Dodge Dart GT/GTS/Swinger 1969

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Dart & Valiant Association ry', aloittaja Mr.Speed, 8.9.2003.

  1. Mr.Speed

    Mr.Speed Gearhead

    Taitaa olla tyhmä kysymys, mutta mitä eroja on Dodge Dart GT:ssä,GTS:ässä ja Swingerissä? ..niin ja onko noita tehty myös `67-`68 vuosina?
     
  2. Käkö

    Käkö Gearhead

    Lisää tuohon listaan vielä GSS-mallit niin saadaan kirjotella kohtuu paksu kirja :grin:
    Vai haluatko noin yleisimmät erot ?
     
  3. Mr.Speed

    Mr.Speed Gearhead

    Niin siis en mää kaikkia pikku eroja tarkota vaan isoimpia tai yleisempiä eroja noiden välillä :smile:

    _________________
    Fashions fade,real style never does.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Mr.Speed 2003-09-08 23:25 ]</font>
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    GT on varustelupaketti johon kuuluu jotain listoja ja krumeluureja ja oli saatavilla vaan 2DHT:na niinku noi muutkin, sekä avona. GTS taas oli sekä tekniikaltaan, että muulta vasutelultaan prameempi, saatavilla vain 340 ja 383 koneilla (440 vuonna '69?) Swinger taas oli riisuttu versio 340 GTS:stä, eli ei niin kauheesti koristelua ja helvempi hintalappu, mutta performanssi osat ja alusta oli kohdallaan. Swingeriä ei kai ollut avona, ja tarjolla vaan '69?
     
  5. Käkö

    Käkö Gearhead

    440 varustetut "GTS"-mallit oli GSS-malleja eli Grand Spauldingin väsäämiä vehkeitä, se tilas GTS-autoja rullaavina tehtaalta ja pudotti kohtuu korkeelta 440sen sisään ja pelit baanalle, ulkoisesti lisättiin joihinkin autoihin GSS merkit mutta kaikki ei niitä halunneet...
    Samalla se viritti asiakkaan niin halutessa muitakin GT-ja GTS-malleja ja lätki niitä GSS-merkkejä niihin.Kätevä firma kaikenkaikkiaan, MR.Norm oli ollut paikallisella clubilla ja kuullut kun osa hänen asiakkaistaan oli valitellu kun kaikilla tuntuu olevan GT tai GTS malli niin liikennevalokisat oli kuulemma tylsiä...
    '69 vuosi oli siinä erikoinen että Swinger-malli ajettiin markkinoille ikäänkuin kokeeksi miten se swinger-nimi uppoo kansaan ja sillä tavoin saatiin myöskin vähän halvempi malli markkinoille.
    Bumblebee raidotukset hävis '70.
    Niin ja noi raidathan muuttu hitusen joka vuosi.
    Niin ja vähän ohi aiheesta, tuo Mr.Norm duunas myös Demoneja ym.esim.'70 Demon 340+paxtonin ahtimella ja silleen...
    '67 on suorakulmaiset etuvilkut.'68 pyöreet, 69 taas vähän pienemmät suorakulmaiset etuvilkut... selvä juttu eikö :grin:
     
  6. Mr.Speed

    Mr.Speed Gearhead

    juu tulihan tuo nyt selväksi :grin: kiitos tiedoista vastanneille.
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Grand Spaulding Dodge ei ollut ainoa joka teki noita virivirversioita, aivan niinkuin ei Yenco ollut ainoa joka teki noita ooppeleita vastavasti, mutta kummatkin tunnetuimpia alallaan. '69 vuonna tota 440 darttia sai kuitenkin joka diileriltä. Silloin autot toimitettiin tehtaalta Hurstille ilman konetta ja siellä asennettiin 440 magnum moottorit nokille. Autot oli kuitenkin 383 malleja ja mm. konepellin "scoopeissa" oli vielä 383 tekstit, 440 tekstit seurasivat auton mukana hansikaslokerossa. 440 mallia ei löydy mm. tehtaan korjaamokirjasta eikä se virallisen kannan mukaan kelpaa "vertailuautoksi", eli sitäkään ei pidetä tehtaan omana mallina.
     
  8. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ooppeleita... Onko Chryslerit sitten Talbotteja? :lol:
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei. Ne on Simcoja.
     
