Dodge (Chrysler) Stratus 2,5L V6 laturi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja sectoid, 13.4.2017.

  1. sectoid

    sectoid Gearhead

    Stratuksen konehuoneesta alkoi kuulumaan voimakasta vonkunaa, ja epäilyksen alaisena on viimevuonna vaihdetun laturin laakerit. Ääni kuulostaa tulevan laturin suunnalta, joten sitä pitää nyt yrittää vaihtaa. Vaihtolaturi on lienee tehty jostain puoliksi syödyistä tonnikalapurkeista, koska laatikossa lukee made in China. Varaosat taitavat olla vähän huonolaatuisia nykyään, koska hihna ei ole mielestäni liian tiukalla.

    Onneksi vanha on vielä tallessa, eikä viimevuotinen vika ollut laturissa, joten sen vaihtaminen oli sinänsä turhaa. Kaverilla ei ole nyt aikaa laturia vaihtaa, joten voisin yrittää tehdä työn itse. Kaverin mukaan vaihtaminen on hankalaa, enkä tiedä pitääkö siinä olla jotain muutakin kuin pelkkä työkalusarja. Auton alle en pääse, joten yläpuolelta pitää yrittää vaihtaminen tehdä.

    Youtubesta löytyy video rinnakkaismallista, mutta en tiedä onko siinä jotain olennaista eroa omaan Stratukseeni.



    Pitää vielä harkita jos teettäisi ammattilaisella.
     
    Muokattu: 13.4.2017
  2. autoilija

    autoilija Gearhead

    Vonkuminen voi olla myös diodisilta, lataako vakaasti kuormalla / ei kuormaa?
     
  3. sectoid

    sectoid Gearhead

    Pitää katsoa jos saisi mitattua jotenkin. Vonkuminen on "mekaanisen kuuloista", ja autokorjaaja kuulostelun jälkeen epäili laturia myös.

    Nuo Youtuben videot eivät ainakaan lisää itseluottamusta vaihtotyön suhteen. Auton alle pitää käytännössä päästä, eikä se ole kotioloissa mahdollista. No, tätä tämä on vanhojen autojen kanssa.
     
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mun avoratus lopetti lataamisen viime kesänä. En hiffannut miten vitussa se laturi irrotetaan, ja kun en mennyt pötkölleni märkään maahan (laiska selittää)niin vein koko pulkan autosähkärille. Hiilet sököt. Sähkärikin sanoi että on se irrotellut helpompiakin tapauksia. :)
    Kotona sit katoin manuaalista, auton alle on päästävä.
     
  5. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Sitä se nykyään on, just vaihdoin Jeepin Compassiin laturin, alakautta ja piti ilmastoinnin kompura irroittaa, putkista siis myös, ei taipunut letkut niin paljoo, että olis saanu laturin pois. Yläkautta olis ollu ohjaustehostimen pumppu ja imusarja tiellä...

    Asiakas hankki itse laturin toi kans Kiinan laturin WPS:n, epäilen että vuoden sisään vaihdetaan taas (sanoinkin asiakkaalle, että ei tuu näkemään ens vuoden toukokuuta tuo laturi)!!
     
  6. sectoid

    sectoid Gearhead

    Vanhassa laturissa on ainakin Mitsubishin logo, joten se voisi vielä kestää. (Se siis vaihdettiin turhaan viimevuonna). Uusi laturi taitaa olla juurikin WPS, en muista varmasti. Todella surkeaa laatua. Pitää kysyä saako takuuna jotain tilalle. Autolla ajettu vaihdon jälkeen muutama viikko. Se on kyllä metka tuo laturin kiinnitys. Paikka näyttää helpolta, mutta se ei olekkaan.
     
    Muokattu: 14.4.2017
  7. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Juu se on siinä tyrkyllä kun pellin avaa mut ei olekaan ihan niin simppeli. Hihnan kiristys on alapuolella, yläpuolelta ei sovi minkäänlaisilla pulkkanaruilla roplaan. Se nostetaan ylös sieltä, lohkon kyljestä laturin yläkiinnike ensin irti.
     
  8. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Cirrus/stratuksessa mikään huolto tai korjaus toimenpide konehuoneen puolella ei ole helppoa, jakopään hihnan/vesipumpun vaihto se vasta hauskaa onkin, multa vei 12h opin ja erheen kautta kun ei tietänyt mitä kaikkea pitää purkaa pois edestä. Se tulipellin puolinen jako koppa on haastava ellei pura puolta autoa pois edestä. Hyvä ja luotettava auto minulta tykkäys piste. :D
     
  9. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    tee ramppi ja aja se keksintö 40-asteen kulmaan ellei kunnon tunkkia ole.
     
    chevytb02 tykkää tästä.
  10. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Juu olikos siinä takimmaisen jakopään kopan edessä ohjaustehostimen jalka, ja senkin ruuvit vielä koneen ja rintapellin välissä. Ja ahtasta, tottakai.
     
  11. sectoid

    sectoid Gearhead

    Pitää katsoa jos Stratuksen saisi vietyä ammattilaiselle tässä lähiaikoina. Jakopään hihna, vesipumppu, imusarjan tiivisteet, venttiilikopan tiivisteet, sytytystulpat yms osat vaihdatin vuosi sitten. Vaihdelaatikon öljy sekä suodatin vaihdettiin samoihin aikoihin. Olen laittanut autoon paljon rahaa, joten en luovuta aivan helpolla.

    Nyt kun olen ajanut muutaman päivän Toyotaa, niin on jo ikävä Stratusta. Automaattilaatikko sekä V6 ovat kiva yhdistelmä. Avensis on tosin hiljaisempi, se on pakko myöntää. Mikäli olisin rahamies, niin ostaisin Toyota Camryn V6 koneella. Saisi molempien autojen hyvät puolet.
     
  12. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

  13. sectoid

    sectoid Gearhead

    Tässä on sen uuden vonkuvan laturin laatikko. Saa nähdä miten käy vaihdon kanssa.

    [​IMG]

    Tämä on se autossa aikaisemmin ollut. Pitäisi olla ehjä.

    [​IMG]
     
  14. sectoid

    sectoid Gearhead

    Vika olikin kiristinpyörän laakerissa. Ei ollut onneksi kallis osa, ja nyt on varalaturi olemassa.
     

Kerro tästä muillekin!