollu aina periaatteestakin noita vastaan :lol:
     
  2. kotr

    kotr 3rd gear

    Ai saakuta ku on komia...kyllä polttelis lähtä talliin hankaamaan omaa laturia!piru ku nämä työt haittaa harrastuksia!!
     
  3. 2dht

    2dht 3rd gear

    On hieno!!!
     
  4. Charger´69

    Charger´69 Gearhead

    Kiitoksia vaan kehuista, kyllä mää itekkii tuosta tykkään vaikka joskus aattelinki ettei musta koskaan mopari harrastajaa tuu vaan oikea lääkitys ja mikä vaan onnistuu :rotfl: :rotfl:

    Tännää tuli nuo koneen palikatki ja käväsinpä ruuvailemassa toiselleki puolelle nuo Weldit paikalleen. Olipa muuten ihme, taka-akseli oli just eikä melkeen keskellä eikä tarttenu alkaa akselia siirtelee eikä spacereita laittelee. Ruhtinaalliset noin tuuma on renkaista matkaa sinne sisälokasuojan sisempään reunaan ja näyttäs että "hyvin" mahtuu olemaan. Laiton toisen takarattaan alle noin 10cm korokettaki ja laskin auton alas nähdäkseni että kun taka-akseli taittuu ottaako se kiinni sinne lokasuojaa niin eipä ottanu, jäi vielä silmin nähtävä rako johon ehkä sormi mahtus vielä välliin :poff: Jos ei perä vaan koskaan tuu niin alas että ottaa sinne sisälokarissa olevaan ulompaan "pattiin" kiinni niin tuo onnistu liianki helposti.

    Sitte toinenki kiva juttu. On se nyt kivvaa. Mittailin tuossa Edelin RPM korkeutta ja tuota rautaimarin korkeutta. Oikeastihan se korkeusero taitaa olla jotain vajaa 2" jollen väärin muista? No mullapa onki siellä jo laitettu semmonen musta 1" korkunen korotuspala kaasarin ja alkuperäsen valurauta imarin väliin niin se oli jo ennestään korkeammalla ku vakio, tuotahan noissa ei normaalisti ole, tuota korotuspalaa??

    Ja karkealla mittauksella sainkin nyt eroksi vain noin reilun 1cm minkä tuo RPM imari on korkeampi ku tuo nyt paikallaan oleva orkkis imari + korotuspala systeemi. Ja tuo K&N 3" korkea ilmanputsari on 1.25" laskevalla pohjalla ja tulee näin ollen silmin nähtävästi alemmas kuin tuo Magnumin ilmanputsarikotelo. Eli kun vaihdan ton RPM imarin tonne tuolla K&N putsarilla niin paketti ei ole ainakaan korkeampi ku tuossa paikallaan oleva setuppi, saattaa olla jopa matalampi joten mahtuu paremmin ku hyvin jollen ny mitannu vitulleen jotaki hommaa!! :poff: Se K&N putsariki meni heittämällä Street Avengerin päälle ku poisti yhen turhan vaijerikiinnikkeen pultin missä ollu edes mitään kiinni, ei ota vivustotkaan mihinkään kiinni 8)

    No joo, menee se joku vitulleen näinki yksinkertasessa hommassa kuten harrastukseen kuuluu vaikka nyt näyttääki siltä että mikään ei voi mennä pieleen, eiku leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!! 8)
     
  5. Harzzza

    Harzzza 1st gear

    Ei saa tollasia kuvia laitella.. työpöytä kastuu !! :D Hienoo jos saat viä hilppeet survottua kiukaan päälle niin että luukkukin mahtuu viä kiinni.
     
  6. Charger´69

    Charger´69 Gearhead

    Dodii, ne vanteetki meni sitte kaverille Fjoordiin 8) Ettei kantsi ennee niitä kysellä. Nyt ku vielä sais itestä irti niin "paljo" että asentelis sen RPM imarin, tulpanjohtopidikkeet, vaihtelis loota+moottoriölpät, pesis ja kiillottelis nuo Weldit, säätelis kaasarin noille uusille palikoille jos tarpeen, on tossa suutinsarjaki nyt varalta jos meinaa laihalle mennä. Nopeusmittari alko raksuttaa kyllä syksyn viimesellä ajoreissulla, suas nähä joutuuko sinneki vaihtaa sitte vaijerin tai korjaa mittarin, toivottavasti vaan ois vaijeri tärissy irti mittarin päästä. Niin ja ne HEMI lätkät pitäs edelleen vaihtaa johonki vähä sopivampiin. Sittepä se vois alkaaki kesä 8)
     
  7. Charger´69

    Charger´69 Gearhead

    Jaahas, niin jenkki ku suomi B-body voorumillaki ku haukuttiin että mulla on liian pieni niin laitoin isomman heikon itsetunnon saattelemana! :poff: Niin joo ja tuo RPM imari on asennettu jo viikoja sitten, vaikutti melkosesti sen uuden K&N X-Stream putsarin kanssa lähtöihin! Ja mahtu just ja just tuo paketti vielä pellinki alle.

