dodge dakota 3,9L vm88 hyytyy lämpimänä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja antti919, 23.11.2011.

  1. antti919

    antti919 1st gear

    Elikkäs kun auto lämpenee normaaliin käyntilämpötilaan nii auto rupeaa kaasuapainettaessa hyytymään. kylmänä toimii normaalisti mutta mitä enemmän lämpiää sitä enemmän ongelma ilmenee.

    toinen samalainen auto löytyy mistä ollaan otettu osia kokeiluun mutta loppuu ideat mikä voisi olla

    Koko ruisku yksikkö
    Koneen tietokone
    lämpöanturi
    virranjakaja
    edellämainitut osat kokeiltu ehjästä autosta mutta sama vika jatkuu ..

    kiitos jo etukäteen
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Happitunnistin??
     
  3. laundrybros

    laundrybros Gearhead

    Tyhjäkäyntimoottorin väliratas hampaaton ja tyhjäkäynti säädetty kylmänä hyväksi?
     
  4. villeh_93

    villeh_93 1st gear

    Re: dodge dakota 3,9L vm88 JELPPIVÄ

    moro ! mullakin ois samanlainen rojekti työn alla mutta en sua leimaa siihen kun päästöt huitelee taivaissa...

    tästä tuli mieleeni että kuuluukos tällääisessä olla katalysaattori pakollisesti ja miten on se ilman puhallus kompuran laita ? itte en laittanu kattia putkeen kun sitä tein...

    auto on dakota vm 1988 3.9 v6 se, lambda anturilla varustettuna.
     
  5. Imusarjan tiivisteet vaihtoon, myös se ruiskun ja imusarjan välinen laippa. Oma 89 ilman kattia,
     
  6. kaimolle

    kaimolle 1st gear

    Ostin vuosi sitten 1989 Dakotan 3,9 l V6:lla. Olen siitä asti paininut saman ongelman kanssa kuin antti919 long time ago. Olen vaihtanut lämpötila-anturin, putsannut kaasuttimen ja vaihtanut siihen tiivisteet ja o-renkaat. Lisäksi olen tsekannut ja puhdistanut johtoliitokset.

    Kinnostaa vietävästi löytyikö syy kuvattuun ongelmaan? Minultakin loppuu ideat.
     
  7. L.P.

    L.P. Gearhead

    Onko vikakoodeja?

    Heittelen ideoita:
    Lambda, kuten Jamant ehdotti edelliseenkin.

    Polttoainepumppu? Jos kokeilisi mitata paineen kun ajettu lämpimäksi ja vika on päällä.

    Voisi testata väliaikaisesti poistamalla EGR käytöstä. Letku irti+tukkoon. Helppo testi, onko vaikutusta.

    Toimiiko nopeusanturi? Jos ei toimi, niin varmasti kaikkea kummaa ongelmaa voi ilmetä. ECM luulee että ollaan paikallaan mutta onkin yhtäkkiä kuormaa moottorilla.
     
    Muokattu: 6.8.2024
  8. kaimolle

    kaimolle 1st gear

    Kiitokset vinkeistä L.P. Täytyypä tsekata nuo. Mites muuten tyhjäkäynnin säätölaite (idle speed control ISC)? Kun pysähdyn valoihin ja pidän kaasulla kierrokset korkeammalla, auto lähtee vihreillä räkimättä. Ilman kaasun lisäystä auto sammuu tai räkii hetken rankasti ennen kun päästään korkeammille kierroksille. Sitten toimii taas hyvin.

    Ylipäätään Dodgessa on selvästi olemassa piste, jossa auto ei toimi eli kun moottori saavuttaa normaalilämmön, pysähtyminen tyhjäkäynnille ja sen jälkeen kierrosten lisäys.
     
  9. L.P.

    L.P. Gearhead

    Ensin vikakoodit, sitten arvuutellaan lisää.

    ISC pitää vaihtaa ja myös pitää vaihto-osa aina mukana ajossa. ISC säätö on tehtävä FSM:n proseduurin mukaan, ei ollut intuitiivinen. Jos sinulla ei ole FSMää, niin hankintalistalle.

    [​IMG]

    Myös viallinen nopeusanturi aiheutti pysähtyessä sammuilua ja yms. outoja oireita. Normaalilla moottorilämmöllä ECM siirtyy closed loopiin ja jos anturivikoja (ks. vikakoodit), niin käynti ehkä huonoa ja mahdollisesti joku limp mode päällä.

    Kokemukseni 318 TBI 1989, osiltaan melko identtinen sinun mallin kanssa.
     
    Muokattu: 8.8.2024
  10. kaimolle

    kaimolle 1st gear

    Lot of thanks vinkeistä L.P. En tiedä onko Mikkelissä mahiksia lukea noin vanhasta autosta vikakoodeja. Siksi mennyt vähän niinkuin arvuutteluksi

    Onko tuo ISC niin epävarma, että niitä pitää olla kaksin kappalein?

    Tyhmä kysymys, tarkoittaako FSM shop manuaalia? Minulla on sellainen, mutta vuosimallista 1991.
     
  11. L.P.

    L.P. Gearhead

    Muokattu: 10.8.2024
  12. kaimolle

    kaimolle 1st gear

    No voihan venäjä, onpa jännä systeemi. Mielettömästi kiitoksia! Nyt vuoden vaivannut ongelma saattaa ratketa noilla vinkeilläsi. Jee! :)
     
  13. kaimolle

    kaimolle 1st gear

    Joo, vika taisi selvitä. ISC-yksikön sisällä on kärjet ja toinen kärki oli paikallaan, mutta se oli poikki kiinnityskohdasta eli yllä kuvattu ongelma esiintyy tuossakin tilanteessa. Toki nuo L.P. kuvaamat syyt voivat ilmetä samalla tavalla.

    Poistin ISC:sta rattaat, vaihdoin säätötappiin lyhyemmän ruuvin ja iskin paikalleen. Säädin sitten tyhjäkäynnin sopivaksi ja nyt kone toimii kivasti so far. Täytyy jossain vaiheessa tilailla uusi. Se on yllättävän kallis komponentti, Rockautossakin lähemmäs satasta.
     
  14. L.P.

    L.P. Gearhead

    Saatko updatea, että poistuiko kuumana hyytyminen ISC:n korjaamisen jälkeen? Antoiko vikakoodeja tässä tapauksessa?
     
  15. kaimolle

    kaimolle 1st gear

    Osa tulee tod.näk. tällä viikolla. Nyt kun tuo ISC on ollut poissa käytöstä, niin auto toimii hyvin tyhjäkäynniltä lähdettäessä eli viittaa vahvasti ISC:iin. Tosin lähtee alle termostaattilämmön huonommin käyntiin.

    Osa muuten löytyi eBayn kautta puolet halvemmalla kuin Rockautosta.
     

Kerro tästä muillekin!