  10. Käkö

    Käkö Gearhead

    Juu, tolleehan se meni, useimmat diilerit ei kauheesti niitä mainostanu, kunhan oli tarjolla jos joku tajus kysyä...
    Toi Grand Spaulding piti niistä mekkalaa aikalailla joten ekax se tulee mieleen kun noista autoista puhutaan.
    Löysin netistä viime vuonna GSS-Dartin myynti-ilmoituksen ja ajomääräksi ilmoitettiin 6000 mailia ja hintapyyntö oli 38000 dollarii, no sama auto tuli alkuvuonna myyntiin uudestaan ja nyt ajettu 15000 mailia ja pyynti oli 68000 dollarii...
    Taitaa olla eka auto maailmassa ku ajattaessa autolla hinta vaan nousee.
    Ja on ilmeisesti menny kaupax kun ei enään löydy oikeen miltään listalta...
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

  12. 340cid

    340cid Gearhead

    Niin, tarkoitin tuossa yllä sitä että kyllähän nyt toki Swingeriä löytyypi vm.70 ja raidoillakin. :-o
     
  13. Käkö

    Käkö Gearhead

    Yep, oon itekin nähny '71 ja '72 vielä raidoilla, mutta noi tehtaan "viralliset" kirjat väitti tolleen et ne olis hävinny '70, eipä noista tosiasiassa varmaan enään kuka ota selvää, on toi autotehdastelu sen verran villiä ollu '60-ja '70 luvuilla, tuotantomäärätkin on "almost accurate" niinku yx vanhempi herrasmies tuolta oregonista sano... :grin:
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Toi 440 Dartti(-68 ja -69), onko tehdastekele vai jotain muuta, kun korjaamokäsikirjoissa on vain 383 Dartin kohdalla. No kyllähän se nyt kuitenkin on tehdastuote(mm. Chrysler Power artikkelit), sehän on vain kasattu Hurstilla, joka oli erikoistunut sporttimalleihin( Chrysler 300 Hurst ym). Vrt vaikka Clio V6 sport, sekään ei ole tehtaan tekemä vai onko, nehän tehdään trw:n tehtaalla englannissa?! 440 on mallisarjaan kuuluva moottori. Ja vaikkei oliskaan, so what?
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Toi 440 Dartti(-68 ja -69), onko tehdastekele vai jotain muuta, kun korjaamokäsikirjoissa on vain 383 Dartin kohdalla. No kyllähän se nyt kuitenkin on tehdastuote(mm. Chrysler Power artikkelit), sehän on vain kasattu Hurstilla, joka oli erikoistunut sporttimalleihin( Chrysler 300 Hurst ym). Vrt vaikka Clio V6 sport, sekään ei ole tehtaan tekemä vai onko, nehän tehdään trw:n tehtaalla englannissa?! 440 on mallisarjaan kuuluva moottori. Ja vaikkei oliskaan, so what?
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Moparin omissa konekirjoissa on kyllä -69 Dart ja Barracuda 440 tehtaan omat mallit esiteltyinä ja valmistus määrät löytyy Chassis kirjasta, 640kpl Darttia ja 340kpl Barracudaa. Mitäs Aro-yhtymä sanoo tohon jos sieltä kyselee tietoja noista -69 440 A-bodyistä vai eikö tehdas ole laittanu itselleen noista mitään virallista tietoa ylös.
    Jos tosta löytyy tarpeeksi tietoa niin pitäshän se saada vertailu autoksi.
     
  17. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Virallisen kannan (maahantuoja, AKE) mukaan se ei ole kelvollinen vertailuautoksi. Mutta kukas siitä virallisesta kannasta kiinnostunut on jos pystyt erilaisin prosyyrein todistamaan sen M-koodillisen 440 auton tehtaan tekemäksi vertailukelpoiseksi autoksi. Niin ainakin oman autoni kohdalla tehtiin.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

  19. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kuten sanottu, laitetta ei löydy tehtaan korjaamokäsikirjasta ja siihen aro-yhtymä nojaa. Moottorikoodi M joka dartissa ollessaan käytännössä tarkoittaa 440 mallia on "special order 8 cylider engine".
     
  20. Sreet Hemi

    Sreet Hemi 1st gear

    ^^Tommosen kun sais 8)

    Niin onhan GTS Darttia saanut myös diileri asennetulla HEMI:llä ainakin vuonna -68.
     

Kerro tästä muillekin!