    Eli täsä just eilisiltana asentelin Holleyn Street Avenger 770cfm kaasarin Chargeriin. Aluksi vaihoin varalta yhellä pykälällä isommat toisiopuolen suuttimet sinne ku Holleyt tulee kuulemma vähän laihanlaisilla seoksilla tehtaalta, siellä on nyt siis 72/76 suuttimet. Sitte huomasin että tilaamani Barry Grant bensalinjat ei passaa kaasariin ku oli liian pienet ne adapteripalan kierteet.. No pitänee hommata vielä oikeen kokoset.

    Seuraavaksi oli vuorossa vastustaa Hollikan mukana tulleet bensalinjat. Ei meinannu niitä letkulähtöjä kaasarilta saada pitämään sitte millään. Toisipuolen letkulähtö alko pitämään ku kirras aina vähä kerrallaan, mutta ensiöpuolen letkulähtöä ei meinannu saada pitämään millään, piti kyllä ihan voimalla jo kirrata kiinni että alko pitämään. Onko nämä aina näin paskoja vai enkö mää vaan ossoo...? :poff: Nyt se ei enää tiputa, mutta saattaa siltiki vielä kostua hieman välillä, siis sen verran että sormeen jää bensanhajua ku hiplailee sitä liitoskohtaa.

    Eikä siinä vielä kaikki! Nuo kuuluisat "kurkistusikkunat" kohokammioon murtu molemmat auton käydessä vaikka laiton ne tosi nätisti kiinni. Olipas se mukavaa pyöritellä neulanpäällä ne sieltä kierteistä pois ne jämät mitkä jäi kierteisiin! Toivottavasti ei menny murusia kohokammioon, ainaki kierteet oli puhtaat joten jospa ei, selviääpä tuo jos alkaa vedot loppua suuttimien tukkeutumisen takia.

    Kaiken vastustamisen ja kiroilun jälkeen sain kuitenki auton tulille ja pääs testilenkille. Kylmäseoksia pittee vielä säätää, tuli bensaa raakana putkista kylmällä koneella. Muuten pelas suoraan laatikosta otettuna hyvin! Isompi kaasari toki tuntu ettei juuri autoa muuksi muuttanu, persdyno sano semmosta 5 hepan lisäystä isommalla kaasarilla. Mutta sitte vaihdoin sinne toisiopuolelle sen keltasen kevyemmän jousen ja jo pintakaasulla huomasi että nyt on muuten herkkyyttä ja voimaa tullu lissee ihan pienellä kaasun painamisella.

    Ja kun pääsi suoristamaan nilkan niin jopas vaikutti yks jousen vaihto järkyttävästi keskialueen tehoihin! Repi kyllä menemään ihan eri raakasti ku koskaan aikasemmin 8) Eipä ois uskonu että noin kova vaikutus tuolla toisiopuolen aukeamisella aikasemmin. Nyt se siis kulkee aika mukavasti, käy tyhjäkäyntiä hyvän oloisesti niin josko antas olla ny tollasenaan. En muuta säätäny ku tyhjäkäyntiä vähä nostin että käy +600rpm, en tiedä pitäskö seosruuveihin koskea kerran pelaa niin hyvin. Kylmäkäynnistys mötikkää pitänee vähä laihemmalle kääntää, muuten kai täsä vois vaan ajella menemään nyt ja toivoa että paikat kestäs edes jonku aikaa ku voimaa on selkeesti viime kesään verrattuna enemmän.... :wink:

    Suapa nähä että alkaako bensa maistumaan nyt ku tu toisiopuoli tulee peliin paljo aikasemmin, toivottavasti ne ei matka-ajossa oo läpät ihan selällään että pääsis edes alle 30l/100km :poff:
     
  8. PPRCuda

    PPRCuda Gearhead

    Santalan dynossa toisiopuolen jousen vaihdolla + 20 heppaa. (Mopar 489 cid + Speed Demon).
     
