Taas uutta päivyriä, kunnes tulee joku ahaa elämys.. -66 2d Dartti. Flippikeulalla. Koneena - 72 360+904 ja vahva 7 1/4 hanuri Tuota koitin jo alussa hetken myydä ja kun kauppa ei käynyt oli tarkoitus et korjaan koneesta öljyvuodon lootan ja motin välistä. Kone ja loota pois ja öljypohja auki. Laakereihin tietty ajattelin kurkkia samalla, mikä kannatti.. Niistähän löytyikin ilon väriä,joten edessä enemmän remppaan. Akseli olikin joskus hiottu . 010, nyt menee varmaan kiillotuksella, mutta kun pytytkin oli aika kulahtaneet ei auttanut kuin lyödä motti osiksi ja alkaa kattoon uutta palikkaa... Elikkä Kone std koossa, joka nyt Porataan .040 Männät hypereunukit pienellä patilla Kb:n 190 Scatin-I beam veivit Promaxx alukannet Nokka https://www.lunatipower.com/Product.aspx?id=1533&gid=247 -Nuo on nyt jenkeistä tulossa. Lohkoa tuli eilen sitruunahapossa keiteltyä, mut tällä kertaa tuli hätäilyä niin jäi pesu vähän torsoksi... Autohan ollut viimeksi leimassa 2006, mutta koppa ei kaipaa mitään, eli tekniikalle päivitys ja ajoon... Dodge Dart - 66 by Tero Soini, on Flickr
Tarkotus oli et ajelen sillä alussa,mut tehrää ny koneki eka....Sithän saaki lootan rempata ja sen jälkeen tuleeki varmaan perä
en tykkää... eikö näihen tilalle vois kiihytys aihioiksi ostaa vaikka civikkejä? tai pemaria??? jos sen pitää takaa vetää?? anteeks...
Vaikka minulle. 64-65 valiant on hieno. 67-69 dart on helvetin hieno. 68-69 gts 340/383 koneella alkuperäinen on usassakin haluttu ja kallis. Puhumattakaan alkuperäisistä 440/426 koneilla.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Dodge_Dart "HEMI Dart: Vuonna 1968 Dodge suunnitteli Hurst-Campbell inc.:n kanssa erikoismallin, joka sisälsi 426 kuutiotuumaisen ja 600 hevosvoimaa tuottavan Street Hemin lisäksi lasikuituiset etulokasuojat ja konepellin sekä kevytmetallipuskurit. Autossa ei ollut ikkunaveivejä, vaan ikkunat avattiin vetämällä nahkaista vyötä, joka oli kiinni ikkunassa. Takapyörän aukot oli levennetty mahdollisimman suureksi, ja niiden sisältä löytyi slicks-renkaat. HEMI Darteissa ei myöskään ollut peilejä, radiota, sisälokasuojia tai takapekkiä painon vähentämisen vuoksi. HEMI Dart ei ollut tieliikennekelpoinen, vaan se suunniteltiin kilpa-autoksi. Varttimailin tämä auto suoriutui 10 sekunnissa. HEMI Dart on edelleen nopein vakioauto varttimaililla."
Juu, tuon tiesinkin, taisi Ruotsisssakin olla tuollainen, lieneekö aito? Mutta alkuperäistä kysymystäni lainainatakseni, saiko kaupasta liikennekelpoisen 440 tai Hemidartin?
Hiukan riippuen määrittellystä, että mitä tarkoittaa liikennekelpoinen. Jos se tarkoittaa, että saiko Hurstin tekemillä 440/Hemi Darteilla ajaa kadulla, niin saattoi sen ehkä kilpiin saada jossain. Mutta jos se tarkoittaa mukavaa kauppakassia, niin sitä ne tuskin oli. Tässä on esim. muutama kuva:
”1969 The 2-door sedan was dropped at the end of 1968 and replaced with the Swinger 2-door hardtop for 1969. Also added was the Swinger 340. The entire 1969 Dart range received trim updates including another minor revision of the grille, and a return to rectangular park/turn lights. The 1968 round side marker lights were replaced with rectangular reflectors. Head restraints were optional equipment until January 1, 1969, when their installation became mandatory under federal law. The 6-cylinder models received a carburetor anti-ice system borrowed from Canadian-market Chrysler 6-cylinder engines,[28] and the drum brake automatic adjusters were revised for more consistent operation.[29] At the top of the Dart performance range for 1969, there was limited availability of the 440 V8 in the Dart GTS model.” Lopussa se sanotaan 440 kohdalla. 426 lienee kilpuri ollut vainen.
Nappasin nuo kuvat tästä jutusta: https://www.hemmings.com/blog/article/1969-dodge-dart-gts-m-code/#&gid=1&pid=4 Oliskohan tuo M-code ollut just tuo?
"and you couldn’t fit a power booster under the hood anyway, what with all that engine there." Tää on kyllä ihan puppua, hyvin mahtuu tehostin isolohkon kaa Vaikka fenderwellit jollain 2" primääreillä tuli tohonki, tehtaan sarjoilla ei ois mitää murheita tehostimen kaa.
Riippuu varmaan tehostimen mallista. Jos on se isohalkaisijainen paistinpannu, niin ei mahdu, mutta pienempihalkaisijainen(kaksikalvoinen?) menee varmasti heittämällä. Tuota Migueloksen kuvaa kattoessakin näkee että venakopan ja pääsylkän välissä on enemmän tilaa kuin pääsylkän ja rattiakselin... Noita 440 Dartteja tehtiin dealer-asennuksina ainakin Grand Spaulding Dodgen toimesta. Ottivat uuden 383 GTS:n ja vaihtoivat koneen 440:ksi. Ja on olleet myös liikennekäytössä.