Dodge Dart -66 x3

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Hukka86, 20.5.2020.

  1. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    bensamittarikin toimii jollain lailla mutta vähän pienellä matkaa (omegan anturi) katsotaan talvella rakentasko omegan mittarin vai antasko olla
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos lämpömittari toimii oikein, niin se vierastaa sitä Omegan anturia.

    Tuon saisi tod näk toimimaan ihan oikein ebaysta ostettavalla parinkympin adapterilla.

    Se oli joku opetettava laite anturin ja mittarin väliin ja esiintyi tällä foorumilla jossakin keskustelussa.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

  4. Varmaan eri. Kaivoin ensimmäisen googlesta idea edellä.
     
  5. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Joo tiedossa myös noi mutten mielellään haluis ylimääräisiä bokseja. mulla on mittarikin ton pariksi (omegasta). Kahtoo talvella kun on käsissä saisko kohtuu vaivalla sen tai muokattua omaansa muuten vastuksilla
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Anturin rinnalle laitetulla vastuksella saat siirrettyä aluetta, mutta se ei ole lineaarinen muutos asteikon mitalla. Mutta jos vastuksella siirtää tyhjän kohdan vaikka 1/4 kohdalle, niin voi olla, että se viisari jaksaa liikkua jotenkin loogisesti siitä ylöspäin. Sit vaan mittarin alle tarra, jossa maininta, että "kanisteri on takakontissa ja kävely alkaa neljännestankin viivan tienoilta". Ei pääse yllättämään apukuskiakaan sen jälkeen.

    Ainoa auto, millä oon koskaan jäänyt tienpäälle bensapulaan, on samanmoinen -66 Dart kuin sulla (ja mulla!). Tapahtui joskus >40 vuotta sitten. Olin just ostanut sen ja menossa Oulunkylän Nesteelle tankille, koska mittari näytti aika vähää. No se mittari ei pitänyt ihan tarkalleen paikkaansa. Ei ollut kuin puolen kilsan jaloittelu.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Viiskymppiäkin on vähän siihen nähden kun alkaa jotakin itse väsäämään ja ostaa ne komponentit yms yms.
     
  8. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

  9. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Sitä vastusta pitäisi saada pienemmäksi koska omegan anturi ei mene tarpeeksi pieneksi niin täytyy katsoa saako mittarin vastusta pienennettyä.
    Bensaahan siinä on nytten vaikka näyttäisi tyhjää joten sen puolesta harmiton heitto
     
  10. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vastus pienenee kun laitat tankkianturin rinnalle vastuksen. Mutta kun se Omegan anturi on suuriohminen, niin mittari ei sillä lisävastuksellakaan tee täyttä liikettä.

    Toki sen mittariston takana olevan 5 voltin jännitetasaimen voi korvata kytkennällä, joka tuottaa enemmän, mutta sitten joudut skaalaamaan myös lämpömittarin. Se ebay/aliexpress purkki tuntuu siinä vaiheessa oikotieltä…

    Mä oon viritellyt mittareihin noita, kun halusin bensamittarin päädyt kohdalleen ja lämpömittarin normilämmöissä pikkuisen alle puolen välin.
     
    kerkko tykkää tästä.
  12. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Onkohan tuossa mittarin päässä kalibrointimahdollisuutta, joskus kokosin audiin mekaanista mittaristoa ja siirsin aloituspäätä niin että kun viisari on juuri F n alla bensa loppuu.
    Ei toiminu, kaverin vaimo oli jäänyt tien päälle kun toisella autolla oli vielä päässyt 50 km kun menee alle asteikon ja tällä ei.
     
  13. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    No joo ite en tykkää ajella noilla ruisku vehkeillä tankkeja tyhjäksi asti kun pumput vaan kärsii. Itellä ei ole mennyt vielä 20vuoteen yhtään ruiskun bensa pumppua ja joillaan menee jatkuvaan. Edellisessä harrasteessa meni siirtopumppuja kun imuputki meni tukkoon muutaman kerran
     
    LPV tykkää tästä.
  14. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    käyty tossa tunti säätelemässä autotunella seoksia kohdilleen ja tuntuisi toimivan nyt jo paremmin kuin kaasutin/jakaja yhdistelmällä. ainut murhe mikä niin tyhjäkäynti on pätkivää/ravistavaa alle 1000rpm tää vaiva oli jo ennestään jolloin syytin jakajaa/kaasaria muttei vika niissä näköjään ollut en silloin tiennyt millä kierroksilla yms tekee.
    alipaineet lähtee hyppimään seokset hyppii mukana voi pyöriä hetken hyvin kun laskee tyhjäkäynnille ja aloittaa sitten rytkyttämisen (hieno ominaisuus)

    täytynee seuraavaksi tarkistaa venttiilivälykset (ei hajua milloin katsottu) paljonko olisi hyvä välys?
    ennakko tarkistaa lampulla hyppiikö kiinteellä (trikkeröinti tehty jakajasta) tämänhän voisi aiheuttaa jakoketju ja jakajan ratas

    [​IMG]
    tollasella ennakko kartalla mennään toistaiseksi tuskin kovin hyvä
     
  15. Tuosta?

    Usually, Chrysler recommends 0.010" for the intake and 0.020" for the exhaust. Some suggest leaving pre-1973 slant sixes, which may not have hardened valve seats, a little looser - 0.012" and 0.022" - to avoid burning. Now adjust the rocker arm screw so there is the correct amount of play (e.g. 0.010") between the valve tip and the rocker arm, using feeler gauges.
     
  16. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Ilmeisesti kuumana nyt näyttäs olevan kylmänä imu 0.2mm pako 0.4mm ainakin osa mitä nopeeta vilkasin
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Pätee vaikka vakionokalle. Muille voi olla ihan erit. OGC:n kepukka 225 vaparille oli 0,020" molemmin puolin ja sen kuuli. 170 turbo injectioniin teettämä on 0,016" molemmin puolin. Ja kun tuo kierrätys muuttaa välyksiä aika joutuisaan, niin esim puristuspaineista ei virinokalla kannata huolestua, jossei ole just säätänyt välyksiä kohdalleen.

    Mä olen alkanut pitää siitä venttiilien rapinasta. Mä tainnutin sitä 40 vuotta ja totesin hävinneeni. Antaa ropista. Sitten kun on hiljaista, on jotakin rikki.
     
  18. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Juuh säätelin kylmänä 0.35mm imu 0.6mm pako ei muakaan ääni haittaa 2&3 imut oli aika lailla 0.
    Koneen heilumiseen lääkkeeksi tuli tänään postissa eilen tilatut weststar merkkiset koneen kumityynyt jos ei pelottas rytkyttäessä että hyppää syliin koko malmikasa. Entiset aika ratkeilleen näköiset
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Koita saada asennettua niin, etteivät jää "jännitykseen". Mä kirrasin jotkut kumit vähän korkeammalle. Ajatus oli saada kumit kireälle, ettei moottori heilu määrissä. Seuraavana aamuna hantin puolelta kumi irronnut vulkanoinnista ja moottori vähän alempana. Nykytarvikkeiden vulkanointi on joskus vähän heikompaa kuin ennen oli.
     

Kerro tästä muillekin!