  9. Charger´69

    Charger´69 Gearhead

    Tuo +20hv tarkottaa varmaanki sitä keskikierrosaluetta vai oliko niin että sulla oli niin jäykkä jousi siellä että se esti toisiopuolen aukeamisen täysin auki..? :odroll:

    Perkele alko tää kevät just samalla tavalla ku viime kesäki, heti alkuun virtaongelmia vielä kylkeen, piti vielä uus laturiki ostaa laturiin ku entisestä laturista tuli ne toimintasavut pihalle :poff: No, eiku leuka rintaan ja uusia pettymyksiä odotellessa :wink:

    Tulpat tsekkasin tuosta, näytti olevan vaaleanruskeat eli ihan ok, mutta varmaan saisi saada vieläki enempi bensaa. Suuttimet nyt 72/76, vois kokeilla laittaa 73/77. Oli meinaan niin vaaleanruskeat että vähä enempi sais sitä ruskean sävyä olla vielä mukana jollen ihan väärässä oo miltä näitten tulppien pitäs näyttää :poff:
     
  10. fordgranada

    fordgranada 2nd gear

    mitä kuuluu tälle lataajalle kun nii hyvää juttua tuli :D
     
  11. kotr

    kotr 3rd gear

    Sorry ootee mutta miten tuon toisiopuolen saa äkempää auki? kaasari holley 570 :oops:
     
  12. Charger´69

    Charger´69 Gearhead

    Jos sulla on hollikassa kuten mulla tuossa Street Avenger versiossa (eikös 570cfm oo myös Street Avenger?) säädettävä toisiopuolen jousi niin sitä vaihtamalla löysempään toisiopuoli aukeaa nopeampaa. Se on siinä kaasarissa oikealla puolella sellainen musta pyöreä loota josta 2 ruuvia irrottamalla lähtee kansi irti ja jousi löytyy sieltä. Eiku "kevyempää" jousta tilalle ja raskaampaa jalkaa auton ajamiseen niin alkaa liikkumaan..... :rotfl:
     
  13. Charger´69

    Charger´69 Gearhead

    Oispa kyllä tullut MSD:ltä ihan mielenkiintoinen P'n'P ruisku :poff: Ei paljoa tartti asennella ja laite vielä säätäs itsensä. Isona plussana ettei tämä edes tee autoa modernimman näköiseksi vaan ratkaisu jättää vanhan kaasarivehkeen edelleen lähes kaasarivehjeksen näköseksi 8) Eikä oo ihan kauhean pahan hintainenkaan. Onkos kellään kokemuksia tästä MSD Atomic EFi systeemistä? Vaikuttaa liian positiiviselta ollakseen oikeasti sitä :rotfl:

    http://www.summitracing.com/parts/MSD-2900/
     
  14. kotr

    kotr 3rd gear

    Kiitos jousi vinkistä :D

    Itekki huomasin kasista tuon ruisku mainoksen mutta kyllähän se on ihan ihtesä huijaamista.. Ruiskut kuuluu paloautoihin :rotfl:

    Ei siinä.Oikiasti kyllä mielenkiintonen paketti.Ois mukava kokeilla pelaako pirssi miten tuommosella
     
  15. kotr

    kotr 3rd gear

    Mistäs semmosen veltomman jousen voi ostaa? onko kellään tuotenumeroa?
     
  16. Charger´69

    Charger´69 Gearhead

    Eipähän oo tullu vähään aikaan päiviteltyä tännekään mittään joten korjataan tilanne :oops:

    Eli Chargeri elää ja voi erittäin hyvin edelleen, tässä on nyt 4. kesä starttaamassa ja viime viikonloppuna tulikin jo ekat 100km pyörittyä kylillä ja hukattua osa takarenkaista risteyksiin :poff:

    Hirveästi ei ole tarvinut tälle mitään tehdä, viime kesänä tais olla ettei tullu tehtyä yhtään mitään, tosin surkeista keleistä johtuen ei kilometrejäkään tullut varmaan edes 1500km ajettua. Muutamissa tapahtumissa ja cruisingeissa tuli käytyä.

    Ne oudot starttausongelmat tosin jatku viime kesänäkin, eli kun kesäkuumilla pyörii kaupungilla ja jättää auton sitte parkkiin 15-30min ajaksi niin konehuone kuumenee seisoessa luonnollisesti melkoisesti ja sitten ei meinaa startti hypätä hammaskehälle vaan "ronklaus" vaan kuuluu startilta, vaikka kaikki kaapelit on tarkistettu/puhdistettu, akku uusittu ja starttinaki on uusi tehostartti.

    Nyt vaihdoin sitte vielä startin releenkin uuden kun oli niin surkian näkönen se entinen ja se monesti hörähti tulille noiden ongelmien tullessa ku heilutteli startin releen piuhoja. Nytpä starttaa kylmänäki välittömästi, ennen sahasi ensin 5s ja sitte hörähti tulille, nyt pamahtaa laakista kylmänä ja kuumana joten oiskohan se vika sitten ollu tuossa releessä, eli siinä minkä viimesenä vaihtaa tietenki :lol: Entisessä kyllä heiluki navat ja oli ruosteessaki jne. joten voinu hyvinki tulla jotaki jännitehäviöitä siellä että heikentäny niin kylmänä kuin kuumana starttaamista.

    Nepä onkin nyt sitten täsä viime vuosien aikana kaikki konehuoneen sähköosat sitten uusittu. Onneksi nuo on kuitenki suht edullisia, mulla on aina mukana varalta uudet varakappaleetkin noita jos joku pettää :rotfl:

    Ja laitettaa nyt yks kuvaki lataajasta pitkästä aikaa ku eilen illalla tuli vielä käytyä vähä päristelemässä.

    [​IMG]
     
  17. Charger´69

    Charger´69 Gearhead

    Chargeri elää ja voi hyvin ja 6. Suomen kesä tälle kapistukselle on tulollaan.. Pientä autokuumetta aina satunnaisesti ollut ilmassa niin välillä on kuumottanut taas -72-74 isolohko Cuda mielen sopukoissa. Että en ole myymässä enkä vakavasti vaihattelemassakaan tätä kun tällaista toista ei löydä nykypäivänä enää ihan noin vain, mutta jos sinulla sattuu olemaan sellainen viimesen päälle nopea isolohko -72-74 Cuda ja Chargeria tekisi mieli niin voitaisiinhan me leikillään jutella ainakin puhelimessa... ;) Eli saa ottaa yhteyttä jos siltä tuntuu :)
     
  18. wedge44068

    wedge44068 2nd gear

    Älä ny mee vaihtaan,ei se siitä parane!
    Helekkarin hieno vehje tuo Chargeriki..mitä tuohon nyt parempaa??No tietenki Hemi :oops:
     
  19. Charger´69

    Charger´69 Gearhead

    Hemi se pitäs raskia pellin alle ostaa ku en vieläkään oo saanu noita Hemi lätkiä ovista pois, ehkä se on kohtalo... :rotfl:
     
  20. Charger´69

    Charger´69 Gearhead

    Tässähän on kohta kaikkiaan 6 vuotta Chargerin kanssa vietetty varsin seesteistä elämää paria eka kesää lukuunottamatta jolloin oli sähköpuolella enempi vähempi haasteita koko ajan, nyt ei ole muuta tarvinnut tehä ku pittää hyvänä ja vaihella öljyjä viimeiset vuodet 8)

    Siitäpä se pieni ajatus on nyt lähtenytkin että onko tämä liiankin helppoa harrastamista kun pelkällä öljyjen vaihdoilla ja vahaamisella selviää kesästä toiseen, josko sitä pilaisi tämänkin auton ja alkaisi suunnittelemaan 8-71:stä tuohon venakoppien väliin :poff:

    Moottori on hyvässä peruskunnossa ja lootakin on vaihvistettu jne jne., voisi kokeilla ihan alkuun miten se pelaisi tuolla 8-71:llä, sehän on kyllä helppoa riisua pois jos tuntuu että auto ei miellytäkään sitten enää. Onkohan näiden muutoskatsastuksessa mitään erikoista nykypäivänä? Hommais lasikuitukonepellin ja tekasis reiän siihen ja ahdinpaketin, survoo kamat sisään ja käy dynosta hakemassa sopivat tehopaperit ja konttorille? B-bodyssa nousee tuon 440cid isolohkon kanssa kyllä tuo 8-71 kaasareineen ja putsareineen melko korkealle konepeltilinjasta, mahtaakohan tulla ongelmia katsastuksessa tämän kanssa? Katsastaahan voi jollaki kärpässilmäputsareilla niin ei tule niin korkea mutta onko se silti liian korkea?

    Monessa vehkeessä tuo 8-71 istuu niin matalalla että hyvä kun ilmanputsarit tulee pellistä läpi, mutta Chargerissa se tulee kyllä kaasareineen ja osa ahdintakin pihalle konehuoneesta, tuo hieman huolettaa.
     

Kerro tästä muillekin!